Strömängsvägen är ju ett passande namn.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Viklundsträdgård
T tgr_se skrev:
Ryckte ett enda skott förra året. Det var allt som kom. I år har jag inte hittat ett enda skott än så länge. Rycka verkar funkar bra på min planta.
Vi har inte heller behövt plocka ett enda litet skott, till vår stora lycka. Salt, Yes, rycka så fort vi sett ett skott och täcka har fungerat.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Har 6-8m2 med parkslide utanför gräsmattan, som fick roundup straks innan frosten 2022
Idag plockade jag 10 skott av en kraftig muterad parkslide.
Plant med röda stjälkar och gröna blad i grå skottkärra mot grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sannolikheten att den muterat är noll.
 
D Daniel 109 skrev:
Sannolikheten att den muterat är noll.
Såklart inte
 
K kasper1 skrev:
Har 6-8m2 med parkslide utanför gräsmattan, som fick roundup straks innan frosten 2022
Idag plockade jag 10 skott av en kraftig muterad parkslide.
[bild]
Om du planerar att behandla igen med glyfosfat så gör plockningen ingen större nytta. Min erfarenhet säger snarare att det riskerar att dra ut på eländet då vissa rotbitar tenderar att vänta med nästa skott till året efter. Och då missar man möjligheten att behandla vid rätt tidpunkt.

Om du vill hålla nere tillväxten så kan du pensla/spruta på lite på första bladen som kommer. Det burkar få till följd att de blir lite läge i höjd och lite lättare att behandla till hösten.

Men detta rekommenderas främst på riktigt stora bestånd som kan vara rena djungeln till hösten och svåra att spruta på ett bra sätt.

År två/tre så brukar inte detta behövas. Då det brukar se ut så som du beskriver och vara rätt klen tillväxt.

Har du bara några få skott som kommer funkar pensling(eller avstyrkning som är det professionella begreppet) på hösten bra. Och du sparar växter som börjat etablera sig där den stod innan. Finns proffsgrejer för detta om man gillar selektiv behandling. Injicering är också ett mycket selektivt alternativ men mer tidskrävande och halvsvårt på klena stammar.
Du skall ha hög koncentration på glyfosfat vid avstrykning ca 120mg/l på parkslide. Och det räcker att dutta lite fukt någonstans på bladen.
Blanda i lite röd karamellfärg så blir det lättare att se vad du behandlat. Finns även proffsfärger att köpa.
 
  • Gilla
  • Haha
Parkslide och 2 till
  • Laddar…
Vi har injicerat små doser koncentrerad Roundup 360 med kanyl i några stammar förra året på ett bestånd, märkbart påverkat förra året, stendött i år, även på grannens sida.

Värmebehandling, kyss mig i ...

/M.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Viklundsträdgård
Hej, jag och mina barn testade ett skott Parkslide vi plockat tidigare med att sätta den i en kopp med kokat kaffe rikligt med sump, blandade i handsprit, hett vatten, shampoo, salt, apelsinskal citrus och Coca cola, en riktig häxblandning. Det tog tre dagar innan den såg ledsen ut och ytterligare dagar på det innan den dog. Jämför med maskros som dör efter någon dag i vatten inomhus.
 
  • Wow
  • Gilla
Parkslide och 2 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård
Viklundsträdgård Viklundsträdgård skrev:
Hej, jag och mina barn testade ett skott Parkslide vi plockat tidigare med att sätta den i en kopp med kokat kaffe rikligt med sump, blandade i handsprit, hett vatten, shampoo, salt, apelsinskal citrus och Coca cola, en riktig häxblandning. Det tog tre dagar innan den såg ledsen ut och ytterligare dagar på det innan den dog. Jämför med maskros som dör efter någon dag i vatten inomhus.
skall tillägga att det var koncentrerat shampoo som skall spädas 16 ggr för att kunna användas på djur så man tänker att en växt inte skall trivas i det.
 
Viklundsträdgård Viklundsträdgård skrev:
en kopp med kokat kaffe rikligt med sump, blandade i handsprit, hett vatten, shampoo, salt, apelsinskal citrus och Coca cola,
Var hittade du det receptet. Hogwarts bibliotek? :rofl:
 
  • Haha
Parkslide och 2 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittade du det receptet. Hogwarts bibliotek? :rofl:
Typ, men vi lyckades få död på den :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hittade dessa i trädgården, ser ut som Parkslide tyvärr. Finns 1 lite större, ca 30 cm och ett par skott till en bit från den större.
Läst att man kan klippa de så fort de börjar växa över mark för att hålla efter?
Gröna växter och blad förgrunden, soligt, gräs i bakgrunden, naturdagtid, delvis suddig närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av solbelyst gräsmark och några spirande röda växtstjälkar bland torrt löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna blad på en planta, gräs i bakgrunden, närbild, natur, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det ser ut mer som jätteslide. Men det är ingen större skillnad.

Den gör av med mycket energi på tillväxt i början. Så man måste vara på den väldigt snabbt. Men ryck dessa och fortsätt när de kommer upp igen.
 
  • Gilla
1992 och 2 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård Viklundsträdgård skrev:
skall tillägga att det var koncentrerat shampoo som skall spädas 16 ggr för att kunna användas på djur så man tänker att en växt inte skall trivas i det.
Testat några fler snittblommor?
Kanske din balsameringsvätska funkar på dem också?
 
  • Haha
Alebaleportocale
  • Laddar…
D
P perka99 skrev:
Hittade dessa i trädgården, ser ut som Parkslide tyvärr. Finns 1 lite större, ca 30 cm och ett par skott till en bit från den större.
Läst att man kan klippa de så fort de börjar växa över mark för att hålla efter?
[bild] [bild] [bild]
Hittade i trädgården, bara så där eller? Hur har den kommit dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.