Priset du fick på dimmern 1940+moms=2425-500 rabatt= är som du skrev cirka en tusenlapp mer eller dubbelt upp jämfört med 3 slumpmässiga e-handlare:

http://spindelwebbutik.se/ 849+99 fraktkostnad= 948
www.eldirekt.se 925+0-79 fraktkostnad=1004
elbutik.se 945+69 fraktkostnad= 1014

Sen kan det faktiskt vara lite dyrare hos vissa elgrossister beroende på rabatter och liknande, säg runt 1200-1300.

Några exempel, e-numret gäller vit färg, andra är lite dyrare, sen om det är värt att bråka om denna summan kan ju bara TS avgöra men en del skulle kanske kalla det en principsak och i så fall kan det ju vara värt med ett försök till, kanske någon annan än elektrikern som sitter med faktureringen men du har ju dels den muntliga uppskattningen och dels de synliga jämförspriserna på nätet som sagt. Lycka till.
 
att hantverkare försöker berika sig med påslag på varor. Jag hade en röris som skickade en specad faktura. Hans otur var att jag är något insatt i varupriser och såg snabbt att delarna och rör debiterades med 200-400% över Näthandlarnas pris. Han svamlade någotnitng om kvalite men Cu-rör är Cu-rör, de är gjorda enligt en gemensam standard.
Påkommen, blev han sur och sa om jag inte kan eller vill betala delarna så skiter han i det och vill inte ha betalt. Mycket konstig reaktion. Jag betalade honom enligt Rinkaby-listan plus 50% vilket jag tycker är mer än generöst.
Den jäveln får inte kommer flera gånger.
Jag vet att det finns en del hantverkare på detta forum som försöker försvara stora pålägg. Detta är inte rätt. I den vanliga industrin så lägger man på 15% på varor som man köper och levererar till kunden, för administration, lagerhållning mm. Det är helt OK.
Men att försöka utnyttja kundens okunskap och salta materiallistan är FEL!!!
 
  • Gilla
Joyn och 4 till
  • Laddar…
Blir så iriterad på sådana här trådar .
Hittils har aldrig stött på en rik elektriker , alla åker runt i gamla skrotiga bilar med massa olika skavanker som följ av yrket ( ständig verk i hela kroppen , slitna leder , reumatism , ojämn hjärt rytm på grund av stötar som man får genom åren etc , etc. )

Konstigt nog är det inte många som utbildar sig till elektriker idag , undrar varför när man tjänar så bra ?
Kanske man är inte sugen på ett ingång lön på 10 500 , köra i -25 ute , blåst , snö ,regn , gyttja , ligga i kulverten , asbest , byggdam etc , etc .

Nästa gång ta billigaste alernativ men kom inte och böla efteråt i Tv hur livet är orättvis och tog någon av dina närmaste på grund av fel utfört arbete .
Girighet har dödat många och kommer att vara mångas död .
På grav stenen kan du rista in " Ditt liv var billigt "
:mad:
 
  • Gilla
Bertil Wagner och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
asterixxx skrev:
Blir så iriterad på sådana här trådar .
Hittils har aldrig stött på en rik elektriker , alla åker runt i gamla skrotiga bilar med massa olika skavanker som följ av yrket ( ständig verk i hela kroppen , slitna leder , reumatism , ojämn hjärt rytm på grund av stötar som man får genom åren etc , etc. )

Konstigt nog är det inte många som utbildar sig till elektriker idag , undrar varför när man tjänar så bra ?
Kanske man är inte sugen på ett ingång lön på 10 500 , köra i -25 ute , blåst , snö ,regn , gyttja , ligga i kulverten , asbest , byggdam etc , etc .
Jag träffade en kille på sitt andra år efter gymnasiet, som elektriker. Vi samåkte bl.a. lite.
Han körde förövrigt en tokutrustad turbo-audi sedan. Ganska lyxigt, särskilt till och från jobbet. :)

Jag klämde han lite på pulsen, frågade vad han tänkte av yrket och lönen de närmaste åren.
Svaret kom snabbt och tveklöst, "om två år till ska jag ha minst 32' i månaden!"

Hepp, mer än jag hade när jag slutade som civilingenjör ... :D
 
  • Gilla
Bertil Wagner och 3 till
  • Laddar…
tommib
EyEr0n skrev:
Men ingen vill betala elektrikern vad han är värd så därför måste det till materialpåslag.
Så du menar på fullaste allvar att du hellre betalar elektrikern 200 kr mer i timmen och inköpspris på materialet?

Isåfall är du ganska ensam.
Det enda folk jämför med är timpriset. Men alla firmor har typ samma omkostnader. I allafall hantverksfirmor.
Det är ju det jag sagt tidigare. Ge mig ett rimligt timpris så att det täcker omkostnaderna + vinst. Då går det att jämföra ordentligt. Som så många tidigare har sagt så är grossisternas prislistor rena hittepå så det går aldrig att jämföra materialpåslag mellan två elektriker. Om ena killen är dyrare per timme men låter mig fixa materialet själv (alt ger mig ett bättre pris än elbutik.se) så får han jobbet! Totalpriset är det intressanta, inte timpriset.
 
  • Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag träffade en kille på sitt andra år efter gymnasiet, som elektriker. Vi samåkte bl.a. lite.
Han körde förövrigt en tokutrustad turbo-audi sedan. Ganska lyxigt, särskilt till och från jobbet. :)

Jag klämde han lite på pulsen, frågade vad han tänkte av yrket och lönen de närmaste åren.
Svaret kom snabbt och tveklöst, "om två år till ska jag ha minst 32' i månaden!"

Hepp, mer än jag hade när jag slutade som civilingenjör ... :D
Har man egen firma så kan man nog bli hyfsat välbeställd som elektriker. Kör man helt själv så kanske det räcker till en lön omkring 50000, och med anställda kan man bli rik liksom i alla andra branscher. Men nöjer man sig med att vara anställd är det svenssonlön som gäller om man kollar statistiken.
 
22 år gammal, 32' i månaden. :x
 
Mikael_L
Ja det var ju hans mål. Inte säkert att han uppnår det. Böt arbetsgivare kort efter vårt samtal, kanske en del i en strategi ...
 
Att man åkerrunt i gamla skitiga bilar som hantverkare betyder inget. Min fasadhantverkare har en flotta av 745:surprised:r som han och gänget kör slut på och köpa nya sen.
 
Det skulle ju sticka lite i ögonen om elektrikern kommer glidande i en BMW M5, då ser man vart materialpåslaget går :).
 
  • Gilla
Christian Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Själv sitter jag o väntar på faktura från en elektriker. Inte så hälsosamt att läsa denna tråd :(

Jag fick tjata till mig prisoffert, och fick ett "takpris" på telefon.
 
Mikael_L skrev:
, "om två år till ska jag ha minst 32' i månaden!"

Hepp, mer än jag hade när jag slutade som civilingenjör ... :D
Det var ett tag sedan då, för det är väl nästaningångslönen för civingare nuförtiden?

Och hur slutar man som civilingenjör? Jag är det fortfarande, fast jag hugger virke i skogen för ca 50:-/h. ;)
 
  • Gilla
Kompiz
  • Laddar…
Jag har alltid funderat på om ingenjör är en utbildning eller ett jobb, har ibland frågat vad folk jobbar med och fått svaret "jag är ingenjör".
Vad menar man då? är det utbildningen man hänvisar till? den nuvarande sysselsättningen? är civilingenjör ett yrke?

Nu är det kraftigt OT men det har det väl varit sedan andra sidan ung.
 
En intressant tråd, synd bara att det inte finns fler yrkesmän här som kan yttra sig i saken. För ärligt talat låter det mest som att det är privatpersoner med åsikter mot en mindre skara yrkesmän som ska försvara sitt yrke oavsett.

Personligen tycker jag att elektriker i allmänhet hamnar i ett lite eget fack inom hantverkaravdelningen. Elektriker är ju den enda hantverkaren som har juridiken på sin sida när det gäller att utföra jobbet. Det finns ingen lag/regel som säger att jag som privatperson inte får spika upp reglar eller dra en vattenledning. Inom andra yrkesgrupper är det inte heller särskilt vanligt med juridiska regleringar kring vem som får utföra arbetet. Polis är väl ett exempel på yrke där det finns juridiska krav i själva utövandet, medicin är en annan.
Bland de andra exemplen i tråden, bagare och bilmekaniker, så finns det inga krav. Vem som helst får baka och laga bilen (däremot kanske vissa garantier upphör att gälla om din lagning inte utförs korrekt, men det finns inga krav på att du behöver en underskrift av den som bytt spindelleder på din Volvo).

Med denna form av "gräddfil" så kan ju elektrikern neka dig när du gör en arbetsförfrågan och elektrikern inte gillar dina val av komponenter. Om elektrikern nekar dig, vem ska då utföra jobbet? En annan elektriker kanske också nekar och utför du jobbet själv så blir det inge bra om något händer. Tillslut kanske man hamnar med valen av en elektriker som lägger på "straffavgifter" för att du köpt in komponenterna eller elektriker som tar alla jobb utan kvalitétsgaranti och att jobbet kommer utföras om 7 månader när det finns tid.
Vad ska man göra som privatperson då? Acceptera ockerpriser, vänta med installationen eller göra det själv och hoppas att ingen tar skada av det?

Ska man sen jämföra elektrikern med andra yrkesgrupper så får man nog jämföra med grupper som tar betalt för både komponenterna OCH timpengen. Bagaren tar betalt för det förädlade slutresultatet och priset är alltid fast oavsett om bagaren blev tvungen att åka iväg och köpa en mjölsäck till. Bilmekanikern är mer likt MEN jag som privatperson kan ju faktiskt se priserna på delarna hos många mekaniker just för att de även säljer delarna, t.ex Mekonomen och Meca. Vet jag då att timpengen ligger på 900 spänn, jobbet tar 4 timmar och delarna kostar 2000 kronor så vet jag slutsumman innan jag lämnar över nycklarna till bilen.
I TS inlägg framgår det att så är inte fallet med elektriker eftersom att brytaren ökade med nästan det dubbla priset när summan skrevs ner på papperet. Ser jag på fakturan från Mekonomen att bildelen som först skulle kosta 2000 kronor helt plötsligt kostar 3500 kronor så har jag ju en konkret prislista att utgå ifrån när jag ifrågasätter det. Jag får inte något "listpris" att utgå från.
Och att jämföra med märkesverkstäder, ja, kommer elektrikern från Schneider eller Eldon så kan jag ta det. :)

Nu är inte jag elektriker, utan jag drar andra kablar i väggarna, men jag är väldigt intresserad av ämnet. Sen förstår jag också att det finns många elektriker som monterar Malmbergs grejer eller mina inköpta grejer utan att lägga på straffavgifter eller vägra jobbet, så inlägget är väl mer riktat mot hantverkare som har satt i system att "lura" kunder och slänga in ockerpriser. Det är samtidigt en hel del på kundens ansvar också. Man lämnar ju inte bilen på verkstan och säger "bilen är trasig, fixa". :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hakan_o skrev:
Måste ju inte vara konsulter iofs. Bilverkstaden tar väl 800-1200 kr/tim numera. Inte letar kunderna upp billigaste reservdelarna på Biltema och tar med sig och ber verkstaden byta ut? Eller när man får fakturan från verkstaden så ifrågasätter man väl inte att oljefiltret kostar 95 kr när det finns på nätet för 59 kr?
Om verkstaden tar 1000 kronor för *exakt samma* oljefilter som normalt kostar 200 kronor tycker jag man skall ifrågasätta det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.