1 548 509 läst · 5 401 svar
1549k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Skönt att alla dessa domedagsprofeter tystnar. 😊C Canutos skrev:Spruta på bladen, speciellt på dess undersida, kort innan frosten kommer, när växten då drar ner "näring" (i det här fallet Roundup) till rötterna för en ny växtsäsong till den kommande våren. Det är bara det att växten, med 99% sannolikhet har dött och inte kommer upp igen. Det är mycket viktigt att spruta bladen på undersidan mera noga än på översidan.
Nja.C Canutos skrev:Spruta på bladen, speciellt på dess undersida, kort innan frosten kommer, när växten då drar ner "näring" (i det här fallet Roundup) till rötterna för en ny växtsäsong till den kommande våren. Det är bara det att växten, med 99% sannolikhet har dött och inte kommer upp igen. Det är mycket viktigt att spruta bladen på undersidan mera noga än på översidan.
Undersida eller ovansida spelar ingen roll. Det där har du fått om bakfoten.
Spruta på ett säkert sätt så att du undviker att få medlet på dig.
Och på marken, det ska vara på eller i växten man vill behandla.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Jag injekterade typ 10ml av 120mg/ml koncentrat per stam och den dog första året.
Nu 4 år senare har den fortfarande inte börjat växa tillbaka. Planen är att så gräs där nästa år, jag har svårt att tro den kommer överleva 5år i dvala trots alla historier.
Nu 4 år senare har den fortfarande inte börjat växa tillbaka. Planen är att så gräs där nästa år, jag har svårt att tro den kommer överleva 5år i dvala trots alla historier.
Hur injicerade du medlet?U Utsliten och utdömd skrev:
Det låter som en väldigt hög dos. Följ de rekommendationer som finns.U Utsliten och utdömd skrev:
Man behöver inte spraya och ofta så missar man och precis allt dödas i sprayzonen.C Canutos skrev:Spruta på bladen, speciellt på dess undersida, kort innan frosten kommer, när växten då drar ner "näring" (i det här fallet Roundup) till rötterna för en ny växtsäsong till den kommande våren. Det är bara det att växten, med 99% sannolikhet har dött och inte kommer upp igen. Det är mycket viktigt att spruta bladen på undersidan mera noga än på översidan.
En bonde lärde mig att man kan pensla på glyfosat, man häller upp lite i en bunke och en lagom pensel och då blir man mycket pricksäker och slipper totaldöd som vid sprayande. (gummihandskar ska användas)
Funkar alldeles utmärkt och att spraya är ju klart primitivt jämfört med pricksäkert penslande. Sen behövs det en mycket liten mängd för att ta död på tex parkslide.
Nix. Jag har testat på ett bestånd. Där jag också sprutade på bladens undersida kom Parksliden nästan inte alls upp igen, mycket få plantor klarade sig. "På löv sprutat" kom det väl upp 30-50%. Att "under löv sprutat" dör till 90-100% beror troligen på att Glyfosatet sitter väl skyddat från väder o vind på lövundersidan. Detta gör nog att Parksliden får mera medel till växtens rötter. Det som ev. ligger på bladets ovansida är borta efter en regnskur eller fuktigt väder/dimma.H Hobbybonde01 skrev:
Jo men precis bönderna som använder riktig Glyfosat så måste man hålla koll på vädret inkl 5-10 dygnsprognos innan man behandlar och jag själv sprayar då inte utan penslar på medlet mycket pricksäkert på ovansidan av bladen.C Canutos skrev:Nix. Jag har testat på ett bestånd. Där jag också sprutade på bladens undersida kom Parksliden nästan inte alls upp igen, mycket få plantor klarade sig. "På löv sprutat" kom det väl upp 30-50%. Att "under löv sprutat" dör till 90-100% beror troligen på att Glyfosatet sitter väl skyddat från väder o vind på lövundersidan. Detta gör nog att Parksliden får mera medel till växtens rötter. Det som ev. ligger på bladets ovansida är borta efter en regnskur eller fuktigt väder/dimma.
Jo men allt växtligt dör i en sprayzon så därför är det bara bladen som ska behandlas.F frasen_36 skrev:
Precis som Naturvårdsverket skriver.
"För att glyfosatet ska ha god verkan behöver plantan ha en ordentlig bladmassa och ordentligt utvecklade blad. Ju större bladyta, desto större träffyta. Ju mer välmående planta desto effektivare följer glyfosatet med ner i rötterna."
Sen vet jag inte vad de menar med "träffyta" förefaller som någon som "toksprayar" och råkar träffa blad?
https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/
D Daniel 109 skrev:
Kallas avstrykning på bekämpningsspråk.P paralun skrev:Man behöver inte spraya och ofta så missar man och precis allt dödas i sprayzonen.
En bonde lärde mig att man kan pensla på glyfosat, man häller upp lite i en bunke och en lagom pensel och då blir man mycket pricksäker och slipper totaldöd som vid sprayande. (gummihandskar ska användas)
Funkar alldeles utmärkt och att spraya är ju klart primitivt jämfört med pricksäkert penslande. Sen behövs det en mycket liten mängd för att ta död på tex parkslide.
Finns speciell utrustning för detta. Behöver ofta bara dutta till ett blad någonstans för effekt.