Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
nino nino skrev:
Går det förresten att komma åt bilden på paketet efter man betalat?
Det har gått innan i varje fall.

nino nino skrev:
om paketet kommer bort (efter man betalat skatt och tull) så ska man vända sig till leverantören?
Man ska alltid vända sig till den part man har avtal med. Alltid. Om du handlar en vara är det upp till säljaren att fixa leveransen till dig (såvida ni två inte avtalar något annat). Säljaren tecknar i sin tur ett avtal med en transportör. Skulle transporten fallera ska du vända dig till den part som du har avtal med, dvs säljare. Sen är det upp till säljaren att i sin tur vända sig till den part som den har köpt transporten av.

För att använda sig av byggahus-termer: Om du tecknar avtal med Badrumsklåparen AB, som i sin tur anlitar ett antal underleverantörer, där någon gör ett fel. Tar du reda på vilken av underleverantörerna det är som har klantat sig, och vänder dig till dem? Eller tar du kontakt med Badrumsklåparen AB för att få dem att styra upp det?

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Jojo det är jag helt med på, men om pn bevisligen har haft paket (fastnat i tullen och fotat det) sen tappar man bort det så borde det ju inte vara säljarens ansvar.

Men jag vet att det är så det fungerar

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Huvudansvaret på att varan kommer till kunden ligger på säljaren.
Transportör(en/erna) har ansvar gentemot säljaren att transportera varan.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jojo det är jag helt med på, men om pn bevisligen har haft paket (fastnat i tullen och fotat det) sen tappar man bort det så borde det ju inte vara säljarens ansvar.
Det beror ju på gentemot vem.

Gentemot dig är det fortfarande säljarens ansvar.

Gentemot säljaren är det Postnords ansvar. Eller kanske inte ens del heller, skickades det från utlandet är det ju avsändande postbolag som har ansvar gentemot säljaren. Så säljaren får vänta sig till den som paketet skickades med, som sen i sin tur får ta det vidare till Postnord.

Jo jag vet hur det fungerar, har själv sålt grejer som skickats.

Det jag menar är att postnord får paketet, fotar det och sen tappar bort det då borde det ju inte bli en kostnad / tidstjuv för säljaren/köparen av frakten men det blir det ju.
Vet inte heller hur man skulle lösa det på ett bättre sätt heller.

Jaja nog om detta

Hur lång tid från att man swishat pengarna till postnord tills man får paketet då?
Mitt sms kom i måndags och jag betalade direkt

nino nino skrev:
Jo jag vet hur det fungerar, har själv sålt grejer som skickats.

Det jag menar är att postnord får paketet, fotar det och sen tappar bort det då borde det ju inte bli en kostnad / tidstjuv för säljaren/köparen av frakten men det blir det ju.
Vet inte heller hur man skulle lösa det på ett bättre sätt heller.

Jaja nog om detta

Hur lång tid från att man swishat pengarna till postnord tills man får paketet då?
Mitt sms kom i måndags och jag betalade direkt
Allt ifrån ett par dagar till veckor (3-4) har jag varit med om

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hej tydligen gått igår så borde vara här på måndag

Idag blev jag positivt chockad av postmord, beställde på amazon igår 15:09 fick SMS idag 10:54 att mitt paket fanns att hämta.:D(y)

• Wow
MrDizzy
  • Laddar…
undine
Jag får samma. Sitter hemma och jobbar hela dagar. Får sms när jag är hemmma: "Paketet kunde inte delas ut, finns nu på ditt ombud". Jämt, jämt.

Blev också glatt överaskad idag. Beställde lite eldetaljer till dotterns blivande lägenhet via nätet i går fm. Och idag kl 11:17 får jag ett meddelande i Postmords app att de har levererat ett paket i min brevlåda. Skickar iväg dottern som är ledig idag och mycket riktigt så ligger det ett litet paket med eldetaljer. Denna gång blev det en snabb och gratis leverans.

Jag känner att jag måste balansera upp tråden. Postens hemleverans fungerar prima hos mig, killen som delar ut känner till och med igen mig så jag behöver inte legitimera mig längre... :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det brukar som sagt funka, men idag fick vi en avi om att vi har ett paket att hämta, i Partille 30 mil bort :crysmile:

nu det senaste gångerna har de droppat paket i brevlådan som jag betalat extra för att få till dörren. De tycker tydligen att de 200sista metrarna är jobbiga...

• Ledsen
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
nu det senaste gångerna har de droppat paket i brevlådan som jag betalat extra för att få till dörren. De tycker tydligen att de 200sista metrarna är jobbiga...
Fast vilken tjänst har du betalat för då? Finns ingen tjänst som uteslutande betyder att de går ända till dörren utan poängen är att det kommer hem till dig. Det kan alltså läggas på lådan om utrymme medger.

• Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.