Å dra åt h-e oliver, det där såg fasen inte mysigt ut. Jag är långt ifrån kräsmagad, men jag ångrar nästan att jag kollade på spoiler-bilden :surprised:

....

Ang farliga maskiner så finns det väl inga maskiner som inte är farligt på ett eller annat sätt...
Personligen är jag dock mer rädd för stora roterande maskiner(bordssågar, svarvar, plansvarvar osv) än mindre roterande maskiner såsom vinkelslipar. En vinkelslip på flykt är inget att leka med, långt ifrån, och en sprängd kapskiva i nyllet är inte heller något man bör sikta efter... Men annars är dom rätt så ofarliga med relativt lite skyddsutrustning.

Men när jag ändå talar vinkelslip och skyddsutrustning kan jag passa på att varna för jula's arbetshandskar 007118
Kapade lite plåt "lite snabbt" med dom på händerna. Ingen tjock plåt, utan vanlig tunnplåt i 1mm-tjocklek som knappt avger gnistor ens, helt plötsligt sved det till på långfingret och hela ovansidan av fingret på handsken hade försvunnit upp i rök.
Mitt eget finger klarade sig med en liten blåsa, så ingen större skada skedd... Men snopen blev jag.
Jag har aldrig varit med om ett par handskar som varit så otroligt lättantändliga, inte ens vanliga engångsplasthandskar! :surprised:

• Wow
  • Ledsen
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Obwoodwork OliverTryAlot skrev:
[bild]
Jävlar i min lilla låda du…
Vi har bra sjukvård i Sverige alltså!

Microkatten
P Pysslarn skrev:
Anar att du är musiker?

Isåfall mer än begripligt med rejäl försiktighet.
//Ronnie
Spelar piano, så även en mindre skada kan få enorm konsekvens. Iofs finns det t.ex. en pianokonsert för vänster hand, skriven till en pianist som förlorade sin högra arm i första världskriget. Fast repertoaren blir lite väl begränsad...

Men att förlora fingrar (eller synen eller något annat) är inte roligt för någon, så bra att bli påmind om att hålla på säkerheten vid varje tillfälle. "Jag skall bara" eller "det händer inte mig, jag är så van" har vi nog alla tänkt ibland.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Absolut, är öppen med det hela för tycker det är viktigt så andra kan förstå att misstag ALLTID kan hända.

Jag håller på med finsnickeri på fritiden och jag hade precis byggt en jigg till min bordssåg för att kunna svarva.
Denna typ av jigg ser man mycket på youtube.

Problemet uppstod när en del började lossna när jag testade jiggen, jag kunde inte stänga sågen och jag gjorde bedömningen att om den delen lossnar så skulle jag få stycket i ansiktet så min lilla brainfart var att jag skulle trycka ner delen som lossnade snabbt under körningen för att inte skada mig.
Då hade stycket lyfts upp och när jag tryckte ner det så hög klingan till och sköt iväg hela jiggen med min hand bak därefter.
Kan tillägga att klyvkniven var jag tvungen att ta bort för att göra snittet i jiggen.

Jag kommer ihåg hur snabbt allt gick och ljudet ifrån sågen när den gick kämpa med allt som gick igenom klingan och sen small det till.

Jag stängde sågen, gick några steg, ovetandes av vad som hade hänt fram till att jag såg hur det sprutade blod.
Första tanken var att jag hade sågat av ett finger, till jag lyfta på armen och dåg handen hängandes på ca 1cm tunn hud.

På mitt förea arbete så jobbade jag i en krisgrupp som utbildades för att stoppa sånna här blödningar.

Jag kramade om handleden, öppnade dörren in och sa till min gravida fru att ringa 112 snabbt!

Jag satte mig på betonggolvet, kramade ännu hårdare runt pulsådrorna och la hela kroppsvikten från ovankroppen på armen, jag visste att om jag inte kunde stoppa blödningen eller iallafall hejda den så kommer jag att dö.
Jag fick detta bekräftat av både räddningstjänsten och akutsjukvården sen att det var det som gjorde att jag överlevde.

Jag var vaken hela tiden tills ambulans kom efter att räddningstjänsten satte en tornique på armen.
Då fick jag smärtlindring och då tuppade jag av i ca 2 minuter tills jag kom in i ambulansen.

Under min första eller andra operation så missade vården att stänga av stasen till armen vilket resulterade i att muskeln i armen började svälla och de fick snitta upp armen på flera ställen för att muskeln skulle kunna svälla fritt.

Idag har jag genomgått 16-18 operationer (man tappar räkningen), förlorat mer och mer av min tumme, idag har jag halva kvar efter att de försökt rädda så mkt det gick genom att använda blodiglar i 14 dagar.
Muskeln till tummen dog efter ca 3 veckor.
Senan i lillfingret har fastnat någonstans och förtvinade muskler i armen.

Det har varit en helvetes resa med massa infektioner och extrema smärtor och extremt mkt medicin.

De gav mig så mkt en dag att de fick säga ifrån att snart kan de inte ge mer pga förgiftning.

Idag kan jag röra allt utom lillfingret och jag jobbar nu 100% igen, var sjukskriven ca 4 månader varav 2 månader var konstant på sjukhuset.

Det är psykiskt påfrestande att se sin hand och hur svårt allt har blivit efter olyckan, väldigt svårt med att få en bebis strax efter olyckan.

Jag har fått bilder på hur handen såg ut efter olyckan ifall det skulle vara intressant.

Som sagt, jag är öppen med allt.
Har läst och kollat bilderna, otroligt bra jobbat av dig och kirurgerna måste jag säga och kanske en liten gnutta tur också för den delen.
Det visar ju också på värdet av att riskbedömma när man funderar på att bygga alla dessa magiska jiggar för maskiner som är gjorda för något helt annat. Själv hade jag nog aldrig kommit på tanken att ens börja svarva med en bordsåg och mycket andra jiggbyggen som passerar på instagram och youtube känns rent livsfarliga i mina ögon.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Har läst och kollat bilderna, otroligt bra jobbat av dig och kirurgerna måste jag säga och kanske en liten gnutta tur också för den delen.
Det visar ju också på värdet av att riskbedömma när man funderar på att bygga alla dessa magiska jiggar för maskiner som är gjorda för något helt annat. Själv hade jag nog aldrig kommit på tanken att ens börja svarva med en bordsåg och mycket andra jiggbyggen som passerar på instagram och youtube känns rent livsfarliga i mina ögon.
Det som är lite "komiskt" är att jag knappt 20 min innan gjorde min crosscut sled önnu säkrare som var rätt säker tidigare..

Jiggen som jag använde vid olyckan fungerade svin bra, ännu bättre om jag hade skruvat fast den del som höll på att lossna..

Bara veckan innan så kollade jag på en Festool såg med säkerhetsfunktionen mwn tyckte det var för dyrt... Det var dumt tänkt

• Ledsen
  • Gilla
jogidlöf och 3 till
  • Laddar…
E
[bild]
Du den där förtjänade en spoiler-tagg!
Fantastiskt att handen alls gick att rädda.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Bara veckan innan så kollade jag på en Festool såg med säkerhetsfunktionen mwn tyckte det var för dyrt... Det var dumt tänkt
Ja, att byta en såndär SawStop kasett känns rätt prisvärt i sammanhanget.
Har gått i samma tankar tidigare, men inte kommit till skott ännu.
Efter spoiler-bilden så blev beslutet rätt lätt.
Köper den först när jag tycker att det säkrare alternativet är värt det.

• Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, att byta en såndär SawStop kasett känns rätt prisvärt i sammanhanget.
Har gått i samma tankar tidigare, men inte kommit till skott ännu.
Efter spoiler-bilden så blev beslutet rätt lätt.
Köper den först när jag tycker att det säkrare alternativet är värt det.
Helt klart det dubbla priset än att gå runt med detta varje dag..

Va faan..., tänkte att det här kommer sluta med tummen i slipmaskinen, och tame fan, antingen är jag synsk eller bara dum.
En skadad fingertopp med blod, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ja, jag har blivit synsk, och läkare...
Tur att man har hela biltemas sjukhussortiment
Rulle tejp med text, verktyg och rörledningar i suddig bakgrund, arbetsmiljö.
Skapa konto

Arbetsmiljö, skadat finger, verktyg, rostiga föremål, träskiva, metallföremål, verkstad, närbild av hand.
Skapa konto

Så nu kan man återgå till alkohol och maskiner... Arbetsbänk med verktyg, maskiner, metallbitar, burk, rör i oordnad verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Klass0n och 11 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Så nu kan man återgå till alkohol och maskiner...

Synsk eller dum... Tror du besvarade den frågan själv ;)

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vet inte om filmen är trickfilmad men man får ont i magen när man ser vad han gör...

Bordssåg

Rickard.
FreQa FreQa skrev:
Vet inte om filmen är trickfilmad men man får ont i magen när man ser vad han gör...

Bordssåg
Finn ett rätt ;)

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Finn ett rätt ;)
Han använder påskjutarpinne? Sen hittar jag inget mer.
Han har ett snett ämne som lätt kan vinklas fel. Han står rakt bakom. Mer finns säkert.

Demmpa Demmpa skrev:
Den sågen kan ha sawstop, som löser ut när klingan (nästan) snuddar kroppsdel,
[länk]
Kanske var det den de testade men visst åker den klingan ner i maskinen när den får en elektrisk impuls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.