316 963 läst · 1 475 svar
317k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Kan du ta någon bild på din setup? I en sån här tråd kanske det kan vara passande med lite råd om hur man kan undvika handskar och metoder för att jobba med klingskydd.A atomlab skrev:Det blir för mycket i vägen så det jag gerar är 82mm med dubbelgering, kapar upp allt till 88 och tar sedan och drar av det sista och då är skyddet i vägen för att kunna ha full kontroll.
Eftersom dom också är 2.5m så måste man pressa och trycka och hade tidigare tunnare handskar men dom skar mdfen hål på så fick elaka sår fyllda med mdf damm istället. Så handskar är tyvärr ett måste. Nu var det dock inte handsken som gjorde att det skedde utan att jag hellre kollade på dammuppsamlaren än på klingan.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Om man stoppar in fingrarna i sågen så ofta att ekonomin spelar roll borde man nog ändå se över sina arbetsmetoder lite.P Pysslarn skrev:Fantastisk teknik men med vissa brister om man ser till kostnaderna för ett utlöst skydd.
För några år sedan utvecklade Bosch en liknande "kött-detekterande teknik" — Reaxx — men skillnaden var att när den löste ut skickades sågklingan helt enkelt ner under bordet på en millisekund där den inte kunde ställa till med något.
När man hämtat sig och kunde jobba vidare återställde man enkelt sågen och körde på, troligen lite försiktigare ett tag.
Det här tog Sawstop död på genom att starta och vinna en patentstrid i USA (amerikansk tillverkare vs utländsk — är det bara jag som anar att utgången var given?) varpå Bosch la tekniken på is eftersom nordamerika är en så stor marknad.
Konsumenternas bästa är inte alltid prio ett...
//Ronnie
Hur känner den skillnad på ett finger och en träbit? Något elektriskt gissar jag, men kräver det att man måste ha en sladd i rumpan när man sågar för att den ska känna när strömmen tar den vägen eller hur funkar det?
Läste lite snabb om det igår, det var något med hur elektricitet leds genom hud/kött jämfört med trä, tänk dig touchskärmar på telefoner, fungerar med fingrar men inte med en blyertspenna.Hep skrev:
Självklart inte, jag tycker att man ska använda de skydd som finns. Som jag inledde min post: "Fantastisk teknik...". Jag är även för deformationszoner på bilar även om det innebär att bilen blir skrot, bara man överlever.L Lucif3r skrev:
Men jag kan ändå bara konstatera att det kom en konkurrerande lösning som faktiskt var bättre där ett utlöst skydd inte innebar produktionsstopp eller merkostnader.
//Ronnie
Så som jag uppfattar bilden så sågades det en del i handsken så pass mycket att fri hud syns.FreQa skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...skiner-och-verktyg.82640/page-77#post-5068610
Korrektomundo. Gick alldeles utmärkt med handskar. En teori man tänkt på är att det kanske till och med är bättre då handen blir lite fuktigare med handskar och således leder huden den induktiva strömmen lättare ner i klingan. Det var en liten rispa men inte mer än så.Demmpa skrev:
Så har jag också förstått det som att tanken är. Sen är det väl förstås så att det inte alltid blir så.R Ropa skrev:Att stålhättan viker sig och klipper av tårna är en del av funktionen!
Man kan inte få hättorna starka nog att klara allt och det är lättare att sy fast avklippta tår än att återforma krossade. Därför viker hättorna sig strax innan de kommer att knycklas ihop.
Detta är i alla fall den förklaring jag fått.
Har irriterat mig på en sak länge nu.
Det är mycket snack om sawstop samtidigt som man varken använder klyvkniv eller klingskydd.
Och kanske framförallt hittar på diverse olika användningsområden för sina bordssågar som dom inte var konstruerade för. Svarvar, fräser lister m.m. Bara för att det går att göra betyder det inte att det är en bra ide.
för att dra en parallell till mitt andra yrke där jag varit på en bit över 1000 trafikolyckor. Och lärdomen därifrån är att inte alla men majoriteten av trafikolyckorna orsakas av idioter som tar idiotiska beslut.
och står man och t.ex. fräser till en konkav list i bordsågen tycker jag man ska ta sig en funderare var i idiotskalan man befinner sig för det finns garanterat bättre byxade yrkesmän med mer erfarenhet som har sågat av sig sina fingrar i mer genomtänkta arbetsmoment.
”ja men jag har gjort det här innan och det har alltid gått bra”
ja men en dag släpper din biltematving för 79;90kr från ditt styranhåll och arbetsstycket och din hand åker rakt genom klingan.
och då jag kommer inte säga eller skriva något men jag kommer tänka samma sak som jag gör när jag gör HLR på passageraren till den 20 åriga förare som krockat med ett träd i 160kmh kl 02:00 en fredag kväll: Vilken jävla idiot!!!
blev en lång rant nu på kvällen. Var försiktiga, använd skydden, välj rätt verktyg!
Det är mycket snack om sawstop samtidigt som man varken använder klyvkniv eller klingskydd.
Och kanske framförallt hittar på diverse olika användningsområden för sina bordssågar som dom inte var konstruerade för. Svarvar, fräser lister m.m. Bara för att det går att göra betyder det inte att det är en bra ide.
för att dra en parallell till mitt andra yrke där jag varit på en bit över 1000 trafikolyckor. Och lärdomen därifrån är att inte alla men majoriteten av trafikolyckorna orsakas av idioter som tar idiotiska beslut.
och står man och t.ex. fräser till en konkav list i bordsågen tycker jag man ska ta sig en funderare var i idiotskalan man befinner sig för det finns garanterat bättre byxade yrkesmän med mer erfarenhet som har sågat av sig sina fingrar i mer genomtänkta arbetsmoment.
”ja men jag har gjort det här innan och det har alltid gått bra”
ja men en dag släpper din biltematving för 79;90kr från ditt styranhåll och arbetsstycket och din hand åker rakt genom klingan.
och då jag kommer inte säga eller skriva något men jag kommer tänka samma sak som jag gör när jag gör HLR på passageraren till den 20 åriga förare som krockat med ett träd i 160kmh kl 02:00 en fredag kväll: Vilken jävla idiot!!!
blev en lång rant nu på kvällen. Var försiktiga, använd skydden, välj rätt verktyg!