Hej! Sett lite kommentarer om s.k. Bonsai-parkslide dvs en förvriden och försvagad variant av parkslide som kan dyka upp säsongen efter en glyfosat-behandling.

Meningarna verkar gå isär kring hur allvarligt detta är.
Moderplantan har inte dött utan fortsätter skicka upp dessa små ”buskar”. Eftersom plantorna är försvagade så klarar de (eventuellt) inte av att dra ner glyfosatet i tillräckligt stora mängder nästa säsong. Därför säger vissa att det inte går att behandla bonsai-parkslide med glyfosat.

Men vissa är av annan mening. Vissa hävdar att se fått bort även bonsai-versionen.
Vore intressant att höra tankar från båda håll.
Är det någon som har direkta erfarenheter av att ha blivit av med sk bonsai-versionen av parkslide? (Obs på lång sikt dvs. Om de försvinner för säsongen och kommer tillbaka nästa känns inte som en lyckad behandling.)
Jag är intresserad av om folk fått bort bonsai-parkslide och att det sedan inte kommer åter.

Ge mig era eventuella success eller failure stories :)

Mvh

Jag hade ett mindre bestånd, 15-20 plantor som växt i 2 år.
Hela våren och sommaren plockade jag av bladen (varannan till var tredje dag) så att de skulle tröttas ut och lägga energi på att växa blad. alltså inte få kraft att växa åt sidan.
I slutet på sommaren fick de 2 veckor utan plock för att få upp storlek på bladen, sedan injicerade jag round-up med en kött-spruta i stammarna, mellan knäveck 3 och 4 nerifrån.
Det upprepades efter 2 veckor. (detta ska göras precis innan frosten kommer så att plantan försöker få ner näring och med det min round-up)
Året efter kom inget upp!
Det var 4 år sedan.
Jag håller fortfarande koll.

• Gilla
Parkslide och 2 till
  • Laddar…
P Prickan2 skrev:
Jag hade ett mindre bestånd, 15-20 plantor som växt i 2 år.
Hela våren och sommaren plockade jag av bladen (varannan till var tredje dag) så att de skulle tröttas ut och lägga energi på att växa blad. alltså inte få kraft att växa åt sidan.
I slutet på sommaren fick de 2 veckor utan plock för att få upp storlek på bladen, sedan injicerade jag round-up med en kött-spruta i stammarna, mellan knäveck 3 och 4 nerifrån.
Det upprepades efter 2 veckor. (detta ska göras precis innan frosten kommer så att plantan försöker få ner näring och med det min round-up)
Året efter kom inget upp!
Det var 4 år sedan.
Jag håller fortfarande koll.
Ok! Och det var alltså den förkrympta bonsai-versionen och inte den vanliga versionen av parkslide?

Det är samma växt, den ser bara skum
ut för att den mår riktigt dåligt.

D Daniel 109 skrev:
Det är samma växt, den ser bara skum
ut för att den mår riktigt dåligt.
Tack! Vad anser du om utsagorna om att den är för svag för att i framtiden dra ner nya glyfosat-doser till rötterna och att det därmed är omöjligt att ta död på rotsystemet? Vissa på nätet verkar anse att den inte går att bekämpa med glyfosat igen när man har att göra med bonsai-versionen 🤔

Det skulle i så fall betyda att den inte heller drar ner någon näring. Då skulle den dö.
Men glyfosatbehandling fungerar inte på våren. Det är inte det de försökt med?

D Daniel 109 skrev:
Det skulle i så fall betyda att den inte heller drar ner någon näring. Då skulle den dö.
Men glyfosatbehandling fungerar inte på våren. Det är inte det de försökt med?
Jo precis, hypotesen är att man försökt för tidigt på våren. Frågan är då om det är värt att ge nytt försök nästa sommar/sensommar och då återigen spraya bladen med glyfosat? Min fråga är baserad på att många på nätet säger att det är lönlöst. Generellt är det dock personer som verkar jobba med parkslide-borttagning som säger det, så det kan ju finnas ekonomiska incitament bakom också.

Nu är det några år sedan jag blev av med den sista parksliden men jag vill minnas att det funkade bra att spreja bladen på små skott sent på hösten.

• Gilla
Parkslide och 2 till
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Nu är det några år sedan jag blev av med den sista parksliden men jag vill minnas att det funkade bra att spreja bladen på små skott sent på hösten.
Och endast en sprayning sent på hösten då, nära inpå första första frosten?

U
Behandlar man för tidigt (när den fortfarande är i tillväxt fas) så riskerar man bara att plantan dör ovan mark innan den hunnit dra ner näring och gift till rötterna.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Behandlar man för tidigt (när den fortfarande är i tillväxt fas) så riskerar man bara att plantan dör ovan mark innan den hunnit dra ner näring och gift till rötterna.
Ja precis… och om det sker besprutning under för tidig fas kan det dyka upp sk förkrympt ”bonsai”-parkslide nästa år. Frågan är om det då bara är att behandla igen nästa säsong fast under korrekt tidsfönster? Känns ju betryggande om det är så, eftersom det finns en del oroande info om bonsai-versionen ute på nätet.

L longtimelurker skrev:
Ja precis… och om det sker besprutning under för tidig fas kan det dyka upp sk förkrympt ”bonsai”-parkslide nästa år. Frågan är om det då bara är att behandla igen nästa säsong fast under korrekt tidsfönster? Känns ju betryggande om det är så, eftersom det finns en del oroande info om bonsai-versionen ute på nätet.
Finns en hel del oroande info om Parkslide ute på nätet som egenutnämda experter sprider som sanning så jädrans svårt att i alla fall få något vettigt från sociala media. Är den stora nackdelen med det informationsflöde vi haft på 2000-talet med Internet. Till och med SVT har ju lagt ut teorier som sann fakta har jag misstänk. Eller förstorat upp enda kända fallet med att växten tagit sig in i ett hus badrum genom rören som om det är vanligt förekommande. Någon här som varit med om detta? Vet i alla falla att Björk och Al ska man inte ha för nära sin filtreringsanläggning för avlopp därför att rötterna älskar att växa in i rören som leder ut. Är nog olämpligt at ha någon växlighet med rötter nära sin filtreringsanläggning.

Finns det forskning om när man ska undvika Glyfosat när det gäller Parkslide? Info jag fått är: Klipp i juni/juli och spruta i september/oktober. Upprepa nästa år.

S
johnjensen johnjensen skrev:
Finns det forskning om när man ska undvika Glyfosat när det gäller Parkslide? Info jag fått är: Klipp i juni/juli och spruta i september/oktober. Upprepa nästa år.
Väljer man att bekämpa parkslide kemiskt är det bättre med glyfosat än andra vanliga bekämpningsmedel enligt den stora välkända studien jag länkar till i mitt dokument. Studien avslutades innan någon av försöksytorna var fri från parkslide så det enda den "bevisar" är snarast att ingen av det testade metoderna fungerade. Alla testade ytor, utom referensbehandlingen, använde glyfosat i någon andel.

Det är en seglivad myt att resultatet blir bättre av att klippa ner tidigare samma säsong som behandling sker. Ju mer näring det finns ovan jord desto mer dras ner och sprids i hela rotsystemet som försöker växa. Vissa föredrar dock att parksliden är lägre för att det skall bli lättare att behandla rent praktiskt och tummar därför på effektiviteten. Det är också bättre att göra en behandling än två. Dock är det vid stora bestånd lätt att missa någon mindre del av beståndet och då sjunker effektiviteten som helhet dramatiskt. Därför kan det ge bättre effekt att behandla två gånger med någon månads mellanrum så att man ser de obehandlade delarna. Dan Jones rekommenderar annars inblandning av färg i glyfosaten så att man tydligt ser vilka blad som är behandlade. Då görs givetvis bara en behandling.

Mer eller mindre samtliga metoder i mitt dokument fungerar för att avdöda parkslide. Frågan är bara hur mycket arbetstid, kalendertid och pengar som man vill lägga. Därtill finns det ju andra aspekter som tas upp under respektive metod.
L longtimelurker skrev:
Tyvärr sprids det mycket tveksamt om parkslide och ibland direkt felaktigt. De rent praktiska aspekterna med glyfosatbehandling är inte mitt expertområde eftersom jag bara jobbar med Invaterm-metoden som värmer ihjäl parksliden på ett par dagar. Enligt vad jag läst så följer man metodiken i studien om kemisk behandling och fortsätter på samma sätt som första året, alltså en behandling på hösten. Det beskrivs förstås också i mitt dokument. https://bit.ly/parkslide

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns en omfattande s.k. grå litteratur på nätet om hur man ska göra som beskriver högst varierande resultat. Vill du ha kontrollerade vetenskapliga studier om parkslide och glyfosat så är den här en bra och aktuell start:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5

Finns en hel del oroande info om Parkslide ute på nätet som egenutnämda experter sprider som sanning så jädrans svårt att i alla fall få något vettigt från sociala media. Är den stora nackdelen med det informationsflöde vi haft på 2000-talet med Internet. Till och med SVT har ju lagt ut teorier som sann fakta har jag misstänk. Eller förstorat upp enda kända fallet med att växten tagit sig in i ett hus badrum genom rören som om det är vanligt förekommande. Någon här som varit med om detta? Vet i alla falla att Björk och Al ska man inte ha för nära sin filtreringsanläggning för avlopp därför att rötterna älskar att växa in i rören som leder ut. Är nog olämpligt at ha någon växlighet med rötter nära sin filtreringsanläggning.

Några specifika situationer när man skall avstå för att använda glyfosat mot PS har jag inte sett. Däremot har det de senaste åren börjat komma artiklar som är kritiska till användning av glyfosat som herbicid. Det är främst dess negativa effekter på människors hälsa som diskuteras men även dess övergripande nytta inom jordbruket har börjat ifrågasättas. Växter har t ex blivet resistenta mot glyfosat och pollinatörer skadas. Användandet av glyfosatbaserade herbicider har ökat på bekostnad av andra herbicider och kan nu påvisas i hela miljön. Dvs i djur, mark, människor, avloppsvatten, mat etc. Mycket skrivs om hur man skall kunna rena avloppsvattnet från glyfosat. Man har funnit att glyfosat i kombination med övriga beståndsdelar i herbiciderna är giftigare än glyfosfat ensamt.

En åskådlig bild hur glyfosat sprids i miljön visar fig 2 i Frontiers | Indirect Effects of the Herbicide Glyphosate on Plant, Animal and Human Health Through its Effects on Microbial Communities (frontiersin.org).

Övriga artiklar som belyser mina påståenden

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33076575/ Fri artikel

Toxics | Free Full-Text | Glyphosate, Roundup and the Failures of Regulatory Assessment (mdpi.com). Fri artikel

Nedan artiklar är inte fria men deras abstrakt kan läsas.:

Controversies over human health and ecological impacts of glyphosate: Is it to be banned in modern agriculture? - PubMed (nih.gov)

Effect of glyphosate on symbiotic N2 fixation and nickel concentration in glyphosate-resistant soybeans - ScienceDirect

Is glyphosate toxic to bees? A meta-analytical review - ScienceDirect

Surfactant volume is an essential element in human toxicity in acute glyphosate herbicide intoxication: Clinical Toxicology: Vol 49, No 10 (tandfonline.com)

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.