Skillnaden med tex verkstad är att de har en lokal med utrustning som betalas via arbetstid och materialpåslag. En E som bara köper ut en vara har ju inte samma OH på materialet. Jämför med butik som lägger på 250% på varorna. Det skall dock täcka löner, lokal, lager, drift och vinst.
 
-MH- skrev:
Det var ett tag sedan då, för det är väl nästaningångslönen för civingare nuförtiden?

Och hur slutar man som civilingenjör? Jag är det fortfarande, fast jag hugger virke i skogen för ca 50:-/h. ;)
Njae, "ingenjörerna" säger 30800:-, men av min senaste avgångsklass så är det bara en student som fått det. (Och då i en ganska het bransch). De flesta ligger runt 27-28k i månaden. Ett företag i Karlskrona i samma bransch erbjuder 21500:- ...
 
blackadder skrev:
Jag har alltid funderat på om ingenjör är en utbildning eller ett jobb, har ibland frågat vad folk jobbar med och fått svaret "jag är ingenjör".
Vad menar man då? är det utbildningen man hänvisar till? den nuvarande sysselsättningen? är civilingenjör ett yrke?

Nu är det kraftigt OT men det har det väl varit sedan andra sidan ung.
Ja det här har diskuteras länge och väl. I Sverige så är "ingenjör" och speciellt "civilingenjör" inte en skyddad titel. I andra länder så är det det. (Spec. inom byggbranschen.) MEN om man skall se till faktisk användning så är man civilingenjör om man avlagt examen på ett program med titeln "civilingenjör i ..." Det går inte att säga att man "jobbar som civilingenjör" om man inte har en sådan examen (nåja, det finns en och annan som inte tagit alla tentor och fortfarande "räknas" man kunde tom vara med i gamla CF på de premisserna). Titeln liksom "läkare" (även om den är skyddad) följer alltså med personen, och inte dennas nuvarande jobb/sysselsättning (jmf. NyTeknik som ofta skriver om hur många ingenjörer vi har i riksdagen. Som riksdagsman är man ju just riksdagsman, men man kan vara "ingenjör" för det). Jag är själv t ex civilingenjör fast jag arbetar som högskolelektor.

Så det språkbruket får vi nog ändå anse är ganska enhetligt och förhållandevis oföränderligt över tiden.

Vad gäller "ingenjör" i allmänhet så är det inte riktigt lika noga, men huvuddelen är antingen antingen gamla gymnasieingenjörer eller högskoleingenjörer. I utlandet (läs den engelskspråkiga delen av världen) så är titeln mera flytande eftersom vissa maskinister också av hävd kallas "engineer".
 
blackadder skrev:
Jag har alltid funderat på om ingenjör är en utbildning eller ett jobb, har ibland frågat vad folk jobbar med och fått svaret "jag är ingenjör".
Det är ungefär som när någon säger att denne är läkare. Man kan vara allt från hjärnkirurg till barnläkare eller avdelningschef. Men bilmekaniker är man inte.
 
Nyfniken skrev:
Det är ungefär som när någon säger att denne är läkare. Man kan vara allt från hjärnkirurg till barnläkare eller avdelningschef. Men bilmekaniker är man inte.
:)

Fast som sagt med den skillnaden att bilmekanikern som utger sig för att vara läkare begår ett lagbrott. Om hen säger sig vara civilingenjör så är det fritt fram. (Fast om man då halar fram ett hemmagjort examensbevis från KTH då har man begått ett brott, så i praktiken så är det inte så stort problem eller fara).

MEN det här är ju väldigt OT, så jag lovar lägga locket på from nu.
 
tommib
När nu någon ändå tog upp detta med läkare finns faktiskt en intressant jämförelse att göra. Läkare med förskrivningsrätt får inte äga apotek*, dvs man får inte både ordinera läkemedel och sedan sälja dem till kunden/patienten...

*det finns massor av legala abbrovinker med detta och går att lösa genom att t.ex. inte vara majoritetsägare, men principen är fäst i lag att man inte både får ordinera och sedan sälja läkemedel.

Edit: Det är visst lite mer krångligt än så. I lagtexten står att man inte får "utöva ett kontrollerande inflytande". Begränsningen gäller för övrigt också veterinärer. Vet dock inte säkert exakt vad som hänt sedan 2009 då detta senast var uppe på tapeten i samband med avregleringen av apoteksmarknaden men så vitt jag vet gäller fortfarande detta.
 
Redigerat:
Spännande! Och så är vi tillbaka "on-topic" igen. ;)

Skulle ju onekligen revolutionera hantverkarbranschen om man inte *fick* sälja materialen, utan på läkares vis bara hänvisa till lämplig leverantör med en inköpslista. Blir kanske lite tungrott, men att hantverkare, alltså den som sålde tjänst, bara fick lägga på exv. 10% eller så för hantering vore ju en intressant lösning på problemet. (Inte för att jag egentligen tror på den sortens detaljregleringar.)
 
Det finns ett bra sätt att hantera problemet och det är att kunderna skapat ett förfrågningsunderlag där elektriker som är intresserade av jobbet får ange hur deras materialpriser ser ut.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, "ingenjörerna" säger 30800:-, men av min senaste avgångsklass så är det bara en student som fått det. (Och då i en ganska het bransch). De flesta ligger runt 27-28k i månaden. Ett företag i Karlskrona i samma bransch erbjuder 21500:- ...
Spelar ju egentligen ingen roll vad ingångslönen är då man inte kan förväntas kunna producera något direkt efter enbart utbildning, vad är lönen efter 6 månader eller ett år undrar jag istället.
Har man läst 4,5 år för att hoppa på ett jobb som ger 21500, alltså mindre än Burger King eller ICA, får man se det som en betald praktik och fundera över vad man kan lära sig och vad arbetsgivaren är villig att betala efter provanställningen, finns ju som regel ett lån på ett antal hundratusen att betala tillbaka.
Men 30-40 tusen verkar väl rimligt att de flesta ingenjörer kan tänkas ligga på i min värld..
Sen är det en annan sak att det tar väldigt lång tid för en långtidsutbildad med studielån att komma ifatt en lågutbildad utan men från den punkten är det bara nedförsbacke.

Problemet med att fråga hantverkaren direkt om priser kan vara att denne inte alltid har en aning, handlar man mjölk på ICA ser man att det kostar 11,50 på skylten när man plockar den och på kvittot när man betalt, hos elgrossisterna syns inget sådant dock går sådant allt lättare att kolla i dator och appar idag.

Med tanke på alla trådar som behandlar lurande hantverkare finns det troligen ett stort problem med kommunikation, alla vet att man egentligen ska ha skriftlig offert men just den hantverkaren verkade så ärlig och veta vad den pratade om och troligen är det också så, att syftet inte är att luras, utan problemen kommer av okunskap.
 
C
Slugge skrev:
Med tanke på alla trådar som behandlar lurande hantverkare finns det troligen ett stort problem med kommunikation, alla vet att man egentligen ska ha skriftlig offert men just den hantverkaren verkade så ärlig och veta vad den pratade om och troligen är det också så, att syftet inte är att luras, utan problemen kommer av okunskap.
Grundproblemet med elektrikerpåslag är väl att grossisternas listpriser ligger så högt över priset i handeln? För min del får elektrikern gärna ha hur mycket påslag/kickback som helst så länge jag som kund betalar ungefär vad samma vara kostar i detaljhandeln. Poängen med ett "grossistpris" är ju att hantverkaren skall kunna ta ut en marginal på materialet och ändå kunna matcha vad kunden skulle betala för samma material i ett byggvaruhus.
 
Slugge skrev:
Spelar ju egentligen ingen roll vad ingångslönen är då man inte kan förväntas kunna producera något direkt efter enbart utbildning, vad är lönen efter 6 månader eller ett år undrar jag istället.
Jo det hade ju kunnat hjälpa upp i det här fallet, men de lovar "+10-15%" efter ett år. Så fortfarande långt efter.

Och då är det inte Ericsson, som ju iaf har namnet som Sveriges största ingenjörsskola i min bransch...

Jag är faktiskt förvånad att de har lyckats få folk och att de går bra, men nyutexade har ju inte den kollen på branschen och vet inte riktigt vad de är värda eller kan förvänta sig. (Inte mitt fel i det här fallet, jag gör mitt bästa för att upplysa dem.)
 
Alem 09 ger ingen ersättning för arbetstid och andra kostnader om det inte finns ett avtal mellan installatör och kund som AB04, ABT06 eller ABS05 finns dessa avtal betalar återförsäljaren kostnader i samband med garantiåtgärd. Vid löpande arbete får vi endast ny produkt och måste lämna tillbaka trasig. Har vi otur måste vi först hämta trasig produkt och lämna för garantiutredning. Och därefter få ut en ny om vi får ok att det är garanti.
 
mr_bygg skrev:
Ett mer relevant exempel är att kunden anlitar ett ombud för att köpa in jeansen direkt från grossisten. Ombudet tar betalt för sin tid det tar att åka och köpa jeansen + bilersättning och debiterar enligt grossistens prislista. Samma jeans kostar då 3000:- exkl. moms + övriga kostnader.

Hur många kunder skulle köpa sina jeans via ombud om de insåg att ombudet hade debitering enligt ovan. Inte särskilt olikt problemet inom taxi där vissa åkare utnyttjar kunders okunskap och tar rövarpriser. Skillnaden är att jag hittills inte sett någon av de seriösa taxiföretagen stå och försvara beteendet med exempelvis argument som "det är en fri marknad", "kunden frågade inte om priset innan och får skylla sig själv", "det är inte fult att tjäna pengar".

Det verkar vara svårt för vissa att förstå att man som kund kan tycka att påslag är helt OK men att vissa avarter inte är OK. Det är väl ingen som ifrågasätter rätten till påslag men storleken kan man ibland bli lite trött över.
Vem kör runt i bil och gör ärenden gratis utan att vilja ha lön? Den anställer jag direkt....
 
Bertil Wagner skrev:
50 000:- Och sen vakna du ur drömmen, inte som ensam elektriker. Då ska man vara glad om man är i närheten av vad en anställd elektriker får i lön. Och de som går på ackord på storbyggen tjänar långt över vad en egen företagare kan drömma om.
Det var en grov uppskattning baserad på 450kr/h, 120h debiterade timmar per månad och 20000kr i materialvinst varje månad i snitt över året. Då har man en intäkt på ca 75000 vilket borde räcka till en lön på 50000kr. Men ge gärna en bättre kalkyl, jag är inte elektriker och gjorde bara en uppskattning om vad som borde vara rimligt.
 
pelpet skrev:
Har man egen firma så kan man nog bli hyfsat välbeställd som elektriker. Kör man helt själv så kanske det räcker till en lön omkring 50000, och med anställda kan man bli rik liksom i alla andra branscher. Men nöjer man sig med att vara anställd är det svenssonlön som gäller om man kollar statistiken.
50 000:- Och sen vakna du ur drömmen, inte som ensam elektriker. Då ska man vara glad om man är i närheten av vad en anställd elektriker får i lön. Och de som går på ackord på storbyggen tjänar långt över vad en egen företagare kan drömma om. Men om du tror på det starta egen och ge upp fritiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.