343 995 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Ja, PostMord tycker det är onödigt med spårningsfunktion när det gäller paket från utlandet.ceson skrev:Nu var det så igen!!
Beställde lite grejer från England och eftersom det var lite bråttom så pratade jag med företaget och betalade för spårbar expressleverans. Detta var i fredags em. mindre än en timma senare fick jag besked om att mitt paket var på väg och att information skickats till transportören här.Ett par timmar senare en uppdatering om att paketet anlänt Heathrow lite senare på kvällen en ny uppdatering om att paketet lämnat Heathrow mot destinationslandet.
Här försvinner paketet och PostMord har ingen information och paketet är inte spårbart längre. I tisdags dyker det helt plötsligt upp i appen och noteras som på väg ingen ytterligare info. Igår tidigt på morgonen äntligen en spårningsinfo. om att paketet lämnat terminalen i Nässjö.
Vid niotiden en ny uppdatering om att paketet anlänt byn här och att avi var skickad till mig. Var inne i byn så jag körde till ombudet och visade streckkoden som jag hade i appen, men givetvis fanns inte detta nummer i systemet och blev upplyst om att när det finns kommer avi att skickas ut.
Visade meddelandet om att avi skickats ut och informerades då om att jag måste ju ha med mig avin. Åkte hem och gissa vad som låg i brevlådan? Åkte senare på dagen tillbaka för att informeras om att trots att jag nu hade sms, streckkoder plus avin så stod paketet inte att finna. Men idag skulle det vara på plats. Tror någon att så var fallet?
Ringde PostMord och frågade var paketet var, och det kunde dem inte svara på men jag kanske skulle få det på måndag. I appen står det nu både som anlänt i byn och transporteras.
Jag tycker att det blivit ännu sämre nu med deras omorganisation och pågående charmoffensiv.
Beställde en vara för 3500 kr från ett japanskt företetag. De skulle skicka det spårbart, och det var det också ända tills PostMord fick tag på det. Innan dess kunde jag se alla mellanlandningar paketet gjort under sin transport.
Det går inte att spåra utländska kollinummer sa PostMord.
Det sista jag såg var att det hade avgått med flyg från Schweiz till Sverige.
Fick efter tre veckor ett brev från tullen att de ville inkassera stålar. Betalade och sen dröjde två veckors tystnad tills en avi dök upp i brevlådan.
Hanteringen i Sverige tog mycket längre tid än själva leveransen från andra sidan jordklotet.
Så är det tyvärr. Posten tappar bort tracking number, vilket är väldigt jobbigt när man får en tullavi på något och inte kan avgöra på vad. Dessutom så fungerar inte fotografierna eller "mer info" på tullpaket för tillfället...
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Händer att de byter kollinummer när de byter speditör (vilket sker över landsgränser ibland).L lordi skrev:
Vissa avsändarspeditörer kan då ange det nya kollinumret på sin trackingsida och man kan sedan använda det numret för att följa paketet hos Postnord. Så har det fungerat för rätt många försändelser sista åren för mig.
Jag förstår att postnord kan behöva ett eget trackingnummer, men hur svårt kan det vara att att spara det ursprungliga och göra det sökbart?
Det kunde ju vara till nytta för både postmord och kunderna.
Det kunde ju vara till nytta för både postmord och kunderna.
Jag använder an app som heter TrackChecker Mobile, den kan söka efter trackingnumret hos flera olika spårningstjänster. Jag vet att jag i alla fall några gånger har sett att samma spårningsnummer fungerat hela vägen, men när det kom till Sverige så gick spårningen via en annan spårningstjänst.
Jag har också för mig att jag på PostNords spårningssida kunnat mata in spårningsnummer från utlandet och den har sagt typ att "det är ett spårningsnummer från annan distributör som ännu inte registrerats i Sverige".
Men troligen beror det på vilken leveranstyp som avsändaren köpt, om avsändaren inte betalat för spårning i Sverige är det inte så konstigt att det inte går att spåra när det kommer till Sverige. Tänk på att det är avsändaren som är "kunden" i det här fallet, inte du som mottagare.
Jag har också för mig att jag på PostNords spårningssida kunnat mata in spårningsnummer från utlandet och den har sagt typ att "det är ett spårningsnummer från annan distributör som ännu inte registrerats i Sverige".
Men troligen beror det på vilken leveranstyp som avsändaren köpt, om avsändaren inte betalat för spårning i Sverige är det inte så konstigt att det inte går att spåra när det kommer till Sverige. Tänk på att det är avsändaren som är "kunden" i det här fallet, inte du som mottagare.
Nu har paketet kommit tillrätta. Det visade sig att denna gång hade PostMord när dem skulle skicka över paketet till ombudet klistrat på en streckkod som på något magiskt sätt gjorde att paketet ramlade mellan stolarna.
Att det hittades berodde på att en av personalen hos ombudet som jag pratat med i fredags såg paketet som låg mellan stolarna och scannade en annan streckkod på paketet som tydligen uppdagade missen.
En annan grej som verkar satts i system här när man inte har lust att köra fram och leverera paket är att ringa en signal och när ingen hinner svara notera att leveransen inte kunde genomföras. Då kör man tillbaka paketet till sin håla för att sedan köra det till ombudet och skickar ut en avi om jag har ett paket att hämta. Detta innebär ju att det kan gå upp till två dagar extra innan jag får paketet.
Tidigare lades i.a.f.en lapp i lådan att dem sökt och jag hade en sportslig att ta mig in till byn till deras håla och hämta mitt paket samma dag.
Att det hittades berodde på att en av personalen hos ombudet som jag pratat med i fredags såg paketet som låg mellan stolarna och scannade en annan streckkod på paketet som tydligen uppdagade missen.
En annan grej som verkar satts i system här när man inte har lust att köra fram och leverera paket är att ringa en signal och när ingen hinner svara notera att leveransen inte kunde genomföras. Då kör man tillbaka paketet till sin håla för att sedan köra det till ombudet och skickar ut en avi om jag har ett paket att hämta. Detta innebär ju att det kan gå upp till två dagar extra innan jag får paketet.
Tidigare lades i.a.f.en lapp i lådan att dem sökt och jag hade en sportslig att ta mig in till byn till deras håla och hämta mitt paket samma dag.
Fick paket från UPS idag, snabbt och raskt levererat men deras kommunikation var ju rätt rörig.
Beställer på nätet och får mail dagen efter om att UPS levererar och går in på deras hemsida och säger att det går bra att lämna paketet vid dörren om ingen är hemma.
Nästa dag får jag ett sms där jag ombeds svara 1 för att lämna paketet på ett utlämningsställe eller 2 för att få det levererat hem. Lite knäppt eftersom jag ju sagt att de kan lämna det utanför dörren.... Hur som helst så svarar jag 2, lämna det hemma.
Idag kom paketet som det skulle och jag får först ett mail om att paketet är levererat och sedan en om att det inte kunder levereras och därför måste jag hämta det på ett utlämningssställe...
Lite rörigt, men huvudsaken är ju att paketet kom fram i tid.
Beställer på nätet och får mail dagen efter om att UPS levererar och går in på deras hemsida och säger att det går bra att lämna paketet vid dörren om ingen är hemma.
Nästa dag får jag ett sms där jag ombeds svara 1 för att lämna paketet på ett utlämningsställe eller 2 för att få det levererat hem. Lite knäppt eftersom jag ju sagt att de kan lämna det utanför dörren.... Hur som helst så svarar jag 2, lämna det hemma.
Idag kom paketet som det skulle och jag får först ett mail om att paketet är levererat och sedan en om att det inte kunder levereras och därför måste jag hämta det på ett utlämningssställe...
Lite rörigt, men huvudsaken är ju att paketet kom fram i tid.
Dhl...
Kom ett paket till lokala servicepunkten. Ska ha fått enligt deras spårning en avisering via sms i torsdags och en via e-post i lördags om att paket finns att hämta upp. Knappast säger jag. Har fått varken eller på luren...
Beställde röravskärare från Amazon som skickades via pitney bowes. Först nu fick jag spårnummer hos dhl för att kunna spåra i Sverige. Så det fallerade på flera plan.
Kom ett paket till lokala servicepunkten. Ska ha fått enligt deras spårning en avisering via sms i torsdags och en via e-post i lördags om att paket finns att hämta upp. Knappast säger jag. Har fått varken eller på luren...
Beställde röravskärare från Amazon som skickades via pitney bowes. Först nu fick jag spårnummer hos dhl för att kunna spåra i Sverige. Så det fallerade på flera plan.
Nu är mina effektiva serviceinriktade vänner på Postmord igång igen!! Tydligen hör och ser jag sämre än jag trott eftersom ett av dessa små stjärnskott enligt uppgift skall varit och gjort ett leveransförsök.
I sann miljöanda kan man ju inte köra paketet direkt till ombudet i byn utan skickar tillbaka det till Jönköping så att eländet kan starta om.
Mvh.
B.Itter
I sann miljöanda kan man ju inte köra paketet direkt till ombudet i byn utan skickar tillbaka det till Jönköping så att eländet kan starta om.
Mvh.
B.Itter
Hade samma problem som du för några år sedan. Chauffören stannade ca femtio meter från tomtgräns, knappade in ett leveransförsök och åkte vidare. Meddelade kundtjänst ett par gånger att jag sett bilen stanna utan att chauffören klivit ur bilen, klockslag angivet. Har sedan dess fått mina paket som förväntat. Vet inte om mina åtgärder varit avgörande men det kan vara värt ett försök. Är rätt säker på att man centralt kan övervaka chaufförernas förehavanden under färdväg.ceson skrev:Nu är mina effektiva serviceinriktade vänner på Postmord igång igen!! Tydligen hör och ser jag sämre än jag trott eftersom ett av dessa små stjärnskott enligt uppgift skall varit och gjort ett leveransförsök.
Mvh.
B.Itter
Nu vet jag inte hur du bor. Men bor man i flerfamiljshus i storstad så ringer man oftast för att få reda om personen är hemma, ev koder till port etc. Om man är hemma så har man väl inga problem att svara. Dessutom är det endast EMS från utlandet och inrikes express som körs ut direkt till kund. Utrikesexpress går med den vanliga brevbäraren som absolut inte behöver ringa för denne passerar ditt hushåll ändå. Ett utdelningsförsök görs. Gäller dock inte brevlåda om paketet är för stort. Brevbäraren får inte gå in på privata tomter för leverans. Har en vän som jobbar inom PostNord. Sedan finns det ju det alltid rötägg. Men min personliga uppfattning så har det blivit mycket bättre när brevbäraren kontrolleras via uppföljning på procent av skannade försändelser.ceson skrev:Nu har paketet kommit tillrätta. Det visade sig att denna gång hade PostMord när dem skulle skicka över paketet till ombudet klistrat på en streckkod som på något magiskt sätt gjorde att paketet ramlade mellan stolarna.