Demmpa Demmpa skrev:
Den sågen kan ha sawstop, som löser ut när klingan (nästan) snuddar kroppsdel,
[länk]
Hade jag haft en sawstop så hade jag definitivt inte jobbat ett dugg annorlunda och förutsatt att klingan kan kapa handen av mig.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En sawstop är ett engångsskydd, likt airbag i en bil, har den löst ut så måste den bytas ut.

En sawstop som reservdel kostar ca 1300kr,
[länk]
1300 plus en ny klinga. Småpengar i sammanhanget om man tänker på vilka skador det kan bli.
 
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
1300 plus en ny klinga. Småpengar i sammanhanget om man tänker på vilka skador det kan bli.
Absolut skitbilligt jämfört med att såga kött!
Men fortfarande så pass dyrt att man nog bör fortsätta att arbeta som om det var en vanlig klinga och undvika att testa den. :)
 
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
hsd
Demmpa Demmpa skrev:
En sawstop är ett engångsskydd, likt airbag i en bil, har den löst ut så måste den bytas ut.

En sawstop som reservdel kostar ca 1300kr,
[länk]
Finns det bäst före datum på dessa, måste de bytas efter x antal år
Jag skulle inte lita på funktionen i alla fall
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut skitbilligt jämfört med att såga kött!
Men fortfarande så pass dyrt att man nog bör fortsätta att arbeta som om det var en vanlig klinga och undvika att testa den. :)
Absolut! Jag misstänker att man även behöver lägga till ett par nya underkläder i kalkylen, på filmerna jag sett verkar det vara en ganska våldsam process att stoppa en klinga som snurrar i fullfart :)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Finns det bäst före datum på dessa, måste de bytas efter x antal år
Jag skulle inte lita på funktionen i alla fall
Det finns inget bäst före. Iaf inte på mina Festool patroner.
Varje gång man startar sågen så testkör den slingan fram till laddningen för att säkerställa. Från att man startar sågen tills den är körklar tar ca 5sekunder. Sedan kan man starta och köra precis som vanligt. Man kan även testat manuellt genom att sätta fingret på klingan. Då börjar en röd lampa att blinka.
 
  • Gilla
jogidlöf och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Finns det bäst före datum på dessa, måste de bytas efter x antal år
Jag skulle inte lita på funktionen i alla fall
Det är väl en bra sak egentligen. Om du inte litar på den fullt ut så jobbar du som att den inte fungerar. Är olyckan framme och den då fungerar är allt frid och fröjd. Förhoppningsvis behöver du aldrig upptäcka om den fungerar eller inte.
Det är väl klart farligare om du förutsätter att den fungerar i 100% av fallen och tycker det är en liten summa att betala att ersätta den så du börjar slarva med säkerheten.
 
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Jomen visst är det så.. bara för att min bil har säkerhetsbälten och massa krockkuddar så har jag då inga som helst planer på att sätta dom på prov :p Jag litar inte tillräckligt på dom för att jag går iväg skadefri, däremot tror jag absolut jag klarar mig bättre än utan kuddar om olyckan inträffar - förutsatt att dom fungerar som tänkt.

Det är ju lite samma sak... Ett extra skydd är ingen garanti, men skulle det råka fungera när olyckan är framme så kan den vara guld värd.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Man ska akta sig för plasttunnor. I alla fall om man ska använda hålsåg på den för att göra jordgubbstorn.

Jag hade klippt ut papprundlar som jag tejpat fast där hålen skulle vara. Lagt tunnan i en byggkärra och höll borrmaskinen med båda händerna. Gick alldeles utmärkt. Sen tog papprundlarna slut och jag skulle improviserade resten av hålen. Då fanns det inget papper som hindrade att hålsågen plötsligt for iväg rakt på min vänstra hand som jag nu hade flyttat till tunnan.

Det var inte kul att upptäcka att jag satt sågen i mitt vänstra pekfinger. :(

Akuten nästa och sy 6-7 stygn. Tur var så hade senan och nerverna precis klarat sig. Dom gick att se nere i såret. Usch. Stygnen tog jag själv när det läkt och det ser ju ganska osynligt ut nu.

Något jordgubbstorn blev det inte, grannen fick tunnan att göra vad han ville med. Nu bor jordgubbsplantorna i önskebrunnen istället.;)
Hand på träyta, synliga fingerleder och hudveck, spår av glitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Man ska akta sig för plasttunnor. I alla fall om man ska använda hålsåg på den för att göra jordgubbstorn.

Jag hade klippt ut papprundlar som jag tejpat fast där hålen skulle vara. Lagt tunnan i en byggkärra och höll borrmaskinen med båda händerna. Gick alldeles utmärkt. Sen tog papprundlarna slut och jag skulle improviserade resten av hålen. Då fanns det inget papper som hindrade att hålsågen plötsligt for iväg rakt på min vänstra hand som jag nu hade flyttat till tunnan.

Det var inte kul att upptäcka att jag satt sågen i mitt vänstra pekfinger. :(

Akuten nästa och sy 6-7 stygn. Tur var så hade senan och nerverna precis klarat sig. Dom gick att se nere i såret. Usch. Stygnen tog jag själv när det läkt och det ser ju ganska osynligt ut nu.

Något jordgubbstorn blev det inte, grannen fick tunnan att göra vad han ville med. Nu bor jordgubbsplantorna i önskebrunnen istället.;)
[bild]
Hade hålsågen inget centrumborr? :thinking:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hade hålsågen inget centrumborr? :thinking:
Det kommer jag inte ihåg. Hade precis köpt den just för detta ändamål och har inte rört den sedan. Var en packe i varandra så man fick plocka bort tills man fick rätt storlek. Jo men det måste den väl haft? Här är en bild från Jula å den har ju en borr i mitten. Fast säj va jag inte kan. Det händer det mesta när jag är igång med mina projekt. :rolleyes:

Metallkrona, borrtillbehör, sylindriskt verktyg, koncentriska tandade skär, håltagning, verkstad, industriellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Det kommer jag inte ihåg. Hade precis köpt den just för detta ändamål och har inte rört den sedan. Var en packe i varandra så man fick plocka bort tills man fick rätt storlek. Jo men det måste den väl haft? Här är en bild från Jula å den har ju en borr i mitten. Fast säj va jag inte kan. Det händer det mesta när jag är igång med mina projekt. :rolleyes:

[bild]
Ja är man ovan så kan det ske olyckor. Om borret vandrar runt så kan man borra ett mindre hål först som man sedan kör centrumborret i. Man vill ju ha hålet där man tänkt sig, inte i händerna :)
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja är man ovan så kan det ske olyckor. Om borret vandrar runt så kan man borra ett mindre hål först som man sedan kör centrumborret i. Man vill ju ha hålet där man tänkt sig, inte i händerna :)
Ja plast är lurigt. I år var det en rad små sidohål på cementhinkar som skulle borras för att göra vattenmagasin under blomjorden. Det var svårt att få borren att fästa. Men jag hade en hemmagjord grej där jag kan lägga runda föremål så de ligger stilla. Och sedan tryckte jag hårt med båda händerna. Inga fler olyckor. :)
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Ja plast är lurigt. I år var det en rad små sidohål på cementhinkar som skulle borras för att göra vattenmagasin under blomjorden. Det var svårt att få borren att fästa. Men jag hade en hemmagjord grej där jag kan lägga runda föremål så de ligger stilla. Och sedan tryckte jag hårt med båda händerna. Inga fler olyckor. :)
Jag skulle föreslå borr ev nedanstående typ med spets.
https://www.bauhaus.se/traborr-10mm

Vet inte hur dem är i plast men borde fungera OK tycker jag. Spetsen minskar risken att borret vandrar iväg.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.