A
A atomlab skrev:
Raka snitt och skivor är inga problem. Det är just när dom är gerade, smala och långa som är problemet. Man måste både trycka in skivan mot längdanhållet och dessutom mata på.

Hitills har jag inte hittat något bra hjälpmedel men är den absolut sista på jorden att tveka om att köpa nytt.
Jag förstår, ger är naturligtvis vassa(re). Prova att justera ditt klyvanhåll. Om man måste jobba jättemycket med att få biten att löpa längs med anhållet är det för mkt släpp.
 
ricebridge ricebridge skrev:
[media]

Tejpen var då inte en dum ide!

mowatom skrev:
Jag förstår, ger är naturligtvis vassa(re). Prova att justera ditt klyvanhåll. Om man måste jobba jättemycket med att få biten att löpa längs med anhållet är det för mkt släpp.
Det största problemet är att biten vill rida upp på klingan då den är förhållandevis lätt.
 
A atomlab skrev:
Tejpen var då inte en dum ide!


Det största problemet är att biten vill rida upp på klingan då den är förhållandevis lätt.
Här har du en smart hjälp för att få smala bitar mot anhållet, hjul ovanpå det som sitter i vinkel = drar det mot anhållet (y)
https://www.fine-tools.com/jessem-clear-cut-ts.html
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att handskar bör undvikas. Det gäller alla roterande verktyg.

Stå stabilt med båda fötterna. Och då inte rakt bakom sågen som någon redan skrivit.

Håll rent omkring maskinen och på maskinen. Frånsåg har en förmåga att vara i vägen och att driva omkring. Svårt att ha koll på.
En liten träbit som råkar hoppa upp på klingan kommer farande som en projektil rakt på operatören.

Luta inte fram och ta emot bitar bakom klingan. Att ha händer framför klingan är generellt en dålig idé. Den reflexmässiga reaktionen om det smäller är att hålla fast hårdare. Då är det lätt hänt att några fingrar ryker.
Gäller också om man är två. Att inte ta emot nära utan helst någon meter efter att biten passerat riskområdet.

Använd påskjutare om möjligt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Tänkte bara göra lite reklam för stålhättan :crysmile:

[bild]
Ytterligare en person som den hårda vägen lärt sig att det är foppatofflan som gäller om man vill vara säker på bygget. Foppatofflan hjälper dig att navigera runt alla farliga saker på marken.

Jag kör i första hand med rosa tofflor när jag bygger, så får jag ha dem ifred.

4310d19c62b84c4aa17438ad87690dfd.jpg
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
findus42 findus42 skrev:
Gäller också om man är två. Att inte ta emot nära utan helst någon meter efter att biten passerat riskområdet.
Det älskar en del medarbetare att göra. Värst när de ska de börja dra i biten direkt efter klingan, så att den vickar till lite medans man fortfarande sågar. Tur att man mest är själv.
 
K
Blev tyvärr inte som tänkt igår. Uppskuret finger och besök på lasarettet. Som tur var ett fint och rakt snitt så gick bra med lim och tejp och inga stygn.
Boven i dramat var planhyveln. Som stod under arbetsbordet. Avstängd och inte ens inkopplad. Så går det när tankarna är på annat håll och man inte riktigt tittar på vad man gör (skulle bara plocka fram det som låg ovanpå..)

En hand med ett vit fingerförband eller skydd, vita bakgrund, närbild, vård eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Om man inte lär sig att spackeln är vass på ena armen kan man prova på andra också.

Två händer, vänstra med ett litet sår, bakgrund med behållare, del av kropp och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Trodde först att du skulle visa upp händerna som du sågat av alla fingrar och tummar på! :crysmile::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Skadade ett finger idag på en sån simpel sak som att trycka dit ett batteri på en maskin.
Hade handskar på mig, men lyckades på nått sätt få fingret mellan.
Ett stort 36V batteri på en Hitachi slagborr, en maskin jag använt i 10 år utan att klämma mig.
Person med blodig finger framför ratt och bilkontroller. Olycka eller skada kan ha inträffat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Om man ska hålla en liten träbit mot en bandputs så ska man se till att man inte tappar biten, för då blir det dumt. I går gjorde jag dumt. Gör inte dumt.
Ett skadat finger med bandage och synlig såryta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Myckling och 15 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Om man ska hålla en liten träbit mot en bandputs så ska man se till att man inte tappar biten, för då blir det dumt. I går gjorde jag dumt. Gör inte dumt.
[bild]
Ajajaj, ja putsar kan vara olustiga faktiskt. Krya(y):heart:
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Eftersom mittenfingret ser ut som det gör och bara tumme och lillfinger är helt ok, så föreslog jag att jag skulle fixa en sån där handdocka av "nearly headless Nick" för att roa barnen, men min fru röstade nej. Trist.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.