C
hantverkare1 skrev:
300 kr får man inte mycket till försäkring för.
Jodå, själv betalar jag ca 375 kr / mån och då täcker den lösöre och avbrott upp till 4,4 Mkr, ansvar upp till 10 Mkr och rådgivningsansvar upp till 1 Mkr. Vilket borde vara betydligt mer än vad som krävs för en enmanselektriker(?)

Nu är det ett antal inlägg jag inte läst men som jämförelse ang timkostnad: farsgubben hade ute en gök som servade en traktor. 900 kr/tim.

Redigerat:
Inte om man tänker att det är bil, verktyg, kontor, lager och lite ansvar och skadeförsäkringar.. minst en 1000kr, dessutom ingen moms på försäkringar.

C
inzza skrev:
Inte om man tänker att det är bil, verktyg, kontor, lager och lite ansvar och skadeförsäkringar.. minst en 1000kr, dessutom ingen moms på försäkringar.
Bilförsäkringen bokförs som transportkostnad. Hur många miljoner är en enmanselektrikers lösöre värt då ungefär?

Förvisso men nu är det ju inte bokföring vi pratar om. Men även om det är inräknat i transporter i budget så är den ännu mer på tok för liten. Själv låg jag på ca 6500 för bilen varje månad.

Dessutom är bokföringen något som kan vara en utgift :)

MaxPax skrev:
Allt här är höftat, gissat, taget ur det blå, osv förutom ingående summor och slutliga skatter. Ba så ni vet. Jag har säkert glömt ett par stora poster och har tokfel på flera, någon som är aktiv elektriker kanske kan fixa till...

timmar 450 * 120 = 54000
+ material 20000 = 74000

- bilkostnader ca 1000 kr = 73000
- försäkringar ca 300 kr = 72700
- utbildningar ca 800 kr = 71900
- verktyg ca 2000 = 69900
- kommunikation ca 600 = 69300
- datorprogram ca 200 = 69100
- kontor ca 1500 = 67600
- lagerhållning ca 1500 = 66100
- undanlagt för investeringar/buffert 10000 = 56100

- sociala avgifter 31,42 % = 38473
- inkomstskatt ca 34,5 % = 25199

50000 blir svårt...
du glömde kostnaden för 5v semester

Semester är inräknat. Efter semestrar och helger är borträknat har man ungefär 1600 arbetstimmar på ett år.

Fast du måste ju finansiera fem veckors semester under de där 1600timmarna. Räkningarna kommer även om du ligger på stranden i juli..

Jag det var så jag räknade, med 120 debiterade kundtimmar i snitt per månad och 20000kr i materialvinst i snitt per månad så borde det kunna räcka till en lön omkring 50000kr brutto. De månader man inte har semester måste man såklart dra in mer pengar.

Sen måste jag lägga till att 50k är vad jag, som inte är elektriker, uppskattade vad man borde kunna komma upp i. Det betyder inte att det är enkelt eller att alla gör det. Det räcker med att man har lite för dålig debiteringsgrad, en svag marknad eller liknande så funkar det inte.

cpalm skrev:
Jodå, själv betalar jag ca 375 kr / mån och då täcker den lösöre och avbrott upp till 4,4 Mkr, ansvar upp till 10 Mkr och rådgivningsansvar upp till 1 Mkr. Vilket borde vara betydligt mer än vad som krävs för en enmanselektriker(?)
Det var fruktansvärt billigt.
Jag betalar det tredubbla.

C
hantverkare1 skrev:
Det var fruktansvärt billigt.
Jag betalar det tredubbla.
Dags att se över? Jag har LF men när jag jämförde med If för ett par år sedan vad det iofs inte någon större skillnad. Det kanske skiljer mycket mellan olika branscher?
Tänk också på att premien är kopplad till omsättning och årslönesumma och att vi pratar om enmansverksamhet.

Redigerat:
VI har väldigt många hantverkare här som säger att ena eller andra posten är fel, men frågan kvarstår:

Vad är en riktig kalkyl då? Ge oss rätt siffror istf. att peta och gneta i de vi gissar.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
cpalm skrev:
Dags att se över? Jag har LF men när jag jämförde med If för ett par år sedan vad det iofs inte någon större skillnad. Det kanske skiljer mycket mellan olika branscher?
Tänk också på att premien är kopplad till omsättning och årslönesumma och att vi pratar om enmansverksamhet.
du har ej olycksfall?

C
hantverkare1 skrev:
du har ej olycksfall?
Nej detta är företagsförsäkringen förstås. Sjuk-/olycksfalls-/vård-/pensionsförsäkring ser jag som en personalkostnad, men det är klart att det borde vikas en summa till detta också.

cpalm skrev:
Olika branscher har olika skadegrader vilket gör att likvärdiga summor ändå kostar olika i försäkringskostnad.

Konsultförsäkringar exempelvis har generellt höga värden med relativt låga försäkringskostnader medan vissa andra branscher får betala mer.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.