313 772 läst · 1 463 svar
314k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Säker på att den inte har nosat på en sena eller så? En kompis skadade sig på jobbet, fick in en tunn vass kniv i handen. Den ordentlige chefen skickade in honom till sjukhuset. Där kunde de först inte ens hitta såret i den avtvättade handen så han fick vicka och vrida lite tills det började blöda igen. Såret såg ut ungefär som ditt. När de tittade närmare visade det sig att han nästan helt hade skurit av en sena, den hängde ihop på en tunn tråd. Det blev operation och sjukskrivning. Hade han jobbat vidare hade senan förmodligen slitits av och problemen skulle ha blivit desto större.A atomlab skrev:[bild]den där skall inte in där [bild]
Tyckte returen hackade lite på gipsdragaren så drog på lite wd40 och skulle bara dra lite i spåren, wrom sa det och trodde först bitsen borrat lite i handen men såg ganska fort att det satt en skruv där som stack upp troligen 12mm utav skallen då jag skruvade 12.5mm gips innan. Gjorde inte så ont där och då och kunde skruva ut den för hand. Men nu efter känns det ordentligt och är tufft satt få styrka. Troligen var borrspetsen och nosade på något ben i handen.
På natten efter det hände så gjorde det så jävla on att jag knappt kunde röra handen. Den var sedan stel hela förmiddagen och jag var påväg in till sjukhuset. Men sedan tog det av och vart bättre.
Nu tre dagar efter så känner jag inget och handen rör sig precis som innan.
Nu tre dagar efter så känner jag inget och handen rör sig precis som innan.
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byte hjullager på min Audi A6.
Allt gick jättebra, förutom när jag skulle dra fast en av bultarna till lagret….
Då slant jag, och råkade träffa något vasst.
Ett ”litet” jack över fingerleden.
Så det blev en tur till Akuten på nationaldagen, för limning och omplåstring….
Så mycket för det lilla? Jag antar att bilden inte gjorde skadan rättvisa?S sirlongfellow skrev:
Jag har snittat upp mer än så där flera gånger. Det brukar bli tvättning och tejpning och en paus innan jag fortsätter. Och ännu ett ärr som belöning.
Det måste ha varit ordentligt djupt?
Verktygstokig
· Halland
· 7 568 inlägg
Det ser ut på bilden som att det ligger precis i 'vecken' över leden så kan nog gömma sig rätt bra där.pacman42 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
pacman42 skrev:
Ja, det var djupt...Frustrator skrev:
Jag såg direkt, att det är bara att åka till sjukan för att få det omlagt.
(Men först, fick jag plocka ihop bilen..)
Jag pratade med grannen(som är läkare), han sa åk till sjukan pga att det är över en "fingerled".
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Precis. Sånt där använder man ju flitligt när ok ska bort utan att lossa slangarna, eller för att palla upp länkarmar, drivaxlar osv. Det är ingen direkt vikt att tala om, men för mycket för att delarna ska kunna hänga fritt iafS sirlongfellow skrev:
Sönderslagna knogar är f.ö. en oskriven lag att man ska ha efter man skruvat bil
Jag fick också ett djupt sår över en led för ett tag sedan. Ser ut som du fick en skena också? Se till att försöka röra fingret så mycket du vågar och kör rehab så snart som möjligt.S sirlongfellow skrev:
Jag har begränsad rörlighet i mitt finger fortfarande efter 3 månader så det är inget att leka med.
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Jag tror inte att senan är skadad.mexitegel skrev:
Skenan ska bara hindra att jag böjer fingret, och drar i såret.Men jag ”lade om” såret idag, och det har ”gått upp” lite (dom limmade bara… borde sytt) …
Så det får nog kontakta vårdcentralen på måndag….
Verktygstokig
· Halland
· 7 568 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Är man inte så nogräknad eller inte har nära till vård så funkar det limma ihop sår med en droppe snabblim (cyano). Kläm ihop såret och sätt en droppe på huden. Lägg på lite vatten eller activator på torkar ytan snabbare.