1 540 429 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ahhh! Så bra att jag blev påmind! Nu måste jag ju ut igen!
För snart ett år sedan flyttade jag in i mitt hus och i ett hörn fanns ett ca 3x5 m bestånd av en jättevacker växt. Jag ville veta vad det var och när jag förstod att det var parkslide och att det var en växt från helvetet blev jag ju mindre glad! Sedan upptäckte jag förstås också lite småbestånd här och där utefter tomtgränsen också och förstod att jag måste göra något.
I höstas kapade jag alla stammar och penslade i Round Up. Det blev en hel pickup med svarta säckar som jag körde till tippen. Tyvärr var personalen mycket bestämd med att det skulle slängas där man kastade annat växtavfall så det fick bli så.
Nu i våras så började förstås parksliden komma upp igen men inte lika intensivt. Frosten kom och gick och det gillade parksliden inte heller.
Nu sprutar jag uppkommande skott med två-tre veckors mellanrum med ganska koncentrerad Round Up.Jag använder blomspruta och sprutar på bladen och gärna att det får rinna ner lite på stammen. Vid det stora beståndet finns det vitsippor plus en syren (naturligtvis kommer det upp skott inne i syrenen också) och vid ett av de mindre bestånden växer det liljekonvaljer. Jag vill ju helst inte förstöra DEN växtligheten så jag är så försiktig som möjligt och försöker i möjligaste mån bara träffa parksliden (även om jag faktiskt hellre blir av med den än behåller det andra).
Det stora beståndet är fär tillfället väldigt medtaget. Det kommer upp rotskott men flera av dem mår inte så bra (jippiii) och jag sprutar som sagt de andra när jag ser dem.
De mindre bestånden är lite svårare eftersom det är lätt att missa rotskotten i den andra vegetationen. Jag har förstått att jag måste vara mer uppmärksam med detta. Några ställen verkar dock för tillfället vara "fria"...
Jag tror att man skall vara försiktig med att gräva upp eller kapa parksliden eftersom den ju faktiskt beter sig som en hydra - kapar man ett skott så kommer det upp två-tre nya. På filmen som länkades till tidigare om att injicera i stammen påpekade man också detta samt om man går vidare till deras hemsida poängterar de att man inte skall kapa, inte bränna osv
Ni som har 20-30 meter med denna helvetesväxt har mitt absoluta medlidande!
Här hoppas jag att jag med stor envetenhet, stor noggrannhet och många timmars sprutande med Round Up (det tar tid att spruta på alla blad och bara blad) kanske skall trötta ut skiten!
För snart ett år sedan flyttade jag in i mitt hus och i ett hörn fanns ett ca 3x5 m bestånd av en jättevacker växt. Jag ville veta vad det var och när jag förstod att det var parkslide och att det var en växt från helvetet blev jag ju mindre glad! Sedan upptäckte jag förstås också lite småbestånd här och där utefter tomtgränsen också och förstod att jag måste göra något.
I höstas kapade jag alla stammar och penslade i Round Up. Det blev en hel pickup med svarta säckar som jag körde till tippen. Tyvärr var personalen mycket bestämd med att det skulle slängas där man kastade annat växtavfall så det fick bli så.
Nu i våras så började förstås parksliden komma upp igen men inte lika intensivt. Frosten kom och gick och det gillade parksliden inte heller.
Nu sprutar jag uppkommande skott med två-tre veckors mellanrum med ganska koncentrerad Round Up.Jag använder blomspruta och sprutar på bladen och gärna att det får rinna ner lite på stammen. Vid det stora beståndet finns det vitsippor plus en syren (naturligtvis kommer det upp skott inne i syrenen också) och vid ett av de mindre bestånden växer det liljekonvaljer. Jag vill ju helst inte förstöra DEN växtligheten så jag är så försiktig som möjligt och försöker i möjligaste mån bara träffa parksliden (även om jag faktiskt hellre blir av med den än behåller det andra).
Det stora beståndet är fär tillfället väldigt medtaget. Det kommer upp rotskott men flera av dem mår inte så bra (jippiii) och jag sprutar som sagt de andra när jag ser dem.
De mindre bestånden är lite svårare eftersom det är lätt att missa rotskotten i den andra vegetationen. Jag har förstått att jag måste vara mer uppmärksam med detta. Några ställen verkar dock för tillfället vara "fria"...
Jag tror att man skall vara försiktig med att gräva upp eller kapa parksliden eftersom den ju faktiskt beter sig som en hydra - kapar man ett skott så kommer det upp två-tre nya. På filmen som länkades till tidigare om att injicera i stammen påpekade man också detta samt om man går vidare till deras hemsida poängterar de att man inte skall kapa, inte bränna osv
Ni som har 20-30 meter med denna helvetesväxt har mitt absoluta medlidande!
Här hoppas jag att jag med stor envetenhet, stor noggrannhet och många timmars sprutande med Round Up (det tar tid att spruta på alla blad och bara blad) kanske skall trötta ut skiten!
Funderar på om man skulle kunna gräva ner en markduk ca 1-3 dm och sen fylla på med bra jord ovanpå. Ingen mesig duk från Plantagen, utan en ordentlig geotextil som man har ovanpå bergkross vid vägbyggen.
Redigerat:
har nyss flyttat in i huset och har hittat parkslide i min avenbokhäck....funderar på att låta den vara nu på våren och ta den när det blivit minusgrader igen?? om den skjuter rotskott är det ju helt fel metod att klippa den eller?
:O Lider med dig! Vi råkade också ut för parksliden när vi köpte vårt hus (mäklaren sa bambu...) Enligt min erfarenhet är det enda sättet att få bort skiten att gräva upp HELA rotsystemet. Allt annat gör att den kommer tillbaka, Vi har provat att injicera och spruta på ren round-up som vi fick av en bonde, det syntes knappt. Och året efter kom den tio gånger värre. Fick gräva upp en hel upphöjd uteplats med tillhörande slänt + ca 75cm ner i marken för att få bort allt, det krävdes två fulla containrar med jord, men det var det värt, för nu är den borta. Tyvärr så har vi en liten rackare på framsidan också, men den står under ett träd, så ej bortgrävbar tyvärr. Men plockar av den så fort den kommer upp minsta lilla och än så länge har den inte spridit sig (ta i trä).
Till sist ett litet tips för alla med parkslide: Ta bort blommorna så att den inte förökar sig ytterligare än vad den gör via rotsystemet
Till sist ett litet tips för alla med parkslide: Ta bort blommorna så att den inte förökar sig ytterligare än vad den gör via rotsystemet
Hmm jag gjorde mig av med en burk Herbaxal från bt kemi för inte så länge sedan. Samma skit som hormoslyr med fenoxisyror. Oöppnad burk var det så den kanske kunde betingat bra pris hos parkslideägare ?
Obs ironi, man ska inte använda fenoxisyror eller andra förbjudna bekämpningsmedel !
Obs ironi, man ska inte använda fenoxisyror eller andra förbjudna bekämpningsmedel !
När man googlar på Japanese Knotweed så blir man ganska snart varse vilket problem den är och hur svår den är att utrota. De statliga organisationerna i tex England och Kanada tycks som jag förstår anse att gräva upp eller täcka över är mindre verksamma och ibland helt enkelt göra det hela värre.
Minsta rotbit kan gro och ge en ny planta. Det föreslås bl.a. att man gräver ner uppgrävt material på 5 meters djup! Om man eldar upp materialet skall det göras där den växt eftersom även askmaterial kan gro igen.
Täcker man beståndet så kan det gå in i vila och verka försvunnet. Om plantan/rötterna sedan blir "störda" så kan de bli aktiva igen efter så lång tid som 20 år eller mer! De övertäckta plantorna kan också skjuta rotskott långt från övertäckningsstället.
http://www.channel4.com/4homes/buil...ms/japanese-knotweed-identifying-and-removing
http://www.iscmv.ca/species-profiles/japanese-knotweed
http://landscaping.about.com/od/weedsdiseases/a/fleeceflower.htm
Jag satsar på regelbunden, men försiktig, användning av Round Up.
Spraya (enbart på plantorna), badda bladen med hjälp av svamp alternativt skära ner och pensla rikligt på det avskurna stället samt ner i stammen (men då blir det ju ett problem med vad man skall göra med det avskurna materialet). Använder man Round Up så tycker jag att det verkar som om plantan vissnar ner - i alla fall de unga som inte hunnit bli "träiga".
Minsta rotbit kan gro och ge en ny planta. Det föreslås bl.a. att man gräver ner uppgrävt material på 5 meters djup! Om man eldar upp materialet skall det göras där den växt eftersom även askmaterial kan gro igen.
Täcker man beståndet så kan det gå in i vila och verka försvunnet. Om plantan/rötterna sedan blir "störda" så kan de bli aktiva igen efter så lång tid som 20 år eller mer! De övertäckta plantorna kan också skjuta rotskott långt från övertäckningsstället.
http://www.channel4.com/4homes/buil...ms/japanese-knotweed-identifying-and-removing
http://www.iscmv.ca/species-profiles/japanese-knotweed
http://landscaping.about.com/od/weedsdiseases/a/fleeceflower.htm
Jag satsar på regelbunden, men försiktig, användning av Round Up.
Spraya (enbart på plantorna), badda bladen med hjälp av svamp alternativt skära ner och pensla rikligt på det avskurna stället samt ner i stammen (men då blir det ju ett problem med vad man skall göra med det avskurna materialet). Använder man Round Up så tycker jag att det verkar som om plantan vissnar ner - i alla fall de unga som inte hunnit bli "träiga".
Min första tanke när jag läste om hur den sprider ut sitt rotsystem var att dra av översta metern jordlager och sedan lägga på nytt. Sedan såg jag filmen som någon länkade till om hur engelsmännen gjorde där de schaktade av och siktade all jord för att få bort rotsystemen.KungAnka skrev:
Men frågan är vad som kan tänkas vara billigast.
Schakta bort mycket (läs allt) och anlägga nytt eller som du skriver att schakta bort en del och sedan lägga en rejäl duk.
Det finns ju speciella weedkiller-dukar som inte släpper igenom någon UV alls just för att hålla ogräset i schack medan annan geotextil som är till för stenkross och vågbrytare till havs inte uppfyller dessa kriterier utan har andra extrema fördelar istället.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
För min del som jag skulle schakta bort allt så innebär det även att gräva upp hos grannarna samt att riva mitt växthus - och vi pratar upp till 15 meter brett, minst 2-3 meter djupt och kan jag har 30-50 meter i längd. Jag får inte ens in en lastbil o ta schaktmassorna heller. Det får dock bli sista utvägen, men jag inbillar mig att mäsnklig envetenhet och tjurighet vinner i längden.
Tragikomiskt att läsa om att så många andra har erfarenheter - och problem - med samma växt. Alla vi har olika sätt att attackera Parksliden, men en sak verkar gemensamt med oss Parkslideägare och det är tålamodet och målmedvetenheten
Tragikomiskt att läsa om att så många andra har erfarenheter - och problem - med samma växt. Alla vi har olika sätt att attackera Parksliden, men en sak verkar gemensamt med oss Parkslideägare och det är tålamodet och målmedvetenheten
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag var precis ute nu på morgonen och ryckte alla synliga skott, så nu måste den kraftsamla igen och skjuta nya för att få ljus. Dock kommer jag täcka marken igen nu med presenningar, så när de anstränger sig för att skjuta upp nu så kommer den ändå försvagas.
Jag tror det var förra året eller året innan som jag lät den bara växa upp ifred, bara för att se var den har sitt rotsystem och var den verkligen vill få skjuta skott - och blev helt chockad över hur många meter in på gräsmattan den vandrat. Det går dock att dräpa den successivt, i år har den inte sprängt in i växthuset (ännu) t.ex.
Jag ryckte en nästan meter lång planta nyss som hade tryckt upp under marken, men hittat en hög med marksten och då vänder den, vandrar under markstenen tills den hittar en glipa att kika upp i. Så plantan var S-formad. Dvs det kan vara lite riskabelt att täcka marken också, eftersom den verkar ha energi att vandra rätt så rejält under mark och helt utan ljus.
Jag tror det var förra året eller året innan som jag lät den bara växa upp ifred, bara för att se var den har sitt rotsystem och var den verkligen vill få skjuta skott - och blev helt chockad över hur många meter in på gräsmattan den vandrat. Det går dock att dräpa den successivt, i år har den inte sprängt in i växthuset (ännu) t.ex.
Jag ryckte en nästan meter lång planta nyss som hade tryckt upp under marken, men hittat en hög med marksten och då vänder den, vandrar under markstenen tills den hittar en glipa att kika upp i. Så plantan var S-formad. Dvs det kan vara lite riskabelt att täcka marken också, eftersom den verkar ha energi att vandra rätt så rejält under mark och helt utan ljus.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Om det inte är ett stort bestånd, så hade jag valt att låta den vara nu och fram till september, då hade jag knipsat stjälkarna och droppat/sprayat ner roundup i stammarna och sett hur den hanterat det.blivande husägare skrev:
Gjorde ett försök 😎
Körde ner en spade ca 30cm ifrån och luckrade lite, sen drog jag i stammen och fick upp en klase med rot etc
Tror dock att det finns ett underliggande rotsystem men klasen släpper ifrån det när man drar lite försiktigt.
Får se vad som ploppar upp här nästa gång
Körde ner en spade ca 30cm ifrån och luckrade lite, sen drog jag i stammen och fick upp en klase med rot etc
Tror dock att det finns ett underliggande rotsystem men klasen släpper ifrån det när man drar lite försiktigt.
Får se vad som ploppar upp här nästa gång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enligt alla sidor som handlar om att trötta ut den så ska man ta ner den 3-4 gånger per år men låta den växa däremellan, då använder den det mesta av sin kraft till att skjuta skott och mindre till att utveckla rotsystemet. Börjar man hacka i rötterna försvarar den sig med hydrametoden: fler rötter. Och får den växa ifred får den snart kraft över till att skjuta långa rötter.blivande husägare skrev: