S
katos katos skrev:
Har irriterat mig på en sak länge nu.

Det är mycket snack om sawstop samtidigt som man varken använder klyvkniv eller klingskydd.

Och kanske framförallt hittar på diverse olika användningsområden för sina bordssågar som dom inte var konstruerade för. Svarvar, fräser lister m.m. Bara för att det går att göra betyder det inte att det är en bra ide.

för att dra en parallell till mitt andra yrke där jag varit på en bit över 1000 trafikolyckor. Och lärdomen därifrån är att inte alla men majoriteten av trafikolyckorna orsakas av idioter som tar idiotiska beslut.

och står man och t.ex. fräser till en konkav list i bordsågen tycker jag man ska ta sig en funderare var i idiotskalan man befinner sig för det finns garanterat bättre byxade yrkesmän med mer erfarenhet som har sågat av sig sina fingrar i mer genomtänkta arbetsmoment.

”ja men jag har gjort det här innan och det har alltid gått bra”

ja men en dag släpper din biltematving för 79;90kr från ditt styranhåll och arbetsstycket och din hand åker rakt genom klingan.

och då jag kommer inte säga eller skriva något men jag kommer tänka samma sak som jag gör när jag gör HLR på passageraren till den 20 åriga förare som krockat med ett träd i 160kmh kl 02:00 en fredag kväll: Vilken jävla idiot!!!

blev en lång rant nu på kvällen. Var försiktiga, använd skydden, välj rätt verktyg!
För en amatör som ska köpa en bordssåg, vad borde jag läsa igenom för å veta hur jag ska såga eller ha händerna utan att vara med om olyckor?
 
K
S SvanteC skrev:
För en amatör som ska köpa en bordssåg, vad borde jag läsa igenom för å veta hur jag ska såga eller ha händerna utan att vara med om olyckor?
Sunt förnuft klarar du dig med.
 
  • Wow
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Sunt förnuft klarar du dig med.
Nej, det finns mycket som kan gå fel vid arbete med bordssågar, och då är det fara för främst händerna, men även andra delar av kroppen vid kick-back. Några grundregler:
  • Skaffa inte en billig maskin -skydd och anhåll är för dåliga och klumpiga
  • Använd alla skydd,
  • Använd styrningar i form av längdanhåll eller kapanhåll
  • Såga endast raka snitt -inga experiment att använda sågen som en svarv eller fräs för att göra hålkälar och liknande.
  • Du behöver oftast inte se snittet. -Med rätt inställda anhåll hamnar snittet där man har tänkt ändå.
  • Använd aldrig handskar
  • Ha aldrig händerna i närheten av klingan -använd påpetare eller liknande
  • Se till att arbetsstycket inte kan klämmas mellan kringa och anhåll -Speciellt viktigt om du kapar med kapanhållet.
  • Såga aldrig på fri hand utan anhåll
Detta är inte en komplett lista. Sök efter "Table saw safety" på Youtube och var skeptisk till det som sägs, och fundera på om rekommendationerna verkar vettiga.

När du planerar ett snitt skall du alltid tänka "Hur kan det här gå åt helvete?"
När du tänker att -jag skall bara göra det här enkla snittet, seda tar jag rast -Avbryt, och gå på rast!
Tag aldrig bort klyvkniven!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Modig och 16 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
För en amatör som ska köpa en bordssåg, vad borde jag läsa igenom för å veta hur jag ska såga eller ha händerna utan att vara med om olyckor?
Förutom det mattiasp sa: se upp för att den del som är mellan anhållet och klingan kan komma flygande bakåt, sk. kickback. Stå aldrig rakt bakom klingan.

Om det går trögt så kan det vara spänningar i träet, då kan plankan nypa i klingan och i värsta fall slå rakt upp. Har hänt mig. Numera har jag en kil som jag trycker i spåret på andra sidan klingan om det verkar vara spänningar.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Man skall alltid tänka på hur man skall göra det och tänka en extra gång om det inte finns något bättre sätt.

Skyddsglasögon ser jag som en viktig sak då jag vet fler som har dålig syn än som saknar en fingertopp.

För mig handlar det om att ta bort olika moment att tänka på. Jobbar jag med tex MDF så använder jag alltid handskar för då slipper jag tänka på att skära mig. Annars så måste jag tänka på att inte skära mig vilket är större chans och fokusförflyttare. Och skär man sig så ruggar man tillbaka och tappar ytterligare fokus.

Jobbar jag med smala stycken så tar jag bort klingskyddet, dock aldrig klyvkniven. På så sätt så har jag fri syn på att ta emot stycket på andra sidan istället för att krångla in handen bakom klingskyddet vilket gör att jag tappar fokus på något annat. Man kan bara ha koll på ett par saker åt gången och kan man "släppa" något så lägger man mer fokus på var fingrarna inte skall vara. Dvs i klingan.

Men det viktigaste är att inte använda skit och kosta på sig att ha vassa och rena klingor.
 
K
Använd aldrig handskar vid en bordsåg
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Använd aldrig handskar vid en bordsåg
Motivera tack.
 
A atomlab skrev:
Motivera tack.
Lätt att de fastnar och drar med sig hela handen. Något av det första man får lära sig i bordscirkelsågssäkerhetskunskap (nytt ord!)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K
A atomlab skrev:
Motivera tack.
För att du fastnar och kan få hela handen nersliten mot klingan bla.Som nämnt ovan finns bra video på youtube om bla handskar och annat man ska se upp med. Kolla det så kanske du får en tankeställare och slutar med handskar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Lätt att de fastnar och drar med sig hela handen. Något av det första man får lära sig i bordscirkelsågssäkerhetskunskap (nytt ord!)
Men om dom fastnar och man drar in handen i klingan så är man redan där för nära klingan och/eller kör ämnet för fort mot klingan. Vilket borde vara lektion 2 och 3 i vad man inte skall göra i bordcirkelsågsäkerhetskunskapslektionen.
 
K
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, det finns mycket som kan gå fel vid arbete med bordssågar, och då är det fara för främst händerna, men även andra delar av kroppen vid kick-back. Några grundregler:
  • Skaffa inte en billig maskin -skydd och anhåll är för dåliga och klumpiga
  • Använd alla skydd,
  • Använd styrningar i form av längdanhåll eller kapanhåll
  • Såga endast raka snitt -inga experiment att använda sågen som en svarv eller fräs för att göra hålkälar och liknande.
  • Du behöver oftast inte se snittet. -Med rätt inställda anhåll hamnar snittet där man har tänkt ändå.
  • Använd aldrig handskar
  • Ha aldrig händerna i närheten av klingan -använd påpetare eller liknande
  • Se till att arbetsstycket inte kan klämmas mellan kringa och anhåll -Speciellt viktigt om du kapar med kapanhållet.
  • Såga aldrig på fri hand utan anhåll
Detta är inte en komplett lista. Sök efter "Table saw safety" på Youtube och var skeptisk till det som sägs, och fundera på om rekommendationerna verkar vettiga.

När du planerar ett snitt skall du alltid tänka "Hur kan det här gå åt helvete?"
När du tänker att -jag skall bara göra det här enkla snittet, seda tar jag rast -Avbryt, och gå på rast!
Tag aldrig bort klyvkniven!
Antar att vi alla tänker olika då för allt du nämner går under sunt förnuft hos mig iaf. Bortsett från att jag har tagit bort klingakyddet
 
K
A atomlab skrev:
Men om dom fastnar och man drar in handen i klingan så är man redan där för nära klingan och/eller kör ämnet för fort mot klingan. Vilket borde vara lektion 2 och 3 i vad man inte skall göra i bordcirkelsågsäkerhetskunskapslektionen.
Du har sämre känsla med handskar. Och vad föredrar du en rispa i handen eller att klingan får tag i en handske och sliter med sig handen?
 
A atomlab skrev:
Det blir för mycket i vägen så det jag gerar är 82mm med dubbelgering, kapar upp allt till 88 och tar sedan och drar av det sista och då är skyddet i vägen för att kunna ha full kontroll.

Eftersom dom också är 2.5m så måste man pressa och trycka och hade tidigare tunnare handskar men dom skar mdfen hål på så fick elaka sår fyllda med mdf damm istället. Så handskar är tyvärr ett måste. Nu var det dock inte handsken som gjorde att det skedde utan att jag hellre kollade på dammuppsamlaren än på klingan.
Ett tips är att testa skärskyddshandskar, samma man anväder när man styckar kött och rensar fisk komersiellt. Klarar dom en skarpslipad filekniv är knappast en mdf ngn match.
 
A
Nej, handskar går riktigt mkt bort. Jag sågar ca 20 ton MDF i min justersåg/år, 90% är melaminbelagd och ger riktigt vassa kanter, men man "lär" sig att inte skära sig. Min fru skär sig bara hon flyttar på lite MDF-bitar.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
mowatom skrev:
Nej, handskar går riktigt mkt bort. Jag sågar ca 20 ton MDF i min justersåg/år, 90% är melaminbelagd och ger riktigt vassa kanter, men man "lär" sig att inte skära sig. Min fru skär sig bara hon flyttar på lite MDF-bitar.
Raka snitt och skivor är inga problem. Det är just när dom är gerade, smala och långa som är problemet. Man måste både trycka in skivan mot längdanhållet och dessutom mata på.

Hitills har jag inte hittat något bra hjälpmedel men är den absolut sista på jorden att tveka om att köpa nytt.
 
  • Person använder bordscirkelsåg med styrskena, grön sågbladskydd, hand nära sågblad, verkstadsverktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller materialbit över arbetsbänk i snickeriverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.