K
mexitegel mexitegel skrev:
Jag fick också ett djupt sår över en led för ett tag sedan. Ser ut som du fick en skena också? Se till att försöka röra fingret så mycket du vågar och kör rehab så snart som möjligt.

Jag har begränsad rörlighet i mitt finger fortfarande efter 3 månader så det är inget att leka med.
Fingrar är inte hela världen. Visst tråkigt men man anpassar sig. Mitt höger pekfinger har bara halva sin rörelse kvar en led krossades och blev inte riktigt bra igen men inget man tänker på efter ett tag man anpassar sig. Finns betydligt värre delar på kroppen. Att förlora funktionen på än ett finger

K
Helt hopplöst med lim på fingrar! Jag skar upp ett finger rätt duktigt och vårdcentralen limmade efter 2 dagar hade jag slitigt upp såret typ 5 gånger.

K Krux skrev:
Fingrar är inte hela världen. Visst tråkigt men man anpassar sig. Mitt höger pekfinger har bara halva sin rörelse kvar en led krossades och blev inte riktigt bra igen men inget man tänker på efter ett tag man anpassar sig. Finns betydligt värre delar på kroppen. Att förlora funktionen på än ett finger
Det inses lätt att det är bättre att förekomma en rörelsebegränsning med alla till buds stående medel än att behöva anpassa sig.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K
Det inses lätt att det är bättre att förekomma en rörelsebegränsning med alla till buds stående medel än att behöva anpassa sig.
Ja självklart. Men ett litet finger är en piss i sjön jämfört med andra delar av kroppen som en del tvingas leva med.
Jag tänker inte ens på att mitt en finger inte fungerar så för min del är det inte ens värt att operera och sätta dit en ny led . Fick det erbjudandet men det skulle nog bara skapa större problem så tackade nej .

Vart vill du komma med dina inlägg? Hur hjälper det @sirlongfellow ?

• Haha
Krux
  • Laddar…
Det är givetvis bra att jobba upp rörligheten, men viktigare att såret läker och leden blir skyddad från infektion.
Använd skenan och se till att fingret håller sig stilla.

Själv slet jag av senan till yttersta leden på lillfingret (drop-finger) för ett par år sedan. Då var resultatet att jag fick hålla fingret rakt, nästan överbjöjt i två månader utan att fuska en enda gång. (Givetvis med skena, men jag gjorde en egen som inte krävde tejp och gav huden möjlighet att andas etc.)

Efter två månader kunde jag så smått få kontroll på den yttersta leden och fick börja med ”sjukgymnastik”. Efter tre månader fungerade fingret som vanligt igen. (Dvs senan hade läkt fast)

Trots att jag hade fingret stelt i nästan tre månader så var det inget problem att börja röra på leden när det var dags, så att hålla fingret stelt i några dagar extra så att såret läker ordentligt och inte spricker upp är inget att oroa sig för.

Jag tänkte att det var skit samma med mitt lillfinger, det har man ju ändå inte så stor nytta av, men när det väl fungerade igen var jag grymt glad över att jag inte fuskat och nu har ett helt återställt finger.
Och en infektion i en led kan ju resultera i långvarig smärta som känns helt onödigt att dras med.

• Gilla
Krux
  • Laddar…
K
Vart vill du komma med dina inlägg? Hur hjälper det @sirlongfellow ?
Tja att det inte är särskilt allvarligt att låta bli att röra fingret under tiden det läcker. Du kan utan problem träna upp rörelsen igen. Att du har nedsatt rörelse i HELA 3 månader är väl inget problem? Bara att träna upp när det läkt och går inte det har du andra bekymmer som kan Kräva åtgärd. Det är värre att riskera slita upp såret om och om igen.

K Krux skrev:
Tja att det inte är särskilt allvarligt att låta bli att röra fingret under tiden det läcker. Du kan utan problem träna upp rörelsen igen. Att du har nedsatt rörelse i HELA 3 månader är väl inget problem? Bara att träna upp när det läkt och går inte det har du andra bekymmer som kan Kräva åtgärd. Det är värre att riskera slita upp såret om och om igen.
K Krux skrev:
Det tar inte många veckor innan en led fastnar.
Tro mig, jag vet.
Efter 2 månader av stillhet i min tumme så är det 100% orörlig idag och kommer inte bli rörlig heller.
Man ska vila ett skadat finger men man måste hålla igång lederna

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Precis. Stelheten kommer fort.

K
Obwoodwork OliverTryAlot skrev:
Det tar inte många veckor innan en led fastnar.
Tro mig, jag vet.
Efter 2 månader av stillhet i min tumme så är det 100% orörlig idag och kommer inte bli rörlig heller.
Man ska vila ett skadat finger men man måste hålla igång lederna
Tycker det låter konstigt.
Det brukar inte vara några större problem att träna upp igen. Hade 2 stycken fingrar helt orörliga i 4 månader . Det ena får inte tillbaka full rörlighet pga skadad led det andra tog inte särskilt lång tid att få igång igen.

K Krux skrev:
Tycker det låter konstigt.
Det brukar inte vara några större problem att träna upp igen. Hade 2 stycken fingrar helt orörliga i 4 månader . Det ena får inte tillbaka full rörlighet pga skadad led det andra tog inte särskilt lång tid att få igång igen.
Är inte konstigt, det går snabbt att få en led stel.
Jag opererades i april igen, fick inte röra mitt lillfinger på 2 veckor och när det var dags att röra den passivt så kunde jag böjja den 2mm till en början.

Sen är det så klart från person till person och hur skadan har varit.

Redigerat:
Jag svetsar rost på bilen. Hade svårt att se p.g.a. hjälmen, skulle punkta ett litet hål men hade svårt att se bra p.g.a. avsaknad av ljus och trångt, så jag tog av hjälmen för att se bättre, stängde ögonen och punktade, inte bra men jag började bli stressad, hade redan hållit på ett tag. Aj satan vad det brände till på ögonlocket. Svetsloppa som landade...

Som tur är klarade man sig med blotta förskräckelsen, blev mest skrämd. Men man fattar poängen med hjälmen, det är inte bara UV den skyddar från. Det är då man börjar ha stressigt och "fått leidon" som vi säger här, som man börjar göra misstag.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag vet inte vad du har för svetshjälm, men jag rekommenderar en med s.k. truecolor-teknik. Verkligen natt och dag skillnad!
Och givetvis en portabel, fysiskt liten, strålkastare ;)

Jag har en Esab A50 Sentinel, den är inte direkt schabbig. Men jag började tänka igår vad bra det skulle vara om man kunde montera en lampa på hjälmen.

Det vore trevligt om någon av de läkare som är aktiva i tråden skrev något om hur lång tids inaktivitet påverkar en led. Ni kan kan jämföra era egna fingrar hur mycket dom helst, men då ni har max tio var, så blir det lite klent som bevis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.