Se där, nu blev det direkt missförstånd angående vilka uttag som avsågs, hade artikelnummer använts så hade felet inte uppstått heller. Nu syftade jag på uttag 54268 http://www.harald-nyborg.se/el-belysning/elinstallation/vagguttag/vagguttag-inf-2-vag-jord.html för 35 kronor och så kommer du dragandes med ett för 129, den mellanskillnaden får du stå för själv.

Att dra någon slutsats av vad en elektriker kör för bil gör jag inte, ej heller att den fetaste offerten nödvändigtvis är dyrast på sikt. Alla människor har olika personligheter, vissa är ekonomiskt lagda och kör bilar med låg inköps- och servicekostnad medan andra vill ha bilar som ska få folk att tro att det går bra för firman.
Väldigt många leasar också bilarna till en högre månadskostnad men lägre risk och enklare snabb avyttring och man behöver inte binda upp så mycket kapital.

Du räknar upp en massa utrustning men jag har ingen aning om vad dessa kostar, lite svårt att jämföra mot en elfirma då. Visst kan man googla det men enklare om du bara skriver ut det direkt.
 
Ok. vi kommer inte vidare ivf. så vi lägger ner gällande bilar och tim debitering. Vi tycker olika och har olika syn.

Om vi tittar på enbart det jordade eluttaget.
Det eluttaget jag refererade till var det elektriken hade i sin offert. Inte jag som valt jag hade bara sagt att jag vill ha simpla basic uttag men som är petskyddade (har barn därav elrenoveringen)
Vad som skiljer de åt kan inte jag säga och kan då undra om det finns minst lika bra uttag för 1/3 av priset varför väljs då de dyrare?
Är de någon skillnad på kvalitet/livslängd, gulnar det ena snabbare än det första, etc.
 
Vet inte vilka "vi" är som tycker olika, är det verkligen någon som tycker att det inte blir enklare att jämföra elmaterial genom att ange artikelnummer?

Kan ju komma nya tillverkare som tillverkar utmärkta uttag men många vill ha etablerade märken som funnits på marknaden i många år eller decennier, detta tyder på att de kan sin sak och man slipper otrevliga överraskingar, sen är kanske den svenska marknaden väl enahanda kan jag tycka. Går ju även att titta, känna och bedöma själv om uttag verkar bra och testa något mindre känt märke.
 
S
Jag köper i princip allt el-material själv utom kablage på nätet (elbutik.se). Elektrikern accepterar detta. Den elektriker som inte skulle acceptera detta är inte välkommen hos mig. Så enkelt är det.
 
Snurrespratt skrev:
Jag köper i princip allt el-material själv utom kablage på nätet (elbutik.se). Elektrikern accepterar detta. Den elektriker som inte skulle acceptera detta är inte välkommen hos mig. Så enkelt är det.
Har inga problem med att montera kundens grejor. . Men lämnar aldrig fast pris på tid isåfall. .. visst är det samma tillverkare och serier jag jobbar med så visst. . Men inte på Jula. ..biltemagrejor. billigt är billigt av en anledning..
 
S
Nej fast pris vill jag själv inte använda. Jag köper grejorna och elektrikern arbetar på timme. Båda är nöjda.
 
Krilleman
TommySjoberg skrev:
Har inga problem med att montera kundens grejor. . Men lämnar aldrig fast pris på tid isåfall. .. visst är det samma tillverkare och serier jag jobbar med så visst. . Men inte på Jula. ..biltemagrejor. billigt är billigt av en anledning..
Har du missat att JULA lagerför bla NEXA, Schneieder, ELKO?!

Och dom har även WAGO!

(y)
 
  • Gilla
Thullen och 4 till
  • Laddar…
C cecar33 skrev:
Varför skall alla som känner att dom betalar för mycket,( blir blåsta) alltid komma efteråt med sina åsikter och tyckanden, dessutom till ett forum. Vore det inte bättre att ställa alla frågor innan till den eller dom det berör.
Jag frågade många gånger min elektriker att ge artikel nr och pris för spottar och trafo för jag köpte mycket grejer själv så om han var dyrare kunde jag köpa själv. Han smsade bara arikel nr men aldrig något pris. Efter arbete gav faktura med påslag av 100-200% prispåslag. Han visste att jag var prismedveten och köpte mycket grejer själv och frågade hans materialpriser innan men han struntade helt att meddela priset. Vad kan man göra detta fall ? mvh !!
 
A Ahm.s skrev:
. Vad kan man göra detta fall ? mvh !!
Betala, gå vidare och välj en annan elektriker eller ett tydligare avtal nästa gång.
 
T tompaah7503 skrev:
Betala, gå vidare och välj en annan elektriker eller ett tydligare avtal nästa gång.
Så som kund jag ska betala fel faktura ? Jag kan betala men kan skriva i social media hans oseriösa attityd. Då kanske kan förklarar åtminstone varför han gav mig inte priset innan. Jag gör en tjänst för andra konsumenter på detta sätt..
 
Mikael_L
A Ahm.s skrev:
Jag frågade många gånger min elektriker att ge artikel nr och pris för spottar och trafo för jag köpte mycket grejer själv så om han var dyrare kunde jag köpa själv. Han smsade bara arikel nr men aldrig något pris. Efter arbete gav faktura med påslag av 100-200% prispåslag. Han visste att jag var prismedveten och köpte mycket grejer själv och frågade hans materialpriser innan men han struntade helt att meddela priset. Vad kan man göra detta fall ? mvh !!
Tja, det man kan göra är väl att hålla inne betalning, eller stämma eller något.

Men frågan är väl av vilken anledning?
Har det brutits något avtal, har det blivit fel i tjänsten, har överenskommet pris inte hållits?

Problemet är att du har troligen väldigt dåliga skäl till att hålla inne pengar, häva del av tjänsten eller vad som helst.

Den mer rätta och tydliga gången hade varit att inte tillåta arbetet starta innan du fått alla för dig nödvändiga uppgifter på bordet.

Gäller det mycket pengar?
 
  • Gilla
Snurrespratt och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
A Ahm.s skrev:
Jag frågade många gånger min elektriker att ge artikel nr och pris för spottar och trafo för jag köpte mycket grejer själv så om han var dyrare kunde jag köpa själv. Han smsade bara arikel nr men aldrig något pris. Efter arbete gav faktura med påslag av 100-200% prispåslag. Han visste att jag var prismedveten och köpte mycket grejer själv och frågade hans materialpriser innan men han struntade helt att meddela priset. Vad kan man göra detta fall ? mvh !!
Svaret är enkelt, låt inte hantverkaren påbörja arbetet innan du fått svar vad priset på materialet & arbetet kostar.

Men det är inte alltid det svaret man som kund vill höra...

Förkortat och juridiskt mer korrekt svar blir:
Fråga alltid INNAN utfört arbete vad det kommer att kosta. Enklast är så kallat "fast pris".
Allt annat är "löpande pris" och kan således kosta mycket mera (inom juridiska normen för skäligt) beroende på förutsättningar för just din anläggning.

Detta faktum går inte att ändra i efterhand som så många verkar tro.

Gör om och gör rätt!

Begär ett specificerat fast pris INNAN arbete påbörjas, gör man inte det så kommer man inte långt i rättsväsendets korridorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
Jag frågade många gånger min elektriker att ge artikel nr och pris för spottar och trafo för jag köpte mycket grejer själv så om han var dyrare kunde jag köpa själv. Han smsade bara arikel nr men aldrig något pris. Efter arbete gav faktura med påslag av 100-200% prispåslag. Han visste att jag var prismedveten och köpte mycket grejer själv och frågade hans materialpriser innan men han struntade helt att meddela priset. Vad kan man göra detta fall ? mvh !!
Kontakta kommunens konsumentombudsman om det finns, annars kanske "hallå konsument" kan hjälpa till.

Jag är inte lika övertygad som de andra om att det bara är att betala, misstänker att konsumentköplagen och eventuellt konsumenttjänstlagen tycker annorlunda.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är inte heller övertygad om att det "bara är att betala", men jag ser att det verkar inte finnas någon helt klockren punkt att sätta in stöten på, dvs någon sån där mer eller mindre odiskuterbar anledning, typ att jobbet inte är färdigt, felgjort, eller inte följer det avtalade.

Men visst finns det lite flummigare saker i KTjL som går att åberopa.
T.ex.
§4
Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.


Man kan kanske driva att elektrikern inte har tagit till vara på konsumentens intresse, och framförallt inte samrått, utan mer tvärtom.
Men försvaret på den frågan kan ju vara att komma med 2-3 st leverantörers prislistor och säga att "Jag valde den billigaste", eller "Jag valde den som kunde ge mest rabatt", osv, dvs inte så lätt driva rättsligt med god säkerhet för framgång.

Eller så kanske §6, andra stycket
§6 Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

S2.pngOm det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

S3.pngKan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.

Det kan ju drivas med den utgångspunkten att köparen här var noga med priset, och elektrikern borde vetat detta genom att det frågats så mycket om priset innan.


Sen finns ju prisparagrafen förstås
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

S2.pngHar näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §


Men detta har vi ju rätt ofta diskuterat och inte kommit någonstans vart med. Klarar hantverkarna sig genom att de har sina uppblåsta idiotprislistor (GNP) att luta sig mot, eller klarar de sig genom att de gör likadant som alla andra?
Eller går det att klämma åt en hantverkare för han levererar dyrare material än vad man själv kan köpa på Jula?
Den frågan tror jag inte att vi har något svar på, fortfarande ...


Det kanske finns någon väg framåt för frågeställaren här, men ingen bred välsopad väg, utan någon liten knagglig riskfylld stig är det nog.
Eller vad tror du 13marine?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och OBS, jag är inte alls av åsikten att Ahm.s har fel och att hans elektriker har rätt.

Jag bara konstaterar att det åtminstone rent juridiskt inte finns något klockrent case.


Men varför snackar jag juridik ens? Det ska man ju helst slippa, den kommer ju fram först när man misslyckas att komma överens såsom två vuxna människor.

Har du pratat med elektrikern om detta pris?, Ifrågasatt det, berättat att det var viktigt för dig, och det visste han.
Han har kanske en viss avans på dessa prylar, som gör att han kanske kan sänka priset lite mer för dig.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.