j.f.s
Jag skojade tidigare i tråden om att använda eldkastare på denna växt. Nu tror jag fanstyget växer in från granntomten över till våran. Oh, the irony
ImageUploadedByTapatalk1402756724.390563.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1402756740.873470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta en växt från familjen slide? Den har brett ut sig rejält även om jag klipper ner de skott som kommer på vår sida då de kommer upp i vår gräsmatta.

Nej, j.f.s, det där är något annat. vänta tills den blommar (ser gott om blomknoppar) så är det lättare att artbestämma.

Jag tror att det du har är jätteslide men helt säker är jag inte. Prova att googla bilder så får du se.

Jag upptäckte just att svärfar har en samling parkslide längs ena tomtgränsen. "- Inga konstigheter, bara att noppa av skotten!"
Från och med nu är stopp för flyttning av växter från hans tomt till min.

• Haha
ilafudi
  • Laddar…
Om man vill begränsa dess tillväxt, ska man då rycka upp stammen med lite av roten eller ska den klippas av? Jag har lite parkslide, 1x3m, som inte stör mig idag. Men jag vill inte att den sprider sig. För att begränsa den tänkte jag testa taktiken att låta den växa ett tag sedan rycka några stammar och därefter vänta några veckor för att göra samma sak igen.

Jag skulle spraya samtliga blad med Bayer Keeper K, eller pensla på. Gör det när det inte ska regna på några dagar och med hög koncentration.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Någon här som upptäckt Parkslide på någon allmän plats nära där ni bor och lyckats få kommunen att inse allvaret?

• Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Nu har jag sett skillnad på den "odling" jag hade och som jag till 99 % lyckats få bort med gräv-tekniken och en trädgård där man vaknade alldeles för sent. En 20.000 m2 stor tomt där parkslidet bildat en enorm "skog" bland andra träd och buskar, i blomplanteringarna, runt vattendammar, i gräsmattan där de växer upp ca 10-15 cm mellan klippningarna. Här hjälper nog ingenting annat än en rejäl utgrävning med grävskopa och bortforsling av all jord, helst brännas. Vänta något eller några år med att återfylla för att vara säker på att alla rötter är borta. Stackars människor!

forsåker skrev:
Nu har jag sett skillnad på den "odling" jag hade och som jag till 99 % lyckats få bort med gräv-tekniken och en trädgård där man vaknade alldeles för sent. En 20.000 m2 stor tomt där parkslidet bildat en enorm "skog" bland andra träd och buskar, i blomplanteringarna, runt vattendammar, i gräsmattan där de växer upp ca 10-15 cm mellan klippningarna. Här hjälper nog ingenting annat än en rejäl utgrävning med grävskopa och bortforsling av all jord, helst brännas. Vänta något eller några år med att återfylla för att vara säker på att alla rötter är borta. Stackars människor!
Bilder vore intressant, om det är möjligt. :)

j.f.s skrev:
Jag skojade tidigare i tråden om att använda eldkastare på denna växt. Nu tror jag fanstyget växer in från granntomten över till våran. Oh, the irony
[bild]

[bild]
Är detta en växt från familjen slide? Den har brett ut sig rejält även om jag klipper ner de skott som kommer på vår sida då de kommer upp i vår gräsmatta.
Nej, det där är sannolikt Parksallat. Den är inte heller rolig.

Redigerat:
forsåker skrev:
Sälja under vintern :)

j.f.s
mattiasp skrev:
Nej, det där är sannolikt Parksallat. Den är inte heller rolig.
Tack för identifieringen! Jag tror du har rätt. Det växer helt okontrollerat på grannens tomt som i princip är öde. Dvs den sköts inte öht och ingen bor där.

Tyvärr verkar parksallat vara lika dryg att få bort som slide :(

Stämmer det alltså att det rekommenderas att inte gräva upp rötterna?
Jag har trott att det varit lite av nyckeln till framgång. jag har grävt upp ganska många rötter som är lika tjocka som en underarm. Riskerar jag nu bara att göra saker & ting värre?

Stämmer det alltså att det rekommenderas att inte gräva upp rötterna?
Jag har trott att det varit lite av nyckeln till framgång. jag har grävt upp ganska många rötter som är lika tjocka som en underarm. Riskerar jag nu bara att göra saker & ting värre?

Nej jag tycker inte att det stämmer! Så länge en enda ynka liten rot-bit är kvar i marken så kommer det nya skott. Mitt råd är gräv - och gräv djupt - sålla jorden och bränn alla rötter.

Angående gräva eller inte gräva, så de rötter jag har fått upp av större storlek har varit flera säsongers arbete för växthelvete o bygga upp, så även om man råkar dela något och skapa nya rötter så blir det ändå som att plocka artärerna på växten och lämna kapillärerna kvar i jorden. Jag inbillar mig att det ändå är lättare sedan att attackera den då.

Om den har en motorväg från moderskeppet och ut i sina tentakler med energi, så säger min logik iaf att Glyfosat och annat biter sämre då den ändå klarar av att leverera växtenergi och dödar man ett skott så orkar den skjuta ett nytt skott från samma rotstump. Om man däremot kan nypa lite av artärerna på den, så känns det iaf som att glyfosat och annat kan slå hårdare mot växten.

Jag körde sönder hela slänten fullständigt med grävmaskin nu när jag dränerade och Parksliden skjuter nya skott varje dag, men där den nu skjuter skott så gör den det från avgrävda rotstumpar och den gör det väldigt tydligt då den skjuter flera skott på en mindre yta. Jag kan med lätthet få upp rotstumpen. Jag tror jag har orsakat den rejäl skada med grävmaskinen och uppgrävningen av dessa mastodontrötter iaf, om inte annat så är det behagligare att kriga mot ett par hundra nya skott varje dag mot för tusentals :p

• Gilla
  • Wow
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.