1 545 948 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Vi har inte heller behövt plocka ett enda litet skott, till vår stora lycka. Salt, Yes, rycka så fort vi sett ett skott och täcka har fungerat.T tgr_se skrev:
Sannolikheten att den muterat är noll.
Om du planerar att behandla igen med glyfosfat så gör plockningen ingen större nytta. Min erfarenhet säger snarare att det riskerar att dra ut på eländet då vissa rotbitar tenderar att vänta med nästa skott till året efter. Och då missar man möjligheten att behandla vid rätt tidpunkt.K kasper1 skrev:
Om du vill hålla nere tillväxten så kan du pensla/spruta på lite på första bladen som kommer. Det burkar få till följd att de blir lite läge i höjd och lite lättare att behandla till hösten.
Men detta rekommenderas främst på riktigt stora bestånd som kan vara rena djungeln till hösten och svåra att spruta på ett bra sätt.
År två/tre så brukar inte detta behövas. Då det brukar se ut så som du beskriver och vara rätt klen tillväxt.
Har du bara några få skott som kommer funkar pensling(eller avstyrkning som är det professionella begreppet) på hösten bra. Och du sparar växter som börjat etablera sig där den stod innan. Finns proffsgrejer för detta om man gillar selektiv behandling. Injicering är också ett mycket selektivt alternativ men mer tidskrävande och halvsvårt på klena stammar.
Du skall ha hög koncentration på glyfosfat vid avstrykning ca 120mg/l på parkslide. Och det räcker att dutta lite fukt någonstans på bladen.
Blanda i lite röd karamellfärg så blir det lättare att se vad du behandlat. Finns även proffsfärger att köpa.
Hej, jag och mina barn testade ett skott Parkslide vi plockat tidigare med att sätta den i en kopp med kokat kaffe rikligt med sump, blandade i handsprit, hett vatten, shampoo, salt, apelsinskal citrus och Coca cola, en riktig häxblandning. Det tog tre dagar innan den såg ledsen ut och ytterligare dagar på det innan den dog. Jämför med maskros som dör efter någon dag i vatten inomhus.
skall tillägga att det var koncentrerat shampoo som skall spädas 16 ggr för att kunna användas på djur så man tänker att en växt inte skall trivas i det.Viklundsträdgård skrev:Hej, jag och mina barn testade ett skott Parkslide vi plockat tidigare med att sätta den i en kopp med kokat kaffe rikligt med sump, blandade i handsprit, hett vatten, shampoo, salt, apelsinskal citrus och Coca cola, en riktig häxblandning. Det tog tre dagar innan den såg ledsen ut och ytterligare dagar på det innan den dog. Jämför med maskros som dör efter någon dag i vatten inomhus.
Hittade dessa i trädgården, ser ut som Parkslide tyvärr. Finns 1 lite större, ca 30 cm och ett par skott till en bit från den större.
Läst att man kan klippa de så fort de börjar växa över mark för att hålla efter?
Läst att man kan klippa de så fort de börjar växa över mark för att hålla efter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker att det ser ut mer som jätteslide. Men det är ingen större skillnad.
Den gör av med mycket energi på tillväxt i början. Så man måste vara på den väldigt snabbt. Men ryck dessa och fortsätt när de kommer upp igen.
Den gör av med mycket energi på tillväxt i början. Så man måste vara på den väldigt snabbt. Men ryck dessa och fortsätt när de kommer upp igen.
Hittade i trädgården, bara så där eller? Hur har den kommit dit?P perka99 skrev: