341 821 läst · 2 152 svar
342k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Medlem
· Stockholm
· 351 inlägg
Man ska alltid vända sig till den part man har avtal med. Alltid. Om du handlar en vara är det upp till säljaren att fixa leveransen till dig (såvida ni två inte avtalar något annat). Säljaren tecknar i sin tur ett avtal med en transportör. Skulle transporten fallera ska du vända dig till den part som du har avtal med, dvs säljare. Sen är det upp till säljaren att i sin tur vända sig till den part som den har köpt transporten av.nino skrev:
För att använda sig av byggahus-termer: Om du tecknar avtal med Badrumsklåparen AB, som i sin tur anlitar ett antal underleverantörer, där någon gör ett fel. Tar du reda på vilken av underleverantörerna det är som har klantat sig, och vänder dig till dem? Eller tar du kontakt med Badrumsklåparen AB för att få dem att styra upp det?
Jojo det är jag helt med på, men om pn bevisligen har haft paket (fastnat i tullen och fotat det) sen tappar man bort det så borde det ju inte vara säljarens ansvar.
Men jag vet att det är så det fungerar
Men jag vet att det är så det fungerar
Det beror ju på gentemot vem.nino skrev:
Gentemot dig är det fortfarande säljarens ansvar.
Gentemot säljaren är det Postnords ansvar. Eller kanske inte ens del heller, skickades det från utlandet är det ju avsändande postbolag som har ansvar gentemot säljaren. Så säljaren får vänta sig till den som paketet skickades med, som sen i sin tur får ta det vidare till Postnord.
Jo jag vet hur det fungerar, har själv sålt grejer som skickats.
Det jag menar är att postnord får paketet, fotar det och sen tappar bort det då borde det ju inte bli en kostnad / tidstjuv för säljaren/köparen av frakten men det blir det ju.
Vet inte heller hur man skulle lösa det på ett bättre sätt heller.
Jaja nog om detta
Hur lång tid från att man swishat pengarna till postnord tills man får paketet då?
Mitt sms kom i måndags och jag betalade direkt
Det jag menar är att postnord får paketet, fotar det och sen tappar bort det då borde det ju inte bli en kostnad / tidstjuv för säljaren/köparen av frakten men det blir det ju.
Jaja nog om detta
Hur lång tid från att man swishat pengarna till postnord tills man får paketet då?
Allt ifrån ett par dagar till veckor (3-4) har jag varit med omnino skrev:Jo jag vet hur det fungerar, har själv sålt grejer som skickats.
Jaja nog om detta
Blev också glatt överaskad idag. Beställde lite eldetaljer till dotterns blivande lägenhet via nätet i går fm. Och idag kl 11:17 får jag ett meddelande i Postmords app att de har levererat ett paket i min brevlåda. Skickar iväg dottern som är ledig idag och mycket riktigt så ligger det ett litet paket med eldetaljer. Denna gång blev det en snabb och gratis leverans.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Det brukar som sagt funka, men idag fick vi en avi om att vi har ett paket att hämta, i Partille 30 mil bort
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
Fast vilken tjänst har du betalat för då? Finns ingen tjänst som uteslutande betyder att de går ända till dörren utan poängen är att det kommer hem till dig. Det kan alltså läggas på lådan om utrymme medger.Tokslut skrev: