1 546 306 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
P paralun skrev:Av egen erfarenhet så går jag på Naturvårdverkets skrivning.
"För att glyfosatet ska ha god verkan behöver plantan ha en ordentlig bladmassa och ordentligt utvecklade blad. Ju större bladyta, desto större träffyta. Ju mer välmående planta desto effektivare följer glyfosatet med ner i rötterna."
Sen som jag skrev tidigare angående träffyta så behövs ingen "toksprayning" utan det räcker med penseldutt på bladen. Det verkar på några dagar och växten dör. Sen får det upprepas under ett par/tre år.
[länk]
Rätt tidpunkt är helt avgörande för framgång.
Att blanda i färgämnen vid handsputning eller manuell avstrykning underlättar en hel del. Färgen gör även att man lättare ser om man får det på sig inte nog så viktigt.S STB skrev:Jag har aldrig hört att Dan Jones nämnt att det är en fördel att applicera på undersidan. Finns det någon trovärdig källa på detta?
Ja, vi har en ganska strikt lagstiftning. Tyvärr har det varit alltför många exempel på idioter som överdoserar eller häller ut koncentrerad glyfosat på jorden eftersom de vill ta död på rötterna. Inte ens de som skriver på forumet här verkar kunna läsa enkla bruksanvisningar. Därför är jag faktiskt anhängare av att inte tillåta användning för andra än de som gått utbildningen.
Det finns ingen lag som förbjuder injicering av glyfosat i stammarna MEN det är ingen tillverkare som än så länge registrerat sin produkt för sådan användning i Sverige.
Det mest effektiva är att bekämpa på hösten då den drar ner näringen i jorden. Läser du Dan Jones forskning ser du att det skiljer mycket lite mellan t.ex. provyta a2 (bara höst) och a3 (både sommar och höst). Dan Jones förklarar den skillnaden med att det är svårt att få glyfosat på samtliga plantor eftersom varje provyta var 225 kvadratmeter. Det var alltså fläckvis obehandlat eller bristfälligt behandlat som gjorde resultatet sämre. Görs två behandlingar ökar sannolikheten att alla plantor behandlas. Ett normalt bestånd på en villatomt har inte den problematiken så då kan man reducera kostnad, arbete och miljöbelastning genom att bara göra en behandling på hösten.
Det skiljer även förvånansvärt lite mellan provyta a1 (maxdos 3,6 kg/ha) och a2 (2,16 kg/ha). Mängden spelar alltså ingen större roll. Förmodligen är det även här så att de plantor som personalen "nästan missade" trots allt fick lite mer på sig.
Precis som du skrev längre ner räcker det med ett litet drag på ett blad. Det viktiga är alltså att varje planta får lite glyfosat. Detta stämmer väl överens med det Dan Jones säger.
Dan Jones nämnde någon gång att det faktiskt fungerar så länge några blad är gröna. Det förvånar mig, men han är en auktoritet på området så jag vill inte ifrågasätta det.
Hobbybonde, det ser kanske ut som att jag är väl kritisk mot dina inlägg, men jag tycker generellt om nästan allt du skriver. Du har bra koll.
Glyfosat tas uppenbarligen upp tillräckligt väl även från ovansidan av bladen. Dan Jones brukar rekommendera att lägga till vissa tillsatsämnen som förbättrar upptagning och effekt. Jag är osäker på om det är ytaktiva medel (tensider) eller ämnen som minskar avrinning vid fuktigt väder.
Han nämner även de färgämnen som är bra för att lättare kunna se var det är behandlat och obehandlat.
Sist men inte minst vill jag rekommendera mitt dokument som tydligt beskriver hur man bör använda glyfosat för att effektivt bekämpa parkslide. [länk]
Där finns även alternativa metoder beskrivna. Själv är jag delaktig i företaget Invaterm som dödar parkslide på några dagar och lämnar garanti på jobbet. Enda stora nackdelen med det är priset, men vid t.ex. inför försäljning av en villa kan det vara direkt lönsamt.
Och för att undvika detta så jobbar man sig baklänges genom beståndet så man undviker att komma i kontakt.
Tillsattsmedel är främst för att minska förbrukningen och typ varierar beroende på växt. Finlir för storbönder som kan nå samma resultat med 20% mindre mängd per hektar och minska på tiden för att tanka sprutan. Kanske kör långt mellan tankstället och åkern.
Då kan dyra tillsattsmedel vara guld värda.
Det är väl så att det sitter klyvöppningar på undersidan av bladen och genom dem dras medlet i i växten.S STB skrev:Jag har aldrig hört att Dan Jones nämnt att det är en fördel att applicera på undersidan. Finns det någon trovärdig källa på detta?
Ja, vi har en ganska strikt lagstiftning. Tyvärr har det varit alltför många exempel på idioter som överdoserar eller häller ut koncentrerad glyfosat på jorden eftersom de vill ta död på rötterna. Inte ens de som skriver på forumet här verkar kunna läsa enkla bruksanvisningar. Därför är jag faktiskt anhängare av att inte tillåta användning för andra än de som gått utbildningen.
Det finns ingen lag som förbjuder injicering av glyfosat i stammarna MEN det är ingen tillverkare som än så länge registrerat sin produkt för sådan användning i Sverige.
Det mest effektiva är att bekämpa på hösten då den drar ner näringen i jorden. Läser du Dan Jones forskning ser du att det skiljer mycket lite mellan t.ex. provyta a2 (bara höst) och a3 (både sommar och höst). Dan Jones förklarar den skillnaden med att det är svårt att få glyfosat på samtliga plantor eftersom varje provyta var 225 kvadratmeter. Det var alltså fläckvis obehandlat eller bristfälligt behandlat som gjorde resultatet sämre. Görs två behandlingar ökar sannolikheten att alla plantor behandlas. Ett normalt bestånd på en villatomt har inte den problematiken så då kan man reducera kostnad, arbete och miljöbelastning genom att bara göra en behandling på hösten.
Det skiljer även förvånansvärt lite mellan provyta a1 (maxdos 3,6 kg/ha) och a2 (2,16 kg/ha). Mängden spelar alltså ingen större roll. Förmodligen är det även här så att de plantor som personalen "nästan missade" trots allt fick lite mer på sig.
Precis som du skrev längre ner räcker det med ett litet drag på ett blad. Det viktiga är alltså att varje planta får lite glyfosat. Detta stämmer väl överens med det Dan Jones säger.
Dan Jones nämnde någon gång att det faktiskt fungerar så länge några blad är gröna. Det förvånar mig, men han är en auktoritet på området så jag vill inte ifrågasätta det.
Hobbybonde, det ser kanske ut som att jag är väl kritisk mot dina inlägg, men jag tycker generellt om nästan allt du skriver. Du har bra koll.
Glyfosat tas uppenbarligen upp tillräckligt väl även från ovansidan av bladen. Dan Jones brukar rekommendera att lägga till vissa tillsatsämnen som förbättrar upptagning och effekt. Jag är osäker på om det är ytaktiva medel (tensider) eller ämnen som minskar avrinning vid fuktigt väder.
Han nämner även de färgämnen som är bra för att lättare kunna se var det är behandlat och obehandlat.
Sist men inte minst vill jag rekommendera mitt dokument som tydligt beskriver hur man bör använda glyfosat för att effektivt bekämpa parkslide. [länk]
Där finns även alternativa metoder beskrivna. Själv är jag delaktig i företaget Invaterm som dödar parkslide på några dagar och lämnar garanti på jobbet. Enda stora nackdelen med det är priset, men vid t.ex. inför försäljning av en villa kan det vara direkt lönsamt.
H Hobbybonde01 skrev:
🤨E elmont skrev:
Testar igen…
”Och för er som inte orkar läsa så tar sig glyfosfat rätt igenom cellväggarna in bladet.”
Jag tog en injektionsspruta och droppade försiktigt på bladen. Det blev inte många droppar per blad, men det räckte för att parksliden inte skulle komma tillbaka nästa år.P paralun skrev:Man behöver inte spraya och ofta så missar man och precis allt dödas i sprayzonen.
En bonde lärde mig att man kan pensla på glyfosat, man häller upp lite i en bunke och en lagom pensel och då blir man mycket pricksäker och slipper totaldöd som vid sprayande. (gummihandskar ska användas)
Funkar alldeles utmärkt och att spraya är ju klart primitivt jämfört med pricksäkert penslande. Sen behövs det en mycket liten mängd för att ta död på tex parkslide.
Ok. Men i Sverige kan det fungera?H Hobbybonde01 skrev:Vadå världen över?
Metoden har funnits länge och praktiseras. Problemet är att fönstret för behandling är litet. Behöver upprepade behandlingar och växten kan gå i dvala i några år.
Således rätt dyrt.
Problemet i Svergie är att något pucko lyckas tråckla igenom ett förbud på vissa platser som gör att metoden inte får användas.
Vi har en synnerligen konstigt lagstiftning.
Injektion är tex inte tillåtet här. Inte ens för proffs. Den mest selektiva metoden får inte utföras….
Bättre än många andra metoder.
Det är ganska vettigt. Problemet är bara att vem som helst inte får gå jordbruksverkets utbildning om användning av glyfosat.S STB skrev:
Är det diskrimineringsombudsmannen man ska anmäla det felet till?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 929 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 929 inlägg
Det låter ju något udda.