1 540 421 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Har haft krigsråd varje år nu och satt upp nya strategier, i praktiken gjort om arbetsrummet till ett War Room - det enda som saknas är en röd telefon och lite mer Pentagonstuk på bord/stolar.Mikael_L skrev:
Det verkar inte finnas ett enda sätt att få död på den med omedelbar verkan, utan det gäller att trötta ut den och använda alla dess medel som finns. Ett par välplacerade handgranater i min slänt är jag rädd för hade bara fått mikroskopiska skott o spridas all världens väg och vips hade jag haft ännu mer Parkslide att ta hand om.
Den spränger sig igenom sprickor i källarväggar och annat, men ett par rejäla plastskärmar i marken torde ringa in den i varje fall om man kör med överlapp. Sedan en kombo med mörkläggning+grävning+kemikalier+rycka skott osv.
Det gäller dock inte att sluta när den verkar se trött ut, låt det hellre vara mörklagt ett par år extra även om det ser fint ut i jorden osv.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Var ute i regnet och försökte hitta en tunnare rot för att visa er, men det var så jädrans lerigt o blött nu så jag iddes inte gräva upp en. Men de tunnaste som jag har sett har varit lite tjockare än sytråd, men tunnare än garn - och de går 2-5 meter ifrån utkanten på de synliga skotten.
Antagligen tar det något år för de tunna rötterna o bygga en djupare bas, men de tunnare rötterna letar sig bra snabbt ut i marken.
Ah! Hittade en bild jag tog för bloggen för något år sedan, så här kan en av de ytligare rötterna se ut. Som längst har jag dragit upp sådana här nästan 5m ifrån där jag trodde Parkslidens yttre kant var.
Antagligen tar det något år för de tunna rötterna o bygga en djupare bas, men de tunnare rötterna letar sig bra snabbt ut i marken.
Ah! Hittade en bild jag tog för bloggen för något år sedan, så här kan en av de ytligare rötterna se ut. Som längst har jag dragit upp sådana här nästan 5m ifrån där jag trodde Parkslidens yttre kant var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Det här var relativt tidigt när jag hade köpt huset, år 1 eller 2 kanske. Nu har jag bott i huset i 3,5 år och den har redan sprängt in i växthuset och tagit sig upp genom golvet samt sprängt in i förrådet längst bort. Trots att det låg en hög med marksten där så har den letat sig runt och pressat sig upp runt markstenen.
Det skott som jag noterat som kommit längst in på gräsmattan har varit förbi halva växthuset ca. Där hittade jag inga synliga rötter, utan där är rötterna mindre än på bilden ovan, dvs typ mikroskopiska. Cthulhu har då ca 3m kvar till husväggen...
På under bilden ser man ett skott en bra bit in på min gräsmatta och hur den också dödar gräset då den urlakar näring.
Det skott som jag noterat som kommit längst in på gräsmattan har varit förbi halva växthuset ca. Där hittade jag inga synliga rötter, utan där är rötterna mindre än på bilden ovan, dvs typ mikroskopiska. Cthulhu har då ca 3m kvar till husväggen...
På under bilden ser man ett skott en bra bit in på min gräsmatta och hur den också dödar gräset då den urlakar näring.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, det är mest ytligt jord runtomkring och berg i dagen.. Sen grus och åter grusshadowfire skrev:De ytligare rötterna ligger precis i jordytan, typ 1 cm i marken. Jag ska se om jag kan hitta en bild på hur de tunna rottrådarna ser ut, för jag tror flera av er som skrivit här i tråden och tror att era Parkslide'ar är under kontroll inte förstår hur tunna rötter den kan ha. De grövre rötterna som är ca 6-10 cm tjocka hittar jag ca 50-60 cm ner i marken, men redan på 15-30 cm hittar jag bra många som är grövre än ett finger i tjocklek. Ofta ser man hur skotten skjuter ut från roten.
Den sprider sig sällan in på en skog t.ex. om den har en yta intill som är mer öppen, så utan att veta hur din tomt ser ut eller så, så skulle jag gissa på att den yta som är mest öppen och kan tänkas ha mest uppluckrad jord är också dit rötterna vandrar under mark.
Dock har du en tacksam jäkel att ta hand om om du nyper den nu direkt, en sådan liten yta är det inte mycket jobb med att sanera.
Detta är min enda "gräsmatta" typ men vi är aldrig där pga ett stup.
Ska jag gräva upp växten och se hur den svarar till nästa år?
Om man tar bort den som "blommar" bör väl de under mark vilka leta sig upp och avslöja sig eller?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Det du ser över mark är typ periskopet på en ubåt.D09 skrev:Ja, det är mest ytligt jord runtomkring och berg i dagen.. Sen grus och åter grus
Detta är min enda "gräsmatta" typ men vi är aldrig där pga ett stup.
Ska jag gräva upp växten och se hur den svarar till nästa år?
Om man tar bort den som "blommar" bör väl de under mark vilka leta sig upp och avslöja sig eller?
Så fungerar parksliden.
Har du riktig otur så har du rötter flera meter bort i marken. Men denna ser ut o känns ändå som om den är koncentrerad och du har guldläge o döda skiten. Jag hade grävt upp allt jag hittat där, sedan lagt på presenningar från Rusta kors o tvärs minst 1,5-2m utanför området där den sticker upp nu och inväntat responsen från växten.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Posta bild så kan jag hjälpa dig.. bambu blir den på höst/vinter, innan dess är den mest en "kraftfull, vacker o fin häck".Lutte skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Lider med dig TS, jag vet precis hur det är. När vi köpte huset fanns det en ca 25*3 m stor "häck" med parkslide i en tomtgräns.
Förra ägarna hade smart nog transplanterat tre små skott till ett ställe på gräsmattan på andra sidan tomten för att skapa ett insynsskydd, suck... Jag kan säga att trots att jag körde över skotten med gräsklipparen hela tiden och att de var väldigt små så tog det 3-4 år innan de slutade komma upp helt!
Det stora beståndet har jag krigat med desto mer. Vi har en grävd brunn bara några meter från "häcken" så gifter är uteslutet (det verkar ändå vara ganska verkningslöst, vad jag har sett)
Jag grävde upp (för hand) två fulla släpkärrelass med rotknölar 2012, vet i efterhand inte hur stor verkan det gjorde egentligen. Som beskrivet i tråden går ju rötterna av jättelätt och det går bara att få upp de största knölarna, det mesta blir ju kvar ändå.
Vintern 2012/2013 lade vi på täckplast på hela ytan. Parksliden kommer ju ändå, så i hål och skarvar får man rensa. Jag sprang fram och tillbaka på plasten för att knäcka skotten innan de hade hunnit bli för grova, fungerade rätt bra.
Tidigt i vår tog vi av plasten och sådde sen gräs. Nu kör jag med röjsåg (det är i en sluttning delvis) + gräsklipparen. Det har inte varit några problem att få gräset att växa, att gräset dör tror jag mer beror på att det skuggas ut än att parksliden skulle dra näring från jorden.
Jag känner mig rätt säker på att om några år så kommer jag ha knäckt växten så det inte kommer några mer skott. Det gäller ju att inte tappa taget bara, ett år utan bekämpning så vore eländet snart tillbaka på samma nivå...
Förra ägarna hade smart nog transplanterat tre små skott till ett ställe på gräsmattan på andra sidan tomten för att skapa ett insynsskydd, suck... Jag kan säga att trots att jag körde över skotten med gräsklipparen hela tiden och att de var väldigt små så tog det 3-4 år innan de slutade komma upp helt!
Det stora beståndet har jag krigat med desto mer. Vi har en grävd brunn bara några meter från "häcken" så gifter är uteslutet (det verkar ändå vara ganska verkningslöst, vad jag har sett)
Jag grävde upp (för hand) två fulla släpkärrelass med rotknölar 2012, vet i efterhand inte hur stor verkan det gjorde egentligen. Som beskrivet i tråden går ju rötterna av jättelätt och det går bara att få upp de största knölarna, det mesta blir ju kvar ändå.
Vintern 2012/2013 lade vi på täckplast på hela ytan. Parksliden kommer ju ändå, så i hål och skarvar får man rensa. Jag sprang fram och tillbaka på plasten för att knäcka skotten innan de hade hunnit bli för grova, fungerade rätt bra.
Tidigt i vår tog vi av plasten och sådde sen gräs. Nu kör jag med röjsåg (det är i en sluttning delvis) + gräsklipparen. Det har inte varit några problem att få gräset att växa, att gräset dör tror jag mer beror på att det skuggas ut än att parksliden skulle dra näring från jorden.
Jag känner mig rätt säker på att om några år så kommer jag ha knäckt växten så det inte kommer några mer skott. Det gäller ju att inte tappa taget bara, ett år utan bekämpning så vore eländet snart tillbaka på samma nivå...