P pmd skrev:
Tillverkas så mycket glyfosat i Sverige att import är obehövlig?

Annars kanske man kan starta en firma för import av glyfosat och ansöka om försäljning till alla som vill köpa.
Det kostar mycket att få ett tillstånd. Flera hundratusen för att ens få fram underlagen de kräver.

Sedan är kanske det viktigaste att få till ett behov som en privatperson kan behöva glyfosfat till. Behöver klassas för just den användningen och all annan användning blir otillåten.

Du får ju inte använda det på ”tomten” så vad äger en privatperson som kan behöva behandlas?

P pmd skrev:
OK, ytterligare några som har blandat ihop miljö med klimat, alltså.
Kunde de förklara hur elpriset påverkar koldioxidutsläppet per kWh?

Det kostar väl rätt mycket att göra sådana beräkningar? Man måste ha koll på all elproduktion som finns på Nordpool, och hur bra mätningarna i den elproduktionen är.

En meningslös upplysning från elbolaget, alltså. Som elkonsument kan man ju inte påverka mixen i nätet.
Tror siffrorna kommer från Nordpool.

Så här ser det ut.

Imorgon kl 11 är priser lågt men CO2 högt.
Och så får man lite statistik på kass man är.

• Skärmdump av en energianvändningsapp som visar elanvändningens klimatpåverkan i kgCO2, med jämförelse av månadsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar dagens spotpriser för el, med en kostnad på 51 öre/kWh kl 11 och väderikoner som indikerar temperatur.
    Skapa konto
  • Graf som visar prognos för CO2-utsläpp per kWh och timme med väderikoner och temperaturer.
    Skapa konto
H Hobbybonde01 skrev:
Det kostar mycket att få ett tillstånd. Flera hundratusen för att ens få fram underlagen de kräver.

Sedan är kanske det viktigaste att få till ett behov som en privatperson kan behöva glyfosfat till. Behöver klassas för just den användningen och all annan användning blir otillåten.

Du får ju inte använda det på ”tomten” så vad äger en privatperson som kan behöva behandlas?
Vad pratar du om för underlag då?

S shadowfire skrev:
Översta bilden är tagen vid husköpet och nu är Parksliden nästan förbi växthuset, full fart mot boningshuset och har redan skjut in skott IN i både växthuset och in i mitt redskapsskjul en bit bortanför. Den är dock markant tröttare i år då den fått motstånd i form av en sjukt envis o tjurig Norrlänning som vägrar ge upp, men bäver vad detta har kostat mig fritid.
Jamen för Jesu namn: Spruta, (eller pensla), med glyfosat, otyget på undersidan av sina blad, som jag sagt här i tråden många gånger, när frosten sätter in. Då är du av med växten på en eller, max, två växtsäsonger! Svårare är det inte att bli av med otyget!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Jamen för Jesu namn: Spruta, (eller pensla), med glyfosat, otyget på undersidan av sina blad, som jag sagt här i tråden många gånger, när frosten sätter in. Då är du av med växten på en eller, max, två växtsäsonger! Svårare är det inte att bli av med otyget!
Vet de om att det är så enkelt i England, där Parkslide klassas som invasiv?

P
Den är definitivt invasiv i Sverige.
Att det inte finns restriktioner betyder inte att den inte är invasiv. Det finns många växter som är invasiva som inte är förbjudna.

D Daniel 109 skrev:
Vad pratar du om för underlag då?
Skärmdump av avgiftslistan för bekämpningsmedel från Kemikalieinspektionens webbplats.
Skapa konto

Du ställer ofta frågor som bara är en googling bort. Lat?

Du hittar informationen på kemikalieinspektionens hemsida. Bara ansökningsavgiften kostar en rejäl slant. Sedan tillkommer att ta fram underlag till själva ansökan. Samt en årlig avgift.
Detta skall dessutom förnyas med jämna mellanrum.

Ojdå, jag läste för fort och tänkte på spruttillstånd. Då lät det fullständigt orimligt.

H Hobbybonde01 skrev:
[bild]

Du ställer ofta frågor som bara är en googling bort. Lat?

Du hittar informationen på kemikalieinspektionens hemsida. Bara ansökningsavgiften kostar en rejäl slant. Sedan tillkommer att ta fram underlag till själva ansökan. Samt en årlig avgift.
Detta skall dessutom förnyas med jämna mellanrum.
Tja, även jag undrade vad du pratade om för underlag, utan att kunna googla vad som rör sig i din hjärna.
Du svarar på ett inlägg om produktion och pratar om att det är dyrt att få fram underlaget, därefter pratar du om användningen för privatpersoner och du har ett "namn" som innehåller bonde.

Så innan du förtydligade så kunde det både varit underlag för att få producera produkten eller underlag för att få använda produkten som du avsåg.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, även jag undrade vad du pratade om för underlag, utan att kunna googla vad som rör sig i din hjärna.
Du svarar på ett inlägg om produktion och pratar om att det är dyrt att få fram underlaget, därefter pratar du om användningen för privatpersoner och du har ett "namn" som innehåller bonde.

Så innan du förtydligade så kunde det både varit underlag för att få producera produkten eller underlag för att få använda produkten som du avsåg.
Tja det var ett svar på ett tidigare citerat inlägg om att importera och sälja produkten.

Men detta att orka läsa tidigare inlägg är en generell brist i detta och de flesta andra forum.

P pmd skrev:
Enligt Naturvårdserket är eller riskerar parkslide att bli invasiv i Sverige.
Visst, men SKR har givit de instruktioner att vänta med formella klassningen pga de stora kostanderna för kommunerna att utrota den. Det har han tagit tag i i England för många år sedan.

Den är invasiv. Det här handlar inte om att klassa den som invasiv eller inte. Utan om huruvida man ska förbjuda den och kräva åtgärder. Det finns fler växter som det skulle vara motiverat med regleringar på. Tyvärr drabbar det främst markägare som fått växterna införda av andra.

K karlmb skrev:
Visst, men SKR har givit de instruktioner att vänta med formella klassningen pga de stora kostanderna för kommunerna att utrota den. Det har han tagit tag i i England för många år sedan.
Nja det är främst Tyskland som bromsar på EU nivå så den inte kommer in där pga av bla kostnad hävdar vissa. Tror de hellre ser att andra kandidater kommer in. Lägga krutet på rätt växter.

I Sverige väntar alla på den nationella listan, som skall komplettera EU-listan med våra lokala behov. Den svenska bygger i stor utsträckning på erfarenhet av den norska listan. Där har de kommit längre i utvärderingen. Läs gärna där för mer förklaringar till klassningen.

Det är en diger lista och tro det eller ej så är inte parkslide en prioriterad kandidat. Detta då den knappt sprider sig utan hjälp av människor.
Växer i huvudsak på allmänna ytor, trädgårdar och efter vägar. Gör inte mycket skada jämfört med mycket värre kandidater som på allvar hotar faunan.

Klimatförändringarna spelar en tung roll i denna utvärdering och där finns farhågor att parkslide blir ett större problem på sikt (engelska erfarenheter) och därför bör begränsas ytterligare. Men även ur detta perspektiv så finns det värre kandidater mycket värre… Som sprider sig med frö och vars fröbank ligger länge i marken.

England har extremt gynnsamt klimat för parkslide och det har historiskt varit en populär trädgårdsväxt. Har hört att de även haft den som foderväxt. De har problem med den på allvar.
Hysteriska historier på hur den tränger in i deras ”välbyggda” hus florerar där och spiller över på oss.

K karlmb skrev:
Vet de om att det är så enkelt i England, där Parkslide klassas som invasiv?
Nä, det verkar inte så. Den är väl "invasiv" här i Sverige också. Här i Sverige,(denna tråd!) är det mest negativa kommentarer. Många, som kommenterar, har ALDIRIG provat min metod. Men jag har, hur lätt som helst, tagit död på 100m2+ på mellan ett och 2år. Är nu helt borta, helt dött! (V.v. se bilder jag skickat i den här tråden.) Kommer den igen? Tror ej det. Fanns ett mindre bestånd jag bekämpade för fyra år sedan. Inget har kommit tillbaka! Varför spruta /pensla (företrädesvis, på undersidan av bladet? Glyfosaten sitter mer skyddat där och när frosten dyker upp, drar den ner giftet för att förbereda nästa års växt säsong. Då dör den. Garanterat! (det går naturligtvis även att spruta på ovansidan men effekten är inte ens hälften så bra. Någon som har frågor på den här metoden?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.