Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
Maria T Maria T skrev:
Nu har PostNord lyckas försnilla ytterligare en försändelse till mig, från släkting i USA, men p g a en del andra familjeangelägenheter så har letandet efter detta paket inte högsta prioritet, jag återkommer med "hela storyn" om det blir nån värd att förtälja.

Angående Instabox så är jag imponerad och 100% nöjd, när beställning från ex Apotea gjord på morgonen kan anlända i Instabox samma eftermiddag = halleluja.
Har inte försökt att byta utlämningsställe/box efter beställning trots att jag vid några tillfällen skrivit fel, då har jag åkt till det andra ställen, men jag kan se att förseningar händer. Hoppas det "bara" blir ett dygn @Snailman
Det är ju inte alltid man råkar "välja" fel. Jag har varit med om att närmaste inte finns med i listan (förmodligen pga att det är prognosticerat fullt i boxarna) utan då är det i stället Ica med samma namn cirka 12 km bort. Trodde första gången det hände att jag hade valt fel men insåg sen att det här kan hända då och då. Dvs Ica närmast ersätts av Ica lite längre bort. Båda butikerna har samma namn så väldigt lätt att missa. Annars är jag överlag nöjd med Instabox, även om det numera inte går lika snabbt som det gjorde i början.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Beställer 3-4 gånger om året böcker direkt från ett förlag i USA som ger ut väldigt limiterade utgåvor som är signerade och med lite annat lull-lull. Har gjort så i ganska många år.

Sedan Postnord gick över till sin nya hantering av importmoms så händer det mer ofta än sällan att de "missar" att det är tullkod som indikerar någon annan momssats än 25%. Eftersom jag ofta beställer en limiterad och en väldigt limiterad bok så kan jag inte vara säker på vilken av dem som ligger i paketet. I bland har jag trott att jag har betalat 6% moms på den dyraste boken men när jag får hem försändelsen så inser jag att jag i stället har fått betala 25% på den billigare boken. Att rätta till det här i efterhand är komplicerat och man måste begära ut ett tull-id och begära omprövning hos Tullverket.

Fick nyligen två SMS, ett ledde till tjänsten där man betalar moms online (moms.postnord.se) och det andra ledde till en annan tjänst där jag fick acceptera att Postnord gjorde tulldeklarationen åt mig. Försändelsen som ledde till moms.postnord.se hade så klart fel moms trots att det tydligt stod "Books" och tullkoden 4901. Fick kontakta postnord som den här gången kunde korrigera innan jag betalade.

När man ändå måste betala moms på alla paket så vore det ju mycket enklare om fler gjorde som Amazon eller eBay Global Shipping där de tar ut moms direkt vid köpet så får inte Postnord slå klorna i paketen. Hanteringen hos Postnord tar ju ofta längre tid än det tar från paketet att skickas från utlandet till terminalen i Sverige.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Har testat leverans med Instabox några gånger, och det gick bra, men den här gången så hade jag valt ett annat utlämningsställe än de första gångerna (av misstag) tydligen gick det att ändra i efterhand, så jag gjorde det.

När det skulle vara framme igår så fick jag ett sms att det felsorterats och skulle bli försenat en dag..

När det skulle vara framme idag, så fick jag återigen ett sms att det felsorterats och skulle bli försenat en dag.. men denna gång trodde jag inte på meddelandet, utan räknade med att det nu hamnat i en oändlig loop :lying:

Så testade att ringa dem, och de skulle fixa saken.. så får väl se om det blir samma visa imorgon eller ej, men då ringer jag nog internetbutiken jag beställde grejorna från.

Så mitt råd är att aldrig någonsin byta till en annan box i efterhand.;)
Fick inget SMS idag så blev glad, så gick in på spårningen, där stod det att det kommer imorgon :(. Så ringde dem idag igen, och det behandlades tydligen manuellt igår eftersom maskinen sorterat det fel, för att det var nåt fel på etiketten.

Men nu skulle de sätta upp det på en bevakningslista.

Nu börjar jag verkligen tröttna på det här, kommer det imorgon så är det försenat tre dagar, skulle kommit tisdag eftermiddag.

Jag kommer nog aldrig välja leverantören Instabox igen.:confused:. (det fanns en massa andra leverantörer att välja på också)

Snailman Snailman skrev:
Jag kommer nog aldrig välja leverantören Instabox igen.:confused:. (det fanns en massa andra leverantörer att välja på också)
Om det fortsätter att strula får du reklamera till avsändaren, som då får välja en annan leverantör, eller lösa det på något annat acceptabelt sätt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
engs
För mig har instabox fungerat utmärkt, enda nackdelen är att man inte har så många dagar på sig att plocka upp det har jag för mig.
Om leveransen går iväg senare än man får information av från säljaren (dvs ej instabox fel) och sen inte är hemma några dagar när det väl anlänt till boxen, så har det varit nära gränsen.

T.ex. beställer till Instabox med förväntad lev på tisdag, ute och reser ons-fre och paketet anländer på onsdagen.
Då får man åka in på helgen för att hinna plocka upp det.

Snailman
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om det fortsätter att strula får du reklamera till avsändaren, som då får välja en annan leverantör, eller lösa det på något annat acceptabelt sätt.

Ok, fick sms idag igen om att det var felsorterat :rolleyes: ringde butiken, men stod fortfarande att det skulle komma vid 17:30, så får vänta till efter 18:00 och ringa igen så skickar de en ny vara, om den förra dyker upp får jag skicka tillbaka den.

Ringde Instabox igen, och tydligen så har paketet åkt omkring i staden, men boxen vägrar ta emot det och då kan transportören inget göra:geek:. Så det är inne i en oändlig loop som jag trodde.

Den här personen skulle fixa det på samma sätt som de tidigare två jag ringde, så jag kommer väl att få mina dagliga sms resten av livet.:thinking:

Ok, leverantören ska skicka en ny vara på måndag (med PostNord), så Instabox får ett par försök till på sig innan måndag.

Redigerat:
hsd
De där boxsystemen är dessutom väldigt osäkra, vem som helst kan knappa in kod och om det råkar finnas så hoppar luckan upp

hsd hsd skrev:
De där boxsystemen är dessutom väldigt osäkra, vem som helst kan knappa in kod och om det råkar finnas så hoppar luckan upp
Nja, koden består ju av 8 siffror. Att du skulle knappa in rätt kod för ett paket som råkar ligga just på det utlämningsstället är ju ganska osannolikt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
hsd
Osannolikt hade det varit OM det varit ett paketnummer plus en kod , nu kan exempelvis sysslolösa ungdomar knappa på måfå och få ut paket som någon får betala för , med lite flax ligger en mobil i paketet och då blir det mångs som testar
Dessutom vad sker om lucka kärvar lite och inte hopar upp , mottagaren har inte en aaning om vilken lucka som ska öppnas
Och när något är mosat med skadat eller saknat innehåll-vad gör man då

hsd hsd skrev:
Osannolikt hade det varit OM det varit ett paketnummer plus en kod , nu kan exempelvis sysslolösa ungdomar knappa på måfå och få ut paket som någon får betala för , med lite flax ligger en mobil i paketet och då blir det mångs som testar
Dessutom vad sker om lucka kärvar lite och inte hopar upp , mottagaren har inte en aaning om vilken lucka som ska öppnas
Och när något är mosat med skadat eller saknat innehåll-vad gör man då
Antalet kombinationer är alltså 10^8, dvs 100 000 000. Jag vet inte om du provat öppna ett kodlås med fyra siffror.. Man tröttnar rätt snabbt då det finns 10 000 kombinationer.
Jag tror inte du har använt instabox. Skärmen indikerar nämligen vilket fack som öppnas.

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
hsd
Jag har hämtat paket och den skärmen indikerade inget samt alla luckor omärkta

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
D daniel_021 skrev:
Antalet kombinationer är alltså 10^8, dvs 100 000 000. Jag vet inte om du provat öppna ett kodlås med fyra siffror.. Man tröttnar rätt snabbt då det finns 10 000 kombinationer.
Jag tror inte du har använt instabox. Skärmen indikerar nämligen vilket fack som öppnas.
Men det går ganska fort, bara att börja från tex 5555 och stega upp en i taget, så gjorde folk på högstadiet när det blev poppis med kodlås

Ganska fort? Tar det 5 sekunder att trycka i en kod och det är en butik med generösa öppettider (08-22) så behöver du stå där varje dag, 16 timmar om dagen i tre månader för att ha betat av en procent av koderna och ha en rimlig chans att pricka rätt någon gång.
Under den tiden är jag ganska säker på att någon har funderat på vad du pysslar med och hunnit skaffa besöksförbud.

Kodhänglåsen öppnar man inte genom att prova sig fram. Mitt rekord är 8 sekunder för ett sånt där kromat Abus-lås med fyra siffror.

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jag är rätt övertygad om att systemet har inbyggt skydd så att om nån slår fel kod flera gånger i rad så går det dels iväg ett larm och dels kanske det inte går att slå in en ny kod igenom på 5 minuter.

Ett enkelt kodlås har ingen fördröjning på det viset, så att prova 10000 koder med en kod i sekunden tar "bara" 10000 sekunder. Eller knappt 3 timmar.

Att prova 100000 koder med en kod i sekunden tar över ett dygn. Måste man vänta 30 sekunder mellan varje kod tar det en månad.

Så fungerar i princip alla skydd mot brute force-knäckning: Man ser till att det tar tid.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ganska fort? Tar det 5 sekunder att trycka i en kod och det är en butik med generösa öppettider (08-22) så behöver du stå där varje dag, 16 timmar om dagen i tre månader för att ha betat av en procent av koderna och ha en rimlig chans att pricka rätt någon gång.
Under den tiden är jag ganska säker på att någon har funderat på vad du pysslar med och hunnit skaffa besöksförbud.

Kodhänglåsen öppnar man inte genom att prova sig fram. Mitt rekord är 8 sekunder för ett sånt där kromat Abus-lås med fyra siffror.
Jag citerade nog fel, menade att ett hänglås med kod går ganska fort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.