Kommer att tänka på en gammal skräckrulle från 50-talet med illasinnade växter, minns inte rikigt vad den heter, "Triffiderna" eller nåt?

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1402052314.813813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1402052337.249666.jpg
Skapa konto

Dum fråga, är det mördarbusken?

D09 skrev:
Dum fråga, är det mördarbusken?
Ingen dum fråga, tvärtom väldigt relevant. Jag har lite svårt att se på nedre bilden då den är suddig (är det samma plats eller två olika?), men övre bilden är en Parkslide halvvägs på väg upp, ja.

Några bilder på rötter jag rensat bara nu när jag ändå hade hyrt en grävmaskin för att dränera huset. Har gått bananas på slänten där den växer, men tårarna har varit nära när jag hittat enorma mängder rötter i precis varje skoptag. Ungefär en 25l-sopsäck per kvadratmeter.

P1030813.JPG
Skapa konto

P1030811.JPG
Skapa konto

P1030815.JPG
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
D09
shadowfire skrev:
Ingen dum fråga, tvärtom väldigt relevant. Jag har lite svårt att se på nedre bilden då den är suddig (är det samma plats eller två olika?), men övre bilden är en Parkslide halvvägs på väg upp, ja.
Samma plats

ImageUploadedByByggahus.se1402061913.435367.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1402061925.900274.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1402061942.774915.jpg
Skapa konto

På min baksida.

Har inte röjt där riktigt i år eftersom röjsågen alltid krånglar ha ha

Och dessa buskar kommer tillbaka varje gång så jag tyckte att din beskrivning stämde in :)

Misstanke är att den gamle trädgårdsmästaren som bodde här för länge sen planterat de, alt åkt med fyllnadsmassor hit.

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
D09
shadowfire skrev:
Några bilder på rötter jag rensat bara nu när jag ändå hade hyrt en grävmaskin för att dränera huset. Har gått bananas på slänten där den växer, men tårarna har varit nära när jag hittat enorma mängder rötter i precis varje skoptag. Ungefär en 25l-sopsäck per kvadratmeter.

[bild]
[bild]
[bild]
Körs det till tipp eller har lastbilarna någon "tippplats" / utfyllnad hos någon privatperson? ;)

Så dom inte kommer tillbaka till dig när du minst anar det he he

Så här såg den ut efter första året då den vissnar/dör ner varje vinter (ovan mark, hmpff). Jag fattade inte var det var, men det var ett helvete o ta hand om all "bambu".

P1130137.JPG
Skapa konto

• Gilla
Igen
  • Laddar…
D09 skrev:
På min baksida.

Har inte röjt där riktigt i år eftersom röjsågen alltid krånglar ha ha

Och dessa buskar kommer tillbaka varje gång så jag tyckte att din beskrivning stämde in :)

Misstanke är att den gamle trädgårdsmästaren som bodde här för länge sen planterat de, alt åkt med fyllnadsmassor hit.
Absolut Parkslide, ingen tvekan om det nu när jag ser stammarna också.
Den ser väldigt koncentrerad ut på bilden, antingen någon som bara planterat det som en "buske" eller som du säger så har det kommit dit av misstag på något sätt. Dock kan du vara säker på att under marken befinner den sig en bra bit utanför det du ser nu. Särskilt när det ser ut att vara fin jord omkring.

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
Mikael_L
Grattis D09 :confused:

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Körs det till tipp eller har lastbilarna någon "tippplats" / utfyllnad hos någon privatperson? ;)

Så dom inte kommer tillbaka till dig när du minst anar det he he
Jag gräver själv och jordsanerar de större rötterna bara som packas i sopsäckar och körs iväg till tippen. Har snackat med dem på tippen o förklarat att de måste hantera det som brännbart eller motsv. Jag missar självklart massor av rötter som blotta ögat inte kan se, men förhoppningen är att den ska få sig en smäll av det iaf och sedan fortsätter jag kriget med övriga metoder.

D09
shadowfire skrev:
Absolut Parkslide, ingen tvekan om det nu när jag ser stammarna också.
Den ser väldigt koncentrerad ut på bilden, antingen någon som bara planterat det som en "buske" eller som du säger så har det kommit dit av misstag på något sätt. Dock kan du vara säker på att under marken befinner den sig en bra bit utanför det du ser nu. Särskilt när det ser ut att vara fin jord omkring.
Behöver busken något speciellt djup på massor för att kunna vandra?

Under där är det bergsfyllnad/ berg och ler/jordmassor kanske 30 cm. Kanske därför det inte spridit sig så "mycket"

Fast nu när jag inte röjt så ser man det mycket tydligare var det håller hus.

Ja, vore ju min otur att man läser en tråd om en mördarbuske, och så finns det en på baksidan ha ha

:banghead:

[video=youtube;2NlpmoeSk9A]https://www.youtube.com/watch?v=2NlpmoeSk9A[/video]

D09 skrev:
Behöver busken något speciellt djup på massor för att kunna vandra?

Under där är det bergsfyllnad/ berg och ler/jordmassor kanske 30 cm. Kanske därför det inte spridit sig så "mycket"

Fast nu när jag inte röjt så ser man det mycket tydligare var det håller hus.

Ja, vore ju min otur att man läser en tråd om en mördarbuske, och så finns det en på baksidan ha ha
De ytligare rötterna ligger precis i jordytan, typ 1 cm i marken. Jag ska se om jag kan hitta en bild på hur de tunna rottrådarna ser ut, för jag tror flera av er som skrivit här i tråden och tror att era Parkslide'ar är under kontroll inte förstår hur tunna rötter den kan ha. De grövre rötterna som är ca 6-10 cm tjocka hittar jag ca 50-60 cm ner i marken, men redan på 15-30 cm hittar jag bra många som är grövre än ett finger i tjocklek. Ofta ser man hur skotten skjuter ut från roten.

Den sprider sig sällan in på en skog t.ex. om den har en yta intill som är mer öppen, så utan att veta hur din tomt ser ut eller så, så skulle jag gissa på att den yta som är mest öppen och kan tänkas ha mest uppluckrad jord är också dit rötterna vandrar under mark.

Dock har du en tacksam jäkel att ta hand om om du nyper den nu direkt, en sådan liten yta är det inte mycket jobb med att sanera.

Mikael_L
Vad kan tänkas vara bästa taktik då?

Först försvaga den på något vis men utan att driva den till att breda ut sig mot bättre marker?
Och sen ett huvudanfall för att sen i flera år hålla vaksam koll för att slå ner minsta antydan till återuppståndelse?

Bilder på hur skotten ser ut precis när den söker sig upp ovan jord;
P1030682-900x450.jpg
Skapa konto

P1020275-900x450.jpg
Skapa konto

P1020250-900x450.jpg
Skapa konto

• Arg
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.