B beerfueled skrev:
Här är eldningsschemat: [länk]
Kör jag lämpligast brännkuren innan isolering och putsning, eller först när allt är färdigbyggt?
 
I länken står det när allt är klart fast det verkar vara en annan typ av ugn.
 
gazzton gazzton skrev:
Kör jag lämpligast brännkuren innan isolering och putsning, eller först när allt är färdigbyggt?
Jag körde när allt var klart men innan målning (oklart om färgen gör skillnad, den är ju diffusionsöppen).

Som nämndes är schemat för en lite annan typ av ugn. Det kanske finns flera olika på fornobravo, men temperaturerna stämmer med vad jag körde.

De lägsta temperaturerna var svåra att hålla och samtidigt hålla liv i elden eftersom man kan lägga på så himla lite. Jag fick blåsa igång elden flertalet gånger eftersom det slocknat.

Edit: Noterade också när jag skummade fornobravos instruktion igen att de rekommenderar att man bränner in efter att man isolerat då det hjälper att hålla jämn temp.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
hittade tidigare i tråden att någon trodde att riktkostnade för denna typ av pizzaugn hamnar kring 5000kr. dock var detta några år sedan. vilket idag känns galet billigt?
Jag tänker mig att jag vill göra likt denna.
https://www.k-rauta.se/rad-och-guider/grill/bygga-pizzaugn

Jag får det till att betongstativet kostar runt 2500-3000
och själva pizza ugnen 9500-10000kr.
Det som drar iväg i pris är Isolering under eldfasta stenarna och "utanpå" (ca 2500kr) och gjutmassan (ca 3000kr) (ingen utblandning med vermeculit)

Har inte räknat på att använda vermeculit, men känns inte som en kan spara så mycket på detta?
ELdfasta stenar kostar också ca 2000kr om storleket på ugnen är ca 80cm i diameter invändigt.

har ni några förslag på besparande åtgärder?
Bifogar min kalkyl. FRaktkostnader inte inräknat
Excel-dokument: materiallista och kostnader för pizzauagn, inkluderade länkar till produkter. Total kostnad: 12401 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Seikli Seikli skrev:
hittade tidigare i tråden att någon trodde att riktkostnade för denna typ av pizzaugn hamnar kring 5000kr. dock var detta några år sedan. vilket idag känns galet billigt?
Jag tänker mig att jag vill göra likt denna.
[länk]

Jag får det till att betongstativet kostar runt 2500-3000
och själva pizza ugnen 9500-10000kr.
Det som drar iväg i pris är Isolering under eldfasta stenarna och "utanpå" (ca 2500kr) och gjutmassan (ca 3000kr) (ingen utblandning med vermeculit)

Har inte räknat på att använda vermeculit, men känns inte som en kan spara så mycket på detta?
ELdfasta stenar kostar också ca 2000kr om storleket på ugnen är ca 80cm i diameter invändigt.

har ni några förslag på besparande åtgärder?
Bifogar min kalkyl. FRaktkostnader inte inräknat
[bild]
Jag tror att homebrew blir bra mycket billigare. Till betongkupolen på min ugn (ca 80 cm innerdiameter) gjorde jag av med ca:

74 kg sand - 4 x 20 kg sandlådesand för 200 kr på Byggmax
18 kg cement - 25 kg säck för 70 kr på Byggmax
12 kg lera - 20 kg (eller liter?) säck från en hantverkare för typ 200 kr
10 kg släckt kalk - 1 säck för 150 på Granngården

Totalt drygt 600 kr. Leran är nog klurigast att hitta. Råkar du vara i trakten av Norrtälje så köpte jag den samt även Vermiculit billigt hos Rö Mur och Kakel.

Edit:

Leran kom från den här tillverkaren, kanske går att fråga dem var man kan tänkas köpa: https://www.baramineraler.se/

Detta är kalken jag använde: https://www.granngarden.se/slackt-teknisk-kalk-nordkalk-10-kg
 
Redigerat:
Jag har precis gjort en förteckning över kommande inköp. Som nämnts tidigare var det lite kvistigt att få tag i lerpulver. Jag kontaktade en kakelugnsbyggare och fick köpa en säck. Skorstensrör har jag redan.

Gjöt en dränerad betongplatta för två år sedan och hann skaffa betongsten att mura två bärväggar av (därefter tröt motivationen). På dessa väggar skall placeras en formgjuten bottenplatta, ca 10 cm tjock, i armerad betong.

Sedan en decimetertjock isoleringskaka av perlit och cement (5:1). På denna 5-6 cm 1:1:1-blandning av sand, grovt salt och aska. Till sist 4 cm biscotti-sten. Homebrew-kupol byggd på sandslott, 6 cm brandmatta och avslutar med ett lager puts.
 
  • Kalkylblad med byggmaterial, mängder, priser, och inköpsställen. Markerade celler indikerar specifika värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Folk verkar ju ha lite problem att detinte får deras egna blandningar att hålla ihop, därför jag tänkte hade varit fint med att gjuta allting i riktig gjutmassa.

rent teoretiskt så försvagas portlandcement vid 250C och tappar all styrka vid 500.
Så egentligen borde man ha aluminat cement som klarar det högre temperaturerna, (det som finns iaf i vissa brandfasta bruk)


Gazzton, vad har du mellan ditt bord och pizastenen?
 
Seikli Seikli skrev:
Gazzton, vad har du mellan ditt bord och pizastenen?
Jag har ännu inte kommit igång ordentligt med mitt bygge.

På betongbordet är planen att gjuta en decimetertjock isoleringskaka av perlit och cement (5:1). På denna ett packat 5-6 cm lager 1:1:1-blandning av sand, grovt salt och aska, uppå vilken biscotti-stenen vilar.
 
Jag fick tips av en kollega som byggt egen pizzaugn att välja mindre diameter än 150 mm på skorstensröret då det annars blir svårt att få upp ugnen i temperatur. Har läst att vissa här hävdar helt tvärtom; det behöver vara minst 150 mm för att få ordentligt drag i brasan.

Kommentarer kring detta?
 
Min skorsten är mindre. Minns inte exakt, det var ett skorstensrör från en badtunna som jag hade liggandes. 120mm kanske. Funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
Min skorsten är mindre. Minns inte exakt, det var ett skorstensrör från en badtunna som jag hade liggandes. 120mm kanske. Funkar hur bra som helst.
Intressant. Vilka temperaturer kommer du upp i som mest?
 
gazzton gazzton skrev:
Intressant. Vilka temperaturer kommer du upp i som mest?
Svårt att säga. Jag har ingen inbyggd termometer i ugnen. Jag har mätt med en IR-termometer som jag försöker rikta mot väggen/taket och inte mot glöd/flammor. Jag har då mätt upp en bit över 500 grader, verkar som om termometern maxat ut och visar ett streck närmare 550, den högsta siffran jag har sett är drygt 530. Om det sen är ett vettigt sätt att mäta temperaturen låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Jag fick tips av en kollega som byggt egen pizzaugn att välja mindre diameter än 150 mm på skorstensröret då det annars blir svårt att få upp ugnen i temperatur. Har läst att vissa här hävdar helt tvärtom; det behöver vara minst 150 mm för att få ordentligt drag i brasan.
Kommentarer kring detta?
jag har 160mm skorsten och har inga problem att komma upp i temp. Får upp den över 400 grader varje gång. Ett tips är att gjuta in en stos till skorstenen. Då kan du enkelt lyfta bort skorstenen under vintern. Blir enklare att täcka den med pressening eller liknande när den inte används.
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
B Benicio Toro skrev:
jag har 160mm skorsten och har inga problem att komma upp i temp. Får upp den över 400 grader varje gång. Ett tips är att gjuta in en stos till skorstenen. Då kan du enkelt lyfta bort skorstenen under vintern. Blir enklare att täcka den med pressening eller liknande när den inte används.
Ok. Tack för svar.

En stos blir det. Skall gjuta in två eldfasta stenar i tunneln. De skall få bilda en klack som röret skall stå på. Lätt att demontera när säsongen är över.
 
  • Enkel skiss av föremål, troligtvis en svävande fyrkantig plattform med pelare och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Steffe Steffen och 1 till
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Jag tänker bygga den inre kupolen (närmast elden) i 50-60 mm "homebrew" 3-1-1-1. Är det någon här som armerat detta lager (typ med rostfria småspik) eller är det onödigt? Eller är det rentav fel? (Bumpar frågan lite från tidigare poster).

Funderar även kring utformning av bottenplattan. Avställningsyta tycks man ju aldrig få för mycket av. Hur tänker ni som haft ugn några år kring detta? Är det exempelvis idé att bygga en liten avsats/hylla precis utanför öppningen eller skulle en sådan vara mest i vägen?
Jag har byggt en invändig ugn med Homebrew, 80 cm invändigt och med skorsten 150mm. Som jag ser finns det många teorier kring material och byggnadssätt men ett säkert tips är att kolla in Forno Bravos forum om man är osäker på materialval, tjocklekar mm. David som verkar vara gjutexpert på detta forum har väldigt bra tips så kolla gärna in detta forum. När det gäller armering i Homebrew har jag själv använt en sorts plastfiber, som om jag minns rätt köpte på Amazon. Tanken med fiber och i detta fall plastfiber är att de skapar små hårfina öppningar i gjutmaterialet eftersom de brinner upp vig så pass höga temperaturer som det rör sig om i detta fall. Då skulle teoretiskt ånga kunna avgå genom dessa hårfina öppningar.
När det gäller ugnsbotten har jag inte så mycket att komma med eftersom jag byggt ugnen inne på träunderlag vilket gjorde att jag tvingades isolera neråt ganska rejält och vid proveldning med en ugnstemeratur på gott och väl 400 grader hade jag ca 30 grader i träfundamentet. Vilket sotaren ansåg vara mer än godkänt.
Diameter på skorstenen ska man nog inte snåla på. Om du byggt ugnen rätt så kommer du att få tillräckligt hög temperatur. Om ugnen ska användas till mer än pizzabak så är nog 400 grader lite väl i överkant och då får man i stället vänta ut avsvalning till rätt baktemperatur.
 
  • Gilla
Mseli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.