Micro skrev:
Det kanske fungerar att gräva bort 30cm matjord , gjuta en cementplatta över hela skiten och sedan på med ny matjord eller bara måla cementplattan grön. :eek:
... Över hela tomten. Och de närmaste grannarna...?

:what::what::what:

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Micro skrev:
Det kanske fungerar att gräva bort 30cm matjord , gjuta en cementplatta över hela skiten och sedan på med ny matjord eller bara måla cementplattan grön. :eek:
... Över hela tomten. Och de närmaste grannarna...?
Detta låter ju helt makalöst.

• Gilla
JStoner20
  • Laddar…
I
Provat saltsyra?
Vi köpte en gång ett hus med tillhörande stenparti, i det fanns inte något levande, jag försökte plantera, men inget växte. Då kom grannen och sa att säljaren hade hällt ut något som hon trodde var saltsyra, han ville göra fint inför försäljningen. Det tog tre år innan jag såg nåt grönt där. Märk väl inget växte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi hade ett större bestånd parkslide på vår tomt när vi köpte vårt hus. Vi provade med gift utan verkan och att gräva bort den gick inte, den bara spred sig ännu mer. :eek:
Det som slutligen tog knäcken på denna helvetesväxt var att under hela växtsäsongen i tre års tid manuellt dra upp varje antydan till skott. På fjärde året fanns den icke mer:p

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Vi köpte en, sedan några år obegagnad, sommarstuga och våra nya grannarna klagade på en för oss helt obekant växt som tydligen terroriserat dem allt sedan den tidigare ägaren planterat den. Nu vet vi vad det var och vilka svårigheter den för med sig. Vi har kommit på att det enda sättet är att gräva - och gräva djupt för att få upp rotbitarna så hela som möjligt. Roten är när man bryter den svagt morotsfärgad inuti. På ställen där man inte kan gräva kan man prova med RoundApGel och utrusta sig med en ängels tålamod.

Betande djur tycker om parkslide. Bygga inhägnad runt beståndet och låta kaniner eller får göra jobbet?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
errim och 7 till
  • Laddar…
Hahah, jag knäcker mig till alla härliga idéer ni har.

Den med betande djur var bäst hittills, drömmen om eget hus förvandlades plötsligt till en fårfarm. :p

Fotosyntesen är ju baserad på att ljus måste finnas och total mörkläggning är något som fungerar på det mesta, men det är otroligt svårt att mörklägga en så pass stor area totalt. Det får inte finnas en skarv och de presenningar jag köpte som ändå har en skaplig vattenpelare dvs täthet släpper igenom mikroljus som räcker för att Parksliden ska fortsätta gro.

Det värsta är att jag får höra på omvägar att folk i vårt land efterfrågar Parkslide.
Det ryktas om att det kan vara bra mot Borrelia o annat, men för guds skull stoppa dessa människor som vill fortsätta föröka denna växt i svenska trädgårdar.

Det borde skrivas in i svensk lag att ser man någon som planterar en Parkslide så har man rätt till "omhändertagande och frihetsberövande av växt".

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Micro skrev:
Grejjen med gräs t.ex. är att du kan mörklägga ett område och det vissnar och dör rätt snabbt, inte bara ytligt utan till rotnivå. Alla ni som ställt något på gräsmattan lite för länge vet att det krävs i praktiken nysådd eller åtminstone stödsådd för att få fart på arean igen.

Grejjen med Parkslide är att det är helt enorma rotsystem, djupt ner i marken och rötter som sprider sig kopiöst. Den har energi som är galet kraftig för att vara en växt. Typ raka motsatsen till mina inomhusväxter :p

Även om man tar upp alla skott, mörklägger osv så precis som en föregående talare skrev så tar det ändå flera år - och tyvärr finns det även folk som har rapporterat att de haft ett par år helt utan skott/tillstymmelse till liv - innan den börjat växa igen. På något sätt lyckas den - helt utan ljus - leva ett bra tag under jord vilket på ett sätt går emot fotosyntesen, men rent spekulativt så tror jag att grundproblemet med att utrota denna växt är att den har en enorm energiretention. Har den väl fått energi så är den seglivad.

Jag är nog snart uppe i 100 säck, tippar på 80 säck just nu rötter med parkslide som är bortfraktad.

• Ledsen
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Kanske skulle passa som inomhusblomma hos mig? Jag lyckas alltid ha ihjäl allt levande, men av din beskrivning kanske den skulle överleva några veckor hos mig iallafall :)

• Haha
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Kanske skulle passa som inomhusblomma hos mig? Jag lyckas alltid ha ihjäl allt levande, men av din beskrivning kanske den skulle överleva några veckor hos mig iallafall :)
är helt övertygad om att du skulle gilla denna, se bara upp när du sover om du hör skumma ljud från vardagsrummet eller så.. :p

• Gilla
  • Haha
Solvide och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag tror på en sån här :wow:
51382

• Gilla
hama65
  • Laddar…
Varför skulle jag börja läsa här?! Nu har jag ju fått mardrömmar... :(

IMG_0655.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Solvide och 7 till
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Den med betande djur var bäst hittills, drömmen om eget hus förvandlades plötsligt till en fårfarm. :p
Javisst, d ä la unnerbart! Djuren förvandlar (ovetandes) parksliden till köttbullar/kaningryta och njuter under tiden! En winwin-lösning för alla utom parksliden; den torde försvinna rätt snabbt iom att den ideligen betas ned.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Viktor o Karin skrev:
Varför skulle jag börja läsa här?! Nu har jag ju fått mardrömmar... :(

[bild]
Den där var ju hur liten och fin som helst att rycka! Jag har väl 40-50 meter iaf med fanstyget :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.