1 546 306 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
SKR? Menar du Sveriges kommuner och regioner?K karlmb skrev:
Vad har en intresseförening med klassningen av parkslide att göra? Vem har SKR gett instruktioner till?
Det är ingen liten intresseförening, utan det är en stat i staten, som man försåtligt valt att göra "ideell", vilket innebär att vi som betalar inte kan se vad de sysslar med, vilka rekommendationer de ger till kommuner o regioner gällande allt möjligt. Från vård till bekämpning av invasiva arter.P pmd skrev:
Det är mkt av de märkliga "riktlinjer" vi ser i vården som har sitt ursprung i kallt beräknade kalkyler av vad det kostar att göra si eller så i vården. Vi får aldrig se vilka riktlinjer de föreslår, och inte heller får vi se en lista på de riktlinjer våra regioner antar och följer.
Demokrati...?
Sidospår, men SKR har aktivt tagit oss till detta läge:
https://www.tn.se/article/36910/debatt-sjukvardens-kris-beror-pa-planekonomi/
Redigerat:
Med klassning menar jag förstås att arten är prioriterad så att kommunerna får pengar/ tvingas vidta åtgärder. Allt handlar om kalla kalkyler.C Canutos skrev:Nä, det verkar inte så. Den är väl "invasiv" här i Sverige också. Här i Sverige,(denna tråd!) är det mest negativa kommentarer. Många, som kommenterar, har ALDIRIG provat min metod. Men jag har, hur lätt som helst, tagit död på 100m2+ på mellan ett och 2år. Är nu helt borta, helt dött! (V.v. se bilder jag skickat i den här tråden.) Kommer den igen? Tror ej det. Fanns ett mindre bestånd jag bekämpade för fyra år sedan. Inget har kommit tillbaka! Varför spruta /pensla (företrädesvis, på undersidan av bladet? Glyfosaten sitter mer skyddat där och när frosten dyker upp, drar den ner giftet för att förbereda nästa års växt säsong. Då dör den. Garanterat! (det går naturligtvis även att spruta på ovansidan men effekten är inte ens hälften så bra. Någon som har frågor på den här metoden?
"Han kokar upp mardrömsväxten som vägrar ge upp"
https://www.mitti.se/nyheter/han-ko...lS-o47DjFoSonDNch-HPdcL5QM#Echobox=1714147197
https://www.mitti.se/nyheter/han-ko...lS-o47DjFoSonDNch-HPdcL5QM#Echobox=1714147197
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hobbybonde01 skrev:Det kostar mycket att få ett tillstånd. Flera hundratusen för att ens få fram underlagen de kräver.
Sedan är kanske det viktigaste att få till ett behov som en privatperson kan behöva glyfosfat till. Behöver klassas för just den användningen och all annan användning blir otillåten.
Du får ju inte använda det på ”tomten” så vad äger en privatperson som kan behöva behandlas?
60000?? Vad är det som kostar 60000 när man får parksliden utrotad för en hundralapp/100m2 Parkslide?P pmd skrev:
Hälla varmt vatten typ 80 90 grader i mängder typ 1000 liter gör det någon effekt?KristinaRT skrev:Jag har som tur är inte det i trädgården, men ett "praktfullt" bestånd längs cykelvägen till jobb...
Tänker mer på att eld kan vara effektivt om man har ett hyfsat avgränsat eller litet bestånd, även om oskadade rötter kan skjuta nya skott borde iaf en långvarig eld och därmed hög värme kunna försvaga den ganska rejält.
Flytande kväve har ganska många företag tillgång till, att frysa mark med det används inom en hel del områden. Frågan är väl snarast hur frosttålig parkslide är. Att den överlever vinter m tjäle beror ju säkert på att de övervintrar på frostfritt djup, men hur klarar rötterna frost? Tror faktiskt inte det är omöjligt att göra några hål så djupt som 7 m, och hälla i flytande kväve, och därmed förvandla en ganska stor bit mark till en isbit. Frågan är väl snarare om parkslidet klarar -50 eller -30.....
Hmmm, kanske skulle testa på ett bestånd om jag hittar något väl avgränsat bestånd eller i kruka...