S Smultronlunden skrev:
Hej!

Jag Àr snart klar med min ugn. Jag har anvÀnt perlite istÀllet för vermeculite. Riktigt roligt projekt. Ska bli spÀnnande att elda i den o förhoppningsvis hÄller den.:crysmile::surprised:
Höll den? 😄
 
Clas Ohlson Clas Ohlson skrev:
Hej! FÄr man frÄga hur det gick för dig? StÄr i startgroparna att pÄbörja exakt samma projekt i veckan. Har ocksÄ funderat mkt pÄ val av cement. Har ocksÄ noterat att killarna pÄ Lilla Napoli kör vanlig cement. Klarar innertaket den tempen med vanlig cement assÄ? Har ocksÄ hört att skiten kan spricka vid röret pga att röret expanderar. Har du haft problem med sprickor?
Hej!

Den har hÄllit ihop bra, Àr lite oroad över en urgröpning i innertaket men ser inte ut att utveckla sig. AngÄende röret Àr det inga problem sÄ lÀnge du gör mer plats för röret sÄ det har rum att expandera. Mitt största tips Àr att du packar varje lager av perlitcement med exempelvis en spade, sÄ noggrant och mycket du kan.
 
M Maltevic skrev:
Glömde fota inplastningen, maskeringtejp pÄ masonitskivan samt första och andra lagret perlite med hönsnÀt emellan. Men nu torkar den med blöta handdukar pÄ.

AnvÀnt 1:4 (cement/perlite). Cementen Àr vanlig "byggcement", en blÄ sÀck som kostar runt 80-100kr och vÀger 25kg. Ingen eldfast variant alltsÄ.

Nu Àr planen att den ska torka under blöt handduk en dag till och sen under vanlig pressening i ungefÀr en vecka. Hoppas den inte spricker sen nÀr jag ska lyfta av den.
M Maltevic skrev:
Hej!

Den har hÄllit ihop bra, Àr lite oroad över en urgröpning i innertaket men ser inte ut att utveckla sig. AngÄende röret Àr det inga problem sÄ lÀnge du gör mer plats för röret sÄ det har rum att expandera. Mitt största tips Àr att du packar varje lager av perlitcement med exempelvis en spade, sÄ noggrant och mycket du kan.
Tack för tips. Hur lÄng torktid körde du för golv respektive kupol?

Kör du biscottisten? Funderar pÄ hur tjock sten man behöver egentligen. De kör vÀl 33mm pÄ sin. En proffsugn 60mm enligt Lilla Napoli-killarna va. TÀnker om 25mm skulle rÀcka för en annan amatör som bara lagar typ 10 pizzor per bak och har ett helt annat tempo Àn proffs. Tips ang sten?
 
Clas Ohlson Clas Ohlson skrev:
Tack för tips. Hur lÄng torktid körde du för golv respektive kupol?

Kör du biscottisten? Funderar pÄ hur tjock sten man behöver egentligen. De kör vÀl 33mm pÄ sin. En proffsugn 60mm enligt Lilla Napoli-killarna va. TÀnker om 25mm skulle rÀcka för en annan amatör som bara lagar typ 10 pizzor per bak och har ett helt annat tempo Àn proffs. Tips ang sten?
Hej!

Kul att du skall bygga en ugn. Ett jÀkla slit, men samtidigt vÀldigt roligt. Tyckte jag.

Jag köpte biscottisten frĂ„n Forno Stenungnar i Ängelholm. 40 mm tjocka. Lite dyra men de funkar vĂ€ldigt bra. Framför allt kostar frakten saffran om man inte bor relativt nĂ€ra och kan hĂ€mta sjĂ€lv.

10 cm perlit/cement under och plattorna vilar i en bÀdd av sand.
 
  • Nyutgjuten cirkulĂ€r betongplatta med trĂ€formar och plast. Byggprojekt i tidigt skede, utomhus pĂ„ dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund betongplatta med grov yta, vilande pĂ„ murad stenstruktur utomhus med vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund betongfundamentplatta med terrakottafĂ€rgade kakel, "Front" skrivet, grön vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Hej!

Kul att du skall bygga en ugn. Ett jÀkla slit, men samtidigt vÀldigt roligt. Tyckte jag.

Jag köpte biscottisten frĂ„n Forno Stenungnar i Ängelholm. 40 mm tjocka. Lite dyra men de funkar vĂ€ldigt bra. Framför allt kostar frakten saffran om man inte bor relativt nĂ€ra och kan hĂ€mta sjĂ€lv.

10 cm perlit/cement under och plattorna vilar i en bÀdd av sand.
Nice! Tack för tips 👍
 
Clas Ohlson Clas Ohlson skrev:
Tack för tips. Hur lÄng torktid körde du för golv respektive kupol?

Kör du biscottisten? Funderar pÄ hur tjock sten man behöver egentligen. De kör vÀl 33mm pÄ sin. En proffsugn 60mm enligt Lilla Napoli-killarna va. TÀnker om 25mm skulle rÀcka för en annan amatör som bara lagar typ 10 pizzor per bak och har ett helt annat tempo Àn proffs. Tips ang sten?
Kupolen, fyra veckor utomhus i junivÀder. Golvet lÀt jag nog bara torka i en vecka dÄ det ÀndÄ inte riktigt kommer utsÀttas för vÀrme pÄ samma sÀtt som kupolen.
 
M Maltevic skrev:
Hej!

Den har hÄllit ihop bra, Àr lite oroad över en urgröpning i innertaket men ser inte ut att utveckla sig. AngÄende röret Àr det inga problem sÄ lÀnge du gör mer plats för röret sÄ det har rum att expandera. Mitt största tips Àr att du packar varje lager av perlitcement med exempelvis en spade, sÄ noggrant och mycket du kan.
Är det en springa vid skorstensöppningen och röret?
 
S Steffe Steffen skrev:
Är det en springa vid skorstensöppningen och röret?
Det behöver vara en springa mellan gjutgods och metallrör. Metallen expanderar (mer) vid temperaturhöjning och sprÀcker annars gjutgodset.

Vid gjutningen av min ugn anvÀnde jag rökröret som "plugg" med en bit kartong virat runt.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
gazzton gazzton skrev:
Det behöver vara en springa mellan gjutgods och metallrör. Metallen expanderar (mer) vid temperaturhöjning och sprÀcker annars gjutgodset.

Vid gjutningen av min ugn anvÀnde jag rökröret som "plugg" med en bit kartong virat runt.
Och hur fÀster man röret nÀr ugnen Àr kall? SÄg nÄn bild tidigare att man vikt ut nÄgra kanter men borde ju finnas andra sÀtt.
 
S Steffe Steffen skrev:
Och hur fÀster man röret nÀr ugnen Àr kall? SÄg nÄn bild tidigare att man vikt ut nÄgra kanter men borde ju finnas andra sÀtt.
Jag gjorde en avsats som metallröret stÄr pÄ med sin botten. HÄldiametern i avsatsen Àr nÄgra millimeter mindre Àn röret. Det gjutna röret Àr ca 30 cm lÄngt/högt vilket Àr tillrÀckligt för att ge rökröret stadga nÀr jag trycker det pÄ plats.
 
gazzton gazzton skrev:
Jag gjorde en avsats som metallröret stÄr pÄ med sin botten. HÄldiametern i avsatsen Àr nÄgra millimeter mindre Àn röret. Det gjutna röret Àr ca 30 cm lÄngt/högt vilket Àr tillrÀckligt för att ge rökröret stadga nÀr jag trycker det pÄ plats.
Skulle du vilja dela med dej av bilder pÄ det?
 
S Steffe Steffen skrev:
Skulle du vilja dela med dej av bilder pÄ det?
 
  • Inuti en betongrör med en sprucken och skadad betongplatta i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NĂ€rbild pĂ„ en genomskuren metallventil inbĂ€ddad i betong, visande textur och snittytans detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jobo1 och 1 till
  • Laddar…
Klockrena bilder och videon var kanon! Stort tack!
Hur exakt mycket större Àr hÄlet för du trycker in röret? Antar att man inte vill ha det för tajt (sprickor)men inte heller för löst(baksug?)?

Fint bygge!
 
S Steffe Steffen skrev:
Klockrena bilder och videon var kanon! Stort tack!
Hur exakt mycket större Àr hÄlet för du trycker in röret? Antar att man inte vill ha det för tajt (sprickor)men inte heller för löst(baksug?)?

Fint bygge!
SvÄrt att sÀga. 1 mm gods i rökröret sÄ det Àr ganska flexigt. DÀrav Àr hÄlet i det gjutna röret inte perfekt cirkulÀrt. Kartongen jag anvÀnde som spalt var ca 2 mm tjock.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.