1 552 491 läst · 5 401 svar
1552k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Grejjen är att roundup och glyfosat överlag biter dåligt på denna växt, du kan döda enstaka plantor som är ovan jord, men den är skapligt immun under jord och letar nya vägar. Så pluggar du alla skott som kommer upp så dör dem - å du har nya skott precis intill året efter. Den klassas som "invasiv" och "odödlig". Å eftersom det finns företag i t.ex. England som livnär sig på att enbart kriga mot den så är det ingen lekvanpire skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Hahahah!! Now we're talking! Jag provade ju dock klorin o bensin som är känt för att dräpa det mesta utan framgång. Jag är dock öppen för förslag, även jag misstänker att kommunen kan ha ett o annat o säga till om de upptäcker 10 ton WC-rent i dagvattnetLudwig skrev:
Vi har också fört krig mot Parkslide som den tidigare ägaren planterat. Det var två "dungar" som från början hade varit tänkta som häckar för insynsskydd.
Vi började också med Round-Up i stjälkar och försöka gräva upp rötter men det är omöjligt att gräva om man inte vill forsla bort många, många kubik jord och blir en sketen liten rotsnutt kvar börjar det igen...
Vi har duttat RoundUp kräm försökt täcka och allt som TS försökt men det gick inte alls att få död på något under växtsäsongen.
Jag har en kollega från England som hade lite tips, nämligen gift på hösten och sen vara noga med att dra bort alla nya skott på våren/sommaren.
Så, vi sprutade på rejält med RoundUp senaste höst flera gånger för att säkert få den när den drog ner saven till vintern. Nu på våren har det varit väldigt få skott som kommit upp och skotten som kommer är "sneda" och tydligt påverkade av RoundUp. Vi drar nu bort alla skott med så mycket rot som möjligt direkt när vi ser dem komma upp.
Tydligen så ska den ge upp sen efter ett par år om den inte får mer ljus enligt engelsmannen...
Hittills ser det rätt bra ut hos oss...
Vi började också med Round-Up i stjälkar och försöka gräva upp rötter men det är omöjligt att gräva om man inte vill forsla bort många, många kubik jord och blir en sketen liten rotsnutt kvar börjar det igen...
Vi har duttat RoundUp kräm försökt täcka och allt som TS försökt men det gick inte alls att få död på något under växtsäsongen.
Jag har en kollega från England som hade lite tips, nämligen gift på hösten och sen vara noga med att dra bort alla nya skott på våren/sommaren.
Så, vi sprutade på rejält med RoundUp senaste höst flera gånger för att säkert få den när den drog ner saven till vintern. Nu på våren har det varit väldigt få skott som kommit upp och skotten som kommer är "sneda" och tydligt påverkade av RoundUp. Vi drar nu bort alla skott med så mycket rot som möjligt direkt när vi ser dem komma upp.
Tydligen så ska den ge upp sen efter ett par år om den inte får mer ljus enligt engelsmannen...
Hittills ser det rätt bra ut hos oss...
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Brasa bryr den sig inte om, den frodas under jord. Den tycks även klara sig länge utan ljus, den kan ta sig under asfalterade parkeringsplatser utan problem och under marktäckning så växer den ändå och skjuter skott av fjolårets energiD09 skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Min poäng med tråden var inte att söka nya knep att få ihjäl den med, vi som har den har redan prövat det mesta. Min poäng var att lyfta ett skarpt varningens finger för denna växt och inte minst vid husköp. Det innebär MASSOR med spenderad fritid på att bara vinna en strid om sin gräsmatta. Å det finns inga genvägar, det är kamp och krig som gäller.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Kryp som bara jävlas, växter som bara jävlas, ingen som helst koppling till andra biologiska kedjor - de bara finns där - för att jävlas. Inte ens Darwin hade räknat på det.
Så klart.. men hur gillar den att hela tiden bli överkörd av gräsklipparen? Inte många klarar sådan behandling i längden, då får du dessutom fin gräsmatta! ;-)shadowfire skrev:Min poäng med tråden var inte att söka nya knep att få ihjäl den med, vi som har den har redan prövat det mesta. Min poäng var att lyfta ett skarpt varningens finger för denna växt och inte minst vid husköp. Det innebär MASSOR med spenderad fritid på att bara vinna en strid om sin gräsmatta. Å det finns inga genvägar, det är kamp och krig som gäller.