Går det inte använda eldfast bruk för hela kupolen 5 cm tjockt och sedan lattja på med vermaculit osv för isolering?
 
Grylf Grylf skrev:
Går det inte använda eldfast bruk för hela kupolen 5 cm tjockt och sedan lattja på med vermaculit osv för isolering?
Säkert. Men jag fogar stenar för att göra kupolen. Och rent eldfast bruk håller inte ihop stenar som sitter vertikalt. Har nu testat "homebrew"-blandningen som rekommenderas på fornobravo.com och tycker den fungerade riktigt bra.

Köpte och blandade:
fyra säckar sandlådesand á 20 kg på Byggmax
en säck cement, 25 kg på Byggmax
en säck släckt (!) kalk, 10 kg på Granngården
en säck kakelugnslera 20 kg på Sunda byggvaror i Husqvarna

Nu återstår att se om den klarar både värme, fukt och kyla som det är tänkt.
Lade många timmar på att fasa stenarna så att de kilar fast sig i varandra även om bruket tar stryk med tiden. Målet är att kupolen inte ska rasa ihop förrän om 500 år :D
 
Z zingo skrev:
Säkert. Men jag fogar stenar för att göra kupolen. Och rent eldfast bruk håller inte ihop stenar som sitter vertikalt. Har nu testat "homebrew"-blandningen som rekommenderas på fornobravo.com och tycker den fungerade riktigt bra.

Köpte och blandade:
fyra säckar sandlådesand á 20 kg på Byggmax
en säck cement, 25 kg på Byggmax
en säck släckt (!) kalk, 10 kg på Granngården
en säck kakelugnslera 20 kg på Sunda byggvaror i Husqvarna

Nu återstår att se om den klarar både värme, fukt och kyla som det är tänkt.
Lade många timmar på att fasa stenarna så att de kilar fast sig i varandra även om bruket tar stryk med tiden. Målet är att kupolen inte ska rasa ihop förrän om 500 år :D
Det där är ungefär mängden jag har räknat ut att jag behöver för att gjuta kupolen helt i homebrew (alltså utan stenar). Utgick från beräkningarna i den här tråden (hans kalkylblad är för en ugn med diameter 1040 mm och 50 mm tjocklek på skalet, jag siktar på 800 mm diameter): https://community.fornobravo.com/fo...ow-to-work-out-how-much-material-to-buy/page2
 
H HansOtto skrev:
Såja, äntligen klar å bakat mina första pizzor. Blev ju bra


[bild] [bild] [bild]
Supersnyggt :) Ska själv börja med min i veckan. Har lite frågor, vad är måttet på rökröret, vad för fix och fog använde du till mosaiken? Och hur funkar termometern, är den fastsatt så den mäter graderna inne i ugnen? Massa frågor..hhahahh!
 
Nu har jag hållit på några veckor och kommit en bit på väg. Jag bygger en dom med innerdiameter ca 80 cm. Bordet är 120x120 cm:

Grund till ugn i byggskede med isolerat botten av vermicrete, omgiven av gråa betongblock och träram, mot gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bord i byggfas med isolerad betongbotten och tegelstenar mot grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat botten med ca 10 cm 10:1 vermicrete. Det gick en hel 100l säck vermiculit:

Byggprojekt av en domformad konstruktion med isolerad botten och stöd av grova block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hembyggd ugnens grundplatta av vermicrete på en struktur av betongblock, placerad utomhus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutform med spillvirke/sandslott. För skorstenen använde jag en glasvas med samma diameter som skorstensröret för att slippa staga upp hela röret. Under vasen ligger en annan rund grej med lite mindre diameter, så att det blir en klack för skorstenen att stå på.

Halvfärdig kupolugn av gjuten homebrew med skorstensform och isoleringslager på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Domen i 3:1:1:1 homebrew. Drygt 1,5 del vatten, fick anpassa lite mellan satserna jag gjorde p.g.a. olika fuktig sand. Mycket trevligt och lättarbetat material om man jobbar med händerna (diskhandskar).

Hembyggd pizzaugn av tegel och betong på en murad grund med skorsten omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten brasa efter en knapp vecka

Hembyggd stenugn med eld i, omgiven av gröna träd och står på en betongplatta med vermiculitisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenull och 5:1 vermicrete. Skulle ha byggt en form, det var ett rejält pyssel att "hänga upp" vermicreten på de vertikala partierna.

Handgjord ugn av vermicrete med skorsten, under konstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggd stenugn under konstruktion med isolerad botten och skorsten, placerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir puts.

Lärdomar så här långt:
  • Allt tar längre tid än man tror.
  • Skulle ha gjort botten av vermicrete större så att stenullen och yttre domen hamnade ovanpå botten istället för utanpå. Tror det hade varit enklare, plus att stenullen inte varit i direkt kontakt med bordet (fukt). Nu är den inte det ändå, men jag fick avsluta isoleringen ett par cm upp och trycka in vermicrete under vilket var bökigare.
  • Skulle ha gjort en förhöjd kant på botten, runt där teglet ska ligga. Jag lade teglet på sand, men framtill hindrade inget sanden från att rinna ut från under stenarna, så jag fick gjuta på en kant av betong i efterhand.
  • Det går mer material än man tror. Jag skulle ha haft minst 150l vermiculit till lagret utanpå stenullen. Fick också fuska lite med stenullen, valvet har bara 1 lager. Jag tror jag kan ha fått fel matta från Soliduct, 2 kvm 50mm istället för 3 kvm 30mm. Tyckte den såg tjock ut och 3 kvm borde ha räckt lätt till 2 lager.
  • Jag fick inte tag på 50 mm eldfast tegel utan körde mot rekommendation på 25 mm eftersom jag inte ville vänta. Vi får väl se om det blir en lärdom eller ej.
 
  • Gilla
gazzton och 6 till
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
Nu har jag hållit på några veckor och kommit en bit på väg. Jag bygger en dom med innerdiameter ca 80 cm. Bordet är 120x120 cm:

[bild]

[bild]

Isolerat botten med ca 10 cm 10:1 vermicrete. Det gick en hel 100l säck vermiculit:

[bild]

[bild]

Gjutform med spillvirke/sandslott. För skorstenen använde jag en glasvas med samma diameter som skorstensröret för att slippa staga upp hela röret. Under vasen ligger en annan rund grej med lite mindre diameter, så att det blir en klack för skorstenen att stå på.

[bild]

Domen i 3:1:1:1 homebrew. Drygt 1,5 del vatten, fick anpassa lite mellan satserna jag gjorde p.g.a. olika fuktig sand. Mycket trevligt och lättarbetat material om man jobbar med händerna (diskhandskar).

[bild]

En liten brasa efter en knapp vecka

[bild]

Stenull och 5:1 vermicrete. Skulle ha byggt en form, det var ett rejält pyssel att "hänga upp" vermicreten på de vertikala partierna.

[bild]

[bild]

Nästa steg blir puts.

Lärdomar så här långt:
  • Allt tar längre tid än man tror.
  • Skulle ha gjort botten av vermicrete större så att stenullen och yttre domen hamnade ovanpå botten istället för utanpå. Tror det hade varit enklare, plus att stenullen inte varit i direkt kontakt med bordet (fukt). Nu är den inte det ändå, men jag fick avsluta isoleringen ett par cm upp och trycka in vermicrete under vilket var bökigare.
  • Skulle ha gjort en förhöjd kant på botten, runt där teglet ska ligga. Jag lade teglet på sand, men framtill hindrade inget sanden från att rinna ut från under stenarna, så jag fick gjuta på en kant av betong i efterhand.
  • Det går mer material än man tror. Jag skulle ha haft minst 150l vermiculit till lagret utanpå stenullen. Fick också fuska lite med stenullen, valvet har bara 1 lager. Jag tror jag kan ha fått fel matta från Soliduct, 2 kvm 50mm istället för 3 kvm 30mm. Tyckte den såg tjock ut och 3 kvm borde ha räckt lätt till 2 lager.
  • Jag fick inte tag på 50 mm eldfast tegel utan körde mot rekommendation på 25 mm eftersom jag inte ville vänta. Vi får väl se om det blir en lärdom eller ej.
Då var det putsat också:

Nyputsad hemmagjord pizzaugn byggd av lecablock och putsad yta utomhus, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan det här med att måla. Har läst tidigare inlägg om diffusionstät färg. Behövs det verkligen? Undviker man inte mycket av fukten bara av att det är målat (med diffusionsöppen färg, som vanlig putsfärg verkar vara) så att regnet rinner av? Själva luftfuktigheten kommer ju ändå åt genom öppningen, så om det handlar om att suga fukt ur luften lär inte färgen hjälpa?

Vad finns det för erfarenheter i tråden?
 
Endera totalt tät kupol även nere mot bottenplattan, eller tak.

Diffusionsöppet utan tak kan du glömma, då måste du göra om torkningsprocessen varenda gång du ska använda den...

Gör du den tät, glöm inte en ventil som släpper ut övertryck.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Endera totalt tät kupol även nere mot bottenplattan, eller tak.

Diffusionsöppet utan tak kan du glömma, då måste du göra om torkningsprocessen varenda gång du ska använda den...

Gör du den tät, glöm inte en ventil som släpper ut övertryck.
Tät under är ju för sent...

Har du tips på färg? Har vara googlat än så länge men betong/puts och diffusionstät har inte gett så mycket. Hoppas lokala järn/färghandeln har lite koll, ska fråga nästa gång jag är där men skulle gärna ha en idé när jag kliver in.
 
Jahapp... Jag eldade uppenbarligen för hårt för tidigt. Inre kupolen sprack och tog övriga lager med sig. :cry:

Vad kan ha gått fel, förutom det uppenbara att jag eldade för hårt för tidigt?

Tror ni det går att laga, eller är det bara att riva och börja om?
 
Redigerat:
Lite sprickor blir det alltid, sålänge den inte rasar ihop funkar det säkerligen bra ändå... Testa och kör, det värsta som kan hända är att det knastrar i tänderna när du äter pizzan..

En blöt ugn tar ju nån vecka att torka ur, jag körde först med en kupévärmare i några dagar i min ugn, sen några småeldar...
 
Ja jag har kört en fem-sex småeldar men drog sen på lite mer och sköt även in elden mot bakväggen. Det är mer än en spricka, det är som att en bubbla i betongen sprängts så ett område på typ 2x3 dm har flisats sönder i olika grad. Tryckvågen gick även utåt så putsen på baksidan av ugnen har spruckit upp i stora bitar.

Men domen i övrigt verkar inte ha spruckit och har inte rasat, det är alltså mer som ett hål som sprängts upp. Jag tänker att jag måste försöka lappa det. Eventuellt är det sprucket och hål så pass att det är rakt genom. Då kanske det är en "möjlighet" att plocka av puts/vermicrete-bitarna på utsidan, ta bort isoleringen och laga hålet i domen utifrån (packa sandslott mot från insidan igen). Svårt att nå för att packa på material från insidan.

Jag skäms rejält för att jag inte hade tålamod och klantade mig. Får se det som en del av terapin att dela bilder på eländet:

Skadad puts på en ugnsvägg med en stor spricka och flisat betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spruckna och flisade ytor på en utomhusugn av betong med omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt! Hoppas den går att få ordning på igen, det är intressanta projekt dessa ugnar! Inget att skämmas för, tack istället för att du delar med dig av denna lärdom.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Jag gissar att det har blivit olika skikt när jag smetade på betongen, och/eller olika blandning (jag blandade i omgångar). Det har sprängts loss ett skikt på ett större område, typ som det område som spruckit i putsen. Det har gått igenom där det syns på bilden, men i övrigt är det inre skalet intakt (men tunnt på sina ställen).

Jag tänkte försöka laga, men risken är väl att det spricker på samma sätt igen.
 
Skam den som ger sig...

Jag frilade den skadade delen av domen. Det syns på bilden att den är skrovlig vilket beror på det lager av betong som sprängts av utöver själva hålet:

Frilagd skadad del av ugn med skrovlig betong och pålagt isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde upp med sand igen från insidan mot hålet. Sen gjöt jag på ny homebrew. Vattnade betongen innan och körde på första lager med blöt slam. Skulle nog ha vattnat mer, det är enormt sugande. Eftervattnade ofta under torkningen.

Glömde ta bild på domen så första bilden är när jag lagt tillbaka isoleringen och lagt i vermicrete:

Nyputsad och reparerad yta på utedom med skrovlig textur av homebrew-betong mot gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med puts på igen:

Nyputsad och lagad del av kupolugn med skrovlig yta och plastöverdrag mot naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det eldning enligt schemat på forno bravo... Och hålla tummarna för att "enda" felen var att jag eldade för hårt och mot bakväggen.
 
  • Gilla
Benicio Toro och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.