Mikael_L skrev:
Han skrev i inlägget med sina tankar att starta eget att han har behörighet. ;)
Jo, men räcker det med att firman har en anställd som har behörighet? Ställer reglerna inget högre krav på formalian än så?

Jag tänkte mig att personen med behörighet måste sitta i "ledningsgruppen" eller motsvarande. Eller att hur den behörigas kontroll av icke behörigas kompetens etc måste vara reglerat i bolagsordningen eller motsvarande.

John Pohlman skrev:
Självklart inte. Det kan man inte försvara. Som jag ser det har antingen elektrikern gjort någon tabbe vid fakturering eller så ska han inte ha i branchen att göra. Minns inte hur det löste sej för TS.. ? Det händer ju att saker blir fel vid faktureringen men det gäller ju att kunden frågar om något verkar galet och då rättar man ju till det.
I det här fallet hävdade elektrikern att priset var rimligt så något missförstånd var det inte. Det är den här typen av exempel som inte alls är ovanliga som folk reagerar på, inte högst rimliga påslag som få har några synpunkter på.

mr_bygg skrev:
I det här fallet hävdade elektrikern att priset var rimligt så något missförstånd var det inte. Det är den här typen av exempel som inte alls är ovanliga som folk reagerar på, inte högst rimliga påslag som få har några synpunkter på.
Rimligt och rimligt. Om han inte har tagit ett ockerpris så borde han se över sitt rabattbrev hos grossisten ;-)

Det är ett annat problem i branschen att grossisterna smyghöjer priser och sänker rabatter hela tiden vilket gör att måste vara uppmärksam och jämföra priser hela tiden för att inte göra bort sej. Men det är ju en helt annan diskussion....

Nyfniken skrev:
Jo, men räcker det med att firman har en anställd som har behörighet? Ställer reglerna inget högre krav på formalian än så?

Jag tänkte mig att personen med behörighet måste sitta i "ledningsgruppen" eller motsvarande. Eller att hur den behörigas kontroll av icke behörigas kompetens etc måste vara reglerat i bolagsordningen eller motsvarande.
Förstår inte riktigt tankegångarna, det är ett 1-mansföretag vi pratar om här?
Så den som den behörige installatören ska kontrollera är sig själv, precis som om han vore anställd.

Du menar kanske om BI har montörer under sig, då är han ansvarig för deras arbete också, normalt så kör BI då inte ut och kontrollerar och mäter själv utan kontrollansvaret delegeras ned till montören, ofta genom en checklista/formulär vilka kontroller som ska genomföras.

Nu kommer det kanske någon också och börjar gapa om att ansvar kan minsann inte delegeras utan bara arbetsuppgifter, se exempelvis http://www.sef.se/Portals/0/avtal/elsäkerhetsavtalet/Kontrollansvar.pdf men jag tycker arbetsuppgiften att kontrollera en installation är ett ansvar i sig, vad händer om kontrollen brister, vems fel är det då? Har den som utför kontrollen inget ansvar att denna blir rätt är det ingen mening att göra den heller, då hade BI tvunget fått åka ut på vart jobb och kontrollera själv.

Slugge skrev:
Förstår inte riktigt tankegångarna, det är ett 1-mansföretag vi pratar om här?
Så den som den behörige installatören ska kontrollera är sig själv, precis som om han vore anställd.
Mikael_L refererade till de typer av "skalbolag" som man kan anlita för fakturering utan att själv behöva starta ett eget företag.

Om du ska starta en skola så behöver du tillstånd. Det räcker inte att ha anställda behöriga lärare.
Om du ska starta apotek så behöver du tillstånd. Det räcker inte att anställa en farmaceut.
Om du ska starta en vårdcentral så måste du ha tillstånd, det räcker inte med att anställa en läkare.

Jag inbillade mig att en elektrikerfirma hade större krav på sig än att man anställer en behörig elektriker. Tydligen inte.

Jaha, förstår hur du tänker. Man kan kolla behörigheten hos elsäkerhetsverket i alla fall, och det finns olika sorters behörighet så rätt behörighet till rätt jobb.
Sen finns även elinstallatörernas intresseförening EIO där företagen kan registera sig och då hamnar man här http://www.eio.se/sokinstallator/sidor/sok.aspx men inget lagkrav.

Mikael_L
@ nyfniken.
I detta fall har killen egen behörighet, den är personlig och innebär att allt det andra blir oväsentligt.
Han har behörighet och därmed har han rätt att personligen utföra alla slags eljobb både privat, i bolagsform, som väntjänster osv.
Han har behörighet, därmed ingen begränsning (i detta fall var det ABL och därmed en begränsing till max upp till 1000V-system, men i övrigt inget.)

Alla andra grejer som vem i firman som har behörighetsansvar och vem som arbetar under någons behörighet och att man måste vara anställd inom samma bolag är ju endast konstruktioner för att icke behöriga ska kunna arbeta som elektriker.
Men det är alltså inte tillämpbart i detta fall, då han 1. har behörighet 2. endast ska jobba själv.

Mikael_L skrev:
Hur mycket du än bönar att jag ska förstå det så har du ändå FEL.

Om du åtminstone skrivit:
"Det går inte att driva en elfirma på det viset de flesta driver sina idag och få ut en lön motsvarande vad hantverkare brukar ha så här i byggboomens och de extremt uppdrivna produktionskostnadernas tid."

Ja då hade jag inte lika självklart menat att du har fel. ;)
Pratade med bror min idag, han började som egenföretagare för ca 10 år sedan, först enskild firma och numer aktiebolag, och 450 kr går det knappt att dra runt något på. Speciellt inte något som inte har 100% fakturerbar tid och div omkostnader,, tex en elfirma.
Med ett så lågt timpris måste pengar in i företaget på fler sätt än att fakturera tid, vilket alla dessa elmaterialpris&servicebiltrådar vittnar om.

Så, det är du som har FEL.

Mikael_L
Nej. Du har fortfarande fel.

Du har nog redan låst dig i en viss affärsmodell och vissa lönenivåer, och lite annat.

Det är absolut självklart att det går att driva runt en egen firma på 450:-/timme utan att tjäna extra på material och så.

Men ska man göra det så måste man nog vända på lite stenar, och tänka om lite.
edit:
Jag håller alltså med om att det skulle vara en stor utmaning, iaf om man vill behålla lönenivån, vilket man väl får anta att den som driver eget vill. Inte ha lägre lön och mer ansvar för att driva eget än att bara vara anställd.

Men fundera på vilken affärsmodell som kan fungera?
Kanske skippa dyr fullpackad leasad service-bil?
Kanske endast sälja 1/2-dags eller 1-dags jobb?

Redigerat:
Ge mig gärna exempel.
Utgående från 8 tim/dag må-fre får jag inte ihop det, hur jag än räknar.

Tillägg: jag talar inte bara om el/byggbranschen, utan generellt.

Redigerat:
Mikael_L
Jag vill egentligen inte "bråka" med dig. Du har typ alltid en nykter syn på saker och ting.
Och på sätt och vis har du det även här, ...
... men man kan inte säga att en timpenning "måste vara nnn kr/tim".
Det finns inget måste. Då är det precis lika korrekt att en konsument påstår "En hantverkare behöver inte ta mer än 196:-/timme". Det är en precis lika sann (eller falsk) utsaga.
Båda utsagorna är korrekta om man har bestämt vissa parametrar som inte alls är uttalade i utsagorna.

Men om man tar in säg 320:- + moms i timmen och 8 timmar om dagen så blir det en månadslön på ca 39.000:-/månad.

Om elektrikern tar 400 kr i timmen och man får köpa eget material så gör det knappast något om denne tar dubbelt så lång tid på sig på grund av omaket att arbeta med "skitgrejer" och "skitverktyg".

Det som man "måste" räkna med är att ha kostnadstäckning för semestrar, sjukfrånvaro, föräldraledighet och annan frånvaro som leder till intäktsbortfall, förutom rena kostnader och lön. Man kan inte räkna med 8h arbetstid per dag, utan ungefär 1600h / år brukar vara realistiskt. Räknar man inte med detta så har man en glädjekalkyl. Högre debiteringsgrad än 90% brukar också vara väldigt svårt att få till. Man bör på alltså på 1450 fakturerade timmar per år kunna ta ut den lön man siktar på och sedan också ha en beräknad vinst på ca 5% i verksamheten för att affärsplanen ska vara sund.

Sedan kan man ju förbättra kalkylen genom lägre lön och fler arbetade timmar - en bra lön och 8h arbetsdag är ju inga "måsten" (men absolut önskvärt).

Mikael_L
pelpet, rätt där.
Suck, när jag nyss räknade så tänkte jag att "glöm inte nu att dra bort 12-15% för semester och helger osv"

Och glömde naturligtvis det ändå, ca 13 sekunder senare .. :surprised:

Så mina uträknade 39' i månaden ska nog alltså vara närmare 33-34' i månaden. My bad.
(Jag blev f.ö. lite förvånad över vad hög lön som kom fram - borde verkligen ha reagerat ... :surprised:)

Mikael_L skrev:
Jag vill egentligen inte "bråka" med dig. Du har typ alltid en nykter syn på saker och ting.
Och på sätt och vis har du det även här, ...
... men man kan inte säga att en timpenning "måste vara nnn kr/tim".
Det finns inget måste. Då är det precis lika korrekt att en konsument påstår "En hantverkare behöver inte ta mer än 196:-/timme". Det är en precis lika sann (eller falsk) utsaga.
Båda utsagorna är korrekta om man har bestämt vissa parametrar som inte alls är uttalade i utsagorna.

Men om man tar in säg 320:- + moms i timmen och 8 timmar om dagen så blir det en månadslön på ca 39.000:-/månad.
Har viss respekt för er forumrävar men ni måste nog slita er ifrån datorn och komma ut i verkligheten...
kanske gå en mattekurs eller nåt annat vettigt..

Att som du mikael påstå att man kan ta ut en lön på 39000/mån vid 100% täckning (vilket iofs också är omöjligt)
med debitering 320+moms är ju löjligt kan ju ge dig ett tips gå in på verksamt.se gör en uträkning och vi hamnar på ca 340kr/h med semester och sociala avgifter då har vi inte räknat några kostnader för verktyg,bil (om nån trodde att ev servicebilkostnader täcker faktisk bilkostnad) försäkringar,lokal,utbildningar, mm
sen säg den som kan jobba 100% aldrig sjuk etc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.