1 545 690 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Dunört, kanske
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/onagra/epilo/epilcil.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/onagra/epilo/epilcil.html
Okej nu var det dags igen suck. Har inte haft några skott på ett par veckor. Kanske för att det är extremt torrt nu här i Göteborgstrakten. Men hursomhelst. Igår kväll så var det 12 nya skott och flera av dom var långt utanför området jag bekämpat i fyra års tid. Så nu sprider sig skiten under marken för att finna ny plats att växa ifred på även hos mig
Har läst en stor del av tråden.
Kom på så att jag hade en parkside växt på grusgången/rabatten i fjol som jag grävde upp. Har bara kommit lite skott sen dess på det området.
Nu har jag upptäkt någon på gräsmattan. Massor med små blommor, så min fråga är, är detta parkslide? Dom är 20m ifrån där plantan var ifjol
Kom på så att jag hade en parkside växt på grusgången/rabatten i fjol som jag grävde upp. Har bara kommit lite skott sen dess på det området.
Nu har jag upptäkt någon på gräsmattan. Massor med små blommor, så min fråga är, är detta parkslide? Dom är 20m ifrån där plantan var ifjol
Lugnt, det är något annat.K Köttisar skrev:Har läst en stor del av tråden.
Jag köpte från ett växthus en soppa , dom hade det till ogräs under borden , den knäcker allt som är grönt , till och med ett träd ca 5 m högt åkte med , tog 2 år men borta , tror att om jag målar huset grönt rycker det oxå
Sådär ser i stort sett hela våran gräsmatta på framsidan ut med jämna mellanrum, i vårat fall är det små plommon- och körsbärsträd som ploppar upp stup i kvarten.K Köttisar skrev:Har läst en stor del av tråden.
Det där var ju inte så klyftigt. Man ska inte dumpa trädgårdsavfall, särskilt inte det här.
Jag hade på tomten för förra huset något som var bambuliknande och växte enormt , när jag grävde upp för dränering , fanns det stora stenar med mellanrum , tro det eller ej rötterna gick i luften på flera ställen , från 5 cm till 30 cm , makalöst , hörde att det var någon sorts japansk bambu , med blad som mindre elefantöron 2 till 3 meter höga och blev som trä när dom torkat , tror det är samma familj på skiten
Även mer harmlöst trädgårdsavfall gör skada när det dumpas. Inte sällan dumpas det ju dessutom i "parker" eller tätortsnära skogar. Även efter att det multnat ner medför det ofta att det blir nässelsnår i den näringsrika jorden.
Vill man inte ta hand om avfallet på sin tomt får man pallra sig iväg till lämplig anläggning som kan ta hand om avfallet.
Vill man inte ta hand om avfallet på sin tomt får man pallra sig iväg till lämplig anläggning som kan ta hand om avfallet.
Redigerat:
Om du nu hämtar avfallet så tänk på att på tippen har dom antagligen ingen aning om vad det är och du ska inte lägga det i trädgårdsavfall för det komposteras och så sprids skiten igen.K Köttisar skrev:
Det där ser inte ut att vara så stor mängd så packa det i sopsäckar och släng dom i brännbart för endast där kan man vara säker på att det inte kan leva vidare. Det som bränns från tippen kommer upp i mycket högre temperatur än vad våra egna små brasor kan göra.
Dom som har försökt elda upp skiten hemma har ibland fått nya skott på platsen för brasan.
Ett trick om man ska elda hemma är att först torka Parksliden helt och sen elda upp den.
Men det tar lite tid att få den så torr så det är säkert att elda upp det hemma.
Säkrast är brännbart på tippen.