1 535 889 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Parkslide - Mirakelväxten?
Lika bra att börja odla! (och jag som funderade på rabarber...pfft!!)
Denna har säkert varit uppe tidigare i denna fina mastodont-tråd men det kan behövas en påminnelse om denna fantastiska växt! Jag hatar dessa nya smileys...
Denna har säkert varit uppe tidigare i denna fina mastodont-tråd men det kan behövas en påminnelse om denna fantastiska växt! Jag hatar dessa nya smileys...
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Det påminner om en reklamslogan...
Det enda sättet att stoppa den är i munnen!
... jag skulle dock inte våga äta den och sedan besöka utedass på min tomt, skulle inte förvåna mig om den överlever även en passage genom matsmältningssystemet!
Det enda sättet att stoppa den är i munnen!
... jag skulle dock inte våga äta den och sedan besöka utedass på min tomt, skulle inte förvåna mig om den överlever även en passage genom matsmältningssystemet!
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Thats what she said.HashtagPL400 skrev:
Skämt åsido. Kan jag göra rabar... jag menar parkslidekräm på dessa?
Jaha så var den fina kvällen förstörd
Sitter på min veranda och njuter i kvällssolen efter 80 mm regn på mindre än två dygn och får syn på några blad vid stupet ovanför mitt garage.
Går närmare och håller andan... och det är Parkslide som växer i stupet
Dom största plantorna är minst 1, 5 meter höga redan.
Jag vet att jag har Parkslide längre till höger ovanpå stenmuren som går efter grusvägen, men dom är ju för fanken minst 30 meter längre in efter vägen.
HUR har Parksliden kommit till stupet och HUR ska jag komma åt dom där???
Det är minst sagt brant och inte så bra att klättra där då det är en mindre stadig stenmur mot garagets sida som det har rasat ner stenar från tidigare.
Några rötter lär jag heller inte komma åt där ovanpå muren och det är ju ett stånd med flera plantor och så ett ensamt några meter till höger om det. Vad gör jag nu???
Bilderna gör inte rättvisa åt hur brant det är. Köper klättringsutrustning eller
Sitter på min veranda och njuter i kvällssolen efter 80 mm regn på mindre än två dygn och får syn på några blad vid stupet ovanför mitt garage.
Går närmare och håller andan... och det är Parkslide som växer i stupet
Dom största plantorna är minst 1, 5 meter höga redan.
Jag vet att jag har Parkslide längre till höger ovanpå stenmuren som går efter grusvägen, men dom är ju för fanken minst 30 meter längre in efter vägen.
HUR har Parksliden kommit till stupet och HUR ska jag komma åt dom där???
Det är minst sagt brant och inte så bra att klättra där då det är en mindre stadig stenmur mot garagets sida som det har rasat ner stenar från tidigare.
Några rötter lär jag heller inte komma åt där ovanpå muren och det är ju ett stånd med flera plantor och så ett ensamt några meter till höger om det. Vad gör jag nu???
Bilderna gör inte rättvisa åt hur brant det är. Köper klättringsutrustning eller
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 583 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Den här bilden tycker jag var riktigt bra och som påvisar hur galet med skott parksliden kan skjuta från en relativt tunn rotbit. Det var så här rötterna såg ut i hinken där jag vattnade Parksliden med diesel och klorin. Allt ovan jord dog, men 2v efteråt när jag körde ner handen i jorden och drog upp rötterna så såg de ut så här. Trots att jorden alltså innehöll rena rama gifterna.B bozze4evigt skrev:Klippte ner mitt bestånd i höstas, fyllde stjälkarna med roundup.
Grannen gräver för pool på sin tomt så vi passade på att gräva upp resterna/klumparna av de tomma bamburören...dock grävde han ej så djupt så rötter finns kvar.
Nu plockar jag skott dagligen och lär behöva göra närmaste 5-10 åren iaf
En del av rötterna som jag ryckte upp häromdagen. Sjukt många skott som den skjuter på en rotbit
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Det här ser verkligen inte roligt ut alls, men jag är ändå rätt nöjd med att vi är inne i mitten av juni och att jag än så länge inte hittat något skott som markvandrat och sprängt upp mellan presenningarna eller sonika traskat hela vägen ut till utkanten. Särskilt inte när de fristående parkslidebestånden i omgivningarna är minst 1 meter höga, de med riktigt kraftiga rotsystem är redan uppe i 2 meter. Det ska bli galet intressant att se hur många skott som ändå finns under presenningarna sedan när jag tar bort dem. Jag har alltså tarpat en bra bit utanför där senast synligaste skott har varit, så även om den försöker jord- eller markvandra så ska den stöta på mörker.
Givetvis sipprar det in lite ljus ändå eftersom jag inte har marksten eller stock som tynger ner samtliga kanter.
Jämför jag nu mot för första gången jag täckte med presenningar så är det en stor skillnad. Då var parksliden så pass stark att den reste presenningen och drog alltså med sig markstenar, reglar och allt som låg vid kanterna.
Givetvis sipprar det in lite ljus ändå eftersom jag inte har marksten eller stock som tynger ner samtliga kanter.
Jämför jag nu mot för första gången jag täckte med presenningar så är det en stor skillnad. Då var parksliden så pass stark att den reste presenningen och drog alltså med sig markstenar, reglar och allt som låg vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vanliga lättviktpressar släpper nog igenom för mycket ljus för att det ska funka.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
A Abies koreana skrev:
Ättika ska punktanvändas. Se bilder.
Klipp av röret under "ringen" membranet och häll i ättika. Överskottet rinner fint längs stammen ner i den massiva rotklumpen. Går bra med vanlig vattenkanna med fin pip. På bilderna ser ni fjolårets döda torra rör och några överlevare som jag inte haft tid med förrän nu, i senaste laget. Enligt grannen har bestående stått i denna häck i mer än 15 år
Så ja, spring inte och skvätt som en glad marskatt på ytan. Ner i roten med ättikan. Bättre o billigare än hemska Round up!
Klipp av röret under "ringen" membranet och häll i ättika. Överskottet rinner fint längs stammen ner i den massiva rotklumpen. Går bra med vanlig vattenkanna med fin pip. På bilderna ser ni fjolårets döda torra rör och några överlevare som jag inte haft tid med förrän nu, i senaste laget. Enligt grannen har bestående stått i denna häck i mer än 15 år
Så ja, spring inte och skvätt som en glad marskatt på ytan. Ner i roten med ättikan. Bättre o billigare än hemska Round up!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Är du helt säker på att du får ner det i roten? Kruxet är nämligen att rören är ofta vätskefyllda, antingen hela vägen upp, till strax under markytan eller alldeles där rören går ner i rotklumpen.elsa stina andersson skrev:Ättika ska punktanvändas. Se bilder.
Just därför är det så svårt att få ner medel ner i rotsystemet på riktigt. Det knep som man har lyckats hitta är att strax före första nattfrosten så känner växten av att det är dags att bunkra, och drar sonika ner medlet lättare ihop med växtsaften. När växtsaften är nerdragen påbörjar nedbrytningsprocessen som sedan blir det torra bambuliknande fnösket
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Såja, nu kom det jag väntat på. Ett försök att ta sig förbi mina presenningar. Detta är dock i ena hörnet där jag inte lagt så brett som på andra ställen, så här kommer jag förstärka nu. Dessa åkte på ett spadtag och fick inte se dagsljus mer än mindre än ett dygn.
Under dessa fanns inte en enda synlig rot mer än en tunn liten tråd på ett par millimeter. Galet att den kan producera en hel ansamling skott, totalt var det 6-7 st fokuserat på ca 10 cm.
Under dessa fanns inte en enda synlig rot mer än en tunn liten tråd på ett par millimeter. Galet att den kan producera en hel ansamling skott, totalt var det 6-7 st fokuserat på ca 10 cm.