Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
Hemmakatten
Beställde Hundmat i torsdags. I måndags levererades den stora kartongen inklusive dagens post av brevbäraren, snyggt och prydligt uppställt framför dörren under tak. Han t.o.m. stängde grinden efter sig. Detta är andra gången i rad som det går så här bra.

Tråkigt dock med två julklappspaket skickade till två olika adresser i USA. Inget av paketen har kommit fram. Vore det den amerikanska postens fel så borde åtminstone det ena paketet kommit fram. Så jag misstänker att det är posten i Sverige som felet. Eftersom det är utanför EU så finns det en liten tulldeklarationslapp på paketen med innehållsredovisning. Tror inte att någon skulle vilja sno ett paket där det står"baby coat" respektive "knitted hats" på.

Jag ligger just nu i fejd med PostNord efter att de slarvat bort? (de letar fortfarande) min sticksåg. Jag köpte en Bosch GST 18-LI S före Jul och den gick sönder förra helgen (den bara dog, helt enkelt). Så jag anmäler garantiärende hos Bosch, inga problem där, man får skriva ut en fraktsedel, och skickar ned sågen till Bosch Service Center i Ballerup Danmark den 16/1. Paketet kommer fram dagen efter. Sen skickar Bosch tillbaka sågen med PostNord och den ankommer min ort torsdagen den 19/1. Den 20:e får jag avin i brevlådan och åker till Ica för att hämta ut den, men den finns inte där. Jag provar även på följande månd och tisd, men ingen sticksåg. Då ringer jag supporten på PostNord som ger mig följande förklaring.
Två paket har fått samma kolliID (???!) och det ena av dem (inte mitt) har lämnats ut till den mottageran, och då har även mitt paket registrerats som utlämnat. Men det ligger alltså kvar på en terminal på min ort. Igår hörde en person på PostNords spårningsenhet av sig till mig per epost och skriver att han tagit upp ärendet och ska börja leta. Hör inget nytt igår och hittills inget idag. Och mitt bygge hemma står stilla. Bedrövligt!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Satt hemma hela dagen i måndags och väntade på en leverans. Givetvis försökte de inte ens leverera. Noterade dock att Posten gjort två förändringar sen senast, så visst försöker de göra något åt situationen.

Förändring #1. Förra gången de struntade i att leverera så var statusen:

Försändelsen kunde inte levereras
Leverans kunde inte ske eftersom porten var låst och mottagaren ej gick att nå.

Den här gången rapporterade man att:

Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas.

uppenbarligen så törs man inte längre skylla allt på mottagaren. Klar förbättring :)

Förändring #2. Att avisera mottagaren skulle ju vara en ganska kostsam historia, givet mängden gods som man inte orkar leverera. Så nu har man uppenbarligen även skippat aviseringen.

Och så säger folk att PostNord inte ens försöker :)

KristinaRT
Jag tycker mig se en skillnad i fråga om brev och paket: brev (dvs upp till 2 kg och med viss storleksbegränsning, men innefattar ändå mindre paket) kommer utan undantag i tid, brevbäraren ringer alltid på och försöker leverera! Toppbetyg till brevbärarna :)

Paket å andra sidan, kan bli toppen eller botten - slumpmässigt!
Beställde levande växter, företaget skickar i början av veckan så att de inte ska bli ligga de över helgen. Men paketet fastnar i Toftanäs (under transportation) från onsdag. Det är ca 3,5 mil till mig, jag kunde gått till Malmö snabbare än det!
Efterlyser paketet i måndags, hos postnord och leverantören, går tom ner till utlämningsstället och frågar om det kommit och de inte registrerat det - de letar men hittar inte det.
Måndag kväll meddelar leverantören att enligt Postnord är paketet hos utlämnaren men denna har nog glömt registrera det (falskt, de kollade åt mig), men på tisdag em (dvs efter att dagens paketleveranser kommit) får jag veta att jag kan hämta det.

Solklart att PostNord vara försöker skylla ifrån sig, antar att någon knallade ut på något lager och fiskade upp mitt paket ur limbo och manuellt såg till att det kom rätt :(
Pinsamt PostNord!!!!

Växterna hade alla skjutit långa fina, om än bleka skott, så vi får väl se om de ruttnar när de kommer i jorden eller om de överlever.....

Mer seriöst så har jag en annan fundering. Vad tycker PostNords stora kunder om situationen? Rimligtvis så bör ju åtminstone svenska företag som anlitar Posten för leveranser till slutkunder vara väl medvetna om problemen? Företagskunder med stora volymer transporter betalar antagligen stora summor till Posten. Dessa borde ju kunna ställa ordentliga krav mot Posten, vi pratar väl ändå om rutinmässiga kontraktsbrott ??

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Företagskunderna har inga problem med Postnord, det är så enkelt. Företagskunderna betalar stora summor och får perfekt service, allt utkört. där vet ju PostNord att det finns någon på plats och de vet att företaget byter leverantör om det krånglar, så de sköter dem och skiter i småkunderna som inte har något val och inte kostar så mycket att förlora.

Men framförallt handlar det nog om ett internt missnöje hos de chaufförer som kör ut åt småkunder, de tänker inte på att det bara är kunden som drabbas.

det finns mycket man kan undra över när det gäller utkörning av paket men en sak är säker iallafall. jag skulle inte vilja byta jobb och köra med sånt där iallafall. Jag skulle tro att de har en enorm press på sig att få ut allting och det räcker troligen med 10sekunder krångel extra per paket så är hela dagen förstörd så de lägger nog inte ner nå mycket krut på varje enskilt paket och genar säkerligen så mycket de bara vågar om det ser dött ut i en bostad eller nåt.
Här har jag lantbrevbärare så postens paket kommer ju med dem men DHL kommer med liten bil och paket sent är inget ovanligt och man liksom ser på dem hur jäkla tufft det är att hinna med och sen bor nån av dem i sundsvallstrakten dessutom. Kanske 10 mil hem också. Roliga dagar om det krånglar...........

Anna_H skrev:
Företagskunderna har inga problem med Postnord, det är så enkelt. Företagskunderna betalar stora summor och får perfekt service, allt utkört. där vet ju PostNord att det finns någon på plats och de vet att företaget byter leverantör om det krånglar, så de sköter dem och skiter i småkunderna som inte har något val och inte kostar så mycket att förlora.

Men framförallt handlar det nog om ett internt missnöje hos de chaufförer som kör ut åt småkunder, de tänker inte på att det bara är kunden som drabbas.
Jag menade naturligtvis företag som skickar prylar till privatpersoner som mig själv. Jag är inte postens kund när jag beställer nåt på nätet, det är ju avsändande företag som är kunden.

Rimligtvis borde dessa vara väl medvetna om problemen.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:

Hur tänker du?
Läs tråden så ser du att det är många företag som har problem!
Och det är vad jag kan läsa mig till ingen som skrivit här som skickat mellan två privatpersoner?
Det är företag som köper tjänsten från postnord och skickar till företag eller privatpersoner, alltså är det företaget som postnords kund och inte den som försändelsen skall till.
Postnord skiter fullständigt i om det fungerar för företag eller privatpersoner!

Jag var tydligen otydlig. Stora företag som mottagare menade jag. Inte småföretag, och inte företag som avsändare.

Anna_H skrev:
Företagskunderna har inga problem med Postnord, det är så enkelt. Företagskunderna betalar stora summor och får perfekt service, allt utkört.
Anna_H skrev:
Jag var tydligen otydlig. Stora företag som mottagare menade jag. Inte småföretag, och inte företag som avsändare.
Nja, jag jobbar på ett stort företag (över 800 anställda och några hundra inhyrda). Vi får efterlysa paket som skickas till oss via PostNord ibland.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Har ingen betydelse! Postnord skiter även i de stora!
Helt säkert!

Av egen erfarenhet så är företagskunderna även de drabbade. T.ex. de 4 sista leveranserna till vår förening:

1. Blev ombokad då de påstådde att det gick till en privatperson, ett kolli gick direkt till närmaste utlämningsställe, det andra kollit som vägde 36 kilo skulle vi köra 2.5 mil för att hämta. Ringde kundtjänst och påtalade problemet var på de bokade ut en ny utkörning av paketet i Kristianstad - det andra hämtade vi då det gick snabbare än att det skulle vända till kristianstad.

2. Lapp på kontorets brevlåda att ingen varit anträffbar att hämta paketet - var personligen på plats och ingen hade visat sig innan lappen hamnade i lådan. Ringde åter och påtalade felet och vid halvfyra tiden dök postbilen upp, en arg och irriterad 20-25 åring gav mig paketet och jag skrev på medans han muttrade över livets orättvisor.

3. Paket försvinner mellan Malmö och Kristianstad, lämnar felanmälan och posten skall eftersöka paketet. Kontaktar leverantören som skickar ny leverans samma dag, denna dyker upp tre dagar senare då den blivit felsorterad! Får efter 3 veckor en kreditering från leverantören på första försändelsen - veckan efter dyker paketet plötsligt upp och blir levererat...

4. Postkillen knackar på och vill leverera ett paket som ser ut att ha släpats och studsat hela vägen från göteborg, när jag påtalar skicket så skrattar han först men tystnar. Killen står kvar och väntar på att jag skall öppna paketet, jag har just då inte tid utan ber honom att fortsätta med sin runda, då blir han sur och går muttrande iväg.

En kollega som jobbar på Stora Enso (5.100 anställda i sverige) har ofta problem när leverantörer skickar med postnord - förseningar, felsortering och skadade försändelser.

Sen skall jag även lämna goda referenser, en av killarna som kör "vår" runda är en av de bästa jag haft att göra med, ringer ofta och aviserar att han skall komma och tar sig tid och verkligen kollar att man är på plats.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fick hämta ut ett paket på drygt 20 kg igår. Tydligen så har dom sökt mig dagen innan...konstigt tyckte jag som varit ute på gården exakt hela dagen. Inget telefonsamtal, ingen postbil som tutat till lite..ingenting.

Dom ides nog inte ens åka förbi utan tyckte det var enklast att lämna det tunga paketet direkt hos ombudet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har en bekant som skrev på FB om hur han hade beställt en cykel och en cykelkorg från en webb-butik. Fick ett sändningsnummer.

Om jag inte minns fel fick han först avisering om han ville ha hemkörningen på förmiddag eller eftermiddag. När paketet kom var det bara cykelkorgen. Cykeln fick han åka och hämta... Trots att bägge kollina hade samma sändningsnummer.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.