341 775 läst · 2 152 svar
342k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Jag fick brev från PostNord och de skickade en undersökning och vill veta hur jag tycker att de sköter brevutdelningen.... kluven här för vanliga brevbäraren gör ett mycket bra jobb men paket däremot får tummen ner.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En fundering:anders07 skrev:
Det är inte så att det är svårnavigerat, dåligt uppmärkta vägar, glest mellan husen så det är svårt att se dem?
Och hur ser det ut på navigatorn/plottern, är huset och tillfartsvägarna utmärkta på rätt ställen?
Jag frågar för jag har en liknande situation själv.
Huset ligger 100 meter från var det borde ligga enligt LMV.
Så när det kommer paketleveranser stannar de ofta till hos grannen,
som har det huset som ligger närmast vårt teoretiska läge.
Är det någon hemma så blir chauffören visad till rätta.
Annars kanske paketet hamnar på grannens trappa, eller får åka tillbaka till utlämningsstället.
Den vanliga brevbäraren har inga problem. Brevlådan står med fyra andra 200 meter bort
Nedanstående berättelse från idag gäller ett s.k. EPG-importpaket från Tyskland, utan avisering, med betald tjänst "Leverans till dörr". Ett slags företagspaket till privatperson kan man säga, som startade med DHL i Tyskland och övergick till Postnord i Toftanäs/Malmö igår.
- - - - - - - - - -
Åter igen blev jag med största sannolikhet utsatt för ett fejkat leveransförsök "som vanligt"... (med vissa felfria undantag vissa månader)
"Mottagaren ej anträffbar vid leverans. Försändelsen aviseras" kom upp på skärmen kl. 14:09 och exakt då ser jag Postnord-bussen susa bort i en väldig fart på en väg några hundra meter bort. (bor ganska högt i hyreshus med utsikt över delar av stan) Har varit hemma precis hela dagen och ingen har ringt på varken porttelefon eller lägenhetsdörr.
Ringde omedelbart Postnords kundtjänst då strax efter 14:09 och fick prata med en väldigt trevlig och tillmötesgående tjej. Fick vänta i luren, och efter ca 18 minuter sa hon att hon äntligen fått tag i chauffören, som hon sa påstod att koden till porttelefonen inte står på paketet trots att jag fyllt i det vid beställningen, och såg det på orderbekräftelsen, och det stod även på paketet sist jag beställde från detta företag. Så det osar fusk och slarv som vanligt!
Men nu är chauffören på väg tillbaka i alla fall. Ska bli intressant om han/hon har en annan ursäkt än telefonisten...
- - - - - - - - - -
Lite senare:
Levererat nu för en stund sen, men vilken soppa!! (tillfällig puls- och blodtrycksstegring) *andas djupt*
Råkade i ordentlig dispyt med chauffören vid dörren med ordentliga ordväxlingar! Har aldrig varit med om nåt liknande med en Postnord-chaufför! Jag började med att lugnt och vänligt fråga honom varför det inte gick att leverera trots att jag varit hemma hela dagen, jag kollade på paketet, och portkoden stod mycket riktigt tydligt under mitt namn på paketet! Förklarade att jag pratat med Postnords kundtjänst där det påstods att portkoden ej stod. Sen höjdes vårt röstläge gradvis under några minuter...
Chauffören å sin sida sa att ingen hade ringt alls (så antingen ljög han eller tjejen på kundtjänst) utan chauffören påstod att han hade fått åka till Polishuset (!) för en akut hämtning, men jag frågade då varför man fyller i status "det gick inte att leverera, mottagaren får en avi" eller på en annan av Postnords spårsajt där det stod "mottagaren ej anträffbar vid leverans, försändelsen aviseras" och så började han med en massa svammel till svar som "Var har du läst det?" och "du måste förstå att vi har det stressigt" och "det måste ha varit en annan chaufför kundtjänst pratat med" och så vidare. Till slut fick jag signera och fick paketet.
Epilog: Tror nog att jag låter bli att handla från Tyskland nu på ett bra tag tills Postnord på allvar ordnat upp sitt företag eller ändrat sina utkörningsrutiner med EPG-importpaket dagtid till privatpersoner!
Gynna sin lokala handlare brukar det ju heta. Eller åtminstone gynna svenska nätbutiker där man vet exakt var paketet landar direkt, istället för att behöva ringa Postnords kundtjänst och efterlysa paket, och passa leverans i princip halva dagen. *suck*
- - - - - - - - - -
Måste steka en hamburgare och försöka varva ner nu... Det är ju trots allt fredag
- - - - - - - - - -
Åter igen blev jag med största sannolikhet utsatt för ett fejkat leveransförsök "som vanligt"... (med vissa felfria undantag vissa månader)
"Mottagaren ej anträffbar vid leverans. Försändelsen aviseras" kom upp på skärmen kl. 14:09 och exakt då ser jag Postnord-bussen susa bort i en väldig fart på en väg några hundra meter bort. (bor ganska högt i hyreshus med utsikt över delar av stan) Har varit hemma precis hela dagen och ingen har ringt på varken porttelefon eller lägenhetsdörr.
Ringde omedelbart Postnords kundtjänst då strax efter 14:09 och fick prata med en väldigt trevlig och tillmötesgående tjej. Fick vänta i luren, och efter ca 18 minuter sa hon att hon äntligen fått tag i chauffören, som hon sa påstod att koden till porttelefonen inte står på paketet trots att jag fyllt i det vid beställningen, och såg det på orderbekräftelsen, och det stod även på paketet sist jag beställde från detta företag. Så det osar fusk och slarv som vanligt!
Men nu är chauffören på väg tillbaka i alla fall. Ska bli intressant om han/hon har en annan ursäkt än telefonisten...
- - - - - - - - - -
Lite senare:
Levererat nu för en stund sen, men vilken soppa!! (tillfällig puls- och blodtrycksstegring) *andas djupt*
Råkade i ordentlig dispyt med chauffören vid dörren med ordentliga ordväxlingar! Har aldrig varit med om nåt liknande med en Postnord-chaufför! Jag började med att lugnt och vänligt fråga honom varför det inte gick att leverera trots att jag varit hemma hela dagen, jag kollade på paketet, och portkoden stod mycket riktigt tydligt under mitt namn på paketet! Förklarade att jag pratat med Postnords kundtjänst där det påstods att portkoden ej stod. Sen höjdes vårt röstläge gradvis under några minuter...
Chauffören å sin sida sa att ingen hade ringt alls (så antingen ljög han eller tjejen på kundtjänst) utan chauffören påstod att han hade fått åka till Polishuset (!) för en akut hämtning, men jag frågade då varför man fyller i status "det gick inte att leverera, mottagaren får en avi" eller på en annan av Postnords spårsajt där det stod "mottagaren ej anträffbar vid leverans, försändelsen aviseras" och så började han med en massa svammel till svar som "Var har du läst det?" och "du måste förstå att vi har det stressigt" och "det måste ha varit en annan chaufför kundtjänst pratat med" och så vidare. Till slut fick jag signera och fick paketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Epilog: Tror nog att jag låter bli att handla från Tyskland nu på ett bra tag tills Postnord på allvar ordnat upp sitt företag eller ändrat sina utkörningsrutiner med EPG-importpaket dagtid till privatpersoner!
Gynna sin lokala handlare brukar det ju heta. Eller åtminstone gynna svenska nätbutiker där man vet exakt var paketet landar direkt, istället för att behöva ringa Postnords kundtjänst och efterlysa paket, och passa leverans i princip halva dagen. *suck*
- - - - - - - - - -
Måste steka en hamburgare och försöka varva ner nu... Det är ju trots allt fredag
Redigerat:
Jag jobbar hemma, så det hjälper fögaJarlingar skrev:
Jag hade en liknande grej nyligen. hade beställt fyra däck från tyskland som skulle skickas med DPD och hemleverans av Postnord. Chauffören ringer på morgonen och vi bestämde att han skulle komma runt 13.00. När vi 13.05 lastar av däcken får jag fyra SMS från Postnord med följande lydelse:
"Vi har besökt dig 20161118 (samma dag alltså) kl 12.17, för att lämna ditt paket från Svenska Tire Logistics men kunde inte leverera. Ditt paket kan hämtas nästa vardag efter 16..." o s v.
Både jag och chauffören skakade på huvudet
Nu har jag lösningen på alla transportproblem:
Köp bara saker som finns på sportamore.se.
I kassan, kryssa i "+29kr hemleverans idag"
Jag beställde ett par löparskor 11:45 och 19:45 stod det en kille utanför dörren med mina skor i en låda.
Helt otroligt. Skorna var dessutom 500kr billigare än om jag köpt dom på tex Stadium eller xxl. Hur får dom ekonomi i en sådan leverans?
Köp bara saker som finns på sportamore.se.
I kassan, kryssa i "+29kr hemleverans idag"
Jag beställde ett par löparskor 11:45 och 19:45 stod det en kille utanför dörren med mina skor i en låda.
Helt otroligt. Skorna var dessutom 500kr billigare än om jag köpt dom på tex Stadium eller xxl. Hur får dom ekonomi i en sådan leverans?
Whaaat? Jag måste nog beställa något där bara för att prova .MathiasS skrev:Nu har jag lösningen på alla transportproblem:
Köp bara saker som finns på sportamore.se.
I kassan, kryssa i "+29kr hemleverans idag"
Jag beställde ett par löparskor 11:45 och 19:45 stod det en kille utanför dörren med mina skor i en låda.
Helt otroligt. Skorna var dessutom 500kr billigare än om jag köpt dom på tex Stadium eller xxl. Hur får dom ekonomi i en sådan leverans?
Undrar om det funkar med norra Sverige, hade gärna betalt 29kr för att få min jacka samma dag.MathiasS skrev:Nu har jag lösningen på alla transportproblem:
Köp bara saker som finns på sportamore.se.
I kassan, kryssa i "+29kr hemleverans idag"
Jag beställde ett par löparskor 11:45 och 19:45 stod det en kille utanför dörren med mina skor i en låda.
Helt otroligt. Skorna var dessutom 500kr billigare än om jag köpt dom på tex Stadium eller xxl. Hur får dom ekonomi i en sådan leverans?
åååhhhh vad jag hatar posten...
Beställde en marmorskiva från rum21 på en tisdag, På fredagen vid lunch får jag ett sms:
"Vi har besökt dig för att lämna en pall men inte kunnat leverera. Ring 0771-33-33-10 för ny leveranstid. Uppge xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx."
20 teckens kolli ID..
Ringer runt 14 och personen säger till mig att jag inte kan ringa nu för att boka om leveransen... "Pallen har ju inte kommit tillbaka än".. Nähe?! men ni smsade ju?? Det står ingenting om att jag skall vänta tills ett specifikt klockslag innan jag ringer.
Tydligen så skulle jag automatiskt förstå att pallen måste komma tillbaka till terminalen för att jag skall kunna boka en ny tid, eller för att säga att jag skall komma och hämta pallen själv.
Ringer igen runt 16 snåret men nej, den har fortfarande inte kommit tillbaka.
Måndag förmiddag ringer jag igen och kollar, men ingen pall finns i systemet. Jag frågar lite snällt om chauffören får ta med sig lastbilen hem vid helgen, men nej det får han inte. Såååå lämnar han då alla olevererade paket i lastbilen när han tar helg?.. Nej inte det heller. Så pallen har uppenbarligen lämnat lastbilen och kommit tillbaka till terminalen, men jag kan inte åka och hämta den för den finns inte i systemet.." Du får återkomma vid 14 om du inte fått något SMS".
Ringer 14:30 för att få reda på att pallarna minsann skannas kl 16 efter att dom legat på lastbil och kommit tillbaka igen. Så varför sa ingen av dom andra miffona det då?.
Ringer kl 16:15 men nej, pallen är nu borta och jag får anmäla den som saknad så dom får leta rätt på vart den tagit vägen, jag kan räkna med att få återkoppling om 3-5 arbetsdagar.
16:50 Sms från postnord
" Din pall finns hos postnord, ring xxx.xxx för att boka leverans. uppge xxxxxxxxxxxxxxxxxxx."
16:51 nytt sms från postnord.
"Påminnelse! din pall finns host portnord. ring för att boka utkörning".
Gissa när terminalen stänger?.. Helt rätt kl 17. Hinner iaf ringa och säga att jag hämtar den på terminalen.
Tisdag morgon, Stressar som en lite smurf genom hela göteborg i morgon rusningen för att komma till terminalen på hisingen till kl 08.
Kommer fram 08:05 och inte en käft finns vid lastkajen där man skall hämta sina pallar. Det finns en port telefon med instruktioner om vart man skall ringa för att någon skall komma till porten.
"Personen ni söker kan inte nås för tillfället"
20 minuter senare så öppnas porten, troligtvis för att jag hittade en ringklocka som jag ringde på konstant i 7 minuter. Men fortfarande ingen personal, man ser en till port innanför den som nu öppnats, men nästa går inte att öppna. Jag ser en massa anställda som går omkring i något sorts zombie liknande stadie men ingen tar notis om kunden som bankar på dörren.
Efter ytterligare 5 minuter måste jag ge upp och åka för att inte komma försent till en kurs. Ringer och skäller ut en stackars kundtjänst anställd, men han vägrade koppla mig till terminalen eller få prata med någon som kunde göra något så det kunde han gott ha.
Terminalen var helt oförstående till att jag inte fick någon hjälp eller att det inte fanns någon personal på plats.
Nytt försök på onsdag morgon, kommer 07:40 och ser personal som står och lastar postnord lastbilar med paket, att företag väljer att skicka med posten övergår mitt förstånd. Efter att ha spenderat 20 minuter med att se hur dom hanterade paket så kan jag bara konstatera att man inte skall ha med posten att göra öht. Fotavtryck på samtliga paket, och inte bara ett avtryck utan det såg ut som en elefanthjord passerat över alla paket. En bäddmaddrass där plasten gått sönder och ena hörnet nu släpades över smutsigt golv, asfalt och slutligen genom en vattenpöl innan den åkte in i lastbilen.
En soffa på högkant som uppenberligen var 30 cm för hög för att komma in i lastbilen försökte man knö in..gissa om det gick?
Man lyckades lokalisera min pall och 15 minuter senare släpas den fram från lagret till porten.
Postnord får UPS att framstå som rena genier när det gäller paketleverans vilket i sig är väldigt imponerande.
Beställde en marmorskiva från rum21 på en tisdag, På fredagen vid lunch får jag ett sms:
"Vi har besökt dig för att lämna en pall men inte kunnat leverera. Ring 0771-33-33-10 för ny leveranstid. Uppge xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx."
20 teckens kolli ID..
Ringer runt 14 och personen säger till mig att jag inte kan ringa nu för att boka om leveransen... "Pallen har ju inte kommit tillbaka än".. Nähe?! men ni smsade ju?? Det står ingenting om att jag skall vänta tills ett specifikt klockslag innan jag ringer.
Tydligen så skulle jag automatiskt förstå att pallen måste komma tillbaka till terminalen för att jag skall kunna boka en ny tid, eller för att säga att jag skall komma och hämta pallen själv.
Ringer igen runt 16 snåret men nej, den har fortfarande inte kommit tillbaka.
Måndag förmiddag ringer jag igen och kollar, men ingen pall finns i systemet. Jag frågar lite snällt om chauffören får ta med sig lastbilen hem vid helgen, men nej det får han inte. Såååå lämnar han då alla olevererade paket i lastbilen när han tar helg?.. Nej inte det heller. Så pallen har uppenbarligen lämnat lastbilen och kommit tillbaka till terminalen, men jag kan inte åka och hämta den för den finns inte i systemet.." Du får återkomma vid 14 om du inte fått något SMS".
Ringer 14:30 för att få reda på att pallarna minsann skannas kl 16 efter att dom legat på lastbil och kommit tillbaka igen. Så varför sa ingen av dom andra miffona det då?.
Ringer kl 16:15 men nej, pallen är nu borta och jag får anmäla den som saknad så dom får leta rätt på vart den tagit vägen, jag kan räkna med att få återkoppling om 3-5 arbetsdagar.
16:50 Sms från postnord
" Din pall finns hos postnord, ring xxx.xxx för att boka leverans. uppge xxxxxxxxxxxxxxxxxxx."
16:51 nytt sms från postnord.
"Påminnelse! din pall finns host portnord. ring för att boka utkörning".
Gissa när terminalen stänger?.. Helt rätt kl 17. Hinner iaf ringa och säga att jag hämtar den på terminalen.
Tisdag morgon, Stressar som en lite smurf genom hela göteborg i morgon rusningen för att komma till terminalen på hisingen till kl 08.
Kommer fram 08:05 och inte en käft finns vid lastkajen där man skall hämta sina pallar. Det finns en port telefon med instruktioner om vart man skall ringa för att någon skall komma till porten.
"Personen ni söker kan inte nås för tillfället"
20 minuter senare så öppnas porten, troligtvis för att jag hittade en ringklocka som jag ringde på konstant i 7 minuter. Men fortfarande ingen personal, man ser en till port innanför den som nu öppnats, men nästa går inte att öppna. Jag ser en massa anställda som går omkring i något sorts zombie liknande stadie men ingen tar notis om kunden som bankar på dörren.
Efter ytterligare 5 minuter måste jag ge upp och åka för att inte komma försent till en kurs. Ringer och skäller ut en stackars kundtjänst anställd, men han vägrade koppla mig till terminalen eller få prata med någon som kunde göra något så det kunde han gott ha.
Terminalen var helt oförstående till att jag inte fick någon hjälp eller att det inte fanns någon personal på plats.
Nytt försök på onsdag morgon, kommer 07:40 och ser personal som står och lastar postnord lastbilar med paket, att företag väljer att skicka med posten övergår mitt förstånd. Efter att ha spenderat 20 minuter med att se hur dom hanterade paket så kan jag bara konstatera att man inte skall ha med posten att göra öht. Fotavtryck på samtliga paket, och inte bara ett avtryck utan det såg ut som en elefanthjord passerat över alla paket. En bäddmaddrass där plasten gått sönder och ena hörnet nu släpades över smutsigt golv, asfalt och slutligen genom en vattenpöl innan den åkte in i lastbilen.
En soffa på högkant som uppenberligen var 30 cm för hög för att komma in i lastbilen försökte man knö in..gissa om det gick?
Man lyckades lokalisera min pall och 15 minuter senare släpas den fram från lagret till porten.
Postnord får UPS att framstå som rena genier när det gäller paketleverans vilket i sig är väldigt imponerande.
Nja, kvällens andra överaskning var att man fick en länk via sms av budfirman där man kunde följa budbilens position i nära realtid och även se hur många leveranser den skulle göra innan det var min tur......
Fick aldrig veta vilken dag mitt paket skulle komma. Ren tur att jag råkade vara hemma 13.30.