D Daniel 109 skrev:
Det borde funka. Men ånga ner i marken är nog effektivare. Det gäller ju att få ner värmen tillräckligt djupt. Det fungerar nog inget vidare på små bestånd och det lär gå åt mycket energi. Men det är väl bra att metoder utvärderas.
Hoppas bara att även långtidseffekterna tittas på också. Värmebehandling sabbar nog microlivet rätt hårt.
Och fråga är om balansen återkommer eller om den är för evigt rubbad.
Inte så kul med en trädgård där saker växer kasst och får sjukdomar på löpande band.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Hoppas bara att även långtidseffekterna tittas på också. Värmebehandling sabbar nog microlivet rätt hårt.
Och fråga är om balansen återkommer eller om den är för evigt rubbad.
Inte så kul med en trädgård där saker växer kasst och får sjukdomar på löpande band.
Varför skulle den vara för evigt rubbad? Men visst tar det några år innan den är vettig igen.
 
S
Matte001 Matte001 skrev:
Hoppas bara att även långtidseffekterna tittas på också. Värmebehandling sabbar nog microlivet rätt hårt.
Och fråga är om balansen återkommer eller om den är för evigt rubbad.
Inte så kul med en trädgård där saker växer kasst och får sjukdomar på löpande band.
För skojs skull planerade jag frön på ett område Invaterm värmebehandlat förra året. Jag delade in det i 4 provrutor.
1. Referensyta som lämnades utan åtgärd
2. Sådd med gräsfrö
3. Sådd med ängsblommor
4. Sådd med ängsblommor som är speciellt lämpliga för bin

Tyvärr var det nog lite för sent på säsongen och för torrt för att ängsblommorna skulle ta sig bra, men gräset var fantastiskt. Bara en månad efter sådden så växte det så bra att jag önskat att min gräsmatta kunde vara så frodig.
Grönt gräs kontrasterar mot brun jord, träd i bakgrunden, soligt, naturlig stig eller väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är 36 dagar efter sådd

För övrigt så använder man ofta värmebehandling i ekologiska växthus för att behandla mot ogräs, skadeinsekter och sjukdomar. Där är det givetvis bara ytskiktet som behandlas. Effekten av detta är väl dokumenterat vetenskapligt och det önskade mikrolivet återhämtar sig snabbt.

Själv tror jag att den höga temperaturen sönderdelar de stora organiska molekylerna och gör dem mer lättillgängliga även för växter. Alltså av samma anledning som vi kokar och steker vår mat. Uppvärmd jord är därför extra bördig.

Invaterm rekommenderar att sprida ut lite kompostjord för att få en extra snabb återställning av jorden, men förmodligen märker man ingen större skillnad. Det går ändå så snabbt den naturliga vägen.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den vara för evigt rubbad? Men visst tar det några år innan den är vettig igen.
Det är inte så det funkar när ett lokalt ekosystem kollapsar. Nya arter tar över och motar bort de tidigare. Samma som tidigare blir det sannolikt inte. Tillräckligt bra? Man kan hoppas.

Vi pratar svampar och bakterier som växter lever i symbios med. Utan dessa så blir de försvagade eller växer inte alls på den platsen utan dessa. Vill det sig illa så är det sjukdomsalstrande mikroorganismer som ges möjlighet att etablera sig.

En trädgård/park är ju från början en ganska störd miljö så jag misstänker att det är extra lätt att få den ur balans.

I tex växthus som är ännu mera onaturligt miljö är det inte direkt svårt att komma snett med ett jordbyte som följd.
 
S STB skrev:
För skojs skull planerade jag frön på ett område Invaterm värmebehandlat förra året. Jag delade in det i 4 provrutor.
1. Referensyta som lämnades utan åtgärd
2. Sådd med gräsfrö
3. Sådd med ängsblommor
4. Sådd med ängsblommor som är speciellt lämpliga för bin

Tyvärr var det nog lite för sent på säsongen och för torrt för att ängsblommorna skulle ta sig bra, men gräset var fantastiskt. Bara en månad efter sådden så växte det så bra att jag önskat att min gräsmatta kunde vara så frodig.
[bild]
Bilden är 36 dagar efter sådd

För övrigt så använder man ofta värmebehandling i ekologiska växthus för att behandla mot ogräs, skadeinsekter och sjukdomar. Där är det givetvis bara ytskiktet som behandlas. Effekten av detta är väl dokumenterat vetenskapligt och det önskade mikrolivet återhämtar sig snabbt.

Själv tror jag att den höga temperaturen sönderdelar de stora organiska molekylerna och gör dem mer lättillgängliga även för växter. Alltså av samma anledning som vi kokar och steker vår mat. Uppvärmd jord är därför extra bördig.

Invaterm rekommenderar att sprida ut lite kompostjord för att få en extra snabb återställning av jorden, men förmodligen märker man ingen större skillnad. Det går ändå så snabbt den naturliga vägen.
Har tanken slagit dig att gräs kanske gynnas av de nya förutsättningarna och ängsblommorna missgynnas och vill inte växa där. Att du skapat en mycket känslig monokultur med gräs som bara tigger om att dra på sig någon sjukdom.

Just att man värmebehandlar växthus är pga av att balansen har gått käpprätt åt skogen och sjukdomsalstrande mikroorganismer etablerat sig. Så den billigaste lösningen är att värmebehandla med jämna mellanrum.

Vill du riskera att hålla på så i din trädgård?

Varning två. Att tillgängliggöra näringsämnen snabbare har en katastrofal baksida och det är utarmning. Detta har testats och pågår i jordbruket idag och är något som jordbrukare läger mycket tid och tankemöda på att undvika och bekämpa.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Det är inte så det funkar när ett lokalt ekosystem kollapsar. Nya arter tar över och motar bort de tidigare. Samma som tidigare blir det sannolikt inte. Tillräckligt bra? Man kan hoppas.

Vi pratar svampar och bakterier som växter lever i symbios med. Utan dessa så blir de försvagade eller växer inte alls på den platsen utan dessa. Vill det sig illa så är det sjukdomsalstrande mikroorganismer som ges möjlighet att etablera sig.

En trädgård/park är ju från början en ganska störd miljö så jag misstänker att det är extra lätt att få den ur balans.

I tex växthus som är ännu mera onaturligt miljö är det inte direkt svårt att komma snett med ett jordbyte som följd.
Ja, det är möjligt att det blir en annan balans än det var tidigare. Men det var ju inte en naturlig balans när om rådet domineras av en invasiv art. Är det dessutom en trädgård, eller part är den ofta rejält rubbad från början. Så nej jag ser det inte som att den är gör evigt förstörd. Den hämtar sig ganska fort. Särskilt om det finns friskmiljö i närheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är möjligt att det blir en annan balans än det var tidigare. Men det var ju inte en naturlig balans när om rådet domineras av en invasiv art. Är det dessutom en trädgård, eller part är den ofta rejält rubbad från början. Så nej jag ser det inte som att den är gör evigt förstörd. Den hämtar sig ganska fort. Särskilt om det finns friskmiljö i närheten.
Skulle även kunna gå åt andra hållet och bli en grogrund för en ny balans som sprider sig.
Min poäng är att det är en ny radikal metod med helt okända efterföljande konsekvenser.
 
S
Matte001 Matte001 skrev:
Skulle även kunna gå åt andra hållet och bli en grogrund för en ny balans som sprider sig.
Min poäng är att det är en ny radikal metod med helt okända efterföljande konsekvenser.
Värmebehandling av jord har använts sedan åtminstone början av 50-talet. 70 års erfarenheter motsäger dina farhågor.
En vanlig industriell kompost får av sig själv en så hög temperatur att bara termofila bakterier överlever. Hela den normala floran är alltså död men resultatet fungerar trots det utmärkt att odla i direkt eller som jordförbättring.

Vill man vara på säkra sidan så gör man som Invaterm rekommenderar och sprider lite kompost över området för att omedelbart få in en önskad mikrokultur.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Skulle även kunna gå åt andra hållet och bli en grogrund för en ny balans som sprider sig.
Min poäng är att det är en ny radikal metod med helt okända efterföljande konsekvenser.
Varför skulle det hända? Det i så fall ett problem. Det man ville få bort är ju just en rubbad biologisk balans med väldigt få arter.
 
S STB skrev:
Värmebehandling av jord har använts sedan åtminstone början av 50-talet. 70 års erfarenheter motsäger dina farhågor.
En vanlig industriell kompost får av sig själv en så hög temperatur att bara termofila bakterier överlever. Hela den normala floran är alltså död men resultatet fungerar trots det utmärkt att odla i direkt eller som jordförbättring.

Vill man vara på säkra sidan så gör man som Invaterm rekommenderar och sprider lite kompost över området för att omedelbart få in en önskad mikrokultur.
Det används främst i växthusodling och för att döda av inför jordförbättring. Detta för att inte få med oönskat microliv och ogräs. Växthus är som nämnt innan rätt så känsliga för störningar.

Låter som Invaterm är medvetna om problemet och lite kompost på ytan är kanske bra. Dvs om man ympar in rätt saker.
Hur tänker de runt det microliv som är i de underliggande jordlagergren? De värmebehandlar inte bara ytskiktet eller? Det är olika microliv på olika djup.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det hända? Det i så fall ett problem. Det man ville få bort är ju just en rubbad biologisk balans med väldigt få arter.
Så ändamålet helgar medlen eller?
 
Nej, men den balans du får är ju ett resultat av miljön. Det är helt klart så att det blir olika balans om det etablerar sig björk eller gran för att ta ett par exempel. Men båda de miljöerna är naturliga i Sverige. Det är inte en som domineras av parkslide. I de miljöer som är naturliga i Sverige trivs väldigt många fler av de inhemska arterna än i miljöer med invasiva arter.
 
U
För större ytor går det inte plocka skott, det är för tidskrävande.
Alternativen är ju då att värma marken, gräva bort allt 3-5m ned och 3-5m utanför beståndet och fylla igen med annat material, marktäcka eller glyfosat.

Vet inte vilken av metoderna du säger är bättre än att värma? Alla rubbar ju balansen i marken på ett eller annat sätt. Glyfosat är väll det bästa då ifall det används på rätt sätt men tyvärr olagligt på många ställen, inte alltid en användbar metod.
 
Magnus E K
Köp en parkslideskottsplockarrobot.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
I Lerum har man gett sig på att bekämpa parkslide med värme. Tydligen är det så att om
man värmer upp marken -och rötterna- till 70-80 grader, så dör växten. Man försöker alltså
att värma upp marken med elektriska värmemattor. Metoden kanske inte är lämplig för
den privata villaträdgården, men det är i alla fall ett innovativt försök att bekämpa eländet.
Att det sedan gick lite snett får väl mest tillskrivas olyckliga omständigheter.
Klippet är från Lerums tidning 17 maj.
Brandsläckande insats, förstörda värmeplattor, svenska texten rapporterar parkslide bekämpning som orsakade brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.