Låter hemskt det där, inget man vill ha i trädgården!
Otroligt roande/målandd tråd dock, skulle lika gärna kunnat handla om en invasion från yttre rymden

• Gilla
Marie MM och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bara lite snabbt om round-up.
Då de svenska bönderna använder 7-800 ton av detta årligen så har jag svårt att vifta med pekpinnar till TS för att denne använder ett par liter under några års tid.
Själv har jag en liten flaska RU, halva kvar sedan ogräsdödandet inför gräsmattesådden. Från denna används det en droppe då och då som punktinsats genom att droppa den på ett blad eller pensla lite på bladen på vissa ogräs som jag inte orkar bekämpa på något annat vis. Företrädesvis tistel (i princip bara tistel).

Men visst, på ett generellt plan håller jag väl om att försiktighetsprincipen bör få råda när det gäller nyare kemikalier osv.

Jo just det, det händer också att jag penslar konc R-U på snittytan då jag kapat ner sly, såna där som annars bara fortsätter att skjuta nya skott.

Redigerat:
  • Gilla
BGA och 2 till
  • Laddar…
Ja, att pensla lite Roundup koncentrat direct på den färska snittytan brukar fungera bra.
Förutom då kanske Parkslide, var injektion verkar vara mer effektiv. Hoppas alla drabbade vinner 'kriget'!

shadowfire skrev:
Var försiktig bara, jag har läst om flera som har trott att den har varit i schack - för det har sett ut så ovan jord.
Den har nog stått där i åtminstone 30 år så jag tror risken är liten. Jag har också grävt rätt mycket runt omkring utan att hitta spår av den.

Thomas_snickare skrev:
Jasså!?
[länk]
Det är en partinslaga av Greepeace som inte har stöd av det faktiska forskningsläget.

• Gilla
  • Arg
Emil.Edd och 4 till
  • Laddar…
meckis skrev:
kan man inte salta ihjäl den? vägsalt håller ju bort ogräs fint länge
Salt blir lite som ättika, du kommer tillfälligt åt det ovan jord men inte det som gror i marken.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Robert Kooijman skrev:
Ja, att pensla lite Roundup koncentrat direct på den färska snittytan brukar fungera bra.
Förutom då kanske Parkslide, var injektion verkar vara mer effektiv. Hoppas alla drabbade vinner 'kriget'!
Jag körde roundup förra året i två omgångar, omgång 1 var mitt på sommaren då jag gick med hink/pensel och penslade koncentrerad roundup+diskmedel på bladen. Det tog sin lilla tid att pensla på alla stammar osv, diskmedlet gjorde att det inte rann av bladen lika lätt utan fick större chans att sugas upp. Sedan kapade jag stammarna längre fram och sprayade i roundup ner i dem. Jag märker en vag tendens till en tröttare slide i år, men inte mycket. Den skjuter nya skott från de områden jag redan bekämpat, vilket verkar göra att skjuter den tre skott och alla blir bekämpade på ett eller annat sätt men roten får leva kvar, så växlar den bara o skjuter upp tre andra skott.

Inject har jag inte provat, men det får följa med på listan som ett alternativ tillsammans med dynamit, napalm och lite andra godsaker jag har i bakfickan.

• Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med om att man ska vara försiktig med kemikalier överlag om det går, jag gillar mer morotsprincipen som med gräsmattor att ju mer välmående man får gräset desto mindre ogräs får utrymme.

Nu är detta dock en växt från yttre rymden som precis som fästingarna är här för att ta över vår värld. Det är inte för inte som jag har foliehatten på när jag gräver upp dess rötter.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Skulle det inte bli effekt med en rejäl brasa på ett par dagar? Jag tänker mig lite som man tinar tjäle med klyvna oljefat och kol. Borde det inte bli rejält varmt ner i backen så rötterna dör? Okej 1 - 1,5 m ner i marken kan ju bli lite mycke å elda.

• Gilla
JonasAndersson2
  • Laddar…
Mikael_L
shadowfire skrev:
Den skjuter nya skott från de områden jag redan bekämpat, vilket verkar göra att skjuter den tre skott och alla blir bekämpade på ett eller annat sätt men roten får leva kvar, så växlar den bara o skjuter upp tre andra skott.
Hydra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydra

• Gilla
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
hama65 skrev:
Skulle det inte bli effekt med en rejäl brasa på ett par dagar? Jag tänker mig lite som man tinar tjäle med klyvna oljefat och kol. Borde det inte bli rejält varmt ner i backen så rötterna dör? Okej 1 - 1,5 m ner i marken kan ju bli lite mycke å elda.
Har läst om folk som tagit rötter, skapat brasa och bränt upp allt till aska - för att något år senare se skott skjuta upp ur askan de spritt på någon kompost eller vad det nu var :p ..

• Gilla
Xerxi och 1 till
  • Laddar…
äntligen har jag fått ett namn på denna växt! Har den växande i min trädgård och har kallat den "djävulsplantan". Första året jag flyttade in så fick jag nog gå runt var 3e dag och snitta och dra rötter. Har nu lagt ca 3 lager markduk och fått en liten begränsning utav plantjä*eln, men lyfter man på markduken så hittar man ett rotsystem som inte är utav denna värld! Usch och fy, unnar inte ens min värsta ovän denna växt.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Nefcairion skrev:
äntligen har jag fått ett namn på denna växt! Har den växande i min trädgård och har kallat den "djävulsplantan". Första året jag flyttade in så fick jag nog gå runt var 3e dag och snitta och dra rötter. Har nu lagt ca 3 lager markduk och fått en liten begränsning utav plantjä*eln, men lyfter man på markduken så hittar man ett rotsystem som inte är utav denna värld! Usch och fy, unnar inte ens min värsta ovän denna växt.
Hade en namntävling och CtHulhu blev smeknamnet på min rackare. Inte helt fel ute ändå om man vet hur cthulhu var i historieböckerna.

• Gilla
Hope4alot
  • Laddar…
Har haft ett bestånd i norrbacken sedan vi flyttade in för 4 år sedan. Nu har de tagit sig ett par meter upp och i veckan fick vi plocka den fösta i gräsmattan.

INga större problem än alltså, men det låter ju djupt oroväckande det här :(

Det kanske fungerar att gräva bort 30cm matjord , gjuta en cementplatta över hela skiten och sedan på med ny matjord eller bara måla cementplattan grön. :eek:

• Gilla
  • Haha
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.