Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, det stod ju! På min automower (420) kan man ställa in utffallsvinkel på verje startpunkt. I ditt fall skulle jag vid start vid laddaren ställa in en startvinkel som gjorde att den körde över gången. Alternativt bara öka andelen starter vid laddaren.
Blev bara lite osäker på hur jag ställer in vart jag ändrar liksom, utfallsvinkel så här ser det ut nu så dålig på detta passagen vid gången är cirka 2 m bred men den vill sällan köra dit :(

ska de va inställt på 2 sektorer?
 
  • Skärmdump av inställningar för utfartsvinklar med reglage för min/max vinklar och proportioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många procent av alla start följer din robot guidekabeln för att hitta till det stora området (förutsätter att guiden går till vänster från laddstationen). Detta kan också påverka hur ofta gräset till höger om laddstationen klipps.
 
Jag tror att du har en vy till där du ser hur långt den kör till respektive sektorstart, för det se vi inte här. Sen ställer du in en startvinkel som gör att den kör in på andra sidan gången ofta nog. Om det är 90–110 eller något annat har jag druckit för många glas vin för att svara på nu.
 
I ilcretzzo skrev:
Hur många procent av alla start följer din robot guidekabeln för att hitta till det stora området (förutsätter att guiden går till vänster från laddstationen). Detta kan också påverka hur ofta gräset till höger om laddstationen klipps.
Ursäkta alla bilder men dessa inställningar är de andra som finns så här ser det ut nu alltså.
 
  • Skärmdump av inställningar för gräsklipparzoner med avståndsreglage för startpunkter från laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsskärm för robotgräsklippares klippytor och avstånd från laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Huskomling skrev:
Ursäkta alla bilder men dessa inställningar är de andra som finns så här ser det ut nu alltså.
Sä här går guiden alltså.
 
  • Färgmarkerad guide på ritning som visar klippmönster för gräsmatta med texten "Nedfart", "Dåligt klippt" och "Grusgång".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid bra med bilder men hur defineras områden 1-3? Vilket är vilket?
 
I ilcretzzo skrev:
Alltid bra med bilder men hur defineras områden 1-3? Vilket är vilket?
Bra fråga höll jag på att säga, område 1 börjar slutet på guide sen mot baksidan, 2 måste vara baksidan 3 är långsidan huset samt framsidan gissar ja fick det installerat men aldrig förklarat riktigt bra
 
H Huskomling skrev:
Bra fråga höll jag på att säga, område 1 börjar slutet på guide sen mot baksidan, 2 måste vara baksidan 3 är långsidan huset samt framsidan gissar ja fick det installerat men aldrig förklarat riktigt bra
Nu såg jag att du faktiskt hade en bild med hur områden defineras. För att hitta till området 3 ser ut som roboten följer höger begränsningskabel 2 m bara. Hinner den köra över grusgången då? Kanske hjälper att öka avståndet den kör längs höger BK så att roboten är i mitten av det lilla området när den börjar klippa (20-30 m kanske? Du vet hur lång sträckan dit är). Om ditt problem inte lösas trots det kan du försöka att öka procenten (antalet gånger) roboten börjar klippa i området 3.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Nu såg jag att du faktiskt hade en bild med hur områden defineras. För att hitta till området 3 ser ut som roboten följer höger begränsningskabel 2 m bara. Hinner den köra över grusgången då? Kanske hjälper att öka avståndet den kör längs höger BK så att roboten är i mitten av det lilla området när den börjar klippa (20-30 m kanske? Du vet hur lång sträckan dit är). Om ditt problem inte lösas trots det kan du försöka att öka procenten (antalet gånger) roboten börjar klippa i området 3.
Ska testa ditt förslag, själv tycker jag det är svårt vad som menas med sektor 1, 2 samt område 1,2,3 vad skiljer dessa definitioner åt.
 
Området 1 borde vara det stora eftersom roboten kör 300 m längs guidekabel för att hitta dit.

Området 2 borde vara på sidan av huset innan roboten hittar till stora området eftersom där följer den guidekabeln bara 35 m.

Du kan själv uppskatta avståndet längs guidekabel respektive höger begränsningskabel (ditt höger när du befinner dig framför laddstationen) och se var klipparen börjar ungefär i samtliga områden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Området 1 borde vara det stora eftersom roboten kör 300 m längs guidekabel för att hitta dit.

Området 2 borde vara på sidan av huset innan roboten hittar till stora området eftersom där följer den guidekabeln bara 35 m.

Du kan själv uppskatta avståndet längs guidekabel respektive höger begränsningskabel (ditt höger när du befinner dig framför laddstationen) och se var klipparen börjar ungefär i samtliga områden.
Tack då är jag helt med på detta.

Men vad menas med sektor 1, 2 ? Där står det oxå 60% resp 40% hänger detta ihop med mina områden på något sätt?
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
H Huskomling skrev:
Tack då är jag helt med på detta.

Men vad menas med sektor 1, 2 ? Där står det oxå 60% resp 40% hänger detta ihop med mina områden på något sätt?
Det där med sektorer har jag inte fattat än. Men kanske finns något bra förklaring i användarsboken? Eller någon annan som har bra svar på det.
 
  • Gilla
Huskomling
  • Laddar…
H Huskomling skrev:
Tack då är jag helt med på detta.

Men vad menas med sektor 1, 2 ? Där står det oxå 60% resp 40% hänger detta ihop med mina områden på något sätt?
"Sektorer
Robotgräsklipparen kan ställas in för upp till tvåu tfartssektorer. Om laddstationen är placerad i en
passage, kan två utfartssektorer på till exempel 70°–110°
och 250°–290° användas.
När två utfartssektorer används, behöver man också ange
hur ofta robotgräsklipparen ska lämna laddstationen i
sektor 1. Detta görs via funktionen Proportion genom att
initialt ange en procentsats."

Man kan välja att roboten lämnar laddstationen vid en viss vinkel efter att ha backat från den. Eftersom vinklarna är samma i dina inställningar påverkar det inte på något sätt hur roboten startar. Själv använder jag bara en sektor på min.

Jag vet inte om det hjälper att ändra inställningarna i sektorer så att roboten startar med mera begränsade vinklar på den ena eller den andra sektorn. Jar ingen erfarenhet av sådana ändring, men nu vet jag också vad de menar de sektorer
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Med den info @ilcretzzo tillförde kan vi konstatera att det bara är vid start vid laddaren man kan styra startvinkeln. Givet TS bilder vet vi också att det bara är 1 % start vid laddaren (100-35-40-24).

Minska ner mängden starter vid andra punkter (och ta bort alt. tre helt) och ställ in startvinkeln till ca 90 grader. Då borde klipparen köra över grusgången och klippa där oftare. Är det bara en smal passage över grusgången får man ställa in siktet exaktare.
 
  • Gilla
ilcretzzo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med den info @ilcretzzo tillförde kan vi konstatera att det bara är vid start vid laddaren man kan styra startvinkeln. Givet TS bilder vet vi också att det bara är 1 % start vid laddaren (100-35-40-24).

Minska ner mängden starter vid andra punkter (och ta bort alt. tre helt) och ställ in startvinkeln till ca 90 grader. Då borde klipparen köra över grusgången och klippa där oftare. Är det bara en smal passage över grusgången får man ställa in siktet exaktare.
jag har ändrat till två områden nu 1 klipper 30% 2 klipper 40% gissar att resterande tid då 30% ska klippa från laddstationen som är nära de område som klipps dåligt, passagen är cirka 1,5-2 m över stenplattor med begränsningskabel på båda sidor.

gällande utfartsvinkel så står det ju nu mini 90 grader och Max 270 grader på båda sektorerna ska ja ändra här alltså. Ska ja ta bort en sektor helt? Tänker att man då drar ner den ena till 0% helt enkelt för det verkar ej gå ta bort sektor har 2 som sagt Idag men de ser ju likadana ut inställnings mässigt förutom att den ena nu har 40% i proportion de. Andra 60
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.