holetaker holetaker skrev:
Alltså, det är ju helt sjukt! Hur länge har du egentligen stridit mot denna djävulens avkomma?
Fem år nu, men då har det varit ett rejält bestånd också. Gissningsvis är det bara en femtedel som kvarstår nu, men så länge det kvarstår något som får leva obehindrat, så återskapar den ju beståndet. Så bara att nöta på.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Fem år nu, men då har det varit ett rejält bestånd också. Gissningsvis är det bara en femtedel som kvarstår nu, men så länge det kvarstår något som får leva obehindrat, så återskapar den ju beståndet. Så bara att nöta på.
ja herrejösses. Vi är inne på första säsongen. Går ut och drar sönder alla skott som är mer än tre cm höga, samt alla under som har tillstymmelse till blad. Hoppas på så sätt slå ut fotosyntesen och försvaga den

holetaker holetaker skrev:
ja herrejösses. Vi är inne på första säsongen. Går ut och drar sönder alla skott som är mer än tre cm höga, samt alla under som har tillstymmelse till blad. Hoppas på så sätt slå ut fotosyntesen och försvaga den
Nu ska jag inte måla fan på väggen, men har du otur så kan du få hålla på i bra många år innan du tröttat ut den på det viset. Jag har ett par bekanta som har kört med gräsklippare på den bara och hela tiden klippt ner den och de är inne på 10 år nu utan att den har dött. Har den tillräckligt stora grundrötter, så har den gott om energi lagrad utan att behöva producera ny energi. Har ni inte så stora rötter i jorden så kommer det gå snabbare att dräpa den genom att bara "hålla rent" vid ytan.

Mikael_L
Just nu började jag fundera lite över trådens rubrik.

Ja, köper man ett hus mitt i sommaren är det nog en god idé att gå runt tomten och kolla ordentligt efter ev slide som växer, och om man hittar ta ett beslut om detta. Buda några hundra tusen lägre, skippa köpet helt och hållet, eller vad man nu bestämmer sig för.

Men vad göra om visning, köp och besiktning sker under vintern?

Fråga om förekomsten av slide och sen tvinga in en punkt i kontraktet att säljaren blir ersättningsskyldig med säg 200' om slide växer på tomten under första sommaren ...

Knepigt läge ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Just nu började jag fundera lite över trådens rubrik.

Ja, köper man ett hus mitt i sommaren är det nog en god idé att gå runt tomten och kolla ordentligt efter ev slide som växer, och om man hittar ta ett beslut om detta. Buda några hundra tusen lägre, skippa köpet helt och hållet, eller vad man nu bestämmer sig för.

Men vad göra om visning, köp och besiktning sker under vintern?

Fråga om förekomsten av slide och sen tvinga in en punkt i kontraktet att säljaren blir ersättningsskyldig med säg 200' om slide växer på tomten under första sommaren ...

Knepigt läge ...
Undrar om man kan ta det på försäkringen :thinking:

S shadowfire skrev:
Nu ska jag inte måla fan på väggen, men har du otur så kan du få hålla på i bra många år innan du tröttat ut den på det viset. Jag har ett par bekanta som har kört med gräsklippare på den bara och hela tiden klippt ner den och de är inne på 10 år nu utan att den har dött. Har den tillräckligt stora grundrötter, så har den gott om energi lagrad utan att behöva producera ny energi. Har ni inte så stora rötter i jorden så kommer det gå snabbare att dräpa den genom att bara "hålla rent" vid ytan.
Förra ägarna planterade den för ca 6 år sen. "bra insynsskydd" var deras motivering :D
Jag tror rötterna är rätt kraftiga då skotten som kommer upp är rätt kraftiga. Grova som en trädgårdsslang typ.
Jo, jag gissar att jag har ett långt projekt framför mig. Men vad annars att göra liksom?

Är det så grova skott skulle jag nog gräva och se hur massiva rötterna är

Enligt grannen så ville de tidigare ägarna "rama in en liten del av tomten med bambu", detta var dock bara 3-4 år sedan så jag hoppas kunna gräva upp beståndet som håller sig på en yta av 2x3m.

Ska höra med kommunen om dom har någon erfarenhet och vilja att utrota detta djävulens påfund.

Klippte ner mitt bestånd i höstas, fyllde stjälkarna med roundup.

Grannen gräver för pool på sin tomt så vi passade på att gräva upp resterna/klumparna av de tomma bamburören...dock grävde han ej så djupt så rötter finns kvar.

Nu plockar jag skott dagligen och lär behöva göra närmaste 5-10 åren iaf :(

En del av rötterna som jag ryckte upp häromdagen. Sjukt många skott som den skjuter på en rotbit

• Bamburot med nya skott som ligger på ett grått underlag med skräp och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
viktore2
  • Laddar…
Jag har ju varit lite nöjd över att det mindre bestånd jag bekämpade med att både injicera och spraya med glyfosat för sådär 3 år sedan inte ens fått upp ett skott på två somrar.
Men titta på översta bilden vad jag upptäckte igår! Nu kom det ett skott i alla fall.

Och i den övre delen av trädgården - 50 meter bort - hittade jag ett skott i en häck (andra bilden). Däruppe har det bara varit några enstaka stjälkar och inte på sista året.
Undrar om detta blir ett parkslideår!?

• Trädgårdsområde med nytt skott efter glyfosatbehandling mot bestånd, omgivet av grönska.
    Skapa konto
  • Ett ensamt grönt parkslide-skott sticker upp framför en häck bakom ett staket, med en hunds bakdel synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Nu har min slide satt fart den med. 5 skott i moderplantan och ett skott som har poppat upp en halvmeter ifrån den. Dags att sätta spaden i marken snart tror jag!

En grönskande trädgård med en moderplanta och ett nytt skott en bit ifrån.
Skapa konto

• Gilla
Thelipe
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ett långskott måhända men jag läste om att en kommun i Skåne sanerar en svårt förorenad mark med värme.
[länk]

Jag funderar på om man skulle kunna värma bort en del rötter i koncentrerade bestånd med hjälp av en värmestav som egentligen används till att spräcka sten?
Jag har tänkt samma tanke. Tekniken värmer upp marken 100°-500° vilket borde ta död på allt.
http://www.atgardsportalen.se/metoder/in-situ/termisk-behandling-in-situ

Det här kan inte vara något annat än parkslide?

Vid vår tomtgräns (på allmänning) har vi ett parti på cirka 30 x 10 meter. Det har funnits i säkert 40 år enligt grannarna, så rotsystemet lär vara mycket väl etablerat.

Jag har läst igenom hela tråden och funderar lite på hur vi ska närma sig problemet. Att gräva ett så stort område (i en sluttning) blir mycket svårt. Dessutom är det kommunens mark.
Men det kommer upp skott i våra närliggande odlingar och vi vill absolut inte ha in det på tomten. Frågan är om det på något sätt går att förhindra eller om det är fullskaligt krig som gäller? Jag ska kontakta kommunen men har inget större hopp om att dom har något intresse av att sanera marken.

Vi vill helst inte använda gift då det är kant i kant med våra grönsaksodlingar.
Jag kan absolut ta ner allt med röjsåg några gånger om året, men är det ens någon idé?

• Täta gröna växter som misstänks vara invasiv parkslide vid en tomtgräns.
    Skapa konto
Mikael_L
Anmäl det åtminstone till kommunen och påpeka noggrant i anmälan vikten av att bekämpa detta både för din och kommunens egen skull.

Behåll dokumentation om anmälan ifråga. Inte helt omöjligt att det kan vara bra att ha i någon okänd framtid ifall försumlighet från kommunens sida måste bevisas, kanske något framtida skadestånd eller likn.
OK, ett långskott, men vi vet inte hur det kommer svänga i framtiden.

Staffans2000
Lås in era fruar och döttrar för Nu ÄR DOM HÄR!!!

Retro filmaffisch för "The Day of the Triffids" med bild av monsterplantor som attackerar människor.
Skapa konto

Kunde inte låta bli

Staffan

• Gilla
  • Haha
yonna och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.