Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
Det är klart att dom får. Lika mycket som Jehovas Vittnen eller jultidningsförsäljare får ringa på dörren.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna hur du menar här? Skulle inte brevbäraren exempelvis få gå fram till ytterdörren och ringa på om han vill?
Vet inte om dom inte får, men hos oss har dom alltid stått och tutat på infarten. Sen kliver dom ut och plockar fram paketet om man går ut till bilen.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det är väl helt enkelt för att dom är för lat för att kliva ur bilen på chans?

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag förstår att postnord kan behöva ett eget trackingnummer, men hur svårt kan det vara att att spara det ursprungliga och göra det sökbart?

Det kunde ju vara till nytta för både postmord och kunderna.

Varför skulle postmord behöva göra det? Mer eller mindre inget annat land på jorden behöver ju göra det utan det har samma kollinr hela vägen.

Märkligaste är när postväsenden i Europas som har samarbetet med postmord också måste ändra kollinr över Sveriges gränser.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna hur du menar här? Skulle inte brevbäraren exempelvis få gå fram till ytterdörren och ringa på om han vill?
Precis. Man får inte göra intrång på privat egendom. Däremot om du har valt tjänsten leverans till dörr så har du godkänt att budet/brevbäraren går in på din egendom för att lämna paketet. I flerfamiljshus så befinner sig brevbäraren/budet i allmänt utrymme så där kan allt delas ut om alla är hemma förutom sådant som kräver legitimation.

Det är inte intrång att knacka på en dörr.

• Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Precis. Man får inte göra intrång på privat egendom. Däremot om du har valt tjänsten leverans till dörr så har du godkänt att budet/brevbäraren går in på din egendom för att lämna paketet. I flerfamiljshus så befinner sig brevbäraren/budet i allmänt utrymme så där kan allt delas ut om alla är hemma förutom sådant som kräver legitimation.
Så fungerar inte brottet ”olaga intrång” eller något annat brott i Sverige heller för den sakens skull. Du får hålla dina rövarhistorier eller ”killgissningar” till after work med kollegorna.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Så fungerar inte brottet ”olaga intrång” eller något annat brott i Sverige heller för den sakens skull. Du får hålla dina rövarhistorier eller ”killgissningar” till after work med kollegorna.
Det var inte fråga om olaga intrång i juridisk mening utan att brevbäraren inte får inte göra intrång på privat egendom utan att kunden gett sitt samtycke och betalat för en utökad service.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Skitsnack. Brevbäraren får ringa på dörren som alla andra som har ett ärende.

• Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Men snälla nån. Man begår inget intrång för att man knackar på någons dörr! Hur tror du grannar kommunicerade med varandra innan telefonen?

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Det kan vara en regel som företagen själva har och inte vad lagen säger.
När nu tidningsbuden också delar ut paket, så irriterade det mig att paket lades i min brevlåda på andra sidan vägen med paketet uppstickande genom luckan. När jag klagade, fick jag beskedet att tidningsbuden inte fick gå in på villatomter och leverera vid ytterdörren.

Låter som något en lat postenanställd hittat på för att slippa knacka på.

Har haft lite olika här hemma, en hel del ringer på om paketet inte går in i lådan, vi har fått nått ståendes vid ytterdörren.
En ställde sig vid postlådorna och tutade, jag som var hemma och föräldraledig gick ut och undrade om det tutades på mig (väntade ett paket) och så var det. Brevbäraren jiddrade nått om att det kan finnas hundar på tomten.:thinking:

Får förtydliga så är det den vanliga brevutbärningen det gäller, inte utkörning av paket.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
När jag klagade, fick jag beskedet att tidningsbuden inte fick gå in på villatomter och leverera vid ytterdörren.
Förmodligen för att den upphandlade kostnaden per stopp blir för stor om dom ska bränna 20 sekunder på att kliva ur bilen vid vartannat hus.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett grannens paket från Apotea stå fullt synligt ovanpå brevlådan en hel dag.

Känns som det är risk för stölder.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Att brevbäraren skulle vara lat är knappast sant. 800 villor eller 1500 hushåll /minst 130 portar med tre tvåningar i varje har de att dela ut varje dag. Om 30 kunder förväntar sig en utökad service så innebär det minst 30 minuter extra arbete. Då det är totalt övertidsstopp så innebär det att cirka 300 hushåll blir utan post den dagen. Varför tror en del varför det pratas om utdelning varannan dag? Allt är slimmat till bristningsgränsen och ändå går inte budgeten ihop. Det är bara jämför mängden brev man fick för fem år sedan mot nu. Mot två brev om dagen till max fyra brev i veckan.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.