pelpet skrev:
Det var en grov uppskattning baserad på 450kr/h, 120h debiterade timmar per månad och 20000kr i materialvinst varje månad i snitt över året. Då har man en intäkt på ca 75000 vilket borde räcka till en lön på 50000kr. Men ge gärna en bättre kalkyl, jag är inte elektriker och gjorde bara en uppskattning om vad som borde vara rimligt.

Hahaha starta eget och se hur lätt det är. Jag hjälper gärna till och ger dig en kalkyl, varit egen i 20 år och har ungefär en anställds månadslön och jobbar 10-12h/dag. Och de materialvinsterna finns inte i verkligheten.

Mikael_L
Jag tycker du borde återgå till anställd istället.
Verkar vara mycket bättre för dig.

Bertil Wagner skrev:
Vem kör runt i bil och gör ärenden gratis utan att vilja ha lön? Den anställer jag direkt....
Ingen förhoppningsvis, i alla fall inte på sin arbetstid. Men vad har den frågan att göra med inlägget du citerade?

Bertil Wagner skrev:
Hahaha starta eget och se hur lätt det är. Jag hjälper gärna till och ger dig en kalkyl, varit egen i 20 år och har ungefär en anställds månadslön och jobbar 10-12h/dag. Och de materialvinsterna finns inte i verkligheten.
Jag har en liten bisyssla i en egen firma så jag vet ungefär hur kalkylerna ser ut, och jag vet också att de flesta företagare jobbar mer och tjänar sämre en anställda. Men om du jobbar omkring 180 timmar i månaden och kan ta ut ungefär 28' så tycker jag att du borde analysera affärsmodellen. Det borde finnas möjlighet till förbättringar. Andra firmor klarar ju av att ha anställda elektriker som jobbar kanske 130h/månaden för samma lön som du tar ut så varför funkar det inte i din firma?

Du får gärna posta en grov kalkyl här.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det var en grov uppskattning baserad på 450kr/h, 120h debiterade timmar per månad och 20000kr i materialvinst varje månad i snitt över året. Då har man en intäkt på ca 75000 vilket borde räcka till en lön på 50000kr. Men ge gärna en bättre kalkyl, jag är inte elektriker och gjorde bara en uppskattning om vad som borde vara rimligt.
Ok, ser ingen kostnad för sociala avgifter, bil, försäkringar, utbildningar, verktyg, kommunikation, GARANTI, dataprogram kontor mm. Men det var en kalkyl utan kostnader med svarta inkomster eller var tog kostnaderna vägen?

• Gilla
erik_n
  • Laddar…
Bertil Wagner skrev:
Men det var en kalkyl utan kostnader med svarta inkomster eller var tog kostnaderna vägen?
Ja *vi* vet inte. Så upplys oss gärna. Hur ser en riktig kalkyl ut?

M
Allt här är höftat, gissat, taget ur det blå, osv förutom ingående summor och slutliga skatter. Ba så ni vet. Jag har säkert glömt ett par stora poster och har tokfel på flera, någon som är aktiv elektriker kanske kan fixa till...

timmar 450 * 120 = 54000
+ material 20000 = 74000

- bilkostnader ca 1000 kr = 73000
- försäkringar ca 300 kr = 72700
- utbildningar ca 800 kr = 71900
- verktyg ca 2000 = 69900
- kommunikation ca 600 = 69300
- datorprogram ca 200 = 69100
- kontor ca 1500 = 67600
- lagerhållning ca 1500 = 66100
- undanlagt för investeringar/buffert 10000 = 56100

- sociala avgifter 31,42 % = 38473
- inkomstskatt ca 34,5 % = 25199

50000 blir svårt...

C
De sociala avgifterna är 31,42% av löneunderlaget, dvs om du skall betala ut 100 kr före skatt så blir de sociala avgifterna 100 * 0,3142 = 31,42 kr. När man räknar baklänges som du gör blir det alltså 1/(1 + 31,42%) = 23,9%. Dvs om du har 100 kr i företaget så kan du betala ut 100 * (1 - 23,9%) = 76,10 kr i bruttolön och de sociala avgifterna blir 100 * 23,9% = 23,90 kr.

Alltså 42 692 kvar efter sociala...

Lite bättre (y)

P.s. antar för övrigt som brukligt när man snackar lön att vi pratar om 50 000 kr före skatt.

Redigerat:
Japp, var lön före skatt jag menade. Jag har jobbat som konsult och en scahblon vi körde med var att breakeven för en konsult var att man måste dra in bruttolönen * 1,5 i snitt över året för att täcka lön, sociala avgifter och annan overhead i firman. Jag utgick också från att bilkostnader och framkörningsavgifter tar ut varandra, och jag tänkte inte med något utrymme för att fondera pengar i firman.

Som egenföretagare tar man ju inte heller ut allt löneutrymme som lön, utan tar utdelning från företaget om det går. Den är ju lägre beskattad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
pelpet skrev:
Som egenföretagare tar man ju inte heller ut allt löneutrymme som lön, utan tar utdelning från företaget om det går. Den är ju lägre beskattad.
Beror förstås på om man driver aktiebolag eller är enskild näringsidkare. Så mycket lägre skatt är det inte på utdelning eftersom bolaget betalar 22% skatt på vinsten innan utdelning också. Stora skillnaden är att man inte betalar sociala avgifter för utdelningen som å andra sidan förstås inte heller är pensions- eller sjuklönegrundande.

Men summa summarum kanske inte 50' var en helt tokig uppskattning iallafall.

Det krävs ju bara 50000 i aktiekapital för att starta AB nu för tiden och man har lättat på revisionskraven. Det finns ingen anledning för normalföretagaren att köra enskild firma.

C
Tja, vissa anledningar finns det nog. Redovisningen är mycket enklare/billigare och du kan obehindrat låna av firmans pengar privat t.ex.

Kom på att MaxPax kalkyl missade några för branschen viktiga siffror;
- "Skattefria" extrajobb
- "Skattefri" ersättning för kopparskrot
- "Plocka ut" grejer privat från "firman"

Då är vi nog uppe i de 50' :D

MaxPax skrev:
Allt här är höftat, gissat, taget ur det blå, osv förutom ingående summor och slutliga skatter. Ba så ni vet. Jag har säkert glömt ett par stora poster och har tokfel på flera, någon som är aktiv elektriker kanske kan fixa till...

timmar 450 * 120 = 54000
+ material 20000 = 74000

- bilkostnader ca 1000 kr = 73000
- försäkringar ca 300 kr = 72700
- utbildningar ca 800 kr = 71900
- verktyg ca 2000 = 69900
- kommunikation ca 600 = 69300
- datorprogram ca 200 = 69100
- kontor ca 1500 = 67600
- lagerhållning ca 1500 = 66100
- undanlagt för investeringar/buffert 10000 = 56100

- sociala avgifter 31,42 % = 38473
- inkomstskatt ca 34,5 % = 25199

50000 blir svårt...
Sjukt hur mycket du underskattar kostnader... 1000kr för transport.... räkna på 5000-6000 minst. Behövs påslag på alla dina kostnader för att ens komma upp i nivåer som är rimliga..

M
inzza skrev:
Sjukt hur mycket du underskattar kostnader... 1000kr för transport.... räkna på 5000-6000 minst. Behövs påslag på alla dina kostnader för att ens komma upp i nivåer som är rimliga..
Ja, jag tog en stor risk i att skriva en lista överhuvudtaget. Jag höll mig lågt för annars skulle folk klaga på att jag räknade för högt, men det blev visst motsatsen.

Transporter har jag inte räknat med alls dock, det utelämnade jag helt pga att det brukar vara en post på fakturan. Bilkostnader i min lista är skatt, försäkring, reparationer, besiktning osv. Men det är ändå lågt...

300 kr får man inte mycket till försäkring för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.