1 540 429 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag tror dock på att ett större bestånd så bör man ta upp rötterna. De grövre rötterna är ju som artärer till hela växten, så även om den utvecklar nya rötter så blir det mer som kapillärer ... den får svårare att pumpa ut energi och tillväxt. Jag har dragit upp klunsar som måste ha tagit ett par år för den att utveckla.Anna_H skrev:Enligt alla sidor som handlar om att trötta ut den så ska man ta ner den 3-4 gånger per år men låta den växa däremellan, då använder den det mesta av sin kraft till att skjuta skott och mindre till att utveckla rotsystemet. Börjar man hacka i rötterna försvarar den sig med hydrametoden: fler rötter. Och får den växa ifred får den snart kraft över till att skjuta långa rötter.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Ack så bekant .. körde iväg över 50 välfyllda sopsäckar med sådana trevliga klunsar förra året.D09 skrev:
Visst ser den vidrig ut nertill? Eller hela växten ser liksom inte ut som något som hör hemma någon annanstans än i en dålig skräckfilm
Jag såg denna "trevliga" växt vid vägkanten och tänkte att det kunde vara fint med lite grönska nere vid tomtgränsen. Den vissnar ned på hösten och är säkert Parkslide. Nu var jag lite lat och därför blev det ingen sådan grönska, som tur är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför hugger man ner först och har på Glyfosfat sen, på stammen/stubben? Varför skulle rötterna sug i sig något från en avhuggen stam? Det fungear inte ens på nässlor. Glyfosfat ska appliceras på växten när det växer som bäst och inte regnar. Jag har använt det på andra växter och hur bra det fungerar beror mycket på hur och när man häller på. Mest effektivt är det när plantan är stor så att den kan ta upp mycket och skicka som näring till rötterna.
Glyfosfat är den aktiva ingrediensen i Roundup och Bayer Garden Keeper.
Medlem
· STOCKHOLM
· 1 inlägg
Har man som jag och min man just avslutat 2 års sanering som kostat ca 50 000 SEK ( och detta enbart för att vi utfört grävning och bortforslande av 20 ton massa själva) så blir man lite ångestfylld när man hör din naiva inställning till denna oerhört invasiva växt. Men kanske försökte du bara vara tokrolig...SC Aero skrev:
Så mycket fysisk smärta och så många tårar över denna hydra som totalt invaderade vår trädgård. Istället för en plats för umgänge med småbarn så har vi levt med en för barn farlig arbetsplats med ett hål som blev allt större vartefter jakten på rötter bara fortsatte och fortsatte. För varje skopa dessa aggressivt orangefärgade ormar som trängde in i allt. Vår lycka var att vi efter 2,5m stötte på berg över hela området. Vi avslutade med att bränna av berget , ÖSA ut salt, lägga 4 lager svart duk innan vi kunde börja plinta och bygga för att få tillbaka den altan vi nödgades att riva. Äntligen kan barnen leka hemma med sina kompisar utan fara för liv och lem. Och nu hoppas vi bara att den inte dyker upp längre ut på gräsmattan. Utanför de tjocka murarna vi gjöt i marken för att förhindra att eventuella rester längre ut skall ta sig tillbaka in mot altanen och själva huset.
Det borde vara straffbart att sprida Parkslide vidare!
Stenolfanders föreslog betande djur och det är inte så dumt. Du kan dock göra det grundligare (sic!). Hägna in parksliden ordentligt och låt några grisar böka rent. De är fantastiskt effektiva på att hitta och äta upp rötter. Är rötterna dessutom smakliga lär det gå ännu fortare
Grisarna är självgående så du slipper du jaga skott och till hösten har du förhoppningsvis blivit av med parksliden samtidigt som du fått skinka som smakar särskilt gott.
Om du av någon anledning inte skulle få hålla grisar så råder jag dig att hålla koll på om imazapyr, eller någon annan imidazolinon-herbicid, blir godkänd i Sverige eftersom den tycks effektiv mot nästa års återväxt.
< http://dalspace.library.dal.ca/bits...arsen-Todd-MSc-AGRI-March-2013.pdf?sequence=3 >
Grisarna är självgående så du slipper du jaga skott och till hösten har du förhoppningsvis blivit av med parksliden samtidigt som du fått skinka som smakar särskilt gott.
Om du av någon anledning inte skulle få hålla grisar så råder jag dig att hålla koll på om imazapyr, eller någon annan imidazolinon-herbicid, blir godkänd i Sverige eftersom den tycks effektiv mot nästa års återväxt.
< http://dalspace.library.dal.ca/bits...arsen-Todd-MSc-AGRI-March-2013.pdf?sequence=3 >
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Glyfosat fungerar helt ok på mindre växter, men på Parksliden ser jag det som mer ytligt verkande när den växer som mest. Den kan skjuta mer än 1 dm i höjd på ett enda dygn tillväxttid och det kräver sin energi. Då jag provat glyfosat på blad osv då, så har det inte hänt nämnvärt. Möjligen att själva plantan ovan jord vissnat ner, men 3v senare med spade i marken så har rötterna 1dm ner i jorden varit välmående - och på väg att skjuta nya skott.KungAnka skrev:Varför hugger man ner först och har på Glyfosfat sen, på stammen/stubben? Varför skulle rötterna sug i sig något från en avhuggen stam? Det fungear inte ens på nässlor. Glyfosfat ska appliceras på växten när det växer som bäst och inte regnar. Jag har använt det på andra växter och hur bra det fungerar beror mycket på hur och när man häller på. Mest effektivt är det när plantan är stor så att den kan ta upp mycket och skicka som näring till rötterna.
Att stävja plantor ovan jord, javisst, på med glyfosat, men ska man komma åt rotsystemet så tror jag på det som jag läst o hört andra säga - att det är strax före frost som man kan slå till. Då ska tydligen växten vända på energin och dra sig neråt för att ladda inför vintern. Jag har dock provat det utan lyckat resultat.
Kan som sagt tillägga som jag skrev i ursprungsposten att jag provat bensin, diesel och klorin också helt utan resultat. Det ytliga dog, men inte rötterna.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Är lite rädd för att grisar/kaniner/höns/får/rådjur inte kommer att bli ett medel i kampen mot Parksliden, åtminstone inte detta år. Sitter jag där med fortsatta problem om 3 år så kanske jag blir grisbonde trots allt.
Även jag sällar mig till de som efter husköp insett vilken obehaglig och underskattad motståndare detta är. Vi röjde och grävde igenom ett område där vi anlade trädgårdsland, efter två år gav vi upp...
Vi hoppas nu på att regelbunden bearbetning med gräsklippare och trimmer successivt skall få dem på knäna. I nuläget tycker jag ändå att vi har dem på en hanterbar nivå, men visst, det är kontinuerligt underhåll som gäller för att hålla det borta. För det växer fort!
En del av beståndet växer ut i kohagen bredvid, och det kan jag säga, kossorna har inte petat på parkslidet... Så getter som äter allt, eller grisar som även ger sig på rotsystemet låter som en bättre idé.
Jag har dock gjort en intressant iakttagelse, på flera ställen längs med vägen har jag sett mindre dungar av parkslide som under flera år inte verkar ha brett ut sig nämnvärt. Ena platsen är ändå på väg till jobbet så den ser jag ofta. Jag vet inte om det finns olika arter eller om det är något annat som gör att de inte tagit över på de platserna. Kanske den bara är invasiv då man försöker begränsa den!? Något slags självförsvar? Men det hjälper ju inte när man vill få bort den helt.
Tidgare i våras var jag dessutom på besök i Lunds botaniska trädgård, jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg detta:
Vi hoppas nu på att regelbunden bearbetning med gräsklippare och trimmer successivt skall få dem på knäna. I nuläget tycker jag ändå att vi har dem på en hanterbar nivå, men visst, det är kontinuerligt underhåll som gäller för att hålla det borta. För det växer fort!
En del av beståndet växer ut i kohagen bredvid, och det kan jag säga, kossorna har inte petat på parkslidet... Så getter som äter allt, eller grisar som även ger sig på rotsystemet låter som en bättre idé.
Jag har dock gjort en intressant iakttagelse, på flera ställen längs med vägen har jag sett mindre dungar av parkslide som under flera år inte verkar ha brett ut sig nämnvärt. Ena platsen är ändå på väg till jobbet så den ser jag ofta. Jag vet inte om det finns olika arter eller om det är något annat som gör att de inte tagit över på de platserna. Kanske den bara är invasiv då man försöker begränsa den!? Något slags självförsvar? Men det hjälper ju inte när man vill få bort den helt.
Tidgare i våras var jag dessutom på besök i Lunds botaniska trädgård, jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag hade krävt lönepåökt om jag jobbat i den botaniska trädgården
Jag har ingen erfarenhet av parkslide men jag har av bambu som också räknas som en invasiv växt, i alla fall vissa sorter. Om man vill hindra den från att sprida sig över hela trädgården gräver man ner en sarg runt växten. Det är dock viktigt att inte stänga in bambun! Om man sätter en sarg som går hela vägen runt kommer växten känna av detta och få panik, sätta alla resurser på flykt och antingen spränga sargen eller ta sig ner under den.koovee skrev:Jag har dock gjort en intressant iakttagelse, på flera ställen längs med vägen har jag sett mindre dungar av parkslide som under flera år inte verkar ha brett ut sig nämnvärt. Ena platsen är ändå på väg till jobbet så den ser jag ofta. Jag vet inte om det finns olika arter eller om det är något annat som gör att de inte tagit över på de platserna. Kanske den bara är invasiv då man försöker begränsa den!? Något slags självförsvar? Men det hjälper ju inte när man vill få bort den helt.
Om man istället lämnar en sida öppen - som ett kantigt U tex, så kommer växten vara lugn och harmonisk och tänka att livet är underbart för den kan ju expandera åt ena hållet om den vill. Öppningen lägger man lämpligen mot gräsmattan så att gräsklipparen tar hand om de skott som kommer.
Det skulle kunna vara något liknande med parkslide, så länge man inte är där och gräver av rötter så håller den sig ganska lugn och städad och sköter sitt och det är först när man börjar attackera den som den försvarar sig med att skicka ut rötter så långt den kan.
Det finns mycket att läsa:
http://stadsodlingilund.blogspot.se/2013/11/parkslide.html
http://www.alltomtradgard.se/forum/...er-som-den-ofta-felaktigt-kallas-bambu-129693
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/tradgardsskotsel/invasiva-vaxter-parkslide-etc-18008
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/varnar-for-mardromsvaxt-i-vaxjo(3372174).gm
http://stadsodlingilund.blogspot.se/2013/11/parkslide.html
http://www.alltomtradgard.se/forum/...er-som-den-ofta-felaktigt-kallas-bambu-129693
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/tradgardsskotsel/invasiva-vaxter-parkslide-etc-18008
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/varnar-for-mardromsvaxt-i-vaxjo(3372174).gm
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kontaktade en återförsäljare som marknadsför Parksliden här i Sverige och de har responderat på ett enligt mig professionellt och bra sätt och tog min varning på allvar. Jag vill slå ett kraftslag för att verkligen slå larm om ni ser att företag vill sälja Parkslide och då inte minst hänvisa till denna tråd där man kan se och följa så många människors kamp med mardrömsväxten.