Grävde upp en slänt i slutet av förra sommaren och resterna har legat i en säck över vintern. I säcken har det växt något som påminner om parkslide. Någon som kan bekräfta om det rör sig om parkslide eller någon annan växt?

• Kompost med gröna växter, löv och en orange morotsskal. Organiskt avfall och jord synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna växtgrenar med blad ligger på grov, fläckig betongyta. Naturligt ljus, närbild, ingen människa.
    Skapa konto
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns en omfattande s.k. grå litteratur på nätet om hur man ska göra som beskriver högst varierande resultat. Vill du ha kontrollerade vetenskapliga studier om parkslide och glyfosat så är den här en bra och aktuell start:

[länk]
Varför tycker du den är bra? Jag tänker alltså med utgångspunkt från en vanlig villaägare med ett parkslidebestånd på tomten.

Claes Sörmland
S STB skrev:
Varför tycker du den är bra? Jag tänker alltså med utgångspunkt från en vanlig villaägare med ett parkslidebestånd på tomten.
Ja frågan var ju inte ställd med utgångspunkt från en vanlig villaägare utan det som efterlystes var vetenskapliga studier kring glyfosatbekämpning av parkslide.

Tyvärr förbjöd ju den förra regeringen användning av glyfosatpreparat i villasammanhang. Man tog bort det enda verksamma preparat som fanns tillgängligt för konsument.

S
Ren konkret säger studien väldigt lite om hur man skall bekämpa parkslide. T.ex. svarar den egentligen inte på frågan som johnjensen skrev. Själv tycker jag att jag fått ut mycket mer ur andra texter av Dan Jones och även vissa av hans inlägg på youtube.

Faktum är att jag tror att de flesta som tycker att det är en bra studie i själva verket inte läst och förstått vad som står där. Till viss del förstår jag inte det själv. Varför normerar han hela tiden resultaten till A3 istället för att ge absoluta värden? Du kanske kan hjälpa mig med det.

J J_G skrev:
Någon som kan bekräfta om det rör sig om parkslide eller någon annan växt?
Jag kan inte säga vad det är med det är inte parkslide.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
STB: varför menar du att det är en myt att det är bra att klippa ner parksliden. Det är bevisligen en metod som fungerar utan glyfosat. Glyfosaten fungerar dåligt under tillväxt, så att klippa och sedan spruta är inte lämpligt. Men att klippa på försommaren och bespruta innan den drar ner all näring p hösten fungerar garanterat. Du får gärna motivera bättre om du fortsätter hävda motsatsen.

Att glyfosat generellt inte fungerar på växter som har kraftig tillväxt och där med ett energiflöde från rit till blad är välkänt.

I den omtalade studien angreps rutor i ett stort bestånd, min uppfattning är att man bör angripa hela beståndet. Parkslide tycks ha god förmåga att stötta angripna ytor med energi från bekämpade ytor.

S
D Daniel 109 skrev:
STB: varför menar du att det är en myt att det är bra att klippa ner parksliden. Det är bevisligen en metod som fungerar utan glyfosat. Glyfosaten fungerar dåligt under tillväxt, så att klippa och sedan spruta är inte lämpligt. Men att klippa på försommaren och bespruta innan den drar ner all näring p hösten fungerar garanterat. Du får gärna motivera bättre om du fortsätter hävda motsatsen.
Oj, du får nog läsa vad jag skrev igen och i vilken kontext jag skrev det. Det är till och med så att jag undrar om du verkligen läst det jag skrivit eller om du läst någon annans kommentar.

D Daniel 109 skrev:
Parkslide tycks ha god förmåga att stötta angripna ytor med energi från bekämpade ytor.
Den här meningen ser konstigt ut. Jag antar du glömt en negation. I så fall håller jag med om din åsikt. Rutorna är visserligen ganska stora så författarna tyckte förmodligen man kunde dra relevanta slutsatser ändå.

Ja, det skulle stå obekämpade ytor på slutet. Men Oet har uppenbarligen fallit bort.

A Abies koreana skrev:
Jag kan inte säga vad det är med det är inte parkslide.
Tack! Kändes osannolikt att det skulle röra sig om parkslide, men ville kolla innan jag dumpar säcken på tippen.

C Canutos skrev:
Ja. Vid den här tiden på året brukar "det bruna beståndet" vara fullt med meterhöga nyskott. I år har han bara ett fåtal p.g.a. missad besprutning. Jag skall höra med honom om en månad för att se om parksliden verkligen är död.Vi är snart inne i juni månad så de skott man kan se borde ha kommit upp i hela beståndet.
Hej,
Nu har det gått tre år sedan jag fick sprutat tre stora Parkslidebestånd. Dessa är nu absolut borta. Viktigt är att spruta mera under bladen än ovanpå, vilket skall ske strax innan frosten sätter in. Då drages giftet ner i växtens rötter och på bara en säsong är den så gott som dödsdömd!

• En torr, brun område med visnade Parkslideväxter och löv på marken, efter behandling för att ta bort dem.
    Skapa konto
  • Avdöda parkslidebestånd med bruna bladvasslika stjälkar i ett öppet landskap.
    Skapa konto
  • Avdödade och vissna parkslidebestånd med kala grenar på en tomt, omgivna av grönt gräs och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Öckeröhus och 7 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Hej,
Nu har det gått tre år sedan jag fick sprutat tre stora Parkslidebestånd. Dessa är nu absolut borta. Viktigt är att spruta mera under bladen än ovanpå, vilket skall ske strax innan frosten sätter in. Då drages giftet ner i växtens rötter och på bara en säsong är den så gott som dödsdömd!
Jo har samma erfarenhet och en sak jag noterar är att Naturvårdsverket nu medger att glyfosat är bevisat effektivt. Kan inte minnas att de haft den här skrivningen förut.
Sen penslar jag då på riktig glyfosat.

"Kemisk bekämpning med produkter som innehåller glyfosat är bevisat effektivt men har många restriktioner. Den är till exempel inte tillåten att använda i närheten av vatten. Kemisk bekämpning får bara utföras av personer med behörighet att använda växtskyddsmedel. Även denna metod måste upprepas under flera år. "

https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vill bara tipsa om att det finns att få tag på roundup 480mg/ml via ebay.pl riktigt potent

• Gilla
Farstatjej90 och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vill bara tipsa om att det finns att få tag på roundup 480mg/ml via ebay.pl riktigt potent
Jag har också köpt via ebay utan problem.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Hur har ni behandlat med Roundup? Sprutat på bladen eller injicerat i stammen?

Spruta på bladen, speciellt på dess undersida, kort innan frosten kommer, när växten då drar ner "näring" (i det här fallet Roundup) till rötterna för en ny växtsäsong till den kommande våren. Det är bara det att växten, med 99% sannolikhet har dött och inte kommer upp igen. Det är mycket viktigt att spruta bladen på undersidan mera noga än på översidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.