74 940 läst · 227 svar
75k läst
227 svar
Påslag av elektriker på material?
Det är ungefär som med taxi i Stockholm. Klart att man klagar om man skulle få betala 2000 kronor (friåkare som luras) istället för 500 kr för en taxiresa som det skulle kosta med vanliga bolag.
Gemene man antar att de har ett sunt affärsförhållande till sin leverantör i Sverige.
Elektrikerna beter som som om de stod på en marknad i Thailand eller Egypten. Blås den som inte fattar.
Gemene man antar att de har ett sunt affärsförhållande till sin leverantör i Sverige.
Elektrikerna beter som som om de stod på en marknad i Thailand eller Egypten. Blås den som inte fattar.
Tack för svaret!asterixxx skrev:Blir så iriterad på sådana här trådar .
Hittils har aldrig stött på en rik elektriker , alla åker runt i gamla skrotiga bilar med massa olika skavanker som följ av yrket ( ständig verk i hela kroppen , slitna leder , reumatism , ojämn hjärt rytm på grund av stötar som man får genom åren etc , etc. )
Konstigt nog är det inte många som utbildar sig till elektriker idag , undrar varför när man tjänar så bra ?
Kanske man är inte sugen på ett ingång lön på 10 500 , köra i -25 ute , blåst , snö ,regn , gyttja , ligga i kulverten , asbest , byggdam etc , etc .
Nästa gång ta billigaste alernativ men kom inte och böla efteråt i Tv hur livet är orättvis och tog någon av dina närmaste på grund av fel utfört arbete .
Girighet har dödat många och kommer att vara mångas död .
På grav stenen kan du rista in " Ditt liv var billigt "
Nu hade vi pratats vid per telefon kring hur han skulle lösa själva dimmerfrågan, och jag frågade specifikt kring vad han trodde det skulle kosta med nämnda dimmer, och han trodde inte det skulle kosta mer än en tusenlapp. Tyvärr var ju detta muntligt per telefon, och inget som elektrikern ville kännas vid när vi diskuterade fakturan i efterhand.
Elektrikern var duktig, och förhållandsvis billig. Fick rekommendationerar av han från snickaren. I slutändan så tog jag budet som elektrikern gav, dvs han sänkte priset till ca 1800 ink moms, då jag inte kunde bevisa ngt eftersom vi tog det muntligt per telefon. Fanns även andra saker på fakturan som han la på rätt stora påslag på, och andra grejer som det var mindre på slag på, så förstod inte riktigt hur de räknade, och varför de lägger på 300% på ett 1-väg uttag, men 60% på ett 2-vägs tex.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Angående fattiga elektriker och att de skulle köra runt med rostiga skrothögar, bo i kartonger och ständigt vara behov av hjärtstartare.
Min favoritelektriker (egenföretagare) kör runt med en 2013 årsmodell av Nissan Navara med största motorn, propfull med en massa roliga grejer och vid behov dras det även omkring en relativt ny 4P-vagn med kåpa också. Elektrikern i fråga äger två stora boningshus och en ladugård samt en massa mark till detta, allt detta inom gångavstånd från Umeå centrum så priserna på sådana gårdar är inte något du amorterar bort under din livstid om du inte har det bra ställt ekonomiskt.
Återigen bara ett exempel men dock ett som visar att alla elektriker inte lever under sämsta förhållandet som går att uppbringa.
Alla nystartade företagare har det tufft, inget unikt för elektriker, då konkurrensen är stenhård. Men lyckas man vinna kunders företroende så brukar man i regel inte heller behöva lägga på enorma påslag på produkterna för att det ska gå runt.
Angående rabatterna för företag så kan det omöjligt krävas att alla ska heta "Skanska" för att få rimliga rabatter. Jag jobbar själv på ett friskvårdsföretag och vi anlitar alltid folk utifrån när el, VVS, snickeri och liknande ska göras. Trots det kan jag gå in på Storel, Ahlsell, Elektroskandia och liknande få få upp emot 40% rabatt på produkterna trots att vi knappt handlar något från dessa företag. Ett litet elföretag handlar garanterat mer i månaden än vi gör per år och har man då sämre rabatter än oss så torde man ha retat upp någon eller liknande.
Min favoritelektriker (egenföretagare) kör runt med en 2013 årsmodell av Nissan Navara med största motorn, propfull med en massa roliga grejer och vid behov dras det även omkring en relativt ny 4P-vagn med kåpa också. Elektrikern i fråga äger två stora boningshus och en ladugård samt en massa mark till detta, allt detta inom gångavstånd från Umeå centrum så priserna på sådana gårdar är inte något du amorterar bort under din livstid om du inte har det bra ställt ekonomiskt.
Återigen bara ett exempel men dock ett som visar att alla elektriker inte lever under sämsta förhållandet som går att uppbringa.
Alla nystartade företagare har det tufft, inget unikt för elektriker, då konkurrensen är stenhård. Men lyckas man vinna kunders företroende så brukar man i regel inte heller behöva lägga på enorma påslag på produkterna för att det ska gå runt.
Angående rabatterna för företag så kan det omöjligt krävas att alla ska heta "Skanska" för att få rimliga rabatter. Jag jobbar själv på ett friskvårdsföretag och vi anlitar alltid folk utifrån när el, VVS, snickeri och liknande ska göras. Trots det kan jag gå in på Storel, Ahlsell, Elektroskandia och liknande få få upp emot 40% rabatt på produkterna trots att vi knappt handlar något från dessa företag. Ett litet elföretag handlar garanterat mer i månaden än vi gör per år och har man då sämre rabatter än oss så torde man ha retat upp någon eller liknande.
Jag lurar på att starta elfirma, efter att ha läst i detta forum så verkar det ju vara en möjlighet ☺ Är dock 60 fyllda, arbetslös. Bor i Kronobergs län. Någon anställning på hemorten/pendelavstånd kan jag inte räkna med .
Har allmän elbehörighet (allmän behörighet lågspänning, ABL ).
Jag har allt som behövs (UTOM elinstallations materiel!) Tror man får högsta rabatten direkt om man öppnar konto hos närmsta elgrossist i firmans namn?
Vad tror ni?
Har allmän elbehörighet (allmän behörighet lågspänning, ABL ).
Jag har allt som behövs (UTOM elinstallations materiel!) Tror man får högsta rabatten direkt om man öppnar konto hos närmsta elgrossist i firmans namn?
Vad tror ni?
Vad tror vi?
Tja, jag tror månen är blå.
Sen tror jag att det är bättre för dig och lyfta luren och slå en pling till din grossist och ställer frågan dit istället.
(Detta är ett konsumentforum, där vi antas ha noll insyn i sådant här, det är hemligt och stort hysch hysch, att vi inte ska veta vad elfirman tjänar på oss för att sälja ett tvåvägs Eljo Exxact)
(Men regga dig på fluxio forum, det är tänkt för yrkesaktiva)
Och till sist vet jag att det är inte ett bra rabattbrev eller att man redan äger alla verktyg som avgör om man blir en framgångsrik företagare.
Man ska en del andra saker som kan sammanfattas i något som heter företagaranda, och sen ska man helst redan ha kunder och kontakter m.m Osså lura lite på en affärsmodell osv.
Massor sånt, att vara duktig elektriker och att vara duktig företagare är heeelt olika saker.
Jag menar inte att vara negativ nu, men att du börjar med att fundera på rabattbrevets storlek innan alla andra bitar är på plats tycker jag känns bakvänt. Ty om du hade klart med allt det andra och det kändes fortfarande bra så tror jag inte att du skulle bry dig så speciellt mycket om rabattbrevet.
Men nu kan jag ju missuppfattat väldigt, utifrån ditt inlägg, du kan givetvis också ha kommit väldigt långt med de andra bitarna i ditt framtida företagande, bara att ditt inlägg inte gav någon sådan antydan.
Sen tror jag att det är bättre för dig och lyfta luren och slå en pling till din grossist och ställer frågan dit istället.
(Detta är ett konsumentforum, där vi antas ha noll insyn i sådant här, det är hemligt och stort hysch hysch, att vi inte ska veta vad elfirman tjänar på oss för att sälja ett tvåvägs Eljo Exxact)
Och till sist vet jag att det är inte ett bra rabattbrev eller att man redan äger alla verktyg som avgör om man blir en framgångsrik företagare.
Man ska en del andra saker som kan sammanfattas i något som heter företagaranda, och sen ska man helst redan ha kunder och kontakter m.m Osså lura lite på en affärsmodell osv.
Massor sånt, att vara duktig elektriker och att vara duktig företagare är heeelt olika saker.
Jag menar inte att vara negativ nu, men att du börjar med att fundera på rabattbrevets storlek innan alla andra bitar är på plats tycker jag känns bakvänt. Ty om du hade klart med allt det andra och det kändes fortfarande bra så tror jag inte att du skulle bry dig så speciellt mycket om rabattbrevet.
Men nu kan jag ju missuppfattat väldigt, utifrån ditt inlägg, du kan givetvis också ha kommit väldigt långt med de andra bitarna i ditt framtida företagande, bara att ditt inlägg inte gav någon sådan antydan.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 035 inlägg
Allt detta är ju bra påpekat. MEN om allternativet är arbetslöshet så kanske man ändå skall våga prova? Om man börjar i liten skala så behöver man ju inte ha så stora utgifter i uppstartsskedet.Mikael_L skrev:Vad tror vi?
Inser att jag lät alldeles för negativ, sorry.
Men som plåster på såren ska jag ge ett tips, om du är sugen på att prova utan att vilja göra en jättestor grej. Arbeta genom något egenanställningsföretag, ex.
www.bolagskraft.se
http://www.uppdragshuset.nu
Men som plåster på såren ska jag ge ett tips, om du är sugen på att prova utan att vilja göra en jättestor grej. Arbeta genom något egenanställningsföretag, ex.
www.bolagskraft.se
http://www.uppdragshuset.nu
Skillnaden verkar vara att systemet med grossistprislistor och höga påslag är så inrotat att branschen själva inte ser några problem med det. Många hantverkare verkar tycka det är helt i sin ordning att ta ut skyhöga påslag om kunden inte fattar bättre, även om de själva inte kör med den modellen.Leif_S skrev:Det är ungefär som med taxi i Stockholm. Klart att man klagar om man skulle få betala 2000 kronor (friåkare som luras) istället för 500 kr för en taxiresa som det skulle kosta med vanliga bolag.
I fallet med Taxi så tycker branschen att det är ett stort problem eftersom det ger alla dåligt rykte och man försöker komma åt de som utnyttjar kundernas okunskap på olika sätt. Där har jag hittils inte hört någon, utom då friåkarna som lurar kunder, försvara beteendet.
Så ungefär samma untyttjande av kunders okunskap men skillnaden är att i ena fallet så ser man det som ett stort problem för branschen men i andra på sin höjd ett problem för kunder som får skylla sig själv om de inte fattar bättre.:eek:
Varför lär sig inte folk att inhandla material själv och inte anlita elektriker som inte är beredda att installera det materialet man inhandlat? Som resten av byggbranschen är dom bara iglar!
Och att dom är så fattiga ..ok men tänk så här ..företag som går med förlust slutar fort att existera! Snacka om att folk tror att företag har det så himla dåligt.
Och att dom är så fattiga ..ok men tänk så här ..företag som går med förlust slutar fort att existera! Snacka om att folk tror att företag har det så himla dåligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 88 inlägg
För det första så är det så att om kunden är så gniden att han vill köpa materiel själv så köper han allt för ofta skitprodukter som vi elektriker inte kan/vill arbeta med.pandalus skrev:
För det andra så förlorar kunden på det i längden när produkter går sönder och vi får åka och byta och ta betalt för det.
Och kom nu inte dragandes med era argument att det är samma skitkvalite på allt elmateriel. Det ÄR en jävla skillnad på en dosa från Elko vs biltema eller whatever. Det är en jävla skillnad på en utomhurarmatur från Norlys vs Nordlux. Punkt slut.
Prismässigt går det på ett ut ungefär. Jag kan hålla samma priser på produkter som nätbutiker och stora byggvaruhus.
Medlem
· Västra Götaland
· 88 inlägg
Ja det var det jag menade. Jag har vid flertalet tillfällen offererat produkter såsom utearmaturer som jag har legat på samma peng som nätbutiker.Mikael_L skrev:
Sen kan jag säja att jag har råkat ut för att Bauhaus sålt pollare till kund för under mitt inköpspris och då är det inkl moms tom. Men det har väl att göra med att mina grossister inte lagerhåller den produkten och att Bauhaus köper in en jävla stor mängd på ett bräde.
Ja det är ju bra.
Och egentligen tror jag inte det upprör speciellt många kunder att en elektriker har ett lite högre pris än vad man kan leta fram på nätet eller hitta i en stor bygglada.
Men om det på fakturan står EKK för 60:-/meter + moms (är väl någonstans där grossistnetto ligger) och kunden vet att på Jula kostar den ca 10:-/meter så lär det sticka i ögonen på rätt många kunder.
Jag köper helt och fullt att man har kostnader för material. Det är kassation, det är materialläckage (allt smått som glöms på någon faktura här och var) det är kapitalbindningskostnader, det är behov av en större serviscebil för att rymma material osv.
Men jag har svårt att tycka det går att motivera mer än dubbla kostnaden, och har samtidigt svårt att se det som en vettig affär att inte lägga på minst 20% från inköpspriset.
Jag har inte provat att driva elektrikerfirma, så det är ju mycket jag inte vet. Men skulle jag försöka skulle nog min ansats vara att först sikta på påslag på något runt 20-40%, men antagligen lite mer där jag själv hade betydligt bättre pris än vad man kan hitta på t.ex. elbutik.se.
Men visst är det lätt att sitta här och ha åsikter.
Men jag kommer inte backa på att jag anser det som ytterst upprörande med 4, 5 eller 8 ggr högre pris än det som verkar vara normalpris i handeln.
Sånt känns verkligen som ett riggat upplägg inom branschen.
Och egentligen tror jag inte det upprör speciellt många kunder att en elektriker har ett lite högre pris än vad man kan leta fram på nätet eller hitta i en stor bygglada.
Men om det på fakturan står EKK för 60:-/meter + moms (är väl någonstans där grossistnetto ligger) och kunden vet att på Jula kostar den ca 10:-/meter så lär det sticka i ögonen på rätt många kunder.
Jag köper helt och fullt att man har kostnader för material. Det är kassation, det är materialläckage (allt smått som glöms på någon faktura här och var) det är kapitalbindningskostnader, det är behov av en större serviscebil för att rymma material osv.
Men jag har svårt att tycka det går att motivera mer än dubbla kostnaden, och har samtidigt svårt att se det som en vettig affär att inte lägga på minst 20% från inköpspriset.
Jag har inte provat att driva elektrikerfirma, så det är ju mycket jag inte vet. Men skulle jag försöka skulle nog min ansats vara att först sikta på påslag på något runt 20-40%, men antagligen lite mer där jag själv hade betydligt bättre pris än vad man kan hitta på t.ex. elbutik.se.
Men visst är det lätt att sitta här och ha åsikter.
Men jag kommer inte backa på att jag anser det som ytterst upprörande med 4, 5 eller 8 ggr högre pris än det som verkar vara normalpris i handeln.
Sånt känns verkligen som ett riggat upplägg inom branschen.