Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
S Stefan1972 skrev:
Fast vilken tjänst har du betalat för då? Finns ingen tjänst som uteslutande betyder att de går ända till dörren utan poängen är att det kommer hem till dig. Det kan alltså läggas på lådan om utrymme medger.
Står uttryckligen leverans till dörren, även Postnord anväder det uttrycket när man väljer vilken dag man vill ha paketet

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Står uttryckligen leverans till dörren, även Postnord anväder det uttrycket när man väljer vilken dag man vill ha paketet
förvisso men det innebär troligen inte att de ovillkorligen ställer varenda liten försändelse vid just dörren.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
https://www.fraktjakt.se/shipping_products/show/174?locale=sv

”PostNord Sverige AB - Varubrev ekonomi, Leverans vid dörren

Varubrev är en brevtjänst som vänder sig till företag som skickar lätta varor med lågt varuvärde, till privatpersoner i Sverige och övriga världen. Leverans vid dörren innebär att, när brevet inte går ner i mottagarens postlåda, hängs brevet i en Leverans vid dörrhandtaget av brevbäraren (OBS! Kan ej utföras i flerfamiljshus med fastighetsboxar.).”

S Stefan1972 skrev:
förvisso men det innebär troligen inte att de ovillkorligen ställer varenda liten försändelse vid just dörren.
kryssar tom. i att de kan ställa vara där om ingen är hemma, de har förifyllt "vid ytterdörren" där man kan välja vart man vill ha paketet. Står ingenstans nått om min brevlåda

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

”PostNord Sverige AB - Varubrev ekonomi, Leverans vid dörren

Varubrev är en brevtjänst som vänder sig till företag som skickar lätta varor med lågt varuvärde, till privatpersoner i Sverige och övriga världen. Leverans vid dörren innebär att, när brevet inte går ner i mottagarens postlåda, hängs brevet i en Leverans vid dörrhandtaget av brevbäraren (OBS! Kan ej utföras i flerfamiljshus med fastighetsboxar.).”
Nu senast var det en Toner för 1.000kr som stack upp 10cm ur brevlådan, men vad vet jag vad som är ett lågt varuvärde

Är det Postnords fel om din leverantör skriver en sak på sin hemsida och sedan använder en tjänst hos PostNord som har andra villkor.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T Tovan skrev:
Är det Postnords fel om din leverantör skriver en sak på sin hemsida och sedan använder en tjänst hos PostNord som har andra villkor.
Det är ju Postnords app man beställer utkörning i och där står det vad jag skrev ovan!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fick moms/tullkrav på en vara för 30kr som jag beställt från Wish. Jag tänkte att detta är väl lätt fixat, Postnord har ju till och med automatisk hantering av detta i sin AI-chatt. Jag fyllde i klagomålet med ordernummer från Wish och ingenting hände. Jag väntade fem dagar som det stod och sedan gjorde jag samma sak igen, ingenting hände på ytterligare två dagar. Ja, inget annat än att jag fick en påminnelse om att jag inte betalt avgiften då förstås.

Nu började det bli bråttom och jag hörde av mig till vanliga kundtjänst. Dröm om min förvåning när mitt ärende inte finns registrerat där som att jag klagat på det. Dvs, deras AI på hemsidan hade kastat bort mitt ärende två gånger. Nu tog de dock tag i saken, men troligen så har väl data systemet inte gillat min ovanliga e-postadress eller något liknande och därför bara kastat bord hela databaselementet. När jag nu söker på paketet så finns det inte längre i moms/tull-systemet. OK, allt väl, paketet är på gång? Nej! Idag får jag ett meddelande från dem om att de skall ta tag i detta så snart som möjligt, men att de har stora förseningar pga högre belastning än vanligt och stor sjukfrånvaro. Vi har haft ett år av Covid och de har alltså inte löst detta problem ens?

Jag undrar hur länge detta kan tillåtas pågå? Jag använder aldrig posten själv längre, jag litar inte på dem. Det är dessutom billigare att skicka paket med tyskarna (DHL och Schenker) och man har då inga moms-problem heller, oavsett vilket land varorna kommer från.

Postnord kan ju uppenbarligen inte heller konkurrera med UPS. Jag gjorde en mindre beställning på fyra artiklar från Amazon, dessa skickas ut som tre olika paket till dörren med UPS. De kom alltså tre gånger till dörren för en order med ett totalt ordervärde om strax över 300kr. Med postens avgifter så hade det inte funnits kvar några pengar till säljaren i det läget. Ett av paketen hade ett värde om 18kr och det kom ut en stor budbil til mig ute på landsbygden med det paketet.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Posten gör allt för att gräva sin egna grav. Fortsätter de som de gör nu så lär vi väl inte ha någon som kan/vill eller har möjlighet att leverera något inom 10 år.....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fast man får ju komma ihåg att problemen är ju ganska få sett till antal försändelser som hanteras. Själv får jag en hel del gods med posten och det är ju ytterst sällan det är nå krångel.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast man får ju komma ihåg att problemen är ju ganska få sett till antal försändelser som hanteras. Själv får jag en hel del gods med posten och det är ju ytterst sällan det är nå krångel.
Medan jag har krångel med åtminstone 1/10 paket, kanske till och med 1/5. Jag har haft problem en enda gång när jag skickat/mottagit via andra leverantörer och då berodde förseningen på att alla paket i julas inte fick plats I paket bilens lastutrymme. Då skickade de paketet till ett annat närliggande utlämningsställe så att det skulle kunna hämtas ut innan jul och de frågade efteråt om detta var OK, annars så skulle det senare skickas till mitt ordinarie utlämningsställe.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Här är det tvärtom, skulle haft massor men får nästan inget.. får efterlysa eller åka och hämta på annan ort... trots att det ska komma till dörren.. ombud går bra men då hade en skrivelse om det varit trevligt..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det är ju Postnords app man beställer utkörning i och där står det vad jag skrev ovan!
Ja, men det är inte vad som står för kunden. Notera att du *inte* är deras kund, då du inte betalat för tjänsten.
Det har avsändaren gjort.
Och om avsändaren väljer att använda en tjänst som uttryckligen är avsett för något med lågt varuvärde till sina leveranser så är det inte posten som tagit beslutet.

Hörde just på radion att postens VD fått en löneökning på 21%. Den nya lönen är 708 tusen i månaden vilken känns lite galet när de inte kan leverera och skär ner.....:rolleyes::mad::dizzy:

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Hörde just på radion att postens VD fått en löneökning på 21%. Den nya lönen är 708 tusen i månaden vilken känns lite galet när de inte kan leverera och skär ner.....:rolleyes::mad::dizzy:
Har inte sett den infon än.
Men en bit kvar till hur det var 2008....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kavkR9/hans-lon-900-000

Men systembolagschefen som tjänar 5 MSEK/år sticker mer i ögonen. Hur mycket utmaningar är det i det jobbet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.