1 540 215 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag råkade snubbla in på den här tråden av misstag för någon månad sedan. Och tanken slog mig att jag hade något märkligt buskage intill infarten som växte och expanderade med väldans fart. Mycket riktigt var det parkslide.
På bilden kan man se konturerna av en hög men vissen En, troligtvis är det parksliden som sugit all kraft ur den.
Efter att ha läst klart den här tråden var det inget svårt val att fatta ett beslut kring frågan. Kapade först ner alla stjälkar för att få en klarare bild över dess spridning. Rullade in traktorgrävaren och började gräva ur allt och lägga på hög. Tog i med en större radie än vad som var synligt ovan jord för att med större sannolikhet få med hela rotsystemet. Området är på en klipphäll och djupet i jorden begränsat av berget, så jag behövde inte oroa mig för att gräva för grunt. Intressant att jag stötte på en pressening i marken, troligtvis har tidigare fastighetsägare redan kämpat tidigare med denna best. Enen fick tyvärr fällas då parksliden nästlat sig in i dess rotsystem. Lämnade sedan högen ifred under 2 veckor för att ägna mig åt andra sysslor. Nu har det tittat fram nya skott ur högen, även på berget som jag klarlagt finns det rotsystem kvar som skjuter skott med väldans fart. Nu blir det släpvagn och bortforsling, frågan är dock om deponi är lämpligt, borde inte lagerytor för slutförvaring av uttjänt kärnbränsle vara lämpligare?
Om någon behöver snabbväxande insynsskydd så kan jag bjuda på rotssystemet (hela mattor) inklusive fri frakt inom Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden kan man se konturerna av en hög men vissen En, troligtvis är det parksliden som sugit all kraft ur den.
Efter att ha läst klart den här tråden var det inget svårt val att fatta ett beslut kring frågan. Kapade först ner alla stjälkar för att få en klarare bild över dess spridning. Rullade in traktorgrävaren och började gräva ur allt och lägga på hög. Tog i med en större radie än vad som var synligt ovan jord för att med större sannolikhet få med hela rotsystemet. Området är på en klipphäll och djupet i jorden begränsat av berget, så jag behövde inte oroa mig för att gräva för grunt. Intressant att jag stötte på en pressening i marken, troligtvis har tidigare fastighetsägare redan kämpat tidigare med denna best. Enen fick tyvärr fällas då parksliden nästlat sig in i dess rotsystem. Lämnade sedan högen ifred under 2 veckor för att ägna mig åt andra sysslor. Nu har det tittat fram nya skott ur högen, även på berget som jag klarlagt finns det rotsystem kvar som skjuter skott med väldans fart. Nu blir det släpvagn och bortforsling, frågan är dock om deponi är lämpligt, borde inte lagerytor för slutförvaring av uttjänt kärnbränsle vara lämpligare?
Om någon behöver snabbväxande insynsskydd så kan jag bjuda på rotssystemet (hela mattor) inklusive fri frakt inom Stockholm.
Märkligt, bilden är fullt synbar för mig. I min mobiltelefon syns dock inte bilden.breakman skrev:
Kan göra ett till försök här nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Verkar som att filnamnet i bilden inte får innehålla mellanslag, var det enda jag ändrade.
Redigerat:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
inne på tredje vändan med besprutning med koncentrerad roundup och jag vill gärna tro att jag börjat se resultat.bäst resultat har det blivit på de som vuxit "färdigt" där har i princip alla dött. Nu återstår det att se vilken inverkan detta har på nya skott
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Resultatet ser du först nästa år ungefär denna årstid.beamish skrev:
Roundup på Parkslide (eller för den delen klorin, diesel, bensin) dödar allt ovan mark rätt snabbt.
Du ser dock inte effekten på rotsystemet.
Växten är så pass stark att det du går loss med kem på ovan jord berör den inte det minsta. Skotten dör/vissnar, men det berör inte rotsystemet ett dugg. Det känns dock som om det gör nytta, så för psyket är det bra
http://www.info-roundup.se/sok?q=parkslide
Kan Roundup döda parkslide?
Ja, men du måste använda Roundup G. Medlet måste kanske användas flera gånger – läs mer på etiketten. Titta också på vår videoguide för svåra ogräs.
Kan Roundup döda parkslide?
Ja, men du måste använda Roundup G. Medlet måste kanske användas flera gånger – läs mer på etiketten. Titta också på vår videoguide för svåra ogräs.
Ja, jag använder också Round Up - i koncentrerad form eller endast ngt lite utspätt. Det går åt en del kan jag säga!
Mitt stora bestånd som jag skar ner och penslade skärytan på i samband med frosten i höstas är mycket, mycket medtaget. Det kommer upp lite rotskott som jag sprutar efter hand.
Mitt andra "buskage" injecerade jag en del av med konc. Round Up ungefär vid tredje "ringen" nerifrån och de verkar också dö nu. Även de som jag sprutade. Dock nådde jag inte alla då de är inväxta i annan växtlighet. Dem är det dags för nu!
Min erfarenhet är att det kan ta några veckor eller lite till innan parksliden börjar slakna efter en omgång. OCH man kan behöva göra om det vid flera tillfällen.
OCH hålla efter när nya skott kommer (dvs spruta/pensla bladen).
Men jag tror att det kommer att fungera om man ger det några år.
Mitt stora bestånd som jag skar ner och penslade skärytan på i samband med frosten i höstas är mycket, mycket medtaget. Det kommer upp lite rotskott som jag sprutar efter hand.
Mitt andra "buskage" injecerade jag en del av med konc. Round Up ungefär vid tredje "ringen" nerifrån och de verkar också dö nu. Även de som jag sprutade. Dock nådde jag inte alla då de är inväxta i annan växtlighet. Dem är det dags för nu!
Min erfarenhet är att det kan ta några veckor eller lite till innan parksliden börjar slakna efter en omgång. OCH man kan behöva göra om det vid flera tillfällen.
OCH hålla efter när nya skott kommer (dvs spruta/pensla bladen).
Men jag tror att det kommer att fungera om man ger det några år.
Enig med föregående. Inne på 4:e rundan med roundup nu. Skotten som kommer är inte alls lika många nu och de besprutade dör sakta men säkert dag för dag.
Koncentrerad roundup i mängder tycks vara väldigt effektivt alltså
Koncentrerad roundup i mängder tycks vara väldigt effektivt alltså