Hej alla,

Jag gjorde mitt första försök till att bygga en ugn med hjälp av Lilla Napolis mall upplagd på deras Instagram. Det innebär att jag gjorde ett sandslott varpå jag la på en blandning med 1 del vatten, 1 del eldfast bruk (Finja) och 4 delar perlite. Detta torkade inte riktigt och kan smula sönder det enkelt med händerna. Jag har mina misstankar för varför det inte fungerade som det borde ha gjort:

- Finjas eldfasta bruk innehåller sand (väl?), vilket Lilla Napoli menar att man inte ska ha använda utan istället ren eldfast cement.

- Temperaturen utomhus under själva appliceringen av gjutningen var ungefär 8-10 grader, men mot natten (den stod utomhus) sjönk den ner till runt 3 grader. Stod på bruket att det inte bör användas i temperaturer under 5 grader. Notera att det tog minst fem timmar från det att appliceringen var klar tills temperaturen sjönk under 5 grader.

- Perliten jag använde mig av var inte hydrofoberad, alltså att den inte var vattentät med hjälp av silikatbehandling.

Vad tror ni kan vara den avgörande biten i mitt misslyckande och hur kan jag lösa detta?

Har förövrigt köpt en ny 200l säck med hydrofoberad perlite, och nu är temperaturen högre utomhus såklart.


Mvh, Malte.
 
Brännis Brännis skrev:
Jag är nyfiken om det finns någon som har erfarenhet av att bygga en sån pizzaugn?
[bild]
[bild]
Det finns ju många klipp på youtube men det skulle vara kul om nån har byggt en och kan dela med sig av lite erfarenheter.
Hej!

Jag är snart klar med min ugn. Jag har använt perlite istället för vermeculite. Riktigt roligt projekt. Ska bli spännande att elda i den o förhoppningsvis håller den.:crysmile::surprised:
 
  • Uteugn med kakeldekoration under konstruktion, verktyg synliga, grönt fält och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Clas Ohlson och 2 till
  • Laddar…
S Smultronlunden skrev:
Hej!

Jag är snart klar med min ugn. Jag har använt perlite istället för vermeculite. Riktigt roligt projekt. Ska bli spännande att elda i den o förhoppningsvis håller den.:crysmile::surprised:
S Smultronlunden skrev:
Hej!

Jag är snart klar med min ugn. Jag har använt perlite istället för vermeculite. Riktigt roligt projekt. Ska bli spännande att elda i den o förhoppningsvis håller den.:crysmile::surprised:
Hej! Vad använde du för cement till ugnen och vilken blandning perlite/cement var det?
 
M Maltevic skrev:
Hej! Vad använde du för cement till ugnen och vilken blandning perlite/cement var det?
Jag använde cement från kamintillbehör.se.
Och blandningen va
5 delar perlite
2 delar Cement
2 delar Vatten.
 
  • En produktbild som visar en säck eldfast cement, priset anges både med och utan moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smultronlunden skrev:
Jag använde cement från kamintillbehör.se.
Och blandningen va
5 delar perlite
2 delar Cement
2 delar Vatten.
S Smultronlunden skrev:
Jag använde cement från kamintillbehör.se.
Och blandningen va
5 delar perlite
2 delar Cement
2 delar Vatten.
Okej tack!
Lilla napoli använder förresten helt vanlig cement, bifogar en bild. Kostar under hundralappen istället för den eldfasta från kamintillbehör för 700kr. Ska köpa den billigare och återkommer med resultat.
 
  • Byggcement från Weber, 25 kg säck, onlineförsäljning, pris 84 kr/st, varningsikoner, produktinformation, köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maltevic skrev:
Okej tack!
Lilla napoli använder förresten helt vanlig cement, bifogar en bild. Kostar under hundralappen istället för den eldfasta från kamintillbehör för 700kr. Ska köpa den billigare och återkommer med resultat.
Ja, gör gärna det. Kan va bra att veta till nästa ugn jag gör. Jag kan skriva här när jag eldat för första gången i min.
 
S Smultronlunden skrev:
Ja, gör gärna det. Kan va bra att veta till nästa ugn jag gör. Jag kan skriva här när jag eldat för första gången i min.
Det hade uppskattats, tänk på att långsamt elda under helst några dagar med större och större eld. Du undviker sprickor och annat genom att göra så här, har jag hört åtminstone :)

Hur lång tid tog det förresten för den att brinna klart, samt gjöt du den utomhus?
 
M Maltevic skrev:
Det hade uppskattats, tänk på att långsamt elda under helst några dagar med större och större eld. Du undviker sprickor och annat genom att göra så här, har jag hört åtminstone :)

Hur lång tid tog det förresten för den att brinna klart, samt gjöt du den utomhus?
Jag gjöt den utomhus förra sommaren ute och sen har den stått fram tills nu för nån vecka sedan. Vet inte riktigt hur länge de rekommenderade att den skulle bränna.
Jag kommer börja med några Värmeljus o sen en liten eld o successivt öka på under en veckas tid. Ska först sätta allt mosaik o fog sen är jag nog redo för första försöket.
 
S Smultronlunden skrev:
Jag gjöt den utomhus förra sommaren ute och sen har den stått fram tills nu för nån vecka sedan. Vet inte riktigt hur länge de rekommenderade att den skulle bränna.
Jag kommer börja med några Värmeljus o sen en liten eld o successivt öka på under en veckas tid. Ska först sätta allt mosaik o fog sen är jag nog redo för första försöket.
Okej, men det låter bra. Tänker göra samma sak, värmeljus under en hel dag. Omöjligt att ta det för långsamt. Svåra blir ju att vara tålmodig.
 
Glömde fota inplastningen, maskeringtejp på masonitskivan samt första och andra lagret perlite med hönsnät emellan. Men nu torkar den med blöta handdukar på.

Använt 1:4 (cement/perlite). Cementen är vanlig "byggcement", en blå säck som kostar runt 80-100kr och väger 25kg. Ingen eldfast variant alltså.

Nu är planen att den ska torka under blöt handduk en dag till och sen under vanlig pressening i ungefär en vecka. Hoppas den inte spricker sen när jag ska lyfta av den.
 
  • Sandhög på en form, sannolikt gjutning, verktyg och sprayflaska synliga, utomhus på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsprojekt, sand, murbruk, trädgårdsverktyg, cementblandare, träbord, utomhusmiljö, soligt väder, grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus med bord täckt av orange filt, silverfärgad rörformig struktur sticker upp i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusterrass med grill täckt av filt, trädgårdsmöbler, växter och soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Clas Ohlson och 1 till
  • Laddar…
Nu är fundamentet färdigmurat. Skall bara snygga till fogarna.

Nästa steg blir att bygga en form och gjuta en armerad betongplatta där ugnen skall stå.
 
  • Ofärdig murad konstruktion, betongblock, blandbalja, vildmark, grus, utomhusbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Nu är formen till bottenplattan färdig.
 
  • Svart spelbord under konstruktion utomhus på sågbockar, verktyg på marken, gräsmatta och väg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spegelglas på arbetsbänk, träklossar limmas på, hantverksprojekt utomhus, verktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Gjorde själv en pizzaugn på sommarstället förra sommaren. Baserad på 85cm pilatesboll.
Blir årets premiäreldning ikväll, men vi testade den +10ggr förra året med fantastiskt resultat.
Den har stått utan regnhuv och dörr under vintern men har klarat sig bra.
Hade först tänkte ett längre skorstensrör men den är väldigt lätteldad som den är.
Regnhuv och en dörr ska införskaffas, och ska även måla putsen vit.

Ska bygga en till hemma nu i sommar i samma stil.
Är nöjd överlag, men funderar på att göra bottenplattan något tunnare. Blev ca 8cm viket var rätt tungt att lyfta på plats..
Utomhus vedeldad pizzaugn i trädgård med grönska och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Rajonbhw Rajonbhw skrev:
Gjorde själv en pizzaugn på sommarstället förra sommaren. Baserad på 85cm pilatesboll.
Blir årets premiäreldning ikväll, men vi testade den +10ggr förra året med fantastiskt resultat.
Den har stått utan regnhuv och dörr under vintern men har klarat sig bra.
Hade först tänkte ett längre skorstensrör men den är väldigt lätteldad som den är.
Regnhuv och en dörr ska införskaffas, och ska även måla putsen vit.

Ska bygga en till hemma nu i sommar i samma stil.
Är nöjd överlag, men funderar på att göra bottenplattan något tunnare. Blev ca 8cm viket var rätt tungt att lyfta på plats..
[bild]
Intressant.

Vad har du för diameter på skorstenen?

Min bottenplatta blir 75 mm tjock. Räknar med en vikt på +200 kg. Hur många män/kvinnor krävdes för att lyfta din platta på plats? Just nu består arbetslaget av mig själv (lönnfet 50-åring med extremt mycket vilja) och två gymmande söner på 16 och 18 år.
 
gazzton gazzton skrev:
Intressant.

Vad har du för diameter på skorstenen?

Min bottenplatta blir 75 mm tjock. Räknar med en vikt på +200 kg. Hur många män/kvinnor krävdes för att lyfta din platta på plats? Just nu består arbetslaget av mig själv (lönnfet 50-åring med extremt mycket vilja) och två gymmande söner på 16 och 18 år.
Jag körde med 125mm rör.
Runt 220-230kg vägde min med och det gick hyfsat med 3 personer
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.