Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte säker på det.

De flesta av våra politiker och deras medarbetare tjänstemännen är rädda för bekämpningsmedel och är naturvetenskapligt i stort okunniga och saknar relevant utbildning. De lider av kemofobi och har dagismoral av den grundaste typen "gift är dåligt."

Det behövs inget Miljöparti för det här, det genomsyrar hela den talade klassen i Stockholm. De lever i en postmodern kultur där det enda som betyder något är ytliga saker som att föra sig, agerande, ord symboler, vem man känner, finast boende och vilka resor man gör. Sanning, kunskap, konsekvenser, och hur den materiella världen eller samhället fungerar intresserar dem inte.
nja MP fick föra fram detta som att det var deras förtjänst rätt igenom.

Ända problemet sedan kommunerna fick möjlighet till undantag är den privata användningen blev omöjlig då ingen tillverkare vill söka för att få sälja detta privat.

Claes Sörmland
H Hobbybonde01 skrev:
nja MP fick föra fram detta som att det var deras förtjänst rätt igenom.

Ända problemet sedan kommunerna fick möjlighet till undantag är den privata användningen blev omöjlig då ingen tillverkare vill söka för att få sälja detta privat.
Då vet du mer än jag om vad som har skett i förra regeringens politiska kulisser.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då vet du mer än jag om vad som har skett i förra regeringens politiska kulisser.
Läste MP pressmeddelande när de firade detta beslut.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dina Engelska källor låter mer som skrönor än vettiga källor.
Finns och läsa om du orkar googla lite. På engelska förstås…

Ja, det gör det säkert. Det finns även seriösa källor på engelska.

L Lutte skrev:
Vill bara tipsa om att det finns att få tag på roundup 480mg/ml via ebay.pl riktigt potent
Hittar inte rätt du får gärna skicka en länk till rätt annons i PM .

P
jonmo jonmo skrev:
Jag fick höra tankar som att man skulle kunna på en mer detaljerad nivå miljömärka saker, exempelvis genom att låta ett fönster vara märkt så att elpriset för dagen det tillverkades kunde spåras.
Intressant. Kunde någon förklara vad elpriset dagen för fönstertillverkningen hade med miljövård att göra?

Redigerat:
P
H Hobbybonde01 skrev:
Tillverkas så mycket glyfosat i Sverige att import är obehövlig?

Annars kanske man kan starta en firma för import av glyfosat och ansöka om försäljning till alla som vill köpa.

P
H Hobbybonde01 skrev:
Läste MP pressmeddelande när de firade detta beslut.
Var hittar man det? (Jag sökte på mp.se utan resultat).

P pmd skrev:
Intressant. Kunde någon förklara vad elpriset dagen för fönstertillverkningen hade med miljö att göra?
Tror inte det är priset de är ute efter utan CO2/kWh. Det är den nya given.
Mitt elbolag har börjat lägga ut den datan också. Både som historiskt och kommande dygn.
Och det verkar inte spela någon roll om man köper fossilfritt eller ej. Mixen i nätet som gäller.

P
H Hobbybonde01 skrev:
Tror inte det är priset de är ute efter utan CO2/kWh. Det är den nya given.
OK, ytterligare några som har blandat ihop miljö med klimat, alltså.
Kunde de förklara hur elpriset påverkar koldioxidutsläppet per kWh?
H Hobbybonde01 skrev:
Mitt elbolag har börjat lägga ut den datan också. Både som historiskt och kommande dygn.
Det kostar väl rätt mycket att göra sådana beräkningar? Man måste ha koll på all elproduktion som finns på Nordpool, och hur bra mätningarna i den elproduktionen är.
H Hobbybonde01 skrev:
Och det verkar inte spela någon roll om man köper fossilfritt eller ej. Mixen i nätet som gäller.
En meningslös upplysning från elbolaget, alltså. Som elkonsument kan man ju inte påverka mixen i nätet.

P
I den texten står
"Skolgården och lekplatsen ska vara ställen där barn kan möta sina kompisar, inte mötas av gifter"
och
"Det finns studier som visar att glyfosater har koppling till cancer"

Det andra påståandet är enormt vilseledande, och kanske kan klassas som lögn. Det finns ingen risk för cancer om man använder glyfosat i rekommenderade doser. Tror Bolund att skolbarnen skulle överdosera glyfosat på skolgården?

Det finns nog studier som visar att precis vad som helst orsakar cancer. Men de är inte värda något om man inte får samma resultat på fler studier.

P pmd skrev:
I den texten står
"Skolgården och lekplatsen ska vara ställen där barn kan möta sina kompisar, inte mötas av gifter"
och
"Det finns studier som visar att glyfosater har koppling till cancer"

Det andra påståandet är enormt vilseledande, och kanske kan klassas som lögn. Det finns ingen risk för cancer om man använder glyfosat i rekommenderade doser. Tror Bolund att skolbarnen skulle överdosera glyfosat på skolgården?
Det är lite som att man idiotiförklarar huvudmannen för skolan dvs kommunen. Samma gäng vet ju med säkerhet att alla friskolor inte har någon skolgård så det måste vara kommunen som de misstror.
Dessutom skulle den som anlitas av en huvudman ha en utbildning för att använda bekämpningsmedel, knappast privat bruk.

Sedan vet jag inte om hur ofta skolor brukar spruta barn och skolgården med biocider. Brukar se rätt slitet vanvårdat ut i rabatten på skolgården…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.