1 536 904 läst · 5 401 svar
1537k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Måste man ha det för att få gå utbildningen?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Han köpte roundup innan han sökte till kursen. Sen läste han på och tänkte att den är bra att gå utbildningen och ta licens så han inte gör nått fel. Men då blev han nekad kursanmälan för de ansåg inte att han hade skäl till licens senare.D Daniel 109 skrev:
Men han skrev ju självklart inte i ansökan att han redan hade massa glyfosat tillgängligt.
Många frågeställningar här besvaras av mitt dokument om parkslide. https://bit.ly/parkslide Jag kanske skulle börja med strategin att bara göra copy-paste ur dokumentet.
L Lutte skrev:
Varför kan jag inte köpa glyfosat i Sverige?
Tyvärr är frågan enkel att besvara. Det är för att alltför många idioter överdoserar, vattnar med den och Gud vet vad. Av den anledningen är det förbjudet att hantera, använda och äga de flesta produkterna nedan utan licens. Läs hela kapitlet om glyfosat minst 2 gånger innan du köper. Du bryter mot följande lagar och förordningar:- Du får inte importera eller använda produkter utan svensk etikett eller utan svenskt säkerhetsdatablad.
- Det är förbjudet att hantera, använda och äga ett licensbelagt bekämpningsmedel.
- Det är efter 1 oktober 2021 förbjudet att använda glyfosat i t.ex. trädgårdar även om man har licens. Kommunen kan bevilja undantag om särskilda skäl föreligger.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
låter som vi el-auktorisation nu?P pmd skrev:
Problemet är ju att vissa skulle ju ändå köra fordon utan att ha koll på reglerna, orsaka olyckor och vara en fara för andra. För att de inte får gå utbildningen och lära sig.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Förbudet borde ändras så att var och en som behöver glyfosatpreparat för att behandla t ex parkslide får göra det. Helt utan utbildning. Finns ingen risk för människor hälsa och miljö att använda detta säkra preparat för enstaka behandling av problemväxter som parkslide. Det är i jordbrukets enorma användning som det behövs kunskap/utbildning och det är redan löst sedan många många år.P pmd skrev:
Förbudet för användning på tomt bygger på ren kemofobi som har piskats upp av t ex Naturskyddsföreningen och andra oseriösa politiska aktörer. Och dessa oseriösa aktörer har vunnit med sin desinformationskampanj.
I princip håller jag med dig. Det finns dock många exempel på ganska extrema felanvändningar. Som t.ex. han som köpte 5 liter av 480 g/l koncentrat och hällde ut på marken i parkslidebeståndet eftersom han skulle döda rötterna. Jag har full förståelse för myndigheternas reaktion på den sortens felanvändningar.Claes Sörmland skrev:Förbudet borde ändras så att var och en som behöver glyfosatpreparat för att behandla t ex parkslide får göra det. Helt utan utbildning. Finns ingen risk för människor hälsa och miljö att använda detta säkra preparat för enstaka behandling av problemväxter som parkslide. Det är i jordbrukets enorma användning som det behövs kunskap/utbildning och det är redan löst sedan många många år.
Förbudet för användning på tomt bygger på ren kemofobi som har piskats upp av t ex Naturskyddsföreningen och andra oseriösa politiska aktörer. Och dessa oseriösa aktörer har vunnit med sin desinformationskampanj.
Tidigare var en av det absolut vanligaste frågorna i en facebookgrupp hur man skulle blanda glyfosat, trots att det stod i den text som alla användare lovade att de läst för att få komma med i gruppen. Vanliga Svenssons är tyvärr för dumma och ointresserade för att läsa instruktioner.
Förbudet omfattar bara följande:D Daniel 109 skrev:
- på skolgårdar eller gårdar till förskolor eller på lekplatser som allmänheten har tillträde till,
- i parker eller trädgårdar eller andra områden som i första hand är avsedda att vara rekreationsområden som allmänheten har tillträde till,
- inom koloniträdgårdsområden eller i växthus som inte används yrkesmässigt,
- på tomtmark för bostadshus eller på krukväxter i hemträdgårdsmiljö,
- på växter inomhus utom i produktionslokaler, lagerlokaler och liknande.
Vad betyder tex tomtmark?
Koloniträdgårdsområden?
”I första hand avsedda för”?
Är det ok att använda i parken eller på skolgården om området är avspärrat? osv.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Låter som skrönor och anekdoter. Jag skulle vilja se statistik som visar på frekvensen av mätbara skador på människors hälsa och miljö med dokumenterad faktiskt skada. Utan detta finns det inget anledning att reglera just glyfosat. Folk kan göra all möjliga puckade saker och just glyfosatpreparat är inte en faktor som nämnvärt påverkar detta.S STB skrev:I princip håller jag med dig. Det finns dock många exempel på ganska extrema felanvändningar. Som t.ex. han som köpte 5 liter av 480 g/l koncentrat och hällde ut på marken i parkslidebeståndet eftersom han skulle döda rötterna. Jag har full förståelse för myndigheternas reaktion på den sortens felanvändningar.
Tidigare var en av det absolut vanligaste frågorna i en facebookgrupp hur man skulle blanda glyfosat, trots att det stod i den text som alla användare lovade att de läst för att få komma med i gruppen. Vanliga Svenssons är tyvärr för dumma och ointresserade för att läsa instruktioner.
Jag vidhåller att detta är inget annat är smutsig politik och desinformtionskampanjer från folk med auktoritära gröna värderingar. Man är rädd för "gifter" för att man har en utpräglad kemofobi.
Jag kan hålla med om din kritik. Men jag har inga problem med att förstå vad de menar.
Snälla kan du vara mer saklig när du skriver vad det inte får användas. Trädgårdar är ett ganska luddigt begrepp.S STB skrev:Många frågeställningar här besvaras av mitt dokument om parkslide. [länk] Jag kanske skulle börja med strategin att bara göra copy-paste ur dokumentet.
Tyvärr är frågan enkel att besvara. Det är för att alltför många idioter överdoserar, vattnar med den och Gud vet vad. Av den anledningen är det förbjudet att hantera, använda och äga de flesta produkterna nedan utan licens. Läs hela kapitlet om glyfosat minst 2 gånger innan du köper. Du bryter mot följande lagar och förordningar:
Straffsatsen verkar vara böter till fängelse i upp till 2 år.
- Du får inte importera eller använda produkter utan svensk etikett eller utan svenskt säkerhetsdatablad.
- Det är förbjudet att hantera, använda och äga ett licensbelagt bekämpningsmedel.
- Det är efter 1 oktober 2021 förbjudet att använda glyfosat i t.ex. trädgårdar även om man har licens. Kommunen kan bevilja undantag om särskilda skäl föreligger.
Det är dessutom tillåtet i trädgården om den inte i första hand är öppen för allmänheten och om den inte ligger i närheten av en bostad med tomt…
Finns nog mängder med ämnen som skulle behöva licensbeläggas/förbjudas, om vi ska använda argumentet att det missbrukas/överdoseras och används felaktigt.S STB skrev:Många frågeställningar här besvaras av mitt dokument om parkslide. [länk] Jag kanske skulle börja med strategin att bara göra copy-paste ur dokumentet.
Tyvärr är frågan enkel att besvara. Det är för att alltför många idioter överdoserar, vattnar med den och Gud vet vad. Av den anledningen är det förbjudet att hantera, använda och äga de flesta produkterna nedan utan licens. Läs hela kapitlet om glyfosat minst 2 gånger innan du köper. Du bryter mot följande lagar och förordningar:
Straffsatsen verkar vara böter till fängelse i upp till 2 år.
- Du får inte importera eller använda produkter utan svensk etikett eller utan svenskt säkerhetsdatablad.