1 536 904 läst · 5 401 svar
1537k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Då har du läst förordningen fel eller i alla fall lite för restriktivt. Här är lagtexten:H Hobbybonde01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får gärna ge exempel på områden där du kan använda glyfosat av relevans för detta konsumentforum.
Redigerat:
Det finns ingen som får använda detta utan tillstånd då ingen tillverkar sökt för att få sälja detta till privata aktörer.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:Låter som skrönor och anekdoter. Jag skulle vilja se statistik som visar på frekvensen av mätbara skador på människors hälsa och miljö med dokumenterad faktiskt skada. Utan detta finns det inget anledning att reglera just glyfosat. Folk kan göra all möjliga puckade saker och just glyfosatpreparat är inte en faktor som nämnvärt påverkar detta.
Jag vidhåller att detta är inget annat är smutsig politik och desinformtionskampanjer från folk med auktoritära gröna värderingar. Man är rädd för "gifter" för att man har en utpräglad kemofobi.
wildeside skrev:
Jag kan egentligen bara hålla med. Myndigheterna håller på att pilla på en massa minimala/eventuella utsläppskällor av diverse ämnen. Jag är betydligt mer irriterad på begränsningarna och reglerna avseende ammunition av bly på skjutbanor. Detta trots forskning som visar på minimal miljöpåverkan. Det är ju till skillnad från mycket annat lätt mätbart eftersom det är väl definierade platser och inga mörkertal.
Glyfosat spridd av "slumpvisa" privatpersoner är ju extremt svårt att forska på så då får myndigheterna gissa. Jag säger inte att jag håller med om alla deras gissningar, men konstaterar att det är sådana lagar vi har.
Med det sagt så läste jag nyss att myndigheterna har rekommendationer för hur många ekologiska ägg man maximalt bör äta per vecka. Detta för att de ekologiska äggen innehåller gifter från fiskmjöl från Östersjön. Vissa restriktioner för miljögifter har uppenbarligen varit för generösa, men nu känns det ibland som att vi överkompenserar.
Jo nu har jag inte tid att leta referens men utmaningen är ju att man mätte upp mätbara halter av glyfosat i vattendrag i närheten av bostadsormråden som inte kan härröra från bönders användning.S STB skrev:
Den stora utmaningen är "toksprayarna" samt de som inte har tid att kolla 5-dygnsprognosen av vädret.
Jag ser det som mycket användbart för Parkslide, Lupiner samt det förbannade Kirskålet men då under kontrollerade former och utan "toksprayande".
Hej,S shadowfire skrev:Jag måste bara delge en skarp varning för detta otyg och dela med mig lite.
Med den vetskap jag har idag så hade jag aldrig köpt mitt hus med dessa förutsättningar. På visningen var det en fin, tät och stor häck på baksidan av tomten. Den visade sig vara hög och ståtlig mot slutet av sommaren, närmare 3m hög och massor med små blommor som i början verkade söta.
Ett år senare noterade jag att jag under blomningstiden hade jag helt galet mycket knott i trädgården. Visade sig att de svärmade som galningar runt de små blommorna och jag måste ha haft kvarterets summerburst för knott. Likaså noterade jag att den fina häcken nu var 1 meter längre in på min gräsmatta och att gräsmattan nedanför hade dött.
Här började jag googla och undersöka vad detta var för någon växt. Döm min förvåning när det dök upp varningar. I mail, på min blogg och på alla texter jag sprang på. Ord som "odödlig", "invasiv", "förbjuden i trädgård" dök upp och alla med två synonymer; Jättenslide och Parkslide. Mer känd som Japanese Knotweed internationellt.
Växten är invasiv och söker sig till "fri mark" där det är mysig jord och gott med ljus (läs gräsmatta). Den förökar sig och sprider sig med rekordhastighet, jag noterar själv 1 löpmeter/säsong och den suger all näring som finns i marken vilket gör att inte ens maskrosor överlever i dess närhet.
Den är extremt tålig mot det mesta. Glyfosat typ vanlig roundup biter lokalt, under tillväxtperioden finns det en chans att med upprepade behandlingar lyckas sänka en planta, men under marken fortsätter den frodas och sprida sig. Att täcka över med markduk/presenningar gör att den ändå skjuter skott, dock aningen tröttare (och den fortsätter leta vägar under jord för att se om den kan ta sig runt och upp någonstans). Att gräva upp den är kämpigt då den går ner med rötter - inte sällan med grovlekar som arm eller tunna rötterna som är som en vanlig fiskelina i tjocklek - ner på 1-1,5m djup. Bryter man av en rot och lämnar en centimeter, så räcker det för att en ny skott tar form och börjar föröka sig.
En parentes är att jag har gjort ett experiment på en Parksliderot/planta som jag lät gro i en hink. Jag sprayade Klorin på den. Diesel. Bensin. Sådant som vanliga växter (och djurliv) bara tvärdör av. Inte en gnutta effekt 3v senare, lite vissen på bladen men rotsystemet var precis lika blött, gult och välmående som innan.
Det som tyvärr händer i mitt fall är att växten har även hittat mina grannars gräsmattor och är på väg in dit och hotar på en flerårig horisont även att ta över deras trädgårdar.
I Sverige är den inte fullt lika utbredd (ännu?!), men i andra länder t.ex. England finns det företag som enbart arbetar med att sanera Parkslide. Oftast i kombination med bekämpningsmedel, men också total jordsanering då man antingen gräver upp och fraktar bort all jord eller silar jorden från rötter. I vissa mindre samhällen/byar har Parksliden tagit över precis allt och blivit klassat som ett miljöproblem. Även här i Sverige om man söker runt, så hittar man rapporter om att den har tagit sig in i källare (!) genom springor mm. Det finns också rapporter på där man asfalterat parkeringsplatser eller vägar och där den tagit sig under marken bort till andra sidan för o skjuta nya skott.
De fyra bekämpningsmetoder jag fångat upp utifrån timtals genomgång av studier, andras erfarenheter osv är;
1. Mörklägga/täcka. Även om man gör det så skjuter den skott och reser markduk/presenning då den har enorm kraft/energi, men den blir tröttare utan solljus. Dock försöker den leta efter sidorna, så även om man täcker 1-2 meter utanför infekterat område, så kommer den segt att försöka leta sig dit vilket på ett sätt gör att man riskerar att sprida den ännu mer.
2. Avskärma med markskärm. I kombination med ovan, så kan man gräva ner skivmaterial på åtminstone 1m djup, så kan man åtminstone förhindra att den söker sig vidare. Det kräver dock att alla skivor överlappar och att det är total inhägnad. Finns det en enda liten öppning så kan jag garantera att det finns en Parksliderot där en säsong senare.
3. Glyfosat. Dels kan man trötta ut den lite extra med att ta bort presenningar/markduk och pensla blad eller spraya under tillväxtsäsong, men helst ska man kräma på med det när växten har pumpat ut sin energi och börjar förbereda sig för att lagra energi inför vintern. Några rapporterar lyckade resultat med att klippa av stjälkar och hälla ner roundup precis innan första frosten. Min erfarenhet av detta har inte varit lyckad. Då ägnade jag ändå en hel vecka åt att klippa tusentals stjälkar och hälla ner roundup i. I England har de företag som injicera Glyfosat med en spruta in i varje(!) stjälk på hösten.
4. Gräva. Att döda växten enbart genom grävning verkar sällsynt, möjligen trötta ut den, men så länge det blir någon lite rotstump kvar så tar det bara något år innan den är igång igen. Dock är det logiskt att skapandet av massiva rötter i armstorlek tar tid/energi och kan man gräva upp en del så är det också en uttröttande effekt. Även om man beställer en fet grävmaskin och schaktar ur enorma mängder jord - så räcker det med ett par rotstumpar i milimeterstorlek som blir kvar, å så lever den vidare. Verkar död i 2-3 år kanske, sedan kommer skotten upp igen (och då är det redan ett nätverk till rötter i jorden flera meter bort därifrån).
Summa summarum är att det inte finns ett enda sätt att utrota växten på allena och inte heller på studs, utan det handlar om en lång kamp där man kan göra korttidsverkande anfall men måste framför allt bita ihop och härda ut långsiktigt. Detta var något jag aldrig ens hade hört talas om när jag skulle uppfylla min dröm om att få ha ett eget litet hus och all den tid, kraft och energi jag får lägga på denna växt (som numera är döpt Cthulhu) är helt galet.
Ska ni köpa hus/tomt/stuga och identifierar Parkslide där.
Köp. Inte. Objektet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Du behöver bara göra foljande, mycket enkla åtgärd: På hösten när nattfrosten sätter in, skall du ha sprutat/penslat Parkslidens löv på, helst undersidan där glyfosaten (riktig Glyfosat skall det vara!) sitter väl skyddad mot väder och vind. När frosten börjar sätta in, förbereder sig växten för nästa års växt period d.v.s. drar ner näring (= Glyfosat i detta fallet) till rötterna och växten är stendöd och kommer aldrig mer upp igen. Jag har, utan någon större ansträngning, dödat c:a. 100 m2 Parkslide. Är nu tre år sedan och den har varit helt borta så här länge och lär inte komma tillbaka! (Bilder kommer!)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Vi har ett riktigt miljöproblem på kemisidan och det är den enorma användningen av extremt stabila C-F-bindingar. Här kunde väl miljösvängen lägga sin energi istället för att detaljreglera saker som inte spelar nån roll och inte är skadligt för människors hälsa eller miljö. Men det är väl för stort för att angripa och alla vill ju ha sina plastiga regnkläder, skor och non-stickstekpannor.S STB skrev:Jag kan egentligen bara hålla med. Myndigheterna håller på att pilla på en massa minimala/eventuella utsläppskällor av diverse ämnen. Jag är betydligt mer irriterad på begränsningarna och reglerna avseende ammunition av bly på skjutbanor. Detta trots forskning som visar på minimal miljöpåverkan. Det är ju till skillnad från mycket annat lätt mätbart eftersom det är väl definierade platser och inga mörkertal.
Glyfosat spridd av "slumpvisa" privatpersoner är ju extremt svårt att forska på så då får myndigheterna gissa. Jag säger inte att jag håller med om alla deras gissningar, men konstaterar att det är sådana lagar vi har.
Med det sagt så läste jag nyss att myndigheterna har rekommendationer för hur många ekologiska ägg man maximalt bör äta per vecka. Detta för att de ekologiska äggen innehåller gifter från fiskmjöl från Östersjön. Vissa restriktioner för miljögifter har uppenbarligen varit för generösa, men nu känns det ibland som att vi överkompenserar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Jag är så tacksam att glyfosatmedel fanns när jag flyttade in i min trädgård som sedan 70-talet (?) hade lämnats med kraftigt invasiva häckspirea, den där purpurfärgade som tar över all öppen mark där den planteras. Jag har utraderat hundratals kvadratmeter av denna hemska växt genom nedklippning och sen en enkel besprutning med normaldos glyfosatmedel på sommaren. Utan detta medel hade den varit kvar idag. Det spelar ingen roll om man klipper ned den, den är tillbaka på en sommar. Lite som parkslide men rötterna ligger dessbättre ytligt, tyvärr innebär det att den flyttar sig mycket snabbt och tar ny mark i anspråk.P paralun skrev:Jo nu har jag inte tid att leta referens men utmaningen är ju att man mätte upp mätbara halter av glyfosat i vattendrag i närheten av bostadsormråden som inte kan härröra från bönders användning.
Den stora utmaningen är "toksprayarna" samt de som inte har tid att kolla 5-dygnsprognosen av vädret.
Jag ser det som mycket användbart för Parkslide, Lupiner samt det förbannade Kirskålet men då under kontrollerade former och utan "toksprayande".
Jag håller i princip med om det. Hur mycket skada gjordes med glyfosat i parker och villatomter innan förbudet trädde i kraft?Claes Sörmland skrev:
Jag kan dock tänka mig att stå ut med att det krävs en licens för att de stackars kemofoberna ska kunna sova om nätterna. De flesta av oss skulle förmodligen inte behöva gå en kurs utan bara skriva ett prov.
Det är den svenska nolltoleransen som har slagit till igen. Samma fenomen finns i narkotikapolitiken, t.ex.S STB skrev:Jag kan egentligen bara hålla med. Myndigheterna håller på att pilla på en massa minimala/eventuella utsläppskällor av diverse ämnen. Jag är betydligt mer irriterad på begränsningarna och reglerna avseende ammunition av bly på skjutbanor. Detta trots forskning som visar på minimal miljöpåverkan. Det är ju till skillnad från mycket annat lätt mätbart eftersom det är väl definierade platser och inga mörkertal.
Jag tycker att vi ska ha nolltolerans mot nolltolerans.
Jo en bra fråga, nu godkände ju EU Glyfosat 10 år till för bönder och det går ju inte att se bevisbara skador av Glyfosat, rätt använt.P pmd skrev:
Men man behöver nog inte "tokspraya" i sin egen trädgård utan det bör ske under kontrollerade former med rätt väderförutsättningar.
https://food.ec.europa.eu/plants/pe...ive-substances/renewal-approval/glyphosate_en
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
C Canutos skrev:Hej,
Du behöver bara göra foljande, mycket enkla åtgärd: På hösten när nattfrosten sätter in, skall du ha sprutat/penslat Parkslidens löv på, helst undersidan där glyfosaten (riktig Glyfosat skall det vara!) sitter väl skyddad mot väder och vind. När frosten börjar sätta in, förbereder sig växten för nästa års växt period d.v.s. drar ner näring (= Glyfosat i detta fallet) till rötterna och växten är stendöd och kommer aldrig mer upp igen. Jag har, utan någon större ansträngning, dödat c:a. 100 m2 Parkslide. Är nu tre år sedan och den har varit helt borta så här länge och lär inte komma tillbaka! (Bilder kommer!)
Kollade lite, verkar inte vara så stora risker annat än för vattenlevande organismer som alger. https://www.slu.se/centrumbildninga...om-glyfosat-i-miljon/hur-farligt-ar-glyfosat/P paralun skrev: