Släpp upp dem lite mer, men ta bort kontinuerligt. Vill du gå på. Med gift på en lite större så kan du släppa upp den lite på hösten. Men att låta den vara undersommaren ger den bara möjlighet att bli större.
 
P Pernilla Johansson skrev:
Är det någon som har provat att KALKA eländet? Jag läste på ett brittiskt forum hur en kvinna lyckats bli av med sin parkslide genom att kalka sjukt mycket. Hennes far hade upptäckt detta sätt när han försökte göda (!) sin parkslide för att få den stor och ståtlig. Kvinnan delade inte sin fars kärlek till parksliden och utrotade snabbt sin egna med denna metod.
Vi funderar på att göra slag i gemensam sak med våra nya grannar under nästa vecka och då hugga ner eländet, kalka tjockt tjockt tjockt lager och sen möjligtvis täcka med presenningar. Men det senare är jag inte helt övertygad om, då kanske den bara flyr vidare till nya platser?

Någon som tror på att vattna sitt parkslideområde mycket, typ vattenspridare en eller ett par timmar dagligen? Kommer den att dö då?
Hur går det för er med kalken?
Det verkar som att Parksliden är kalkskyende då den växer dåligt på kalkrik mark.
Hittade detta inlägg i en växtgrupp.

"I nostalgi på barndomen tog en kvist på Ölands strand och planterade på kolonilotten vid staketet. Stenigt, kalkhaltigt och extremt torr och den växer inte på höjden och bredden heller. Varje år återkommer 2 små grenar. Bor på Gotland."

Finns det några fler här i tråden som har erfarenhet av just kalkrik mark eller har testat att kalka eländet?
 
Redigerat:
Inventerade parkslideområdet idag. Ett litet skott lite utanför presenningarna, men det gör mig inget. Det tyder bara på att den jordvandrat lite och där är den svag. Däremot såg jag ett skott på väg upp mellan två presenningar, exakt det jag väntat på att se om den skulle orka med.

Jag blir knappt förvånad numera, men jag lyfte på presenningen lite och greppade tag i skottet + ett till skott på väg åt samma håll. Ryckte till och javisst, över 60 cm långa skott som har markvandrat. Den har alltså först pressat upp någon decimeter i jorden, upptäckt att här fanns det inget ljus men anat sig till att det kan ha funnits ljus i en springa mellan två presenningar. Just här var det inget vidare överlapp då jag har staketet i vägen. Sedan har den vandrat nästan en halvmeter under presenningarna tills den lyckats pressa sig upp mellan dem.

Vilken helt galen växt. Å andra sidan, detta ger den ingen energi. Det lilla ljus den fick på sig räckte till att ge den lite klorofyll, men knappast att den får ner någon större energi i rotsystemet av detta. Jag hoppas däremot att det kostar den rejält med energi att traska runt med sina tentakler och försöka hitta ljus. Rötterna har inte oändligt med energi, utan varje gång den går på energiminus dvs producerar mindre energi än vad den gör av med, så är den ett steg närmare att bli helt utrotad. Kampen är min, jag kommer att vinna (tar detta inte alls personligt, inte alls)....
 
  • Långa markvandrande skott av parkslide på en mörk yta bredvid en nyckel som jämförelseobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
B bozze4evigt skrev:
Jag rensar slänten för parkslide 1-2 gånger i veckan. De högsta hinnr bli ca 50cm höga.

Men min undran är vilken taktik jag ska köra?

1) Fortsätta gräva upp så fort nya skott blir synliga?

2) Låt skotten växa upp ca 20cm och skaffa blad, gräv sedan upp plantan

3) Låt dom växa upp och skaffa blad som sprayas med glyfosat, och låta dom vara

4) Låta dom vara helt och hållet tills hösten och frosten och då gå på med glyfosat.
Det första årets angrepp skulle jag tycka att du skall göra alternativ 4 men det måste vara precis före första frosten.
Nästkommande år skulle jag hålla efter med glyfosat några gånger under säsongen.

Alternativt (och detta fungerade mycket bra på ett ställe där jag provade):
Injecera glyfosat rakt in i stammen samt komplettera med att spruta/pensla blad också så att du inte missar några. De behöver vara relativt stora för att man skall kunna spruta in i stammen.
Jag har för mig att man skulle injecera ovanför 3'e eller 4'e "ringen" på stammen men googla på det för säkerhets skull.
Denna metod fungerade absolut bäst här hemma men det kan också bero på att det ståndet kan stå i grundare jord (mot berg).
 
Så, kunde inte låta bli att dra bort presenningarna och ta en titt på Parkslideområdet. Det var tur jag gjorde det - de blåa tyngre presenningarna från Biltema är inte täta nog! De billigare från Rusta som jag lagt dubbelt håller tätt, men inte de blå, arghh! Så under de blåa har Parksliden fått tillräckligt med ljus för att både skjuta blad, skapa klorofyll och lapa energi.

Det var det negativa. Det positiva är att överlag är inte mycket skott alls! Det är enstaka spridda skurar bara samt två områden där skotten är mer fokuserade och jag gissningsvis har en grövre rot liggandes en meter ner marken. Så här lite parkslideskott har jag inte skådat innan och under flera presenningar var det precis helt tomt, även under de blåa. Överlag nästan inga skott alls neråt bäcken och i slänten längre, utan där skotten kommer är närmast där den ursprungligen blev planterad.

En till komisk grej var att på ett ställe har parksliden lyckats spräcka hål på presenningen. Dubbelvikt. Det måste ha varit ett litet hål där innan, annars är det ju totalt omöjligt. Jag upphör inte att förvånas över dess växtkraft dock. En till komisk sak är skotten som har kommit upp men inte fått något ljus på sig, vilket virrvarr av nya skott den har skjutit. Helt galet.

Nu har all synlig Parkslide fått glyfosat på sig och jag tror nästan jag ska blotta marken en stund och se att den vissnar ner som den ska. Eventuellt får den en dos imorgon med. Sedan ska jag nog gräva där jag ser att Parksliden har epicentrum, det finns något större i marken där som bör försvinna för att lättare döda den helt nästa år. Nu känner jag mig hoppfull!

P1100375-150x150.jpgP1100367-150x150.jpgP1100369-150x150.jpgP1100370-150x150.jpgP1100372-150x150.jpgP1100374-150x150.jpg
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
De där vita kan man äta som lite syrlig sparris!
 
Anna_H Anna_H skrev:
De där vita kan man äta som lite syrlig sparris!
Välkommen på tag-själv-plock! :)
 
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Är det ingen som lagt in en bild från någon av alien-filmerna så är det läge nu!
Sitter själv med mobil appen och orkar inte styra med det nu.
 
Anna_H Anna_H skrev:
De där vita kan man äta som lite syrlig sparris!
Ja Parkslide är ätbara. Att jämföra med bambuskott faktiskt. Fast detta förutsätter att det är ett bestånd som aldrig blivit behandlat med Glysofat. Då är det nog inte särskilt hälsosamt att få det i sig.
 
Ja ja ... mäklarna vet inte mycket ... eller så vet de ... många snygga trädgårdsbilder på ett mångmiljonshus med pampigt planterad parkslide ...
 
Uppträngande parkslide eller något annat? Blir osäker
 
  • Växt som sticker upp mellan stora stenar, misstänkt parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo ja har parkslide själv och vet hur den ser ut :( men dom ser lite annorlunda ut när dom precis kommer upp ur backen..

Nån annan som kan bekräfta eller dementera?
 
Jag kan bekräfta tidigare svar om att det där absolut inte är parkslide. Plocka flera nya skott i veckan så jag vet hur dom ser ut.
 
  • Gilla
bozze4evigt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.